Viisaudenhampaiden poisto tuo joskus
pakollisia pysähdyksiä lastenkulttuurin havainnoimiseen. Toisaalta silloin saa
uudenlaisia elämyksiä myös kaupungin hammashoitoloiden kirjatarjontaan
lapsille. Odotellessani kutsua puudutukseen selailin päällimmäisenä kasassa
ollutta kolhittua opusta Mattia hammaslääkärissä. Painovuosi taisi olla
1980-luvun loppu. Amalgaamipaikkoja hehkutettiin. Muutoin varsin mukavasti
häivytettiin pelkoa pois esittelemällä puudutus ynnä muita välineitä. Olisiko
syytä joskus hiukan ajantasaistaa tätäkin puolta? Esimerkiksi Martti Lintusen
Miksi hampaat pitää pestä? voisi puolustaa paikkaansa tietoiskuna myös
käytävien kirjakasoissa. Lempeää hoitoa edustavat myös vaikkapa Sanna sekä
Miina ja Manu.
Juurihoitoa messuilla ja seminaareissa
Messujen tiedottajien toimenkuvaan toki
kuuluu hehkuttaminen ja yleisömäärien ihmettely. Niinpä tämän vuoden Educa
-opettajatapahtumassa kävi 17 869 alan ammattilaista. Pääteemana oli
”Opettaja opettaa”. Miten tuntuikaan, ettei edellisen vuoden hypetykseen oikein
päästy? Olihan siellä digitaalisia ja virtuaalisia retkiä sekä vanhaan kunnon
vuorovaikutukseen perustuvia opetus- ja oppimismetodeja.
Minusta mielenkiintoisimmaksi tilaisuudeksi päätyi kuitenkin Suomen
tietokirjailjoiden järjestämä keskustelu sähköisestä ylioppilaskirjoituksesta.
Erittäin ajankohtainen: juuri äsken taisivat suomalaiset uralle ponnistavat
kynäillä viimeisen kerran tekniikalla kynä ja paperi.
Paitsi että keskustelijat puhuivat todella asiaa puolesta ja vastaan. Esiin
tuli varsin kummallinen asia. Missä ovat nyt kasvatusalan tutkijamme, kun olisi
viimeinen hetki päästä käsiksi mielenkiintoiseen murtumakohtaan? Kiinnostuneita
ei ole ollut, ja niinpä tutkimusmateriaali tuhotaan tietyn ajan kuluttua.
Kaikesta muusta kasvatusopillisesta tunnutaan kyllä värkkäävän opinnäytteitä.
Turuilla ja toreilla
Educassa mietiskeltiin myös pitääkö olla
huolissaan lasten lukemisesta. Eri järjestöjen suuri yhteishanke Lukuklaani
kertasi tulevia projekteja. Monet sadat koulut ympäri Suomea – tai no, mitenkäs
pohjoisen koulut tuntuivat olevan harvassa? Eikä Keski-Pohjanmaakaan kovin
vilahdellut? – olivat lähetelleen ideoita ja ehdotuksia koulujen kirjastojen
sekä tietysti lukuinnon parantamiseksi. Lohdutuspalkintoa eli tuhatta euroa
jaettiin sitten oikein roppakaupalla. Jännitystä nostavat maaliskuussa
julkaistavat kirjalistat, joista koulut voivat valita kirjoja. Joku varmaan
menee niitä läpi suurennuslasilla. Ainakin mainiot pienkustantajamme ja
erilaiset väliinputoajat faktion molemmilta puolilta.
Vuoden
2017 suuri lukuseikkailu toki kirjasi samoin kunnioitettavan määrän tapahtumia,
tilaisuuksia, ryntäyksiä, kouluvierailuja ja niin edelleen. Esimerkiksi
50 000 kävijää osallistui 8 paikkakunnalla lastenkulttuurikeskusten
tilaisuuksiin. Tätä en lainkaan ihmettele. Kun käy vaikkapa vain Hämeen seudun
ja Tampereen nettisivujen lanseeraamissa vinkeissä, tarjontaa todella on ja
jopa houkuttelevia aikuisellekin. Mutta sitä se on ollut edellisenäkin vuonna
ja taas alkavana toisenlaisena juhlavuonna.
Listaan tuli myös 250 tapahtumaa, 61 kirjailijaa ja kuvittajaa esiintyi
eri puolilla, oli konsulttiluokkia, parisataa koulua ja kuusisataa kirjastoa.
Kuka muistaa Nuortenkirjavuoden 1976?
Entä kuka muistaa vielä nuorten ja lasten kirjan vuotta 17 vuotta sitten?
Kirjaseikkailu 2001 taisi olla ensimmäinen rajumpi satsaus lukemiseen ja
huoleen peruskoululaisten innon vähenemisestä. Tämäkin oli mainio
sateenkaarihanke, joka yhdisti erilaiset toimijat ja tuotti melkoisen määrän
tuotoksia. Muodot ja ideat ovat olleet varsin samanlaiset, vain tekninen
kehitys ja verkko ovat muuttaneet asioita. Silti Kirjaseikkailu 2001 voi kehua
yhdellä estraadilla: Ylessä huomattiin asian tärkeys ja lanseerattiin
näyttävästi Viikon kirjaseikkailu. Lastenkirjat olivat esillä radiossa ja
teeveessä kaikilla kanavilla. Kirja syrjäytymisen estäjänä oli erityisesti kohteena,
ja selkokirjallisuus eri seminaareissa ja messuilla. Suomen lastenkoteihin ja
perhehoitoon lahjoitettiin satatuhatta kirjaa.
Nähdäänkö agentit lasten lukulistalla? |
Loppujen lopuksi vaikutuksia ja niiden
mittauksia saadaan odotella pitempään. Mitä hyvää kaikki nämä ponnistukset
tuottivat loppujen lopuksi? Arviointi on varmaan yhtä vaikeaa kuin selvittää,
kuinka paljon kirjaston lainaustoiminta ja kirjavalinnat lisäävät jotakin tai
vähentävät esimerkiksi mielenterveysongelmia. Kirjatoissa on kätevää hahmottaa
– loukkaamatta yksityisyyttä – missä kaupunginosissa vaikkapa rajatietoa
lainataan eniten. Punaiset pisteet täplittävät – niin mitä?
Rahan voimalla lukuhuumetta?
Tämä ei jää tähän! Jos joitakin ideoita vielä
on jäänyt laiskoille ja osallistumattomille tai syntynyt Lukuklaanin ja Suuren
lukuseikkailun jälkimainingeissa niin vielä voi yrittää. Kirjasäätiö haluaa
nostattaa kirjakuumeen yhä uudelleen.
Kaikille avoin kilpailu hakee innostavia ideoita ja uudenlaisia
konsepteja, joiden avulla houkutellaan ihmisiä kirjojen pariin. Mitä tahansa:
tapahtumia, mobiilisovelluksia, lukupiirejä, uusia tapoja löytää kirjoja.
Kilpailu jatkuu 30.4. saakka. Paras idea – enpä taida olla kateellinen
valitsijoille – saa 2000 euroa, pari seuraavaa kuittaa viitisensataa. Siis
lukukuume.fi.
Suomen kulttuurirahastokin osallistuu moniin näihin aktioihin, mutta
myös viime jaossa sai Lastenkirjainstituutti Tampereella mainion kunnon
stipendin luodakseen ajantasaisen nettisivuston lasten- ja nuortenkirjoista,
varsinkin opettajien käyttöön. Tätä on puuhattu ja esitetty moneen otteeseen
eri paikoissa, joten vihdoinkin jotain voi tapahtua.
Vaan miten käy tietokirjallisuuden, selkokirjan ja lukuvaikeuksien kamppailussa kirjalistoista?
Mutta Nalle Puh sen taisi sanoa jo kauan sitten, etteivät runot tule noin
vain luoksemme, vaan meidän on mentävä paikkaan missä ne ovat. Tätä kannattaa
miettiä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti