Museojulkaisujen puolella alkaa olla tietokirjojen yllätyksellisintä
materiaalia. Viime aikoina on saanut ihastella myös yleiskustantajien
kiinnostusta historian yhäti yllättävään maailmaan. Näiden kirjojen anti on
lisäksi lukuteknisesti harkittua niin, että tietoa voi eri tavoin käsitellä
monenikäisten kanssa ja yksinäänkin.
Siellä on vaikkapa Tarja
Tuulikki Laaksosen Kuka keksi haarukan
(Minerva 2017), joka valottaa arkiesineiden ihmeellistä maailmaa. Sieltä voi
poimia Ilari Aallon ja Elina Helkalan Matkan
muinaiseen Suomeen (Atena 2017). Parivaljakon edellinen, palkittu Matkaopas keskiajan Suomeen (2015), oli
herkullisen ilkamoiva matkaoppaan raameja hyväksikäyttävä johdatus
matkustamiseen kaikkine pikku vinkkeineen. Matka muinaiseen Suomeen on
selvemmin arkeologinen, klassisen tietokirjan tapaan etenevä esitys jopa
11 000 vuoden taakse. Muinaisjäännökset saavat olla virstanpylväinä
kaukaiseen elämiseen. Niitä ovat pyhät paikat seidoista jatulintarhoihin,
tietysti asuinpaikat pohjoisen neoliittisista jäljistä keskiajan kaupunkeihin
tai vainajien erilaisista hautaustavoista ja -paikoista punamultahaudoista
rautakauden kalmistoon ja Euran Luistariin. Ilari Aalto kutoo Elina Helkalan
piirrosten ja mainioitten valokuvien avulla koko ajan mukaan myös juohevaa pohdintaa
Levänluhdan luitten arvoituksesta, elämästä keskiajan Espoossa, ihmissyönnistä
kivikaudella tai vaatteiden väristä.
Taittoon ja luettavuuteen
kiinnitetty kiitettävästi tarmoa ja graafista harkintaa. Aukeamat ovat
hallittavissa hyvin aseteltujen ja mielenkiintoisten kuvien avulla. Niille
Ilari Aalto on myös sijoittanut keltaiselle alustalle pohdintojaan. Mitä kieltä
silloin puhuttiin? Muinaiseurooppalaisista kielistä tiedetään todella vähän.
Millainen on punamultahauta? Entä pronssikauden laivat? Miten liitupiiput ovat
arkeologien apuna? Miten muinaisia sairauksia tutkitaan? Myös väliin
laajempiinkin kuvateksteihin on mahdutettu lisää tietoa.
Matka muinaiseen
Suomeen on palkitseva. Se on myös tärkeä matka mietittäessä taustoja kovin
lyhyeen itsenäisen Suomen historiaan. Tämän matkan rinnalla on todella upeaa
lukea taas uudelleen mielestäni klassikkoteoksen statuksen ansaitsevaa Eero
Ojasen ja Olli Jalosen sukellusta Kymmenen vuosituhatta. Se antaa
konkreettisesti äänen näille Suomen varhaisille asujille, heidän
maailmankatsomukselleen ja pohdinnoilleen elämän kiertokulusta ja
tarkoituksesta. Eikä oikeastaan varttuneen ahmijan pidä pelätä Hurmeen
voittajateosta Niemeäkään, kun on omaakin tietoa mukana.
Meren ääriviivat ja olemus
Laajan tekijä- ja toimittajaryhmän käsistä on sukeutunut erinomainen
laajan kohderyhmän löytöretki Suomen vedenalaiseen meriluontoon - Meren
aarteet (Gaudeamus 2017). Eri luvut on jaksoteltu mukavasti: aluksi
isommalla tekstityypillä yleisluonnehdintaa, sitten selvitetään tarkemmin
käsiteltävää kokonaisuutta. Kirja on toki isokokoinen, voisi sanoa mahtava:
hakemistoineen yli 500 sivua. Se ei kuitenkaan tunnu raskaalta tai hankalalta
omaksua. Tähän auttavat selkeiden ja väliin kuin suoraan sinulle kertovien
tekstien mukaansatempaavuus, mutta myös loistavat ja runsaslukuiset valokuvat.
Kirjan taitto on sekin harmoninen, isojen ja pienempien kuvien ja tilastojen
vuoropuhelu on looginen ja tekstiä koko ajan selventävä ja rikastava.
Itämeri on tämän kirjan
sankari ja potilaskin. Merten kartoittajien ja tekniikan esittelyn jälkeen
päästään nauttimaan vedenalaisista maisemista ja muodostelmista, kuljetaan
tuhansien kilometrien taivalta eteläisiltä vesiltä Pohjanlahtea pitkin. Meren
vaatimuksia pohditaan elämän edellytyksien ja sopeutumiskyvyn kannalta,
meriluonnon tulevaisuutta taas käytön, suojelun ja vaihtoehtoisten
tulevaisuuksien mukaan. Kirjan lopulla avautuu toden teolla merenpohjan
lajikirjo syvänteiden pimeistä ”kortteleista” kalliorantojen vedenalaisiin
metsiin, hiekkapohjien niittyihin tai lahtien vetisiin viidakkoihin. Niin
otsikkoihin kuin esitystapaan ja kappaleiden pituuksiin on paneuduttu –
tuloksena on nautittava ja koko perheelle sopiva tietokirja. Tutustutaan vaikka
vedenalaisiin harakanpesiin! Takkupunahuiska on niiden tekijä, kun taas
haarukkalevä tuo heti mieleen siilin – levän piikit eivät sentään ole teräviä.
