Enpä tiedä,
mistä Kuvittajat ry:n palkintojen nimet oikein ovat peräisin. Niitä
googlaamalla nimittäin tulee aika hauskoja tuloksia. Joka tapauksessa viikolla
oli taas tämän joka toinen vuosi jaettavan palkintoryppään gaala
Virkagalleriassa Helsingin kaupungintalolla. Kieku, Kaiku ja Kukko löysivät
omistajansa eli viidentuhannen euron sekin haltijan. Niistä ensimmäinen, Kieku, on kunnianosoitus
elämäntyöstä. Ja taitaa olla yksi niitä harvoja palkintoja, jota Mauri
Kunnas ei ole vielä pokannut.
Aino ja Tomppa välittävät tunteita tutkittaviksi. |
Listassa on vuodesta 2005 lähtien arvoisia nimiä
Aleksander Lindebergistä Pekka Vuoreen ja Hannu Tainaan, Oili Tannisesta Seppo
Polamereen ja nyt Kristiina Louhi. Ja niinhän se on kuten raati huomioitsee:
”Kristiina humaani kuvamaailma on ollut erottamaton osa suomalaista lapsuutta
jo usean sukupolven ajan. Hänen lämpimät ja lempeät kuvituksensa ovat
koskettavuudessaan vertaa vailla. Lapsikatsoja eläytyy vahvasti hänen kuviinsa,
mutta myös aikuinen lukija löytää niistä aina oman tasonsa, joka voi joskus
olla riipaisevakin.”
Mieluisaa on, että alan vireä järjestö on
erityisesti ottanut suojiinsa myös oppikirjojen ja tietokirjojen kuvitukset.
Tämä ei ole mitenkään itsestään selvää, vaan moiset kuvakulmat tuppaavat jäädä
useimmiten vähille maininnoille arvosteluissakin, jos niin pitkälle edes
päästään. Oppikirjojen kuvituksista olisi syytä enemmänkin taittaa peistä
hyvistä ja huonoista puolista, työskentelyedellytyksistä ja korvauksista,
kiireestä ja työn laadusta ylipäätään. Tietokuvituksissa on myös omat
jännittävät lainalaisuutensa ja monitasoiset vaikutusmahdollisuudet tekstin
tukena. Laila Nevakivi Kukko -palkinnon saajana on kunnostautunut luontoa
käsittelevien satutietokirjojen kuvantekijänä. Akvarellitekniikalla saadaan
aikaan värimaailma, ”jossa kirkkaat värit loistavat murrettujen sävyjen
keskeltä.” Näinkin on, ja henkilökohtaisena suosikkinani voisin mainostaa
tasapainoista ja soljuvaa Suvi Vehmasen luontokirjaa Miksi leppäkertulla on
pilkut – siinä mennään mukavasti vanhan sadun raamien kautta lapsenomaisten
ihmettelyjen ääreen – ja vastausten.
Missä suomeksi? |
Kaiku -tulokaspalkinto ojennettiin puolestaan
Anna Emilia Laitiselle, joka myönnettäköön suoraan on tuntemattomampi tapaus.
No, hän onkin lyhyessä ajassa eri aloilla työskentelevä, kansainvälisesti
verkostoitunut kuvittaja, jonka töitä näkyy maalauksissa, tekstiileissä,
paperituotesarjoissa, levynkansissa, astioissa, lehtikuvituksissa ja lastenkirjoissa Italiassa, Ranskassa,
Ruotsissa, Etelä-Koreassa, Venäjällä, Yhdysvalloissa ja Japanissa.
Kuvitustyyli näyttää ensin romanttiselta ja epäsuomalaisen koristeelliselta,
tuumaa valitsija Leena Virtanen, mutta pienistä yksityiskohdista syntyy
tasapainoinen ja moderni kokonaisuus.
Lukuinto
loppuu
mutta toivottavasti ei kokonaan. Lukuinto
–teemavuoden päätöstapahtumassa hehkutettiin hyvin naisvoittoisen auditooriumin
kanssa saavutettuja edistysaskelia eri toimijoiden yhteistyössä. Lukuintohan
oli opetusministeriön rahoittama hanke, jonka tavoitteena oli edistää
6-16-vuotiaiden lasten ja nuorten lukutaitoja luomalla erilaisia
toimintamalleja luku- ja kirjoitustaidon kehittämiseksi. Uusiin
opetussuunnitelman perusteisiin ja monilukutaitoon kapsahdettiin tässäkin
seminaarissa. Yhteinen kirjaston ja koulun opetussuunnitelmatyö on vauhdissa
Lappeenrannassa, mutta Turussa ovat tainneet panna ilman lukuintoakin tehokkaammin
toimeksi. Kysymyksessä taitaa olla kuten ennekin henkilökemiat ja tuttuudet –
ja totta kai resurssit ja ajankäyttö, tuttu virsi.
Mitä on oppimateriaali? |
Tasavallan presidentintervehdyksen esitti
Siri Kolu ja tuntui vähän siltä, että kannattaisi käyttää esilukijaa muulloinkin,
kun saa näin sävykästä tulkintaa. Kivasti haasteeseen tarttui Agneta
Möller-Salmela miettiessään ”Om det är din livsdröm att bli Finlands
president”. Ei pidä kätkeä unelmiaan ja tavoitteitaan vakan alle, vaan
porskuttaa eteenpäin. Todella inspiroivan toimintakentän esittelijä on
Läslust-ambassadör ja läseinspiratör ja sen huomasi. Mitenkähän suomenkieliset
vastaavat voisivat tituleerata itseään? Lukuhingun lähettiläs ja Lukuhimon
herättäjä?
Helsingin yliopiston professori Kirsti
Lonka oli hiukan väsynyt, kun piti rustata EU:lle erinäisiä
lukuinto-digiversioita. Tuttuun tuttavalliseen tapaansa hän kuitenkin herätytti
yleisöä vauhdilla, josta LYIJYKYNÄLLÄ PAPERILLE jäi minulle pari ranskalaista
viivaa ja kerettiläistä jälkiajatusta. Oppimiseen liittyy tiedon hankkimisen
lisäksi sosiaalisia ja tietokäytäntöjä. Eri sukupolvilla on erilaisia
tietolaajennuksia (vrt. lyijykynä).
Uudenlaista oppimisympäristöä Minerva-toria
hehkutettiin. Miellyttävää oli tulla vakuuttuneeksi taas kerran, miten
kirjoittamisen ja lukemisen suhde on läheinen; kirjoittaminen on luova
prosessi, johon lukeminen nivoutuu – kirjoittamalla ajatuksiaan voi nähdä mitä
itse oikeastaan ajattelee. Käteen jäi siis muutakin kuin jaossa olleet ihan
kiva näyttöjen ja linssien puhdistaja ”Tarinassa maailma on sun” ja Lue, älä
luule! -senttimetriviivoitin.
Mutta kun juuri ollaan sovittu karttakepin
kuolemasta ja päästy pulpettien rivistöistä, niin odottaako meitä seuraavaksi
tablettisulkeisten autuaaksitekevä hipaisutekniikka ja bulimia-opiskelu?