Ja ei avaruudesta pääse
irti Aku Ankkakaan. Timo Ronkaisen mainio johdatus
Carl Barks – Ankkamestarin salaisuus (zum teufel 2018) kertoo
mielenkiintoisia taustoja mm. Akun 52 erilaisesta palkkatyöstä, amerikkalaisesta
ruokakulttuurista, hopsismista huuhaasta ja humpuukista sekä asteroideista.
Jännittävästi Aku Ankoista paljastuvat historialliset tähtien tutkimisen
trendit 1950-luvun spekulaatioista Sputnikin aloittamaan kilpajuoksuun –
kultaisella planeetalla tavataan myös Venukselta peräisin oleva alieni. On raketin
valmistamista, on kuulentoa, kuun pintojen kuvailua ja satelliittien
mahdollisuuksia.
Asteroidivyöhykkeellä myös Roopen rahat
olisivat varmasti turvassa. Carl Barks tuntuu olevan todellinen
avaruustekniikan tietouden suurkuluttaja miehitetyistä avaruusasemista lähtien,
mutta avaruusintiaanit saattavat kuitenkin eniten kiinnostaa ankkahullua nuorta
lukijakuntaa.
Kustantajan vastuusta
Tähtimatkan valmistelusta edetään varsin traditionaalisesti
aurinkokunnasta kuuhun ja edelleen planeettoihimme, puhutaan tähtijoukoista,
erilaisista sumuista, galakseista, Linnunradasta ja päästään mustanaukon,
tähdenlennon kautta revontuliin. Kaikki tämä tarjoillaan selkeästi, varsin
arkirealistisella tyylillä. Lukijaystävällisyyttä lisäillään Carlos da Cruzin kovin
tutuilla lapsityypeillä ja Kaukoputkimiehen hahmolla, mukana on myös haasteita
jatkoselvityksiin ja tarkentavia lisäosioita. Kaikki tämä ihan kätevästi, mutta
väliin tummalle taustalle taitettuna hankalasti selvitettävissä. Valokuvat ovat
kirjan upeaa antia, kuten niin monta kertaa näissä avaruuskirjoissa. Koko
aukeaman täyttävät valokuvat ovat kauniita, mutta epäselviksi nekin väliin
jäävät.
Miksi sitten Popin ja pikkukarhun
avaruusmatkan (2016) anti miellytti enemmän? Molempien tekijät ovat myös mainioita
esiintyjiä esimerkiksi koululaisille - Tuukka Perhoniemi on vetänyt runsaasti
planetaarioesityksiä ja tähtinäytöksiä. Monet Popin kanssa pohditut kysymykset
ovat varmasti tuttuja koululaisten esittäminä jo entuudestaan. Niihin kuuluvat
vinkit oman aurinkokunnan pienoismallin tekoon, tähtikartat omia seikkailuja
varten, helppotajuiset tietolaatikot. Niissä selvennetään kätevästi kuun
vaiheita, aurinkokuntamme planeettojen mittasuhteita ja etäisyyksiä. Maa on
kuin mustikka ja aurinko puolestaan maailman suurin kurpitsa. ”Jos linnunrata ja sen naapurigalaksit olisivat kolikon kokoisia, niitä
leijuisi Popin huoneessa vain muutama, ja seuraavat galaksit olisivat jonkun
toisen kotona.”
Karhun tai isän kanssa taivaalla
Tuo lukijan kanssa seikkaileminen kaveriperiaatteella on tässä
luonnollinen, ei niin tehdyn tuntuinen. Tärkeitä viestejä tuodaan
konkreettisesti esille – vaikkapa huoli valosaasteesta. On yllättävää, miten
yhä suurempi osa ihmisistä
asuu seuduilla, josta ei tähtitaivas erotu juuri ollenkaan. Popin kanssa
ymmärtää, että huoli on todellinen ja vaikuttaa moneen asiaan. Valosaaste häiritsee
esimerkiksi eläinten vuosikausirytmiä. Kuvittaja Juhani Anttila näyttää
konkreettisesti heti alussa, mistä on kyse yöllisessä kaupunkimaisemassa.
