Innostuneena vastaanotin tiedotteen
Lukuklaani-projektista ja koulukirjastojen tukemisesta. Taustalla on tietysti
työuralta löytyvä monen vuoden pesti aikoinaan opetushallituksessa
koulukirjastojen ylitarkastajana, jolloin työhön kuului muun muassa kiertäminen
ympäri maata kouluissa ja erilaisten ohjeiden, neuvojen ja kirjalistojenkin
laatimista.
Kulttuurirahaston ja Kopioston Lukuklaani-hankkeen kohderyhmänä ovat
kaikki Suomen ala-asteet ja yhtenäiskoulut. Erityisesti huomiossa ovat
3.-4.-luokkalaiset ja pojat, vaikka hanke kohdistuukin kaikkiin
ala-asteikäisiin. Hanke toteutetaan vuosina 2017 ja 2018, ja sen
kokonaisbudjetti on kaksi miljoonaa euroa.
Faktio oppiaineiden yhteismateriaalina? |
Lukuklaani jakautuu tiedotteen mukaan kahteen vaiheeseen: ensin koulut
voivat syyslukukauden 2017 alussa osallistua kilpailuun koulukirjastonsa
perustamiseksi tai kehittämiseksi; parhaat ideat palkitaan. Valtaosa
palkintorahoista käytetään kirjahankintoihin, mutta koulujen toivotaan myös
kehittävän kirjastojaan toiminnallisiksi tiloiksi, joissa järjestetään
esimerkiksi kirjavinkkausta tai teemaviikkoja. Kopiosto painottaa, että mediaa
koskevia rajoituksia ei ole, joten hankittava aineisto voi vaihdella räpistä
romaaneihin. ”On kuitenkin eduksi, jos koulu ja koulukirjasto rakentavat
yhteistyötä esimerkiksi koulujen iltapäivätoiminnan, vanhempainyhdistyksen,
yleisen kirjaston tai kirjastoauton kanssa. Vielä parempaa olisi, jos yhteistyö
rakentuisi odottamattomaan suuntaan, vaikkapa koulun judoseuran kanssa.”
Toisessa vaiheessa keväällä 2018 koulut voivat tilata lukupiiripaketin
opetuksensa tueksi. Lukupiiripaketti sisältää kaikille kouluille noin 50 kirjaa
ja myös opettajan pedagogisen materiaalin, jonka tarkoituksena on tehdä
opettajalle mahdollisimman helpoksi lukupiirimetodin käyttöönotto. Lukupiirejä
kutsutaan hankkeessa lukuklaaneiksi, joissa oppilaat ja koulut voivat jakaa
lukukokemuksiaan ja kilpailla keskenään luetuista teksteistä. Kouluille tämä
kaikki on ilmaista.
Keitä me olemme ja mistä tulemme? |
Samantyyppinen kokeilu tehtiin jo aikoinaan; silloinkin koulukirjastoja
pyrittiin tukemaan kirjavalikoimalla, jonka saattoi hankkia koulukirjastoihin
pienellä toimituskulumaksulla. Valikoima syntyi melko pitkälle kustantajien
tarjoamilla edullisilla vaihtoehdoilla. Nyt voisi ounastella, että tuohon kirjapakettiin
on tunkua monelta taholta – lisäähän se sekä kirjailijan että kustantajan
tunnettuutta ja ansiota mukavasti. Sitä enemmän vastuuta kasaantuu
valitsijaraadin päiden päälle: toivottavasti prosessi onkin modernisti
ilmaistuna läpinäkyvä ja tasapuolinen. Suomen Koulukirjastoyhdistys ry on esimerkiksi
mukana arvioimassa koulukirjastojen kehittämissuunnitelmia, kokoamassa lapsia
kiinnostavia kirjapaketteja sekä valmistelemassa opettajien pedagogista
materiaalia.
Erilaisia heimojen raja-aitoja
Tosin Kulttuurirahaston hallituksen
jäsen ja hankkeen aloitteentekijä, kirjailija Jari Järvelä tekee tiedotteessa
klaanien välille heimorajoja. ”Looginen ajattelu kehittyy parhaiten
kaunokirjallisuutta lukemalla. Kaunokirjallisuus jättää aukkoja, jotka lukijan pitää
itse täyttää. Lukemalla ihminen voi elää monta elämää ja oppia kirjojen
henkilöhahmojen valinnoista.” Tulkitsen tämän ovelaksi heitoksi, joka pyytää
klaanin muilta jäseniltä kommenttia.
Sata suomalaista lasten- ja nuortenkirjailijaa! |
Täytyy sanoa, että olen varmaan viimeisen projektini uuvuttamana ja
aivopestynä huolestunut koulujen tietokirjallisuuden asemasta. Tehdessäni Toden teolla –teosta (Avain 2016)
kotimaisista lasten ja nuorten tietokirjoista löysin koko ajan uusia ja
vaikuttavia tiedon ja tunteiden välittäjiä, joita on käytännössä kokeiltu
kohderyhmien kanssaesimerkiksi koulujen luokanopetuksessa, koulukäynneillä ja tietovinkkauksessa.
Ateneumin
taidemuseon johtaja Susanna Petterson lausui Tieto-Finlandian ehdokkaiden
esittelyssä (2014): "Kaikkia teoksia yhdistää halu selvittää mysteereitä,
tuottaa uutta tietoa ja auttaa meitä ymmärtämään hieman paremmin ympäröivää maailmaamme.
Kun kysyin teini-ikäisiltä tyttäriltäni millainen on hyvä tietokirja, sain
lyhyen vastauksen. Hyvä tietokirja auttaa tajuamaan."
