Kevään
lasten- ja nuortenkirjakavalkadin loppuessa hetkeksi ennen syksyn uutta tulvaa
on lepuuttavaa syventyä hetkeksi lukulampun alle vain viihtymään. Varsinkin kun
heti vapun jälkeen matka suuntautuu kutsutilaisuuteen Espanjaan, Bilbaoon,
baskilaista lastenkulttuuria tutkailemaan. Ja onhan siellä odottamassa Euroopan
upein Guggenheim, kun ei kerran Helsinkiin moista pytinkiä saatu mahtumaan.
Olen tarkoituksella jättänyt fantasian ja
skifin lukemisen vähemmälle – yksinkertaisesti sen takia, että hyvän paksun kirjan
kohdalla ei malta laskea sitä kädestään. Yötä myötenhän siinä voi mennä.
Toisaalta 80- ja 90-lukujen alan klassikoiden kahlaaminen aikoinaan loi
jonkinlaisen pohjan lajin ominaispiirteille ja skifin kohdalla mainioille
tulevaisuuden hahmotuksille.
Anniina Mikama yhdistelee Taikurissa ja taskuvarkaassa (WS 2018, kansi Sami Saramäki)
molempia alueita, mutta tekee sen yllättävästi ja taitavasti. Tässä on tuota
kerronnan imua, mietitysti rakennettua juonta ja tiettyyn aikaan ankkuroituvaa
peruslähtökohtaa. On Helsinki vuosisadan vaihteessa, on historiasta tuttuja
yksityiskohtia niin arkkitehtuurissa kuin luonnonilmiöissä vuoden 1890
Kaisaniemen puutarhan tuhonnutta elokuun myrskyä myöten.
Alussa mieleen tulee melkein Dickensin
orpolapset tai Brechtin varasyhteisö, kun sankaritar Mina varastaa nuorelta
mieheltä oudon metallisen kotelon. Mina on hyvästä perheestä, mutta joutunut
pärjäämään yksin isän ja äidin kuoltua ja päätynyt nuorten varasjoukkion
jäseneksi. Samanlainen lähtökohta on muuten Janne Kukkosenkin Vorossa: varasklaanin kuvassa on kaikkia
ominaispiirteitä. Tässäpä on hauskasti kaksi lähtökohtaa myös tyyliltään –
Kukkonen on kiinnostava sarjakuvantekijä. Ja onhan Mikamakin kuvantekijä, mikä
näkyy mielestäni tekstin runsaissa kuvia mieleen tuovissa kohtauksissa.
Varastettu esine johdattaa kuitenkin
omistajansa, Tomin, tytön luo ja varsinainen seikkailu alkaa.
Mikama
on varmaan tehnyt tarkkaa pohjatyötä suunnitellessaan juonen kuvioita ja
istuttaessaan ne toisaalta aikalaiskuvioihin, toisaalta taiten annosteltuihin
koukkuihin. Näin lukeminen tapahtuu kuin sykähdyksittäin – juuri rentouduttuaan
valpastuu, kun etten tuodaan uusi suunta. Nyt on tulossa juonipaljastuksia, jotenkannattaa hypähtää yli, jos haluaa oikein jäädä juonen kuljetettavaksi.
Tom on keksijä, jonka maaginen sirkus
tuottaa hämmästyttäviä rakennettuja elävän tuntuisia olioita ja tapahtumia.
Varoituksista huolimatta Mina rakastuu – tietenkin – pelastajaansa. joka on
palkannut hänet apulaisekseen. Tämänkin käänteen Mikama saa pyörähtämään
volttia ja samalla kirjan luonne muuttuu fantasian ja skifin suuntaan: jatkossa voidaan sopivin määrin pohtia niin
edistyneen teknologian luomaa lähes inhimillistä olentoa ja tämän tunteita,
toisaalta miten suhtautua tappamiseen tai ihmisen vahingoittamiseen aivan
kuin Asimovin robottien mielenkulkuja seuraten.
