Antero Warelius jää suomalaisen
varhaisnuorten tietokirjallisuuden grand old maniksi kahdella teoksellaan Enon opetuksista luonnon asioista 1845
ja 1855. Samalla hän näyttää olleen vireä omakustantaja, jonka ensimmäinen
painos oli vaatimattomasti 3100 kappaletta. Toisekseen hän tuli soveltaneeksi
toki jo aikaisemmin Lutherinkin käytössä ollutta selittävää ja
vuoropuhelumuotoista tiedon välittämisen helpottamista.
Kysymyksiä, tietoa, tutkintaa ja epäilyksiä
Laajarinne ei toki ole täysin yksin näiden
laajojen ongelmien kanssa. Mansikkamysteerissä Kekomielen pesässä kuohuu
huhujen takia, ja Riikkinen lähtee etsimään vastauksia tutkijoilta. Lienevätkö
nämä kirjan ideoinnissa mukana olleita Helsingin yliopiston Tiedekasvatuskeskuksen
asiantuntijoita!
Onko mansikka todella ongelma
Laajarinne tapaa istuessaan luonnossa mukavasti ja kirjatessaan ylös havaintojaan ystävänsä Riikkisen. Tämä kertoo, miten on seikkaillut tiedon ihmemaailmassa ja selvitellyt mansikoiden vaarallisuutta, miten pystyy liikuttamaan esineitä tahdon voimalla ja miten hänestäkin tulee tutkija!
Mansikkamysteerissä tekijän ratkaisu lukijan koukuttamiseksi on nyt laajempi tuttavallinen jutustelu ja omien ajatusten tuominen esiin erehdyksineen ja miettimisineen. Syntyy juoheva dialogi Riikkisen kanssa, joka kertoo tarinan alusta loppuun. Mutta väliin Laajarinteelle tulevat mieleen vaikkapa omat kouluajat. Miten paljon pitikään opetella! Ja oliko siitä hyötyä? ”Ehkä sinäkin, parahin lukijani, mietit välillä samaa asiaa. Miksi pitäisi tietää ja osata niin kamalan paljon?” Esimerkkejä riittää vaikka tavallisen puheen todellisesta ymmärtämisestä. ”Mitä enemmän tiedät asioista, sitä vaikeampi sinua on puijata.”
Antero Warelius hymyilee varmasti tuolla jossain lukiessaan Laajarinteen kirjaa. ”Noinhan minäkin ajattelin, kun juttelin kymmenvuotiaan Jusun kanssa luonnon asioista”. Mielestäni on viehättävää vertailla Anteron ja Jukan metodia – vuosisadat taitavat hälvetä hauskasti.”Jusu: Eilen sanoitte kasvuinkin elävän! Eno: Etkös sinä ajattele sitä samaa, nähdessäs kasvuin maasta reväistyinä taikka leikattuna surkastuvan ja kuolevan niinkuin eläimenkin, jolta ravinto pidätetään, taikka joka muutoin turmellaan? Niinmuodoin näkyy heidän elämänsä; mutta heidän syömistänsä et ole kukaties huomannut. Jusu: Nyt muistan teidän puhuneen kerran kuinka kasvut lehdillänsä vetävät ilmasta höyryjä ja juurillansa imevät maasta nestettä; ja kylläpä se näkyy siitäkin, että kostuvat ja tulevat lehoittavammiksi väkevää multaa juurelle pantua, samaten kuin elukat lihovat hyvästä ruuvasta.
Eno: Minkä elukan paikan verosta siis juuret ovat kasvuilla? Jusu: Suun verosta, tietääkseni.Eno: Mutta tiedätkös ettei kaikki suuhun menevä aine tule ravinnoksi. Suu ottaa vastaan aineita; mutta vatsa ja suolet imevät niistä mitä kelvollista on ja vievät ruumiiseen, jossa se muuttuu vereksi, lihaksi ja luuksi. Samassa menee myös kelvottomia ja vahingollisiakin aineita, mitä on vatsassa niin sulaneina, että sopivat juoksemaan sisälmysten huokoihin, ja nämãt tekevät turmioa ruumiille. Ruumiille sopimattomat aineet, ja mitä vatsaan tulee enemmän, kun se voi sulattaa, ne kulkevat perä-suolen kautta matkaansa, oltuansa ruumiin sisälle muttei yhdistyksessä. Juuret taasen eivät ota mitään liikaa ainetta, vaan kaikki mitä imevät, se yhtyy kasvuun elikkä muuttuu puuksi, ruohoksi, lehdeksi ja muaksi kasvun osaksi taikka (ollen vahingollista) kasvun taudiksi. Niinmuodoin on juurilla kasvuissa sama tekeminen, kuin vatsalla ja suolilla elukoissa. Jusu: No, mutta koska elukkain sisälmyksillä imetty aine muuttuu luuksi ja lihaksi, niinkuin kasvuinkin ravinto puuksi ja lehdiksi, niin mikä on, kuin eivät eläimet ja kasvut siis enäne aina suuremmiksi ja suuremmiksi?”
Lisäkysymyksillä tarkennusta
Riikkinen joutuu tutkimusmatkallaan jäkäläviljelmille, missä mansikan aiheuttamat sairaudet parantuvat johtaja Humpu Ukin tiedoilla ja aukottomalla todistelulla. Riikkinen joutuu tämän lumoihin ja luulee osaavansa jo liikuttaakin esineitä, kunnes Sankarillinen Yöperho onnistuu pelastamaan ja viemään tutkijan alun takaisin pesään. Siellä tietoja tarkastellaan ja punnitaan ja todetaan, ettei jäkälän pureskelu ole auttanut ketään. ”Miksi Humpu Uki sitten sanoi niin, jos se ei pidä paikkaansa? Riikkinen kysyi.” ”Se oli loistava kysymys, yksi niistä. jotka kaikkien pitäisi aina kysyä, kun joku väittää jotakin hämmästyttävää. Kuka sanoo? Mitä sanoo? Miksi hän sanoo niin?
Humpu Uki paljastuukin salasyöjäksi |
Mansikkamysteeri on päässyt myös arvovaltaisen Skeptikko-lehden (1/2022 s. 22) arvioitavaksi. Tiina Lintunen ottaa minuakin kaihertamaan jääneen kohdan esille – juuri tuohon kysymykseen liittyen. Kattavassa sivun myönteisessä analyysissa todetaan näin: ”Kirjailijan luonnontieteellinen tietämys näkyy tekstissä tieteellistä tietoa käsittelevissä kohdin. Näin yhteiskuntatieteilijän mielestä tarinassa olisi ollut paljon myös sellaisia kohtia, joita olisi voinut tarkemmin tutkiskella yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Tällainen kohta esimerkiksi oli, kun Humpu Uki paljastui jäkäläviljelmien johtajaksi, joka selvästi motivoi antamaan mansikasta väärää tietoa ja suosittelemaan jäkälää ruoaksi. Toki ajatuksena on voinut olla myös antaa lapsen itse oivaltaa taloudellisten asioiden vaikutus tilanteeseen.
Kirja soveltunee hyvin lapsille, jotka tykkäävät pohdiskella erilaisia asioita. Parhaimmillaan teos voi aidosti kehittää kriittistä ajattelua ja herättää kiinnostusta tieteeseen. Toisaalta kirjaa voi lukea myös vain nauttien hyvästä tarinasta ja hauskasta kuvituksesta. Kirjaa voi hyvin suositella skeptikkoalkujen luettavaksi.” Pannaan tähän pinoon vielä lisälukemiseksi Marketta Pyysalon Mitenniinmukakirja (kuv. Carlos da Cruz. Lasten Keskus 2020), missä Aatos tapaa mittavan määrän filosofeja Sokrateesta Jean-Paul Sartreen. Kun kysymyksessä on alakouluikäinen sankari, kavalkadi voi tuntua giganttiselta, mutta tekijä onnistuu luovimaan useimmiten näppärästi mielenkiintoisten kysymysten avittamana eteenpäin. Kysyminen on etsimistä, sanookin heti alussa Albert Einsteinin näköinen ukkeli kivellään istumassa: voiko ajatella sellaista, mitä ei ole olemassa? Mitä oli ennen kuin oli maailma? Kuka keksi totuuden?Kummitukset – onko niitä?
Tutkijoiden tuntosarviyhteistyön lisäksi Laajarinne ottaa mukaan vielä ylimääräiseksi bonukseksi pohdinnan veljensä yöllisestä maahispelosta. Sitä puidaan sopivasti pitkin kirjaa, ja oleellinen kysymys on: ”Ehkä sinullekin, hyvä lukijani, on käynyt joskus vastaavaa. Oletko alkanut uskoa asioihin vain siksi, että joku muukin uskoo? Tai oletko jopa itse keksinyt asioita, joihin olet sitten alkanut uskoa?”
Niin, m.o.t. Myös Antero Warelius aloittaa tietokirjansa Jasun pimeän pelolla! Tämän mielestä Aaveet ja Menninkäiset eivät pelkää pyssyäkään. Eno selvittää: ”Moni kyllä tietävä, ettei menninkäisistä haittaa ole, on saanut pahoista lapsuudesta kuuluista jaarituksista ja pelätyksistä sellaisen vian vereensä, että täytyy pelätä vapista vastoin tahtoa. Kyllä minäkin olin pelkuri vähäisenä poikana; mutta ymmärrykselle tultuani totuttelin itseäni vähitellen menemään yöllä pimeisiin riihiin ja kalmistoihin, jossa kuultuani tai nähtyäni jotain erinomaista menin lähelle katsomaan ja kävin pitelemään ja löysin aina kaikki Menninkäisen muotoiset olevan varsin luonnollisia kappaleita.”
Ja niin, noista mansikoista
Mainio asioiden kertaus ja todisteet
löytää Seija Niinistö-Samelan kirjasta
Terveelliset marjat – tietoa selkokielellä (kuvat Juha Samela. Pieni Karhu
202). Tietopöllö-palkinnon saanut tekijä jatkaa miehensä kanssa upeita
valokuvakirjojaan nyt marjojen parissa. Selkokieli sopii mainiosti loistavien
valokuvien pariksi, kun esitellään kotimaisten luonnon ja puutarhan marjojen
ominaisuuksia ja terveysvaikutuksia. Mukana on myös helppoja reseptejä mm.
herukkaporkkanaraasteeseen ja mansikkatorttuun. Mitä marjoista sitten saa
hyvinvointiaan lisäämään? Entä mikä on tässä lähiruokaa? Herukoista lähdetään,
kuljetaan vaikkapa aronian ja vadelman kautta pihlajanmarjoihin ja myös
myrkyllisiin lajeihin.
Marjoja voi käsitellä monella eri
tavalla ja erilaisilla välineillä kuten Jukka Laajarinne osoittaa. Seuraavalla
kerralla mansikan syöminen voi olla myös ajatuksellisesti haastavaa…