Ainakin tänä vuonna satavuotias Suomi on
palkintojen luvattumaa. Parhaimmaksi taitaa laittaa Turku, joka lokakuun
puolessa välin järjestää Suomen kulttuurigaalan. Siellä on hienoja
kategorioita: Vuosisadan kulttuuriteko, Kulttuurivaikuttaja sekä Kulttuurin
kansainvälistymispalkinto. Yleisökin saa osallistua valitsemalla Vuosisadan
kulttuuripersoonan.
Onkohan traditionaalisillakin
palkinnoilla jokin lisäarvo, kun ne myönnetään juhlavuonna? Eipä kauankaan, kun
Finlandia-ruletti pyörähtää käyntiin. Juhlagaala sielläkin odottaa sitten
Kansallisteatterin juhlavissa puitteissa.
Tiedonjulkistamisen neuvottelukunnan
palkinnoista on helppo poimia lastenkulttuurin saralta molemmat
elämäntyöpalkinnon saaneet uurastajat. Kun Suomen tietokirjailijat luovutti
toissa vuonna merkittävän Warelius-palkintonsa Raisa Cacciatorelle,
neuvottelukunta toistaa varsin paljon samoja perusteluita.
Itselleni Raisan töistä vaikuttaviksi ovat jääneet mieleen ensimmäinen
ja toistaiseksi viimeinen. Jo vuonna 1997 hän otti nimittäin nimenomaan
pojat mukaan kuvioihin. Lääketehdas oli toteuttanut Raisan nuorten
ehkäisyvastaanotolla ilmaiseksi jaettavan infokirjasen. Kaikki
mitä olet aina halunnut tietää tytöistä – ja pojista – perustieto oli
saatavissa myös verkossa. Seuraavaksi valistuskirjojen joukkoon ilmestyi Raisa
Cacciatoren johdolla Legopalikoista
leopardikalsareihin. Pojan matka
mieheksi (2001).
Hänestä tuli lastenkasvatuksen ja tunteiden äänitorvi monessa mediassa.
Väestöliiton asiantuntijalääkärin ja Vanhemmuuskeskuksen johtajan mielipiteillä
on myös painoa. Tärkeitä kohtaamispaikkoja syntyi myös nuortenlehti Demin tai
Vauva -lehden vastauspalstoille. Tietokirjailijan ura alkoi lähes sattumasta:
”Tammen kustannustoimittaja käveli sisään ja pyysi koko kirjaa yhden Hesarin
mielipiteen perusteella. Kokosin asiantuntijat yhteen ja aloimme kirjoittaa.
Syntyi Legopalikoista
leopardikalsareihin – pojan matka mieheksi. Se on uudistettu 2009 ja
myyty varmaan parikymmentätuhatta. Sen pohjalta aikanaan sain
Tietopöllö-palkinnon 2003.”
Legopalikoista
leopardikalsareihin on myös esitystavaltaan ronski, mutta asiallinen. Siinä
otetaan pojan kehittymisen erilaiset vaiheet ymmärtäväisesti lähelle: ”Mieheksi
tuleminen on työtä ja taistelua: ihmettelyä ja normaaliuden tavoittelua, himoa
ja rakastumisen huumaa, pettymystä ja sydänsurua, yksinäisyyttä ja sankaruuden
yrityksiä. Tiedonjano on valtava. Mitä minussa tapahtuu? Miksi pallit paisuvat,
mutta penistä ei saa edes venyttämällä kasvamaan? Mitä naapurin tytölle on
tapahtunut, kun punastun hänen lähellään? Ja seksi – osaanko, saanko, pystynkö
ja pitäisikö jo haluta?”
Kirja on koottu 12-18 –vuotiaiden poikien kysymyksien perusteella. Se
alkaa pitkällä muistiinpanolla lapsuuden leikeistä varttumiseen ja
seksuaalisuuden heräämiseen. Sisällysluetteloa ei ole, mutta kirja etenee
loogisesti tyttöjen ja poikien leikeistä rakastumisen alkeisiin ja
seksiasioista kiinnostumiseen. Tabuja, myyttejä ja tosiasioita selvitetään.
Saako nuori ja kokematon poika, joka ei ole kovin komea tai suosittu, ylipäätään
seksuaalista nautintoa tai kokemusta? ”Tuo kaikki on silkkaa pötyä. Niin pötyä
ettei pödympää ole koskaan sanottu. Idiotismia ja joukkoharhaa, puppua ja
potaskaa.” Kehon ja seksuaalisuuden kautta murrosiän itsetunnon kohottaminen
nostetaan arvokkaaksi ja elämänmyönteiseksi voimavaraksi. Toisaalta painotetaan
omaa yksityisyyttä: ”Sinun ei ole pakko paljastaa kenellekään tuumaakaan
kehostasi tai ajatuksistasi, kenelläkään toisella ei ole niihin prosentinkaan
omistusoikeutta.”
Yhdessä Susanne Ingman-Fribergin kanssa toimitettu Keho on leikki (2016) on tietopaketti luonnollisen
seksuaalikasvatuksen tukemiseen ja opettamiseen alle kouluiässä. Siinä
korostetaan oikean tiedon antamista sopivassa määrin ja ikätason mukaan.
