Kirjastojen aukeneminen olisi voinut
olla kulttuurin paluun juhlaa. Mielenkiintoista on nähdä, kuinka paljon pelko
piilee vielä keuhkoissa. Itse kävin hakemassa tilaukseni säälliseen seniorin
aikaan eli heti kello kahdeksan jälkeen. Olin ainoa asiakas! Myöhemmin tukemaan
tuli pari rouvaa, joista toinen oli hämmästynyt kuullessaan muidenkin osastojen
olevan toiminnassa. Ymmärrettävää lienee, että alkuvaikeuksia löytyi. Kirjojen
tilaaminen ei heti onnistunut normaalilla tavalla, joten perinteistä hakua kokeilleet
taisivat saada kivasti etumatkaa kysyttyjen kirjojen tilausjonoihin.
Päättämisen
vaikeus
Joka tapauksessa käsissäni oli nyt
Anniina Mikaman trilogian viimeinen (?) osa, Tinasotamiehet (WS 2020). Aikaisemmin hymistämäni osat ovat
menestyneet mukavasti. Taikuri ja
taskuvaras (2018) sai Topelius-palkinnon, Huijarin oppipoika (2019) taas komeili nuortenkirjallisuuden
Finlandian ehdokkaana. Kansien hienon yhtenäisen kuvaston on luonut Sami
Saranäki.
Ei helpolla lukija pääse nytkään, sillä
Tinasotamiehissä on vain kymmenkunta sivua vähemmän kuin edellisessä, melkein
neljäsataa. Ja yhä Mikaman kertojan ote on varsin pitävä. Tämänkin urakan saa
selvitettyä päivän mittaan, kun ei raski kovin pitkäksi aikaa laskea opusta
syrjään. Mutta kun on tullut ahmineeksi myös Tuutikki Tolosen Mörköviestiä – sekin trilogian viimeinen
(?), pohtii tätä lopettamisen lankojen keräämistä.
Molemmalla kirjailijalla on varmasti
ollut tukenaan tarkasti hahmotellut tiekartat. Kysymysmerkki jatkojen kohdalla
tarkoittaa sitä, että kumpikin jättää takaportin hieman auki. Kuten tapana on.
Taustatyöstä
rakenteeseen
Tinasotamiehissä kiinnittää huomiota
hyvin tehtyyn taustatyöhön – kautta koko trilogian. Siinähän esitellään ensin elävä
historiallinen Helsinki, sitten Krakova aikaisemmin vuonna 1829 ja nyt tarunhohtoinen
Englanti 1891. Jopa junamatkustaminen viktoriaanisessa Englannissa on
tarkistettu.
Kolmikko maalaa esiin niin
rakkaustarinan kuin huiman näkökulman erilaisiin todellisuuksiin. En tiedä onko
yllättävää, että Tinasotamiehet ikään kuin ottaa myös kantaa pinnalla olevaan
digitalisointiin ja ehkä hiukan koronaankin ja hävittäjähankintoihin… Taistelurobotit käyttävät häivetekniikkaa ja
sudenkorentohävittäjiä. Päähenkilöistä Minan rakkauden kohde Tom on
tulevaisuudesta tullut robotti, jonka rakentanut yhtiö on valtaamassa tulevaisuudessa
koko maailman. Toisaalta Marsin siirtokunnasta löytyneen omalaatuisen eliömuodon
omistaja voisi vielä tehokkaammin kontrolloida maapalloa. Irti päässeinä nämä mikroskooppisen
pienet arkeonit voisivat tuhota tai pelastaa meidät.
Tinasotamiehet on jaksotettu tarina.
Alku Helsingissä ja lähtö Lontooseen esiintymään vievät lähes sata sivua,
temmeltäminen kaupungissa ja sen liepeillä saman verran, kunnes tapahtumat ryöstäytyvät vauhtiin.
Englannissa ei olla turhaan, sillä Pyöreän pöydän ritareilla on oma
tarkoituksensa. Juonipaljastuksia varoen täytyy raottaa sen verran, että kirjan
pakollisesta pitkästä saarnasta tulevaisuuden uhkakuvista ja mahdollisuuksista käyttää
tosiaan Merlinin näköinen hahmo.
Tinasotamiehet on mainio tiivistys Tomia hakemaan tulleille
roboteille. jotka kaikki näyttävät kuin veljeksiltä. Loppu onkin vauhdikasta
rymistelyä, missä ei lontoolaisten tavallisten kansalaisten psyykeä ajatella.
Minaan ihastunut varassakin johtaja Jimmy pamautetaan hengiltä tuosta vain. Eihän
kilpakosijoita Tomille tarvita?
Lopuksi jää jännittämään miten Mikama saa
kehrättyä kaikki lankansa yhteen. Kyllä se onnistuu, väliin pitemmillä
pistoilla, välillä tikaten. Sodanvastaisuus, robottitematiikka ja koneeseen
rakastumisen filosofiat ovat pitkin sarjaa tutusti läsnä. Mina saa yllättäen
erilaisen Tomin, professori Wiktor Zofiansa ja tulevaisuuskin näyttää olevan
menossa oikeaan suuntaan.
Haikeasti muistelen – ja taidanpa kaivaa
taas esiin – 80-luvun lukuelämyksiä Isaac Asimovista aloittaen. Säätiö ja
Imperiumi, Robotit ja Robotit ja Imperiumi…
Jos
metsään menet, mörön tapaat
Sarjakirjoittamisen onni ja tuska
lisääntyy varmaan, kun viimeistä osaa viedään. Onkohan myös niin, että jos
Hollywoodissa kehitteillä on elokuva Mörkö-kirjoista, tämäkin vaatinee jotain
hurjaa kuvattavaa? Parhaimmillaan Mörkömaailma on mielenkiintoinen, jännittävä
ja yllätyksiä täynnä. Nyt tuntuu kuitenkin, että langat solmitaan aika nopeasti
ja helpon oloisesti Mörköviestissä (Tammi
2020, kuvitus Pasi Pitkänen).
Perusideana on Portinvahdin päätös
jättää ovi oman onnensa nojaan, jolloin noidat pääsevät jäljille. Sivujuonteena
kerrotaan sitten mörköjen luona asustaneen tutkijan ja Kaapon idolin Runarin
kuolema. Juurimehua ei enää ole, joten hänen pitkäikäisyytensä salaisuus
selviää ja hiipuminen alkaa. Jännityselementtinä on nyt kolme noidan
tunkeutuminen Maikin kotiin hakemaan Portinvartijaa takaisin. Yhtäkkiä noidat
sulavat olemattomiin: varsinainen noitiennoita onkin kuollut sopivasti.
Paluu on mahdollinen, ja Tolosen varsin
hauskasti keksimä puhuva Kylpytakki saa mahdollisuuden lähteä Mörkömaailmaan –
kenties uutena Suurena Henkenä ja Johtajana? Muitakin tapahtumia löytyy:
Hellemaiden perhe aikoo muuttaa, avoimesta mörköovesta livahtaa oikein
pirullinen purija eli mormaatti, jonka pyydystämisessä on omat hankaluutensa,
koulussa tapahtuu sitä ja tätä ja niin edelleen. Kieli on mukavaista, joskin
välillä toisteista. Pasi Pitkäsen kuvat vauhdikkaita, joskin noidat aika
traditionaalisia, jopa tylsiä. No mitäpä tässä, onnellinen loppu on aina
onnellinen loppu.
Unissa
ovat tarinan avaimet
Ja onhan Tuutikki myös ahkera. Jossakin
mörköjen välissä on muhinut myös Agnes ja
unien avain (WS, kuvitus Kati Vuorento). Esiin astuu pirteä ja peloton
11-vuotias Agnes, joka muuttaa vanhempiensa eron jälkeen äitinsä kanssa
Harmalaan. Unien avain kiteyttää mainiosti kirjan juonen. Prologissa vanha
nainen antaa hienon korulippaan museolle muiden arvokkaiden esineiden lisäksi,
mutta yhdellä ehdolla. Se on annettava sille, joka tulee avaimen kanssa
paikalle. Agnes ei tunne ketään, mutta
äidin työpaikassa päätoimittajan poika Pontus Olavi, Pullaksi kutsuttu, on
mielenkiintoinen tapaus ja kiinnostuu Agnesin ongelmasta. Tämä on nähnyt outoja
unia, ja niiden ajamana löytänyt hautausmaalta kivipaaden. Siinä on melkein
hänen nimensä, mutta ei sukunimeä. Syntymä- ja kuolinaikakin on sama!
Tolonen on varma kirjoittaja, joka vie
luonnikkaasti ja sopivasti jännitystä lisäämällä juontaan eteenpäin. Toki
lukija arvaa varsin nopeasti, miten tulee käymään. Sukulaissuhteet, salatut
lapset ja niin edelleen ovat suosiossa monenlaisissa jännitys- ja
arvoitustapauksissa – samoin myös unet ja siirtymiset vanhoihin aikoihin. Mutta
mukana on kätevästi esimerkiksi tiedon hankintaa, nasevaa sanailua ja
mielenkiintoinen suhde Pullan ja Angnesin välillä. Jatkoa lienee tulossa, sillä
Pullaa kiusataan ja Agneskin antaa huutia poikajengille. Syksyllä alkaa koulu
ja kaikki ovat samalla luokalla. Tolosella on myös silmää kostuttavalle
loppuhuipennukselle vanhainkodissa, missä viimeisetkin langat solmitaan yhteen.
Erityisesti pidin Kati Vuorensolan herkästä kuvituksesta, missä ihmiset ovat
luonteikkaan oikeanoloisia jopa salaperäisesti sivuilla liikehtiviä.
Keväälläkin kirjoja on ilmestynyt
miellyttävän runsaasti. Tietoakin on tarjolla, joten kenties tästä koronaa
tihkuvasta mediaseurannasta eroon päästyään voisi sitten uppoutua
huvipuistojen, pienen avaruusolion, ilmaston muutoksen tai tarunomaisten aarteiden
pariin?