Harvoinpa
jokin teema on vaikuttanut niin selkeästi kuin meillä viime vuonna
voimaannuttavien naisien erilaiset esittelyt lasten- ja nuorten
tarinatietokirjoissa. Taustalla taisivat olla joukkorahoituksella toteutetut
nopeasti käännetyt mallit, joiden suosio sai kustantajatkin valpastumaan.
Naisista
taas arvoon on noussut osin juhlavuotensa kunniaksikin Minna Canth, jota on
esitelty toki kokoomateoksissa nuorille. Nyt myös kahteenkin kertaan omassa
tietokirjassaan kuvien kera. Yleensäkin näissä esittelyissä korostuvat
draamalliset ja tarinalliset elementit, joita valitut kuvitustyylit eri tavoin
korostavat.
Mukavana
poikkeuksena on lähes knoppimainen virkistäjä naissankareiden joukossa eli
Tuula Uusi-Hallilan ja Anne Helttusen Naisia
nimittäin (SKS). Siinä pääosan ottavat kirjojen viisikymmentä naishahmoa –
Anna-Liisa ja Hanna ovat tietysti mukana.
Oikeastaan
ihmetyttää, että Tove Janssonista ei oikein ole tehty samanlaista lapsille tai
nuorille kohdistuvaa materiaalia. Hän on tietysti ollut kestokohde
sankarillisten naisten kokoomakirjoissa, mutta muutoin norjalaiset ja
ruotsalaiset ovat saaneet kantaa vastuuta. Tovesta on tehty useitakin
mallikkaita esityksiä aikuisille ja esimerkiksi sarjakuva- ja juhlajulkaisuissa
on ollut hyviä esipuheen tapaisia johdatuksia. Mutta onko Tuutikki ja kumppanit
liian iso haaste?
Monenlaista
piirrosjälkeä
Leena
Virtasen Minna! – Minna Canthin uskomaton
elämä ja vaikuttavat teot (Teos 2018) tuli analysoitua jo aikaisemmin.
Sanna Pelliccionin kuvitus jäi pohdituttamaan, ja samoin käy palkitun
tietokirjailijan Elina Lappalaisen kolmannen nuoremmille suunnatun kirjan
kanssa. Ihmeellisessä Minnassa ja
suomalaisissa supernaisissa (Tammi 2019) Ilona Partasen hahmot, sisarukset
Elli ja Hanna, kirmaavat pyörösilmäisinä luonnoksina jo kannessa Minnan
iskiessä silmää talonsa seinästä. Iloista ja huumorillista tavoitellaan,
varmaankin, eivätkä lapsilukijat – toisin kuin edellisessä Minnassa – jääneet
sen kummemmin pohtimaan, mitä tässä tapahtuu. Lapsillakin taitaa kuitenkin olla
tarve etsiä aukeamista jotain konkreettista: ”Ei toi tyttö voi tuolla tavalla
roikkua, jollei se ole ihan vahva.””Noi tytöt mulkoilee.”
Väliin
todellakin kaipaa tarkempaa kuvitusta, yksityiskohtia ja miljöitä.
Nostalgiaako? Näin on tietysti helpompi piirtää vaikkapa Minnan kuuluisa
salonki – sinnepäin.
Elina
Lappalainen on kaikissa kolmessa kirjassaan tukeutunut tarinalliseen tiedon
välittämiseen, niin Nakissa lautasella
kuin Nyt pelittää!-kirjoissaan. Tällä
kertaa juonena on mummon antama tehtävä löytää supernaisten voimakivet. Miksipä
ei, aikuisempaa johdattelijaakin alkaa kiinnostaa, mitä voimia Lappalainen
tarjoaa Minnan lisäksi kehitysbiologi Irma Thesleffiltä, tähtitieteilijä Liisi
Ottermanilta, presidentti Tarja Haloselta, yrittäjä Armi Ratialta ja – yllätys,
yllätys, täältä tulee Tove Janssonkin!
Kuopion
korttelimuseo tulee esiteltyä Minnan yhteydessä, ja sisarusten naistutkimus
etenee säntillisesti ja mukavan vaihtelevasti sanomalehden toimittajasta
kauppiaaksi, koulusta lopulliseen arvioon: sisukkuus on Minnan supervoima! Lappalainen
sirottelee suppeahkojen muiden naisten esittelyiden väliin lisää Minnaa, muun
muassa käynnin Papin perhe -näytelmän esityksessä.
