Runeberg juniorin raati valitsi seitsemän kirjaa
palkintoehdokkaiksi. Tämän kilpailun erikoisuus on lopullinen valintaraati,
joka koostuu koululuokista, kirjojen todellisista lukijoista. Lähin
vertailukohta taitaa olla Lasten Lukuvarkaus -systeemi, jonka aikuisraati
valitsi viimeksi hiukan kosiskelevan listan helppoja ja jänniä mysteereitä
tarjolle koululaistuomaristolle. Kilpailunhan voitti kuitenkin palkittu
kirjailija eli Salla Simukan ensimmäinen ns varhaisnuortenseikkailu Sisarla (Tammi 2016). Se sai varsinkin
tytöiltä mainiot palautteet – pojat pitivät sitä tyttöjen kirjana.
Rosabelin ystävä puhuu stadia |
Runebergin
listassa ei ole helppoja myönnytyksiä, ja siksikin se on jopa
mielenkiintoisempi kuin lastenkirjallisuuden Finlandian ehdokaslista.
Ruotsinkielen osuus – pakollinen tässä yhteydessä – on tasapainoinen. On hieno
sadullinen kehitysseikkailu, on monivivahteista itsensä löytämistä ja
humoristista pientä opetusta. Suomenkieliset valinnat nostavat esiin niin
arkikertomusta, komeaa kuvasatua, pohdiskelevaa eläinpolitiikkaa ja tärkeän,
monipuolisen faktion maahanmuuttajien oloista.
Hevoset, oravat ja taikahelmi
Malin Kivelän Suurenmoinen
Rosabel (Förlaget&Teos) lienee
hyvin vapaamuotoinen kuvitelma pikkuisen hevosen unelmista, vaikka pohjautuukin
tositapahtumiin. Englantilainen poni Stroller oli pienempi kuin pitkäjalkaiset
kaverinsa, mutta osallistui mukana hyppykilpailuihin. Uurastus palkittiin
hopeamitalilla Meksikon olympiakisoissa 1968. Samaa sitkeyttä on siis
Rosabelissäkin, vaikka hän tietää toisten voittavan. Haaveissa hän toki on upea
ja uskomaton. Muut hevoset pilkkaavat pikkuista sulavaksi kuin kuollut meduusa.
Öisin tulee prinsessa ja valitsee jonkun ratsuista. Ja kerran prinsessa
ilmoittaa olevansa kyllästynyt kaikkiin muihin ja ottaa Rosabelin.
Mutta unet
ovat unia, ja heinä silmien alla usein kyynelistä märkä. Tarinassa poni löytää
ystävän, joka näyttää stadilaiselta siililtä puheenparttaan myöten. Tyypin
kanssa Rosabel unohtaa muut ja lähtee juoksemaan pitkin metsiä ja todellisia
iloja. Linda Bondestam kuvittaa tunnetulla tyylillään, mutta nyt varsinkin
aukeamien geometria ja vaihtuvuudet antavat tekstille melkoisesti lisäpotkua.
Erilaiset hevoset, luonnon suuret kaaret, metsä, hevosten liikkeet vievät
mukanaan. Yhtäkkiä on käännettävä aukeama ylösalaisin, että tajuaa koko
vesiputouksen voiman. Tummat värit vaihtelevat kirkkaiden kanssa,
sarjakuvamaiset hevosten liikkeet muuttuvat öisiksi tauluiksi.
Ja kerrankin
tekstin perillemenoa on ajateltu loppuun saakka: konekirjoitustyyliset lyhyet
ja pitemmät rivit on eroteltu selkeästi omille vaaleammille pinnoilleen. Ehkä
tämä tarina on parhaimmillaan hevosystäville ja keppihevosten tuntijoille,
mutta täytyy ihailla kokonaisilmettä.
Ei Lena
Frölander-Ulfin vahvarajaisissa ja värikkään selkeissä eläinhahmoissakaan vikaa
ole. Sanna Tahvanaisen Kurre Keikari ja popcornit (S&S) on vain lyhyin
lausein toteutettu yllätyksetön opetus liiasta makean syömisestä ja
itsekkyydestä. Kokonaisuudesta syntyy kuitenkin humoristisen korni tarina.
Karin
Erlandssonin Helmenkalastaja –Pärlfiskaren (S&S) on lastenromaanikilpailun
voittaja ja kiinnostava sellainen. Hyvin valmiin tuntuinen kirjoittaja kehrää
kokoon mukaansatempaavan sadun nuoresta tytöstä, joka on helmensukeltajista
parhain, vaikka on menettänyt toisen kätensä ruusuhaille. Yhdessä aluksi
riesaksi tuntuvan pikkuisen Sirkan kanssa sukelletaan myytäviksi erivärisiä
helmiä, mutta suurin ja merkillisin, Silmäterä on löytymättä.
Erlandssonin
tarinaan on kiedottu saumattomasti etenevä ystävystyminen, vastuun ottaminen, ahneuden
vaikutukset ja lopullisten päämäärien ja onnellisuuden vaatimukset. Ehkä
takakannen vertaus Astrid Lindgrenin hengessä tehdystä ajattomasta
saturomaanista on hiukan liioitteleva, mutta vivahteikkaalla matkalla ollaan.
