Olin
ajatellut kirjoittaa leikistä, kun pöydälle tipahti Timo Jantusen ja
kumppaneiden Leikin taikaa (Into
2019). Tekijät kyselevät miksi leikki on niin tärkeää? Näinhän asia tietenkin
on, mutta käteeni osui siinä samassa myös lastenkulttuurijulkaisu Tyyris
Tyllerön erikoisnumero Leikki kaikkialla
– 80 isokokoista sivua täynnä samaa aluetta.
Leikin taikaa lähestyy asiaa
neljän teeman kautta: leikki ihmisen kasvussa, leikki ja luovuus, leikki
ihmisen sielunelämässä ja mitä leikki ja leikkisyys on? Sen tavoitteena onkin
olla Varhaiskasvatussuunnitelman ja Perusopetuksen opetussuunnitelman avaaja ja
ehkä myös sparraaja – ei viisivuotias tarvitse järjestelmällistä opetusta,
päinvastoin. Leikin taikaa on
lukukelpoinen luettava – jos pääsee yli alun korkealentoisuuden. ”Lapsen leikki
on suuri mysteeri, jota emme tyhjentävästi pysty selittämää. Mysteerin
luonteeseen kuuluu tietty pyhyys: sitä on lähestyttävä kunnioituksella.”
Kirjassa näyttää tekijöiden kautta olevan läheinen yhteys
steinerpedagogiikkaan, ja sopivasti kirjan kanssa ilmestyikin myös mukava ja
selkeä Jarno Paalasmaan Steiner-koulun
ABC (Into 2019), joka sekin pyörittelee teemaa leikistä luovaan ajatteluun.
Leikki kaikkialla -koostetta
selaillessaan toteaa, miten leikki tosiaan on ympärillämme vuosisadoista
toiseen. Siinä on edelleenkin käteviä asiantuntijakatsauksia leikin
muuttumisesta (Marjatta Kalliala), leikin käytöstä kirjastopedagogiikassa
(Raisa Alameri-Sajama) ja leikistä kotimaissa lastenkirjoissa. Kätevät
sisältöselosteet vievät niin perinteeseen ja historiaan, leikin merkitykseen ja
laatuun kuin hyötynäkökulmaan. Ehkäpä leikkiä on päivitettävä lähes vuosittain,
mutta ei voi välttyä tuntemasta omituista tuttuuden tunnetta – tämänhän olen jo
kokenut.
Kansi Pirre Vaijärvi |
Kirjastosedän
kaunis sana
Toinen
työstöä odottava teema voisi olla loistoonsa pulpahtanut erilaisten
tunnetaitojen ja hankalien tilanteiden ratkaisuja tarjoavat kuvakirjamaailma. Sen
usein yksinkertaisia tilanteita kartoittavat tapahtumat saavat tuekseen mallikäyttäytymistä.
Hellävaraisesti aikuisia ohjataan oikealle käsittelyreitille.
Meillä
olisi kyllä vaihtoehtojakin – ihan tavallisissa kuvakirjoissamme. Kirsti
Kuronen on kirjoittanut enimmäkseen tekstikirjoja vähän varttuneemmille
viikareille, runoja ja kasvukipuilua. Karoliina Pertamon kanssa tehty Kerro minulle kaunis sana (Karisto 2019)
– kirjan nimi ei taida olla niitä jännittävimpiä – on aivan sydämeen käyvä
täysosuma ja ratkaisu yhteen pulmaan. Petamolle on annettu tilaa aukeamittain,
ja hän käyttää kaiken värikkäästi ja vauhdilla hyväkseen. Kuvat ovat
erinomaisia näytettäviksi ja hahmotettaviksi – ja tunteikkaita.
Jaakon
tilanne alussa on hankala: ”Pääni poksahtaa pian. Se pursuaa rumia sanoja.
Meidän koti on täynnä niitä. Äiti ja isä keksivät kilpaa tyhmiä sanoja. Niitä
on kaikkialla. Olohuoneessa, makuuhuoneessa, vessassa. Ja varsinkin keittiössä.
Idiootti. Älä. Vika. Lopeta. Jääkausi. Surkea. Kriisi. Kurkku. En tiedä
kaikkien sanojen merkityksiä. Mutta sen tiedän, että jopa kurkku riipii korvia,
kun sen ikein pahasti rääkäisee. Painan kädet korvilleni. Tänään päähäni ei
mahdu enää yhtään rumaa sanaa.”
