Ylen aamuradiossa satuin kuuntelemaan
Maria Petterssonin kolumnia miesten lukemisesta. Kärjistetysti hän ilmoitti,
ettei tuttavapiiristään tuntenut yhtäkään miestä, joka vapaaehtoisesti lukisi
naisten kirjoittamia kirjoja. No, Petterssonin tuttavapiirissä ei tainnut olla
yhtäkään lapsilleen kirjoja lukevia isiä tai lastenkirjojen miesarvostelijaa,
joita heitäkin löytyy. Nämä eivät taida
sitten lukea muita kuin naisten kirjoittamia kirjoja. Totta tosin on, että
tähän on etsitty ratkaisua piilottamalla sukupuoli kirjailijan nimessä. On J.K.
Rowlingsia ja meillä omasta takaakin Tuija Lehtisen salanimi poikakäyttöön.
Itsesensuurista ihmettelyyn
Mutta useimmiten nämä valinnat tulevat
kustantajien leiristä: siellähän päätetään miten kirjoja mainostetaan, valitaan
ja käännetään. Kaikki kun eivät pysty lukemaan sujuvasti mielenkiintoisia
tarjokkaita alkuperäisinä. Samalla tavalla voisi kysyä, miksi emme lue
tietokirjoja joka alueelta? Joiltakin osin taitaa kysymys olla myös kirjoittajien
puolelta itsesensuurista. Lasten ja nuortenkirjallisuus on viime aikoina tuonut
esiin kuitenkin monia vaiettuja asioita rohkeasti sukupuolenvaihdoksista
maahanmuuton tuomiin ongelmiin ja kärjistyksiin.
Kuolema on ollut pitkään tabu, mutta lientynyt koko ajan. Vieläkin
läheisten poismenoa voidaan etäännyttää eri tavoin ja etsiä erilaisia
vertauskuvallisia yhdistelmiä. Esimerkiksi Sanna Karlströmin Siilin laulussa (S&S 2016) alku tuntuu
jonkinlaiselta pienen pojan arjen kuvaukselta. Hiljalleen Kalström avaa
taustoja. Äidin kanssa käydään isoäidin tyhjässä asunnossa, missä on enää
joitakin hauskoja kuvia vaikkapa yhdessä lukemisesta ylösalaisin olevan kirjan
kanssa. ”Äiti sanoo, että hautajaisissa maan alle pannaan arkullinen surua.”
Tekijä rinnastaa Arvin surutyön koskettavasti pihan siilin hoitamiseen.
Uupunutta siiliä hoivataan lempeästi ja huolella. Arvi keksii, että sille voi
kertoa isoäidistä ja laulaa tuttuja lauluja. ”Iltaisin, jos Arvia pelotti, he
lauloivat niin kovaa, että pölykoiratkin juoksivat piiloon sitä laulua. Tämän
kaiken Arvi kertoo siilille ja häntä alkaa naurattaa kaikki hauska mitä
isoäidistä tulee mieleen.”. Kun siili on äkkiä hävinnyt, tilalle tulee
suuttumus. Kunpa ei olisi siiliä eikä isoäitiä ollenkaan ollutkaan! Kesken raivostumisen
Arvi tuntee kostean kosketuksen: siili on tullut takaisin ja haistanut kädessä
olleen leipäpalan. Ehkäpä pian pihalla on siilinpoikasia!
Oivaltavan ja herkän Marika Maijalan tekstin kuvituksen robustisuudesta
voi toki olla montaa mieltä. Maijala vetää paksuin viivoin hahmojaan, sutaisee
maaston väriläikin ja laajoin pinnoin. Yöllä taskulampun valokeila tavoittaa
kukkia ja rottinkituolin ja siilin tuhinan. Alle kouluikäistä katselijaa kuvat
riemastuttivat ja niitä haluttiin tutkia uudelleenkin. Nopeasti hahmotetut
henkilöt ja esineet tunnistuivat vaivattomasti. Tunteetkin pystyttiin
havannoimaan heti.
Tavaroita tyhjässä huoneessa
Huone ilman poismennyttä läheistä
näyttää olevan suosittu lähtökohta. Anne Härmälä käyttää Suruposkessaan (S&S 2016) etäännyttämiskeinonaan eläinten
kautta esitettyä kuolemaa. Suruposkessa mennään heti asiaan: ”Heimo on
murheellinen. Isomummo Kimmelstiina on kuollut.” Pieni jyrsijä Heimo tekee
surutyötä järjestelemällä isomummon tavaroita ensin suuruusjärjestykseen ja sitten värin mukaan.
Uudet vuokralaiset tunkevat sisään ja heittävät tavarat pois. Heimo tunkee
poskiinsa tavaroita minkä ehtii: keltainen lankakerä, kukkasen. puuhaarukan,
lempikengät, punaisen kumipallon. Härmälän sarjakuvamaisissa kuplissa kuhunkin esineeseen
liittyy tilanne, missä esinettä oli yhdessä isomummon kanssa käytetty. Härmälä
tuo mukaan sirkuksen, jonka taiteilijoilta puuttuu yhtä ja toista. Ja äkkiä
Heimo huomaa. miten tavaroista on apua toisille. Hän ei kuitenkaan pysty
puhumaan, koska ei halua luopua muistoista. Lopulta tavarat löytävät uudet
omistajansa, sirkuksen näytöksestä tulee onnistunut – ja isomummon muisto elää
yhä edelleen toisenlaisena.
Myytit ja realismi yhdessä
Todella upea kuvaus äidin kuolemasta on
kuitenkin miehen kirjoittama. Patrick Nessin Hirviön kutsu (Tammi 2016, suom. Kaisa Kattleus, kuvitus Jim Kay).
Se on myös kaksinkertainen kuolemankierros. Alkuperäisen idean tekijä on
hienojen nuortenkirjojen tekijä Siobhan Dowd, ”Tämä olisi ollut hänen viides
kirjansa. Hänellä oli jo henkilöt, asetelma ja alku. Mutta aikaa hänellä ei
ollut, ikävä kyllä.”
”Hirviö tuli heti keskiyön jälkeen. Niin kuin niillä on tapana.” Se
kertoo kolme tarinaa, mutta neljännen saa nuori Conor luoda tse.
Kolmetoistavuotias poika taistelee toden ja painajaisen kanssa kuolemaa
vastaan. Jyrkänoloinen isoäiti on taustalla salaperäinen hahmo, joka lopulta on
Conorin ymmärtäjä ja hirviöpuun tuntija.
Raastava, hellä, itkettävä ja looulta lohdullinen tarina, joka pakottaa
lukijan tutkimaan omia ajatuksiaan kuolemasta, kuolemasta, jota ei haluta
ajatella, mutta joka tulee ja haastaa reagoimaan. Hirviön kutsusta voisi puhua
pitkään, mutta se on koettava itse. Rowlingsinkin kuvittajana toiminut Jim Kay
tekee tässä yhden ulottuvuuden lisää. Tutkikaa kuvan tehoja tekstin
elimellisenä osana.
Elokuvakin on rantautunut Suopmeen. Kumpaa kokeilisi ensin? Vaikea
kysymys. Onko elokuvalla vielä annettavaa kirjan jälkeen. Ehkä, ehkä se
syventää vielä.
Marjakuusi - vai hirviön henki? |
Synnyinhetken kuolema
Mutta laajempaa tietoa kuoleman mysteeristä
lapsille ja nuorille? Täytyy turvautua norjalaiseen tekijään ja ruotsiksi
käännettyyn versioon Varför dör man?
(Alfabeta 2006). Eirik Newth on norjalainen tieteilijä, joka on tehnyt nuorille
mm. mainion sarjan erilaisista ilmiöistä avaruudesta lukujen maailmoihin ja
luonnon tieteiden perusteisiin. Kuoleman eri puolista tehty runsaasti kuvitettu
nuorten tietokirja on todella luotaava teos kaikenikäisille. Eirik sanoo heti
esipuheessa kirjoittavansa asiasta, josta yleensä vaietaan. ”Eikä tämä koske vain
sinua ja minua ja kaikkia ihmisiä maapallolla. Kaikki joka elää ja kasvaa,
ryömii ja kiipeilee planeetallamme, on tuomittu kuolemaan jo
synnyinhetkellään.”
Newth käsittelee sujuvasti erilaisia uskomuksia kuoleman synnystä
Eevasta ja Aatamista lähtien, pohdiskelee kuolemaa luonnonilmiönä ja uuden
elämän perustana. Oman kappaleensa saavat erilaiset näkemykset ihmisen sielusta
ja kuoleman jälkeisestä tilanteesta. Tähän sopivat selvitykset kummituksista ja
muista ilmestyksistä. Väliin mahtuu tilastotietoja miten ja miksi kuollaan.
Entä mitä tapahtuu ruumiille, kun ihminen kuolee ja miltä tuntuu kuolla? Miksi ihminen pelkää kuolla?
Eirik Newht antaa paljon tietoa,
mutta myös pohdiskelua faktojen rinnalle. Voimme miettiä, onko kuolemattomuus
osa universumia ja haluammeko todella ikuisen elämän. Runsaan ja värikkään
kuvamateriaalin ja tekstin joukkoon on sijoitettu pieniä faktalaatikoita, jotka
hauskasti oikaisevat vääriä luuloja tai antavat uusinta tapaustietoa.
Eirik Newtin Totuuden lähteillä –
luonnontieteiden historia (Tammi 2002) on ollut jatkuvasti jokavuotinen
selailun kohde. Esipuheessaan Eirik sanoop yksinkertaisesti, että ihmisen
kehityksen tärkeimpiä edellytyksiä on ollut yksi yksinkertainen kysymys: miksi?
Niin kuolemasta kuin syntymästä tullaan koko ajan löytämään uusia vihjeitä tuon
kysymyksen innoittamina.