Tieto-Finlandia meni Mirkka Lappalaisen Pohjolan leijonalla. Diktaattori Heikki
Helman totesi lopuksi, miten teos on "tietokirja, joka imaisee mukaansa ja
auttaa ymmärtämään, mistä olemme tulleet ja keitä olemme."
Vesikirja alkaa fiktiolla ja tarjoaa perään mainiota faktaa |
Kustantaja Minna Castren jatkoi
aihetta: ” Perinteisesti on tavattu asettaa fakta ja fiktio vastakkain: fakta
on hyödyllistä ja arvokasta, fiktio koristetta. Mutta taitava kerronta, josta
fiktio tunnetaan, on myös hyvän tietokirjallisuuden oleellinen rakennusaine.
Faktat eivät puhu yksinään puolestaan - ellei niitä ole asetettu
kerronnallisesti merkittävään yhteyteen, missä niiden voima paljastuu. Niin kauno-
kuin tietokirjallisuuttakin lukiessa kerronnallisuuden kautta syntyy
kokemuksellisuus, kokemuksellisuudesta henkilökohtainen
merkityksellisyys."
Taustalla on nyt hyviä
raameja. Opetushallitus muistuttaa. miten uudet
opetussuunnitelman perusteet korostavat monilukutaitoa ja elämyksellistä
lukemista sekä nostavat esiin koulun kirjastotoiminnan kehittämisen. Lukemalla
kehittyvää kriittistä ja kulttuurista lukutaitoa tarvitaan nykyään yhä enemmän.
Vanhempainliitto korostaa tietenkin ja oikein, miten perheiden
lukutottumuksilla ja esimerkillä on suuri vaikutlasten lukemiseen. Siksi
kannustetaan myös vanhempainyhdistyksiä kehittämään tapoja osallistua
hankkeeseen.
Tässä on varma valinta yläkouluun
Kalle Veirto onkin tehnyt heti
kantaaottavan ja ytimeen pureutuvan luotauksen poikalukemisen saloihin. Ohut hauska kirja (Karisto 2017)
sisältää juuri nuo laiskan lukijan toivomat elimelliset osat. Veirto toki
vääntää idean hauskasti päälaelleen. Kaksi äidinkielenopettajan kannalta
toivotonta laiskuria peruskoulun viimeisellä luokalla saavat viimeisen
mahdollisuuden: yksi kirja on luettava ja tehtävä siitä esitelmä. Muuten ei
numeroa tipu eikä nosteta.
Iiro-Matias yllättää, koska isä on luvannut vastustamattomat bonukset,
jos numeroa justeerataan. Hän haluaa lukea vaadittavan opuksen. Paha vain, että
koulun kirjaston luettelossa komeileva A.P.Yrjölän Ohut hauska kirja loistaa
poissaolollaan. Se on löydettävä: kun nimen taakse kätkeytyvä naiskirjailija
löydetään, käsikirjoitus on hukassa, eikä sitä koskaan ole julkaistu.
Iiro-Matias ei anna periksi. Käsikirjoitus etsitään erinäisten mutkien kautta
kesämökiltä, ja siihen kirjailija rustaa kadonneen lopun. Numerot nousevat,
joskin viimeinen viikko on nuorten miesten tuskaista vaellusta kriisistä
toiseen. Niistä vähäisin ei ole kondomien katoaminen ja viinalastin outo
hupeneminen.
No, hauska kyllä. Totuusarvoltaan varsin keskiverto. Oleelliset
lukemisen esteet kunnossa. Ohut? No ei ole. Sataviisikymmentäyksi sivua vaatii
vähän enemmän motivaatiota. Mutta koukut ovat ovelia, joten ehkä jännite kestää
kliimaksiin.
Pari asiaa klaanien tueksi
Suomen tietokirjailijoiden toimesta on
viime vuonna tuettu lasten ja nuorten tietokirjallisuuden roolin tehostamista
niin koulukirjastojen kuin opetussuunnitelman oleellisena lukemisen tukena. Kun
aikanaan tukipakettien koostumus hyvin helposti painottui kaunokirjallisuuteen,
tällä hetkellä esimerkiksi Ruotsissa opettajakoulutuksessa tehdyn kyselyn
perusteella tietokirjalla ja ns. faktiolla on jo lukemisessa yhä suositumpi asema.
Suomen tietokirjailijat ovat julkaisseet kaksi vihjeluetteloa lukioon ja
alakouluun, joiden esipuheissa on mainiota perustelua lukutaidon moninaisuuden
tarpeellisuudesta.
Koulukirjastojen tilanne on todella kauniisti sanottuna edelleen
monimuotoinen ympäri Suomea. Tilanteen kokonaisuus ja tarpeet ovat erilaisia.
Samoin tehdyt ratkaisut ja mahdollisuudet vaihtelevat hyvästä yhteistyöstä
paikallisen kirjaston ja koulun välillä, todellisesta koulukirjastoon
panostamisesta (esimerkiksi hoitajamalleja soveltaen) rutiininomaiseen
työskentelyyn. Ehkä nyt saadaan lisää kokonaisnäkemystä koko Suomesta?
Kopiosto on ennenkin toiminut ennakkoluulottomasti erilaisissa lukemisen
tukiprojekteissa. Kulttuurirahasto osoittaa nyt samaa huolta tärkeästä
kulttuurimme perustasta. Lukuklaani on todella tärkeä avaus, ja on mielenkiintoista
seurata sen edistymistä – ja osallistua aktiivisen uteliaasti tapahtuviin toimenpiteisiin!