”Seksuaalikasvatus ei saa koskaan olla pelottelevaa tai tuomitsevaa. Annetaan
lapsen kehitykseen liittyvää, lasta voimaannuttavaa ja lapsen seksuaaliseen
oikeuksiin liittyvää tietoa.” Kirja
jakaantuu kolmeen kokonaisuuteen, tutkimukseen, tietoon ja taitoon.
Väestöliiton tutkimuksissa vanhemmille ja varhaiskasvatuksen henkilöstölle tuli
esille selvästi seksuaalikasvatuksen ja käsitteiden hämmentävyys ja epäselvyys.
Mitä ovat lapsen turvataidot tai oikeus olla oman kehityksensä toimijana,
tutkia ja olla utelias?
Yhä edelleen valistusta tarvitaan – ainakin jos uskomme palveleviin
puhelimiin, kentän palautteeseen ja tutkimustuloksiin.
Leonardon ja myyttien tulkitsija
Toinen elämäntyöpalkinto meni puolestaan
museopedagogiikan kehittämisestä. Lasten ja nuorten oppaiksi tehtyjen
taidekirjojen laaja kirjo löytyy Marjatta Levannon tuotannosta. Vireä tekijä ei
jää laakereilleen. Viime vuoden luotaus
vie kokijan suomalaiseen metsään ja sen kuvaajiin 1800-luvulta nykyhetkeen. Metsän pienessä kansassa on
johdattelijoina itse Väinämöinen ja puunhaltijoita. Julia Vuoren luonteikkaina hahmoina ne
arvioivat tyylinsä mukaan kukka- ja lehvähattuineen maalauksia. Mukana
monenlaisia mielikuvia herättäviä taiteilijoita Kansallisgalleriasta Akseli
Gallen-Kallelasta Stefan Bremeriin tai Werner Holmbergista Elina Merenmieheen.
Ja sisällöstä voikin sitten oman makunsa mukaan poimia tarinoita ja tietoa
ilman ja veden ja metsän asujaimistoa unohtamatta vainajia ja kummituksia,
tonttuja, jättiläisiä tai vuorenpeikkoja. Täytyy sanoa, että Marjatan teoksessa
nämä olennot tulevat lähemmäksi ja tutuiksi paljon viehättävämmin kuin
esimerkiksi Eero Ojasen Suomalaisissa
taruolennoissa (Minerva 2017). suurikokoinen Sirkku Linnean kuvittama opus
soveltunee paremmin jatkotyöskentelyyn vaikkapa koulumaailmassa. Sen verran
oppikirjamaista tiukkaa asiaa siitä välittyy.
Oma mielikirjani Marjatan tuotannossa on pitkään kypsytelty suurtyö
renessanssin yleisnerosta Leonardo da Vincistä maassa, ilmassa ja meressä Leonardon valtavasta määrästä muistiinpanoja
on säilynyt noin 14 000 sivua, joiden sisään Levannon kirjan Leonardo oikealta vasemmalle (2014) myötä voi aavistaen
kurkistaa.
Kirjan graafinen ilme on myös
korkeatasoinen: on hienoa saada omin silmin nähdä lähes autenttisia päiväkirjan
sivuja läpinäkyvällä erikoispaperilla, runsaasti rakennepiirustuksia,
maalauksia, hahmotelmia, mietteitä. Nämä kaikki kudotaan yhteen säästeliäästi,
selkeästi, sopivan mittaisina selvityksinä kustakin aiheesta. Kysymyksiä on
paljon, faktoja vähemmän, mutta Levanto antaa viitteitä ja mahdollisuuksia ja
muiden tutkijoiden päätelmiä mietittäviksi.
On hätkähdyttävää asiaa tarkemmin tietämättä
huomata vaikkapa miten Mona Lisan hymy oikeastaan rakentuu – tämä on tekijän
oma tulkinta – tai miten Leonardo jaksoi tehdä tärkeät asiat loppuun, mutta jätti
muotokuvissaan taka-alalle jäävän käden viimeistelemättä. Maalauksia syntyi
lopultakin varsin vähän, parisenkymmentä. Komea Viimeinen ehtoollinen on
ihailtavissa kolmen sivun aukeamana. Leonardolla oli kuitenkin aina kiire
uusiin kokemuksiin ja kokeisiin: muutama vuosi ennen kuolemaansa hän
kirjoittikin: NAKTAJ ÄNIM
Leonardosta saa kokonaisen elävän
tiedonjanoisen ihmisen kuvan - varsinkin Leonardon viehtymys juhlien
järjestämiseen ja yllättävien rakenteiden ja tapahtumien kokeilemiseen tekee
hänestä inhimillisen yleisneron. Luotettu keventäjä ja kommentaattori Julia
Vuori on luonut mukaan varsin säästeliäästi robottihahmoja ja koko aukeaman
symbolisia "sisältökuvia" rytmittämään eri kokonaisuuksia. Pääosassa
on nyt itse Leonardo ja hänen uupumaton maailman tarkastelunsa.
Tätä perinnettä jatkavat Cacciatore ja
Levanto hienosti. Meidän riemuksemme ja opiksemme.
Metsän pieni kansa esittelee kuun maalaajan Rahkon |