Pöllöpolitiikkaa ja mahaongelmia
Erlandssonin romaanissa ahneen Iberiksen halu saada
Silmäterä ei suo mitään muita tunteita. Magdalena Hai on tehnyt omaa mainiota
kauhuaan aikaisemmin novelleissaan, mutta Kurnivamahaisessa
kissassa (Karisto) kansansatua mukaileva tarina ahneudesta kasvaa
melkoiseksi vyörytykseksi. Olipa kerran pieni tyttö, joka tapasi ison nälkäisen
kissan. Tyttö saa armonaikaa iltaan saakka keksiäkseen keinon nälän
tyydyttämiseen. Mutta maailmasta oli jo lähes kaikki syöty, joten tyttö pyytää
kissaa nielaisemaan itsensä kokonaisena. Mahan perimmäisestä sopukasta löytyy
pieni, mutta kaiken ahmiva ukko, joka ei suostu lopettamaan. Niinpä tyttö
pyytää kissaa oksentamaan ja onnistuu vihdoin näin pelastamaan maailman.
Hai osaa
sopivasti lisätä kierroksia ja jännitystä. Kokonaisuudesta syntyy erinomainen
seikkailusatu, jonka juonteista on kätevä irrotella erilaisia kysymyksiä,
pohdintoja ja omia ratkaisumalleja. Teemu Juhani on mielenkiintoinen ja
tervetullut kuvittajatuttavuus, jonka piirroksissa, hahmoissa ja vinjeteissä
tarinan kiemurat moninkertaistuvat ja huumori pilkahtaa. Sivujen kokonaisuudet
pelaavat hienosti yhteen seikkailun juonteiden kanssa.
Elina Warsta saa hänkin Voimalla seitsemän pöllöön (Tammi) erilaisia vivahteita, joskin
Hannu Mäkelä yrittää parastaan toki tyypityksissään. Kokonaisuudesta syntyy
tutunoloinen metsäinen poliittinen trilleri, jokaan ei aivan niin dramaattista
kuin oikeassa suomalaisessa puoluekentässä. Isopöllö huomaa olevansa suurin ja
voimakkain ja päättää alkaa hallita viisaasti oman päänsä mukaan. Mäkelän
pöllöt ovat kuitenkin omien halujensa vankeja, ja Isopöllö toteaa pian homman
olevan kaikkea muuta kuin helppo. Varsinkin kun metsään muuttaa harakkaparvi ja
sen demokraattisen porukan valitsema edusräkyttäjä, imartelija ja ovela
manipuloija Emma.
Hankalinta on harakoiden ilmeinen
tasa-arvoisuus, joka ei sovi Isopöllölle lainkaan. Opetus on tietysti, että
maailmasta löytyy kyllä tilaa kaikille. Kirjan lopussa on bonuksena alku
Pönttikalevalasta, jonka jatko kuulemma löytyy osoitteesta
www.omamielikuvitus.fi
Arjen ihastumisesta toisenlaisiin koteihin
Tutun kuvittajan tyylissä voi olla ongelmiakin. Rönnsin
hahmot tuovat ensiksi mieleen tietenkin Heinähatun, ja kun Palviaisen Allu ja
salainen ihailija (WS) on sopivasti sukua Nopoloiden tyttöviikareille,
samastuminen alkaa. Allu on kuitenkin omanlaisensa, sillä Palviainen osaa
näppärästi hiljalleen kasvattaa Allua henkilönä. Kun vanhemmat ostavat
Kuoppakylän rautatieaseman, niin Allu ja veli Aapo saavatkin uudenlaista
vipinää. Luvattu koira aiheuttaa omat kommervenkkinsä, toisen tuo mukanaan
sieltä täältä löydetyt ihailevat viestit. Kuka ihailija oikein on?
Erityisen
mukavasti Palviainen kuvaa Allun ja isoveljen suhdetta. Aapo suhtautuu omasta
puberteetistaan huolimatta jopa oudon kärsivällisesti siskoonsa. Se kannattaa,
koska yhdessä asiat sujuvat huomattavasti paremmin. Palviaisen ja Allun
riemuvoitto on tutuksi tulleen junan vanhan konduktöörin auttaminen
ensitreffeille kuuluttamalle koko junalle, että Artturi tarvitsee naisen. Mirkkuhan
sieltä löytyy. Mukana on sopivasti jännitystä, kun asemarakennuksesta löytyy
salainen huone, Allu puolestaan saa mukavan kaverin veljen tututtavasta
Markuksesta, mutta oikea ystävä, se ihailija, onkin ennen asemalla asunut
luokkatoveri Minttu, joka ujouttaan ei ole uskaltanut lähestyä muutoin. Nuortenkirjoissaan
autenttista atmosfääriä viljelevä Palviainen osoittaa osaavansa mennä
nuoremmankin – ja tytön – nahkoihin luontevasti, humoristisesti ja sopivalla
draivilla.
Lopuksi,
mutta ei vähemmästi voi nostaa esille raadin tärkeän valinnan eli Riina
Katajavuoren Mennään jo naapuriin
(Tammi). Yhdessä aikaisemman, Mennään jo
kotiin (2007) esittelyjen kanssa kirjaparista kasvaa jopa kulttuurihistoriallinen jatkumo. Kotien ja niiden välittämän
esineistön ja tunnelman kautta päästään tarkastelemaan asumisen ilmeistä
2000-luuvlla ja nyt maahanmuuttajien vastaavia oloja tällä hetkellä. Silmänä
toimii Salla Savolainen selkeällä omalla havainnoivalla tyylillään. Katajavuori
asettuu tekstissään hämmästyttävän luontevasti eri-ikäisten ja taustaisten
lasten pään sisälle. Samalla uusin kirja toimii luontevana asenteiden purkajana
ja yhteisten asioiden ja tunteiden esittelijänä. Molempiin kirjoihin on syytä
pureutua vielä uudelleen tarkemmin – koti on lasten ja nuortenkirjallisuudessa
paljastava ja vähemmän esille nostettu tekijä.
Runeberg Junior –palkinnon
saajasta ei tarvitse olla huolissaan näin vahvan kavalkadin seurassa – toisin
kuin ehkä lastenkirjallisuuden Finlandiassa?