Tässä on sitä jotakin, joka saattaa näyttää lasten ja nuorten
parisuhdekirjojen sisällöt ihan lässyilynä ja jaaritteluna. Leena Valmu iskee
ytimeen kolmannessa tietokirjassaan Odina
ja uuden elämän alku (Aula&co 2018)! Nimestäkin ounastelee salavihkaa
(ainakin minun mielestäni) lievän ironista otetta chicklit-kirjallisuuteen ja
parisuhdeoppaisiin – varsinkin kun kannessa suluissa on sankarittaren kiteytys
eli (MUNASOLUTYTTÖ). Ja ilmeinen kohdevalinta, komea siittiöpoika Paulus,
näyttää ihan Chaplinilta.
Mikään helppo faktiotarina ei
Odinakaan ole aikaisempien Valmun ihmisen sisäisen maailmankaikkeuden
seikkailujen tapaan. WSOY ilmeisesti oli tätä mieltä ensimmäisen, Filiuksen ja elinkaikkeuden arvoituksen
(2013) kohdalla, koska julkaiseminen siirtyi pienemmälle yrittäjälle, Aulalle
& Co:lle.
Verisolujen seikkailu alkaa
Ensimmäisen seikkailun
sankari on verisolupoika Filius, joka on varsin tyytyväinen elintilaansa ja
varsinkin taitoihinsa Pespilan pelaamisessa eli vitamiinikiekkojen upottamisessa
suonenseinämien pesiin, mutta oma rooli on vielä epäselvä. Lukujen lopussa on kaikissa
kirjoissa omana kokonaisuutenaan ns. tietocapsulus. Siinä mennään läpi
tietosanakirjamaisesti tarinassa olleita termejä, tässä esimerkiksi aortasta
bakteeriin, kateenkorvasta makrofaagiin ja verihiutaleeseen.
Tarinan edetessä tutuiksi
tulevat tällä tavalla elimet maksasta kilpirauhaseen ja keuhkoihin, hormoneihin
ja solujen tehtäviin, dna ja hermosto tai leukemiaan liittyvät termit. Itse
tekstissä nimet on lihavoitettu. Kätevä on myös kansiaukeamilla oleva
ihmisruumiin esittely sekä päähenkilöiden luonnehdinnat. Näin monipolvista ja
paljon uusia asioita esittelevää tarinaa on helpompi seurata ja ymmärtää.
Samalla lailla kuin imu
vetää Filiuksen muovipussiin ja hän menettää tajuntansa, Odina pärjää hyvin
munasolutyttöjen ankarassa kilpailussa. Hänet imaistaan punktioneulalla
kasvatusmaljalle, jossa kilpailijattarien kanssa vihdoin tavataan siittiöpojat.
Odinassa on kysymys juuri nyt kovasti julkisuudessa olleesta ongelmasta,
lapsettomuudesta ja sen hoidosta.
Myös Filius löytää
tarkoituksensa. Hän on tulossa auttamaan ihmislasta selviämään leukemiasta.
Tätä ennen verisolupoika tapaa uudessa kehossa huonovointisen maksasolun,
älykkään hermosolun ja lopulta luuytimessä asustavan kantaäidin. ”- Tämä lapsi,
jonka sisällä me nyt olemme, on menettänyt kaikki omat verisolunsa, kantaäiti
jatkoi. Minä suljin suuni. Aloin lopulta käsittää, miksi suonistossa oli ollut
niin hiljaista. - Ilman meitä hän ei tule selviytymään, vanha solu jatkoi.”
Mustikkajugurtista kaasukierteeseen
Kirjojen teon matkalla Valmu on varmasti miettinyt esitystapaa ja
saamiaan palautteita. Filiukseen verrattuna niin Odinan kuin toisen osan
Probuksen käsittely on selkeämpi ja keskittyy onnistuneesti kertomaan
maitohappobakteerin työstä ja taistelusta pahoja bakteereja vastaan. Umpisuolen
aukiolla käydään lopullinen taistelu pahojen bakteerien ryntäystä vastaan. Probuksessa ja suuressa suoliston
taistelussa (2016) Leena Valmu selvittää tutusti Tietocapsuluksissaan ihmisen sisällä olevia toimintoja. Termit
selitetään soluseinistä plakkiin, mahalaukusta sulkijalihaksiin ja erilaisiin
suoliin.