Dekkaria,
kostoa ja tulevaisuutta
Mutta
ei tässä kaikki: Minan vanhempien ja varsinkin isän outo kuolema saa
selvityksensä, kun varakas tehtailija ja tämän häikäilemätön näyttelijätärvaimo
päättävät saada robotin piirustukset haltuunsa. Tom on tietysti hylännyt
kaupallisen yhteistyön. Lopun kliimaksissa Mikama näyttää. miten todelliset tuhoaseet voivat niittää kaiken tieltään. Toki näytelmän
konnat jätetään poliisin huomaan, toki Mina jatkaa Tomin luona selvitettyään
mielessään rakastumisensa aiheuttamaa shokkia, toki seuraavan osan odotuksia
alkaa kierrellä mielessä - aineksia on kasassa.
Vanhana Oriveden kurssien pitäjänä on
mukavaa huomata. miten moni uudemmista kirjoittajista on saanut tukea
erilaisista kirjoittajakursseista, niin Mikamakin. Kiitoksia jaetaankin
auliisti. Toinen ehkä harvinaisempi kiitoksen kohde näyttää olevan
kustannustoimittaja. Hyvän kustantajan taitaa kuitenkin tunnistaa näistä
arvostuksista.
Sinnikäs,
ovela ja hupakko – voro nro 2
Varas
tai ryöstäjä tai lainsuojaton on toki käytetty rooli monen lajin kirjoissa.
Myös sarjakuvissa, missä Janne Kukkosen melkoinen järkäle Voro - kolmen kuninkaan aarre (Like 2016) alkaa sekin
tummasävyisesti varasklaanin arjesta joskus kuninkaiden ja vasallien aikana.
Nuori tyttö Lilja on vanhentuneen mestarivarkaan oppilas, mutta ei saa klaanin
johtajalta mielestään tarpeeksi kunnianhimoisia keikkoja. Tyttö varastaa yhden
ryöstön suunnitelman. Sellaisen Lilja törmääkin jaarlin linnassa, kun kuolleen
raatoa ja salaisuutta havittelee itse Paloheimon hullu uskonlahko. Se taas on
vanhempi kuin muut maanomistajat ja palvelee vain Tuli-isää. Jaarli on myymässä
lahkolle ensimmäisen kuninkaan kalmon, mutta Lilja töpeksii ja koko hauta
sortuu. Tyttö saa kuitenkin haltuunsa hautauurnan.
Taitava on Kukkosen Jannekin juonen
punonnassaan. Jaarli on suunnitellut koko jutun ja haluaa nyt linnansa alla
olevan kolmen kuninkaan salaisen oven kaikki avaimet. Yhden hän noukkii Liljan
varastamasta uurnasta, toinen on Paloheimon uskonlahkon piiloissa ja kolmas
kuninkaiden katakombissa. Taustalle on punottu vanhoja uskomuksia Tuli-isästä
Ithielistä, joka alkujaan yritti hävittää koko ihmiskunnan. Onko avaimien
salaisuuden takana sittenkin pahuus vai rikkaudet?
Hurmeinen
iItasadun aika
Lopun
kunnon verilöyly kipuaa melkein kosmisiin mittoihin, kun kaikki kuolevat,
sopivasti myös kuolleista herätetty Tuli-isä. Liljan oppi-isänsä kanssa
sytyttämä ruutitynnyrikokoelma tuhoaa alleen muuritkin. Elämään jäävät vain
päähenkilöt, jotka hurtilla huumorilla toteavat: ”Onhan se jo korkea aika
vaihtaa maisemaa! Sen olisi voinut hoitaa VÄHEMMÄLLÄ rytinällä, mutta kävihän
se näinkin!”
Kuin lännensankarit konsanaan Liljakin
ratsastaa Seamuksen kanssa varmaankin uusiin syövereihin. Sitä ennen
sarjakuvaromaanin monia taitavasti ladattuja monimuotoisia sivuja jaksaa väliin
hyrähdellenkin seurata. Onhan siellä kätevästi kasassa omalla tavallaan
moniaita vinkkejä Tolkienista elävien kuolleiden kautta vaikkapa Peppi
Pitkätossuun – vaikka ehkä tuossa vertauksessa Liljan ja Pepin suhteen on vähän
hienostelun makua?