Uskomaton määrä tavalliselle kirjan selaajalle outoja ja ihmeellisiä lajeja
tulee kuin lähietäisyydelle tarkkojen lajivalokuvien kautta. Tämä on todella löytöretki - kaikille Itämeren merkityksestä ja
tärkeydestä kiinnostuneille Meren aarteet on samalla mitä vakuuttavin
puheenvuoro meremme suojelemisesta.
Kuka Suomessa oikein lensi ja ravasi?
Lapsille ja nuorille tarkoitetut lintu- ja
eläinoppaat ovat sekä luettuja että runsaslukuisia. Usein ne kuitenkin jäävät
hyvin tehdyiksi luetteloiksi kuten useita kirjoja työstäneen Viljami Ovaskaisen esitykset. Suomen luonto – Lasten
pikkujättiläinen (Readme.fi 2017) on
malliesimerkki: komeat kuvat, isot aukeamat – tuttua graafista ilmettä
Ovaskaisen aikaisemmista kirjoista. Lyhyessä esipuheessaan tekijä kyllä selvittelee ilmastonmuutoksen
vaikutusta eri lajien elämään, mutta sen jälkeen sijansa saavat
traditionaaliset upein valokuvin esitellyt lajistomme nisäkkäistä lintuihin,
matelijoista kaloihin ja selkärangattomiin. Sienet ja kasvit vievät loppuosan.
Tukena on vielä kattava hakemisto. Yleensä isokokoisen lajikuvan yhteydessä on
isotekstinen yleisselvitys ja seuraavalla sivulla tarkempaa tietoa. Muuten – tutuimpien
lajiemme esittelyissä olisi ollut mukava saada tietää muutakin – esimerkiksi
milloin lajit ovat todella tulleet Suomeen. Jääkauden jälkeenhän lajisto
runsastui eri tahtiin.
Tähän on
onneksi löytynyt hieno, kiinnostava ja taiten ylöspantu teos, Pirkko Ukkosen ja
Kristiina Mannermaan Jääkauden
jälkeläiset (Museovirasto 2017). Harkitusta ja mietitystä kokonaisuudesta
voisi ottaa oppia. Pääsemme aikamatkalle Suomen lintujen ja nisäkkäiden
varhaiseen historiaan jääkaudesta Litorinan kulta-aikaan, kivikauden
loppuvaiheeseen, mutta tietoa jaetaan jännittävästi lopuksi myös metallin
muuttamasta maailmankuvasta pyynnistä pitoon ja eläimistä muuttuvassa
ympäristössä.
Varisinkin
historiallisten romaanien tekijät tietävät, kuinka tarkka täytyy olla historian
yksityiskohdissa. Jos joutsen ammutaan vääränä aikakautena tai pyyn saapuminen
ajoitetaan väärin, joku tarkka lukija pääsee oikaisemaan.
Luvut
alkavat selkeällä yleisluonnehdinnalla ja Tiina Poutasen tunteisiin vetoavilla
värimaalauksilla, joiden tekniikasta hän kertoo kirjan lopussa. Varsinaisen
tekstin – komeiden kuvien avittamana – jälkeen värialustoilla puhutaan ajan
tärkeimmistä havainnoista ja ongelmista. Miten luita ajoitetaan ja
tunnistetaan? Mistä niitä löydetään? Miten eläinten historiaa tutkitaan?
Juuri
tietoiskujen tapaiset lisäannit saavat miettimään ajanjaksoja tarkemminkin.
Vierailevat valaat eivät olleet harvinaisia, norppa oli hyvinkin sopeutuvainen
ja kirjohylje puuttui kokonaan. Entä mikä olikaan Yli-Iin kultahattu? Varsinkin
rautakautta on jännittävä verrata vaikkapa Matkaan muinaiseen Suomeen: pyynnin
tutkimisen kautta kalmistotkin puhuvat – eläimiä otetaan mukaan toiseen
maailmaan. Kenellä oli viimeinen leposija karhuntaljalla?
Lopussa on
toki tarkka Suomen löytöjen lajikohtainen luettelo, tarkka hakemisto,
paikannimi- ja asiasanahakemisto.
Lukujen lopussa on luettelo keskeisestä kirjallisuudesta. Jääkauden
jälkeläiset ansaitsisi jonkin tietokirjallisuuden lukemisen edistämispalkinnon.
Teksti on esimerkinomaisesti selkeää ja mukaansatempaavaa, luvut kätevästi
hallittavissa.
Samalla
pääsee muuten ylpeilemään, miten tässä ahmii yhtä aikaa sujuvasti arkeologiaa,
biologiaa, luutiedettä ja paleontologiaa.