Täydellinen pimeys, kirkkaat katulamput ja valotaulut, taivaalla hehkuu
valosaaste. Kuvissa käytetään tietokonetta ja akvarellitekniikan vaihtelevia
väripintoja. Alun mustat paksut viivapiirrokset korostavat yötaivaan mustuutta
ja ihmisten valojen kontrastia.
Tuula Moilasen mytologiaa ja Valtaojaa! |
Kirjasta toiseen ja tiedossa eteenpäin
Nämäkin kaksi kirjaa voisivat kyllä
tukea toisiaan. Popista aloitetaan ja asioita kerrataan puolestaan
Kaukoputkimiehen kanssa tiiraillen. Näkökulma on silloin hiukan erilainen,
mutta asiat limittyisivät kiinnostuneille yhä tiiviimmiksi.
Ja kun oikein kiinnostutaan taivaan salaisuuksista, asiaan voidaan
perehtyä lisää. Heikki Ojan Universumissa
(Ursa 2017) tekijä Heikki Oja on selittäjänä parhaasta päästä. Jo
esipuheessa hän lähtee tuosta usein kuullusta kommentista ”minä en ymmärrä
mitään tuosta maailmankaikkeudesta.” Oja kuitenkin toteaa, ettei taivaalta
mitään ääretöntä löydy, ja ”kaikista ilmiöistä pystytään antamaan aivan
tavallisella kielellä ja arkisiin asioihin vertaamalla jotakuinkin oikea kuva.”
Silloin on kuitenkin luovuttava samanaikaisuuden käsitteestä valon nopeuden
takia.. ”Siksi meidän täytyy luopua siitä ajatuksesta, että voisimme nähdä
jonkin kaukaisen tähden ’tällä hetkellä’ tai mitata jonkin galaksin
’tämänhetkisen’ etäisyyden. Meidän täytyy määritellä etäisyys siten, että
välimatkan päätepisteet ovat eri ajassa. Toinen pää on tässä ja nyt, mutta toinen
on kaukana menneisyydessä.” Tämäkin on
jo hauskan vaativa ajatusleikki, joka voi toisaalta olla asiasta
kiinnostuneelle mielenkiintoinen keskustelunaihe.
Oja
menee loogisen säntillisesti ja selkeästi läpi ensin yleiskuva universumista,
luonnon perusvoimista ja siirtyy sitten avaruuden viestintuojiin ja
planeettakuntiin. Tähtiavaruuden ja galaksimaailman ilmiöiden jälkeen
mietiskelyjen kohteina ovat jo avaruuden laajeneminen, kosminen taustasäteily
ja galaksien syntyminen aina pimeän energian valtaan ja toisiin
maailmankaikkeuksiin. Kirjan graafinen ilme on harkittu, kaksipalstaisuus antaa
lukemiselle ja samalla mainioille kuville oman tilansa hahmottua. Selkeä
sisällysluettelo, sivujen reunalla olevat metatekstit ja tarkentavat
viittaukset auttavat valitsemaan oman mielen mukaisen lukutavan – ja
harppaukset.
Markku Hotakaisen selkokirja toimii! |
Universumi. on paitsi hieno kokonaisuus
myös houkutteleva seikkailu avaruuteen yhdessä ja yksinään, aloittelevalle ja
pitemmälle harpanneelle. Otsikoissa on imua vai mitä sanotte vaikkapa näistä:
Eläviä kuolleita. Taivaallisia laavalamppuja. Salaperäiset haamuhiukkaset!
Hyvään kirjaan kuuluvat tietysti myös pohdintaa tieteen horisontin
suuntauksista, löytöjen kronologia, lisälukemista ja lähdeteoksia, kuvalähteet
– ja tärkeä hakemisto.
Oikein käy kateeksi lasten ja nuorten
tietokirjojen kirjoa haroessaan, miten hyviä yhdistelmiä, erilaisia
lähestymistapoja ja yhä syvemmälle menevää johdatusta löytyy. Kotimaisella
lasten tietokirjalla on vielä tekemistä, mutta hyvään suuntaan ollaan menossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti