Marraskuun loppu ja joulukuun alku on ollut
pelkkää juhlaa. Kun Finlandia-palkintojen huumasta päästiin irti, sai
osallistua Suomen suosituimpaan ja tylsimpään televisio-ohjelmaan presidentin
linnassa. Television kommentaattorit tunnistivat kaikenlaisten yritysten
henkilöitä, mutta eivätpä päässeet loistamaan esittelemällä maailman parhaan
kirjaston edustajaa. Eihän kirjasto nyt ole yhtä mediaseksikäs kuin
puolukkaämpärit?
Ylimääräisenä bonuksena huolestuttiin
uuden Pisa-tutkimuksen antamista suuntaviivoista. Ja olihan siinä aina välillä
jotain poliittistakin suhmurointia.
Lukijoiden suosikki tappaa kissan |
Finlandia-palkinnot jaettiin uudessa
miljöössä eli Amos Rexin vieressä olevassa restauroidussa elokuvateatteri
Rexissä. Penkit olivat mukavat ja laajakangas toimi hyvin. Juontajana toiminut Sonja
Kailassaari sai aikaan mukavaa naureskelua esitellessään lasten ja nuorten
sarjassa ehdokkaana olleen Tomi Kontion ja Elina Warstan tuotoksen: Koira
nimeltä Kissa tappaa kissan.
Mainostekstin mukaan kysymyksessä on kuitenkin häikäisevä ja viisas kertomus
koirasta joka vain tapaa kissan ja
oppii jotain elämän loistosta, joka syntyy lempeydestä maailmaa kohtaan. Kyllä
nämä mainosnikkarit osaavat – ja saihan tämä kohtaaminen lukijoiden suoison
omassa varjoäänestyksessään.
Runouttahan ei tässä gaalassa näy.
Missähän onkaan korkeatasoisen lasten kotimaisen runonrustaamisen
palkintogaala?
Määt ja Muut lastenrunon puolesta ja sanoilla leiikittelyn! |
Diktaattorit
hulluja ja mielettömiä?
Diktaattorien puheet ovat aina
mielenkiintoisia. Kuka vielä muistaa edellistä kertaa?
Silloin Riku Rantala maalasi todellakin erilaisen lukemisen kirjon kuin tämän
kertainen näyttelijä Uusivirta. Rantala kertoi muutostaan lapsena Intiaan,
missä lukemisen pelastivat rauhanturvaajien vaimojen jättämä kirjalaatikko
Feminoineen ja Ursula Pohjolan-Pirhosineen. ”Ehkä opin niistä kirjoista kaiken,
mitä tiedän rakkaudesta. Ja Kaarina Maununtyttärestä.” ”Tässä koko
Finlandia-hommassahan, hyvä yleisö, ei ole järjen hiventäkään. --- juuri
lasten- ja nuortenkirjallisuus kuvaa parhaiten tätä hetkeä ja tulevaisuutta,
ajan ilmiöitä, kipukohtia, asioita, joista ei ole ennen puhuttu.”
Olavi Uusivirta mainosti myös homman
luonnetta puolessa välissä: ” Näiden omaäänisten, syvien ja avartavien teosten
joukosta yhden nostaminen muiden yläpuolelle on mieletön tehtävä. Se on
hulluutta, johon on kuitenkin ryhdyttävä.”
Tässä siis hiukan valmista kaavaa ensi
vuoden valitsijalle – muista korostaa mielenvikaisuuttasi.
Uusivirran aloitus taisi jo ennustaa
tulevan voittajan: ”Kahdeksanvuotiaana kysyin isältäni, ketkä ovat hyviä
kirjailijoita, keiden suuntaan kannattaisi luoda orastavia tuttavuuksia. Isäni
mietti hetken ja vastasi sitten: Márguez on hyvä ja Maupassant. Gorki on
oivallinen ja Dostojevski. Ja on meillä Suomessakin pari kelvollista: Lauri
Viita ja Eeva-Liisa Manner.”
Ahaa, siis Maria Laakson Taltuta
klassikko! Miksei, listan ainoa tietokirja – oppikirjamaisuudestaan huolimatta
– olisi ihan hyvä valinta. Tai sitten ne listan lopun kaksi paksuinta melkein
aikuisille tarkoitettua teosta.
Mustekala löytää trikoot - ja lapsi jänniä sanoja |
Ei kirjallisuus vaikuta oikeasti
Juuri ennen tilaisuutta olin pannut
muistiin. mitä Hesarin Jussi Lehmusvesi ennusti kommentissaan 24.11.2019:
”Tulevalla viikolla Finlandia-gaalan juhlapuhujat epäilemättä ylistävät
kirjallisuuden kykyä synnyttää lukijassa empatiaa, mutta todellisuudessa
kirjoilla on minimaalisen pienet vaikutusmahdollisuudet realitysarjoihin
verrattuna.”
Kyllä, Lehmusvesi oli oikeassa.
Uusivirta rauhoittuu kirjojen
läsnäolosta. ”Kirjat saavat minut muistamaan, minne minulla oikeastaan olikaan
niin kamala kiire. Ne saavat minut pysymään koossa. Kirjat hengittävät
niskaani, kun kävelen niiden ohi. Ne kuiskivat moniäänisenä kuorona ja
kilpailevat huomiostani: Vieläkö muistat minut, Juutas Käkriäisen? Molly Bloon
jatkaa monologiaan juuri siltä kohtaa missä toissa yönä menetin tajuntani.”
Lehmusvesi saa vastinetta: ”Se on syvyyssuuntaan ulottuvaa kasvua – henkistä
kehitystä, mielen avartumista ja ajattelun rikastumista.”
Toki esimerkit ovat poimintoja
pitemmästä vuodatuksesta, mutta samaan ylistykseen yhtyi myös romaanien
puolella diktaattori Ylen toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila. Tietokirjailija
Sixten Korkman pitäytyi sentään rauhalliseen, luennoivaan tyyliinsä tiedon
muuntumisesta, sen monien versioiden ongelmiin ja totesi jopa kuivasti, että
kotimaisen tietokirjan korkea taso on samalla tae tai ainakin mahdollisuus
saada kasvunsa tueksi oikeaa tietoa pureskeltavaksi.
Kuka
oikein lukee millä tavalla missä?
Pisa-tutkimuskin herätti kaiken
poliittisen oikean tiedon hakemisen laidalla jonkin verran keskustelua. Siitä
kerrotaan urbaanina legendana nuorten joukossa, miten jokin Pissa-tutkimus
tulee vaikuttamaan Aleksis Kiven asemaan koulun kirjallisuuden opetuksen
kivisenä patsaana. Realitysarjojen tulkinta ja analyysi valtaavat pian
paikkansa auringossa.
Kuten kaikissa tutkimuksissa Pisastakin
löytyy hyviä ja huonoja puolia. Koska haluan olla kuin Suomen television
uutiset, keksityn vain huonoihin.
Olavi Uusivirralle kuiskailevat kirjat
eivät taida pärjätä paljon kovemmalla oleville tosielämän huutajille. Kun luin,
että jo 14 prosenttia ikäluokasta on heikkoja lukijoita, niin äkkiä laskemalla
siis melkein kahdeksaatuhatta oppilasta ei kykene jatkamaan opiskelujaan tai
selviä kaikista byrokratian koukeroista. Miten tämä heijastuu ympärillemme?
On ongelmia tarkkaavaisuudessa. on
kielellisten valmiuksien alaspäin menoa eli sanavarasto kaventuu. Miten tajuta
ja ottaa hallintaansa kielen rakenteet?
Eskarissa olen huomannut, miten lasten luontainenko
innostus ja makustelu ulottuu uusien jännien sanojen omaksumiseen ja edelleen
muokkaamiseen.
Ei runokuvakirjan välittäminen mikään
helppo tehtävä ole, mutta ei mahdotonkaan. Nimistä saa jo oivan alkurykäyksen.
Annika Sandelinin Jos olisin sammakko
(kuv. Karoliina Pertamo, Karisto 2019) tarjoilee hauskoja teemoja erilaisista
unelmista bussista kuningattareen – ja hyttyseen: ”Hyttysen haave on järkevä/
olla aina oma itsensä.”
Sinikka Nopolan Mustekala löytää trikoot (kuv. Linda Bondestam, Tammi 2019);
Tahtoisen lähteä salille, mutta en löydä housuja./ Mitä varten trikoissa/on
vain pari punttia?”.
Runoihin saa muuten ääntäkin, joihinkin oikein
kunnolla, kun herkistyy. Mariskan Määt ja
Muut (kuv. Reetta Niemensivu ja Aapo Ravantti, Tammi 2018) esittelee
kivasti laulullista rytmiikkaa ja vaikkapa lampaan, joka haluaa olla villipeto:
”Ruohikosta kuuluu Mää!/Kylläpä mua ärsyttää./ Taidan rikkoa aidat ja sekä
mieltä osoittaa.”
Kannattaa osoittaa mieltä vaikkapa
vanhemmille, joilla ei ole aikaa lukea yhdessä iltatarinoita.
Joululahjatoiveeksikin voisi kivan kirjan lukemista yhdessä harkita. Joulukirjoja
on taas yhä uudelleen ja uudelleen ilmestynyt sen verran, että jääkööt minulta
konttiin tällä kertaa.
PS. Huomasin juuri, että tämä
sankaritarinoiden buumimme on vanhan kertausta. Sitä paitsi selko- ja
helppolukuinen kirjallisuus saattaa olla nyt arvossa arvaamattomassa, kun
tarvitsemme selkeää ja sopivasti kielivarastoa tukevaa lukemista heikoimmille
osaajille. Käteeni osui hyllyjä siivotessa esimerkiksi Raili Mikkasen Suomalaisia suurnaisia
(Kehitysvammaliitto 2008). On Minna Canth, on Ida Aalberg, on Miina Sillanpää,
Aino Kallas… Olisi sitä ollut kotomaassakin jo hyvä uran uurtaja malliksi.