Probuksessa näkyy jo
tarinoiden muuttuminen humoristisemmiksi, väleihin sijoitetaan ainakin aikuista
huvittavia vertauksia suurista romaaneista. Probus määrätään joukkueen
johtajaksi, Taistelu diffiksiä vastaan on ankara, eivätkä kaikki ruumiin
puolustukseen osallistuvat solut ole innostuneita yhteistyöstä
Nuoren lukijan kannalta voi
olla kätevää puhua taistelussa happomiinoista, bakteerisotureista
umpilisäkkeestä tai arkkieliöistä. Probuksen joukkoon ilmestyy vanha
konkaritaistelija. Bakteersolu on ilmiselvästi lähtöisin tutuilta sivuilta:
”Onks tääl korsus herroi?” Toinen, paremmin nuoreen lukijaan uppoava viittaus
löytyy heti alusta. Kaikkien tuntema bakteerisankari on Rhamnus Lactobacillus,
jonka seikkailut on ikuistettu kirjaan Taru bakteerien herrasta.
Hänen jälkeläisenään
Probuksella on kunniakas ja velvoittava tehtävä hoitaa oma työnsä kunnialla –
ja tämähän päättyy lopun suureen pamaukseen, kun metaania, vetyä ja
hiilidioksidia lentää ilmoille ja niiden mukana Probus ja Acidina singahtavat
vapauteen elämään nurmikkomullassa.
Lasse Rantasen
kuvituskokonaisuus on kirjojen perillemenossa tärkeä osanen. Ihmisen
maailmankaikkeudesta tulee vaikuttava ympäristö. Sankarien hahmot, punertavat
tai sinertävät suonikkaat käytävät, katot ja seinämät ovat tenhoavia. Välillä
ne rauhoittavat, välillä uhkaavat ja tukevat näin luontevasti tekstiä. Odinassa
keskitytään aiheenkin takia enemmän munasoluihin, siittiöihin ja muiden
tukijoiden hahmoihin, mutta esimerkiksi Probukseen, anaerobi Bifidukseen ja
Acidinaan Rantanen luo omat henkilökohtaiset piirteet. Tämä on tärkeää, koska samanoloisia
kavereita pyörii ympärillä valtava joukko. Paha bakteeri eli Diffis, joka
vastustaa antibiootteja ja aiheuttaa hengenvaarallisen ripulin, on todella
petomaisen näköinen.
Milla siittiö valloitetaan?
Leena Valmun parisuhdeoppaassa Odina on yksinäinen ja epävarma valmennettava, mutta lempeästi tukien parin
etsinnän ongelmat selvenevät. Kuukausittain järjestetään kilpailu, jonka
voittaja pääsee munanjohtimeen etsimään rakastaan. Ondina yllättyy, kun mukana
on loppujen lopuksi peräti kymmenkunta kilpailijatarta. Joukossa on myös
erityisen kaunis ja itsevarma Oella, jota siittiöpojat tietenkin katselevat
ihaillen.
Mutta 10. luvussa –”jossa tutustun häneen
paremmin ja huomaan olevani rakastunut” – Odina keksii , missä lapsettomuuden
syy voisi olla. Kaikkien yhteisen pohdiskelun ja ponnistelujen seurauksena
kerätään entsyymejä siittiöpoikien lippalakkien luukuista. Sitten ohennetaan
tyttöjen ketto yksi kerrallaan.
Ondina pääsee vielä
opastamaan nuorta Samua yhdynnän perusasioista. Ensin pojan pitää saada tytön
kumulussolun hyväksyntä. Sitten pojan pitää päästä munasolun ketton alle, jotta
solukalvot voivat yhtyä. Ja kun Samu arasti ehdottaa seksiä, niin Ondina kertoo
kieltonsa syyn: ”Koska meiltä puuttuu rakkaus, minä vastasin. – Jaa, kui? Tiesin olevani oikeassa, sillä minä rakastin
toista.”
Seuraavassa luvussa Ondina
saa vastarakkautta ja hänen elämänsä saa täyttymyksensä. Ja täytyy sanoa, että
tämä kohtaus on sekä kaunis että traaginen – siittiöhän kuolee: ”Nyt sinä
mahdut tänne perivitelliinitilaan oikein hyvin, sanoin nostaen kettoni reunaa.
Paulus hiipi viereeni ja tunsin solukalvoni värähtävän. Kukaan ei koskaan ollut
minua näin lähellä. Yhtäkkiä tunsin kyynelten alkavan virrata pitkin poskiani.
– Huomenna sinua ei enää ole, sanoin kyynelteni läpi. – Mutta minä olen sinun
sisälläsi, Paulus sanoi. – Muista se. Aina ja ikuisesti.”
Seuraavana aamuna Ondina
tuntee miten hän alkaa jakaantua kahtia. Hän on ainoa kaikista tytöistä, ja
niin hänet asennetaan uudelleen oman elinkaikkeuden sisään. Ja aikanaan tähän
maailmaan syntyy uusi elinkaikkeus.
Elämä on ihmeellistä. Sitä
Leena Valmu pystyy havainnollistamaan omalla tavallaan hienosti. Niin, ja tässä
tarinassa ei voita se kaunein, itsevarmin ja itsetietoisin.