Jaakko
keksii itse ratkaisun, ihan itse, ilman mitään pedagogisia taustatukia. Hän
lähtee keräämään mummon vanhaan siniseen lippaaseen parempia sanoja. Hän
päättää, että sanat ovat aarteita. Lippaaseen pääsevät muun muassa Sallin
lumihiutale, jalkapallopelaajan Arsenal tai kassaneidin kevytviili. Ja
kiitokset Kirstille aivan fanaattisen komeasta kirjastosedän luonnehdinnasta –
meitä kun on aika niukalti alalla. Tämä setä suoltaa kauniita sanoja eikä osaa
päättää mikä sopisi ensimmäiseksi. Vaivihkainen tai villitilli tai tuutulaulu,
suppusuu vai höpöläinen? ”Tai lukuloma, tai tupsutoukkakehrääjä, tai
pikkutoukkapaksulainen, tai, tai, tai,,, hei nyt se tuli: kaikkein kaunein sana
on tietenkin LUKUTOUKKA!”
Kotona
ollaan huolestuneita tiehensä lähteneestä Jaakosta, joka päästää isälle ja
äidille kauniit sanat lippaasta. Minne ne oikein kulkeutuvatkaan? Lasten kanssa
olemme jo arvuutelleet etukäteen mitä tuo ja tämä voisi sanoa tai mitä sanoisi
joku tuttu tai rakas nalle tai… Viimeisen sivun lähikuvaJaakosta kiteyttää
kirjan kivan tavan saada lapset mukaan etsintäretkelle: Jaakko lähtee keräämään
lisää sanoja ja lupaa tulla sinun luoksesi. ”Kerro minulle kaunis sana.” Ehkä
tuo kirjan nimi ei sittenkään ole ihan toivoton.
Tunteiden
korjauspaja
Toinen
minua kovasti viehättänyt pakottomasti asiaan pureutuva kirjapari on Annikka
Kiurun Moksun paja (Minerva 2018) Moksu ja avaruus (2019) kuvittajana
Sirkku Linnea.
Pikku Kakkosen piirrossarjassa
elämänsä aloittanut Moksu on jänöjussi, puuvillaa ja sisällä aitoja olkia. Niin
kuin monet nuket sekin unohtui kesälomareissulla huvipuiston pöydälle.
Neuvokkaana Moksu löytää puiston takaa noidan hylkäämän vanhan pesäpaikan ja
perustaa sinne hiiriveljesten kanssa korjauspajan muillekin unohtuneille
lemmikeille. Uuden mahdollisuuden saavat niin Mersu, peltirobotti Örkki kuin
tiukka ja puuhakas Molla. Osa ystävistä löytää taas kotiin, mutta muut
päättävät jatkaa unohdettujen lelujen korjausta. Tarina on mukavan joutuisa, se
tuo esille niin keskinäisen avun merkityksen kuin yhteen hiileen puhaltamisen
tarpeen. Linnean väriliitumaailma on sävykäs ja yksityiskohtia täynnä, niin
että yhdessä lukemisen varrella pääsee myös etsimään ja löytämään ympäristöstä
yllätyksiä ja lisävinkkejä.
Avaruusaiheissa Linnean
perspektiivitkin ovat lennokkaan monipuolisia: pienen unohtuneita leikkikaluja
etsivän pelastusauton mutkittelu jalkojen vilinässä on hauska kuvakulma
lapsillekin. Nyt rakennetaan isompien löytöjen kuljettamiseksi peräkärryä
peltisestä pastillirasiasta. Kun sitten löytyy yksinäinen ja surullisen oloinen
outo vihreä antenniotus, tarpeet muuttuvat. Avaruusolion auttamiseksi
rakennetaankin rasiasta avaruusraketti. Onnistunut laukaisu vie Avaruus-Osmon
Marsiin, mutta sikäläiset asujat eivät Osmon mielestä olekaan oikein mukavia.
Paluumatkalla se tajuaa, että oikea paikka on Kesälahdella Paavo-pojan
huoneessa. Tässäpä on hyvä vaihtoehto näiden tarkoitushakuisten
tunnetaito-ongelmien hoitamiseen. On yhteisöllisyyttä, auttamista, oivalluksia,
näppäryyttä, toisen mielentilojen kunnioittamista ja hiljaista tukea.
Niinpä. Perusasioita opitaan
näinkin, osoittelematta ja luottaen sanojen ja kuvan voimaan. Sanat ovat
aarteita.