Vuoden
kauneimpien kirjojen joukkoon lastenkirjojen kategoriaan ylsi jo toisen kerran
Marika Maijala melkein miljoonan biljoonan tontun jälkeen. Nyt oli vuorossa
ilahduttavasti uuden kuvittajien oman Etana Editions kustantamon Piano karkaa
Juha Virran tarinana. Etanakin näkyy tekevän painotyönsä niin sanotusti EU:ssa
eli nyt Livonia Printissä Baltiassa. Tämä on osoitus toisaalta siitä, että
painokulut on saatava mahdollisimman pieniksi ja ilman liikevaihtoveroa, joka
sitten maksetaan vasta kirjojen myynnin yhteydessä. Toisaalta painotyö on siis
kelvollista, jos kauneimpien kirjojen asiantunteva ja tiukka raatikin sen
hyväksyy.
Se
kolmas näkökulma on tietenkin suomalaisen työn yhä tiukentuva ahdinko verotuksen
ja vähän muidenkin ongelmien kanssa.
Painotyöt valuvat halvemmille tarjoajille, suomalainen työ vähenee. Tätä on
paha mennä arvostelemaan, kun mallia on kätevä käyttää niin kirjojen, lehtien
kuin mainostenkin tekemisessä. Eriarvoistahan se on, kun veroedut saa vain
rekisteröity toimija, ei yksityinen. Näin jälkimmäiset joutuvat maksamaan sen
rankemman kautta.
Piano karkaa on tehty futuralla, paperi on
Amber 200g/m2, graafisina suunnittelijoina ovat toimineet Jenni Erkintalo ja
Réka Király, kustantamon vetäjät. Kirjojen tarkastelussa pannaankin erityistä
painoa juuri kokonaisuuteen – kaikki graafiset ja muut elementit lyövät kättä
sujuvasti. Muut kirjat ovatkin kotimaista painotyötä: Elina Warstan kuvittama
Koira nimeltä kissa (Teos), Jenni Pääskysaaren ja Nana Sjöblomin Tyttö sinä
olet… (Otava) sekä Minna Lindebergin ja Linda Bondestamin Boggan och Kyösti
Kekkonen (Schildts&Söderström).
Kirjainlajit laajenevat: on Arno Pro ja
Anarchy Sans, Avenir LT Std ja Candida Std Roman. Raadin arvioissa on hauskoja
ja opiksi otettavia huomioita: Bogganissa ”väri leiskuu oikeissa paikoissa.”,
Piano karkaa taas on ”raikas ja muhevalla tavalla tämän päivän retrohenkistä
kuvakieltä hyödyntävä”, Koira nimeltä kissan ”typografian, kuvan, viivan ja
värimaailman yhteistyö johdattaa vakuuttavasti erilaisuuden kohtaamiseen”.
Näillä siis mennään: muhevaa,
värikylläistä, yhteistyötä ja leiskuvutta!
Ruokakirja:
paperi Munken Lynx
Tietokirjojen
puolella jylläsivät ruokakirjat. Niidenkin arvioinneissa ei niinkään selostettu
miten reseptit ovat onnistuneet, vaan kuvien ja tekstin sijoittelua, värikuvien
pinnan kiiltoa, ulkoasua ja vaikkapa paperipäällyksen liepeiden mainiota
lisäkäyttöä.
Jos sisusta olisi pitänyt arvioida myös
kiinnostavuuden kannalta – ja ehkä kulttuurihistoriallisestikin – niin olisipa
mielestäni mukaan sopinut Ulla Clercin toimittama ja Aboa Vetus & Ars Nova
–museon julkaisema Kirjain kerrallaan: lukemisen ja kirjoittamisen jäljet.
Näyttelykatalogi on harvinaisen runsas, monipuolinen ja kuva-aineistoltaan sekä
kiinnostava että harvinainen.
Kirja tuo lähelle keskiajan ja
kirjoitusvälineiden kehityksen, on puumerkkien tulkintaa ja merkitystä. Minulle
uusi termikin löytyy: kirjaantumisella tarkoitetaan tavallisen talonpojan
kulkua kirjojen ja lukemisen pariin. Kirjallistuminen taas voisi olla juuri
välineiden kehittymistä (mustekirjoituskulttuuri, muistiinpanokulttuuri ja
inskriptiot). On kuin kokisi löytöretkeilijän ahaa-elämyksiä: lukea ja katsella
paperin ja pergamentin aineellistumista, vahataulujen kirjoituspuikkojen
muotokieltä, ihailla kirjoitustaulujen koteloiden designiä. Entä tuohikirjeet?
Tunnistusmerkit astioiden pohjissa? Tiiliin tehdyt koukerot? Kalenterisauvat ja
sinetit!
Dosentti Janne Harjula puhuu
kirjallistumisesta ja juuri erilaisen lähdeaineiston monialainen tutkiminen on
Kirjain kerrallaan –julkaisun läpileikkaava teema. Mukana on arkeologiaa,
kansatiedettä, kielentutkimusta, kulttuuri- ja kirjahistoriaa aina
1800-luvulle. Samaan aikaan voidaan kuvitella olevamme aineellisen ja
aineettoman äärellä. Paperi tai pergamentti antaa aineellisuuden sille
piirretylle aineettomalle sanomalle. Joutuu todella pohtimaan, miten
väliaikaisiksi tarkoitetut merkinnät, lukemaan opettelu tai ääneen lukeminen
eivät jätä suoria fyysisiä merkkejä. Kirjassa on peräperään näkökulmia
kiihdyttäviä pohdintoja miten täydennykset varhaisten kirjojen marginaaleissa
tai merkinnät noissa tiilissä ja astioissa ovat esipuheen sanoin kuin
jännityskertomuksen johtolankoja. ”Kirjan perimmäinen ajatus kiteytyy edelleen
samoin kuin satoja vuosia sitten – se on muistiinpanoista kasvanut ja
irtonaisista käsikirjoituksista toimitettu, viimeistelty ja painettu
kirjanmuotoinen kertomus, teksti johon lukija tarttuu. Kirja on arkkityyppinen
esine, jonka keskiajalta tämän päivän maailmaan piipahtava tunnistaisi.”
Riikka Soininen kuvittaa Kirjainta kerrallaan |
Ei minulla mitään ole vaikkapa
Sandro-keittokirjaa vastaan. Graafisesti kuulemma yllätyksellisesti ja
houkutellen kokoonpantu resepti. Ehkäpä senkin jotkin maustesuositukset ovat
peräisin keskiajan kauppiaan vahataulun pintaan ikuistamista muistiinpanoista,
jotka myöhemmin tallentuivat musteella kirjan sivuille…