Entäpä
tutkija? Thesleffin kautta päästään puhumaan solujen kielestä ja hampaista – supervoimana
uteliaisuus. Supermatemaatikon kiteytymänä on arvattavasti tiedonjano, kun taas
presidentin toimien esittelyn jälkeen Tarja Halosen voima on iloisessa
mielessä. Armi Ratia yhdistyy tiiliskivi-kuosiin, unikkoon ja villiin
mielikuvitukseen.
Tove Jansson?
Kahdella aukeamalla tehdään tiivis yhdistelmä elämänkerrasta ja taustasta.
Laatikoihin poimitaan Tuulikki Pietilä, Toven elämänkumppani, taidemaalarin ura
ja lasten kirjeet. Puhutaan meren merkityksestä ja Pellingin saaristosta ja
kerrotaan Tuutikin ja Toven suhteesta asiallisen lämpimästi – ja tietysti
Muumiperheen tarina on mukana. Toven supervoimaksi Lappalainen valitsee
itseluottamuksen.
Ja lopussa
vielä askartelua – hei, tehdään paperinukke ja puetaan Minnan päälle
Supersankarin asu! Kolme erilaista kirjaa kuvituksineen on mielenkiintoinen
kokoelma. Nakki lautasella oli kantaaottava, tarkkaan mietitty puheenvuoro
lihantuotannosta kuvituksenaan Chritel Ronnsin taustoitettua havainnointia, Nyt
pelittää! puolestaan vei nuoret vanhempien työpaikalle ja konkreettisesti
pelien tekemiseen Jussi Kaakisen jo enemmän vauhdikkaiden tilannekuvien mukana.
Minnan kokonaisuus on puolestaan aukeamien, tekstin, laatikoiden ja
interiöörien sekä voimakkaiden värien irtonaista leikittelyä. Toivottavasti
Lappalainen jatkaa - asiansa osaavien tekstintekijöiden joukko ei ole liian
laaja tarinatiedon puolella.
Mukavia
pläjäyksiä tiedon maailmaan
Samaan
syssyyn on hyvä kaivaa vielä esiin niitä harvoja tekijöitä viime vuodelta. Marketta
Vaismaan yhteistyö tuotteliaan kuvittajan Carlos da Cruzin kanssa jatkuu Aikakirjassa (Lasten Keskus 2018).
Rakenne on tututtu Vesikirjasta
(2016) ja uusi painos viime vuodelta osoittaa, että aihe ja esitystapa ovat
purreet. Vaismaa jatkaa luontevaa, puhuttelevaa tyyliään aloittaessaan ajan takaa-ajoa.
Matka jatkuu Hilkan kanssa sarjakuvatyyliin, kun hän tapaa Aikaihmisen ja
lähtee mukaan ajan historiaan Einsteinin ja Henri Bergsonin tapaan. Carlos da
Cruz jakaa aukeamansa selkeästi eikä innostu päällekkäisyyksiin. Eri puolilla
maailmaa aika koetaan eri tavalla: ensin on pääteksti, sitten kuvallista
selventämistä, tietokuplat ja iso maapallo sykleineen.
Riemastuttavan
monipuolinen opas selvittelee ajanlaskun alkua ja kalentereita, vuotta ja
kuukausia, päiviä ja viikkoja. Väliin vaihdetaan sarjakuvaan tai sivun
kokoiseen kelloon ja sen toimintaan. On myös haastavia mahdollisuuksia pohtia
yhdessä menneisyyttä, tulevaisuutta ja tätä hetkeä. Laajaa aihetta kevennetään
aika hauskoilla tapauksilla kesäajasta pimeään aikaan tai luonnon kellojen toiminnasta.
Niin, ja
lopuksi Aikaihminen huomaa kiireen loppuneen. Miten ihmeessä? ”Aikaa ei saa
kiinni juoksemalla, vaan pysähtymällä.”
Haluamme
lisää kirjoja siis Lappalaiselta ja Vaismaalta, please.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti