Kuinkahan monta kymmentä
kaunokirjallisuuden professoria löytyykään Suomen yliopistoista? Nyt on koettu
sellainenkin ihme, että joukkoon on liittynyt yksi uuden uutukainen
kirjallisuuden laji, nimittäin tietokirjallisuus. Aivan oikein, Suomen ainoa ja
ensimmäinen tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa piti
virkaanastujaisluentonsa 27.5. Helsingin yliopiston pienessä juhlasalissa.
Auditoriumista bongasin monia julkkiksia ja alan vaikuttajia Matti Klingestä
Markku Löytöseen ja Suomen tietokirjailijoitten toiminnanjohtajaan Jukka-Pekka
Pietiäiseen. Luennon aiheena oli Tietokirjallisuus: lajit, lukijat ja
kirjoittajat. Selväksi tuli, miten moninainen ja rönsyilevä voi tämäkin alue
olla. Toisaalta se saattaa olla hyvä alusta nyt syntyville uusille opinnäytteille.
Niitä kaivataan.
Tutkiskelin tuossa aikaisemmin esimerkiksi
vain Tampereen yliopistosta Suomen kirjallisuuden puolella valmistuneita lasten- ja nuortenkirjallisuuden
opinnäytteitä. Niitä on tehty 2000-luvulla nelisenkymmentä hyvinkin vaihtelevista
aiheista. On symboleista tyttöyttä rakentamassa SinäMinä-lehden Omat runot -palstalla,
tutkimusta suomalaisnuorten kaunokirjallisuuden tekstuaalisesta lukutaidosta,
Arvostelevaa kirjaluetteloa ja viihdekirjallisuutta, ekokriittinen ja
ekopsykologinen näkökulma Tove Janssonilla tai esikoululaisten, ensi- ja
toisluokkalaisten mielipiteitä aloittelevalle lukijalle sopivasta kirjan
peritekstistä. Suosittuja kirjailijoita ovat Marjatta Kurenniemi, Riitta
Jalosen kuoleman teemat, Heinähattu ja Vilttitossu, Hannu Mäkelä ja Kaarina
Helakisa, Katri Manninen ja Hannele Huovi. Kuvan maailmaa viistetään kuvan ja
sanan suhteessa Mauri Kunnaksen teoksessa Seitsemän koiraveljestä.
Mielenkiintoisia aiheita ja alueita, joista
jää mieleen odotus: miten näitä käytetään hyväksi edelleen, miten oivallukset
ja tulkinnat lähtevät elämään vai jäävätkö ne vain numeroiksi yliopiston
kirjaston hyllyille?Tietokirjallisuuden
kohdalla onkin mielenkiintoista jäädä seuraamaan, mitä aletaan tutkia ja
millainen ehkä on toivottu kehys sen suuntauksille?
Kirjastokorvauksien kohdalla jakoperusteet ovat myös kuin rintamalinjojen toistoa: ylivoimaisesti julkaistuin tietokirjallisuus saa roposet kirjastojen ostomäärärahoihin suhteutetusta tukisummasta.
Kuka tukee muotojen historiaa? |
Ehtikö joku
ennen uutta kulttuuriministeriä?
Varsin monet kirjailijat eli runsaat kuusisataa ns. kirjastoapurahan saajaa
pyörittivät varmaan silmiään saatuaan kielteisen päätöksen
apurahalautakunnalta, jota johtaa espoolainen aikuis- ja lapsikirjallisuuden
tekijä Johanna Venho. Vähän myöhään tuli päätös – se oli kuulemma teknisten
syiden mukaan päivätty huhtikuun alkuun ja tuli tiedoksi loppupuolella
toukokuuta. Vai oliko kysymyksessä ennakoiva varotoimenpide? Laajemmat perustelut
saatiin myös melko myöhään. Normaalin epäystekstin eli paljon hakemuksia,
kiinnitettiin huomiota hakemuksen tasoon ja blaa blaa taustoitukseksi
selitettiin nyt, että oli päätetty jakaa vähemmän, mutta isompia apurahoja.
Tämä saattaa olla askel ihan oikeaan suuntaan, ainakin joidenkin mielestä. Suurten
apurahojen saajilla on nähtävästi ollut tarpeeksi suuri luottamus kykyihinsä,
koska osasivat hakea suurinta summaa – tai oikeastaan, sitähän pitää aina
hakea. Joka tapauksessa nyt on kentällä melkoinen määrä syystäkin kateellisia
ihmettelijöitä.
Tällöin voi olla tarpeellista kyllä vähän
tarkemmin kertoa myös hakijoille, missä mentiin metsään ja missä kiikasti.
Päällisin puolin apurahan saajia katsoessaan nimittäin ei voi kuin ihmetellä,
jos sieltä selvästi on voitu nokittaa hyvän tai huonon työsuunnitelman tai muun
kriteerin kautta akanat pois. Nyt ei aina ollut aikaisemmin edellytetty
julkaistu kirjakaan mikään edellytys, eikä lautakunta näyttänyt panevan painoa
muualta saatuihin runsaisiin tukirahoihinkaan tai pitemmäksi venähtäneeseen
työrupeamaan – eihän toki yhdessä vuodessa kirjaa aina saadakaan pykäistyä
ulos. Päätöksestähän ei voi valittaa,
mutta tietysti nuo kuutisensataa hakijaa voivat työllistää lautakunnan
sihteeriä jättämällä esimerkiksi lakiin perustuvan pyynnön saada lautakunnan
pöytäkirjat asiaa koskevilta osin käyttöönsä. Varsinkin kun kuulemma asiasta
jotain tietäviä ei oikein saanut kirveelläkään kiinni.
Taiteen edistämiskeskuksella on meneillään
kaikenlaisia uudistuksia, joihin varmaan uusi kulttuuriministerikin joutuu
tutustumaan. Hänhän korosti, miten lastenkulttuuria ja sen saatavuutta tullaan
edistämään. Näinä aikoina onkin hauskaa, ettei apurahojen jaossa ole enää
myöntöjä ns. juustohöylällä. Nyt vedetään siis designreikiä isolla puukolla? Muutoin:
kun ajatellaan tulos/panos -suhdetta, niin mitenkä nämä asiat kirjataan ja
julkistetaan eri apurahojen kohdalla? Asia alkaa olla hyvin mielenkiintoinen,
kun tukirahoja nostetaan ja tiivistetään. Mikä se olikaan tämä läpinäkyvyys päätöksenteossa?
Vuonna 1900 Wihtori Peltonen jo aloitti kynäilijöiden opastuksen ja puhui mm. itsenäisistä kynäilijöistä. Nyt tämä ei vain riitä, vaan olisi tarvetta varmaankin taas opuksesta APURAHANHAKIJA. Opas avustusten sepittämisessä. Takakannessa voisi varmuuden vuoksi luvata rahat takaisin jos apurahaa ei tule.
Vuonna 1900 Wihtori Peltonen jo aloitti kynäilijöiden opastuksen ja puhui mm. itsenäisistä kynäilijöistä. Nyt tämä ei vain riitä, vaan olisi tarvetta varmaankin taas opuksesta APURAHANHAKIJA. Opas avustusten sepittämisessä. Takakannessa voisi varmuuden vuoksi luvata rahat takaisin jos apurahaa ei tule.