EDUCA-messuilla pyöri varsin mittava
joukko koulumaailman edustajia, 19338 osallistujaa. Kohde eli koululaiset
loistivat poissaolollaan toisin kuin kirjamessuilla, joiden kävijämäärä nousi
merkittävästi näiden ilmaispyörijien kautta. Oppilaista kyllä puhuttiin lähes
koko ajan, myös käytävillä. Korviini osui parikin kertaa melko kiivassävyistä
keskustelua esimerkiksi avoimista oppimisympäristöistä ja työelämään
kytkemisestä. Erään huonekaluvalmistajan osastolla mukavassa säkkituolin
tapaisessa olotilassa retkuttava nuori mieshenkilö ilmoitti valmentautuvansa
työelämään. Kriittisyyttäkin siis oli, en tiedä kuinka rakentavaa.
Oppikirjailijoita palkitaan muutoin kuin
kustantajiensa toimesta vain Suomen tietokirjailijoitten vuosittaisilla
tunnustuksilla juuri Educa-messuilla. Hekin tekevät muuten merkittävää työtä
lasten ja nuorten tietokirjallisuuden yhdellä erikoisalalla. Nyt palkintojen
kohteet kulkivat psykologian ja aivojen tiedonkäsittelyn, biologian ja
maantieteen sekä kemian ja matematiikan alueilla. Itseäni kiinnosti tietysti
eniten uusin esittelevä katalogi, Tietokirjoja
kouluun – lukuvinkkejä alakouluun ja esiopetukseen.
Sarjassaan jo neljäs vihkonen sisältää
yli sata eri aihepiireihin jaoteltua tietokirjaa. Esittelijä, Ilona Lindh,
totesi lasten tietokirjan voivan hyvin. Parin vuoden sadosta on poimittu ajankohtaisia
ja kiinnostavia kohteilleen sopivia kirjoja. Tämä taitaa tulla esiin
sivumäärästäkin: edellisen luettelon 60 on noussut 72 värisivuun. Kuten
muissakin luetteloissa mukana on edelleen tuttuja kysymyksiä ja tietokirjojen
moninaisuutta ja tärkeyttä valottava esipuhe.
Mielenkiintoista on muuten verrata
edellisen vuonna 2016 tehdyn alakoulun katalogin takasivun esittelyä uuteen.
Sieltä nimittäin on poistettu ilmaus ”Kirjoja valittaessa ei ole etsitty alan
parasta tai hienointa teosta, vaan poimittu ajankohtaisia kirjoja --- Lukijan
pääteltäväksi jää, kuinka sujuvia ja päteviä teokset ovat.” Nyt taitaa sitten
olla mukana valinnassa myös parhaat ja hienoimmat…
Suomen tietokirjailijoiden osastolla näytti
käyvän mukava kuhina, kun katalogit täyttivät pöydät. Tämä taisi olla juuri
oikea paikka jakaa opettajille tietoa. Kun tietokirjalisuus on jo otettu
opetussuunnitelmassakin erityisesti mukaan, opettajien kovin erimittaista
tietämystä yleensäkin lapsille suunnatusta kirjallisesta annista on tärkeää
lisätä.
Luonnosta
historiaan – ja sankaritarinat
Lasten luontokirjasta aloitetaan ja
Ellen Thesleffiin päädytään. Luettelostakin näkee mukavasti, mitkä ovat kautta
historian pintansa pitäneet tiedon alueet ja mitkä lyöneet itsensä
kertaheitolla läpi. Toisaalta
luettelosta selviää, että tietokirjojen alueella häärii useita työmyyriä,
joilla on useampia opuksia mukana: on Viljami Ovaskaista, Reettä Niemelää,
Raili Mikkasta, Mai Raitasta, Juha Laaksosta, Carlos Da Cruzia, Mauri Kunnasta,
Vuokko Hurmetta, Risto Räppääjää ja Reuhurinnettä. Samat tekijät muuten
huseerasivat myös edellisessä luettelossa. Onkohan uusien tekijöiden vaikeampaa
murtautua mukaan kuvioihin.
Mielikseni
myös suosikkini, Tove Janssonin nimen alla esiintyvät keittokirja, Hemulin
kasvio ja Muumi museokirja löytyvät sivuilta. Ehkä olisi ollut liikaa vaadittu
saada lisäksi vielä kätevä kahdeksasta vuodenajan toimista koottu yhteisesitys
- esikouluunkin mainiosti sopiva Muumipeikon retket. (Tammi 2019). Jo aikaisemmin olin viehättynyt
muumien avulla tapahtuvaan luonnon
tarkkailuun ja muihin aktiviteetteihin. Kun mukana on ollut
asiantuntijataustana mm. Suomen Latu, asiat ovat siltäkin osin mietittyjä ja
toteuttamiskelpoisia. Ulkoilukaudet otetaan siis haltuun talvesta kevääseen,
kesästä syksyyn. Katariina Heilala vastaa käsikirjoituksesta ja Riina sekä Sami
Kaarla muumikuvituksesta. Teoksessa on sekä mainioita ja vaihtelevia ideoita ja
seikkaperäisempiä manöövereitä – Heilala saa tarinoihinsa oikein kätevästi
mukaan myös Muumilaakson tunnelmia ja asukkaiden erikoispiirteitä.
Geokätkeilykin on mukana!
Katarina Heilalla olisi muuten ollut oikein
alakouluystävällinen opas Päivä
Kansallismuseossa (2016) eli edellisen luettelon ilmestymisen jälkeenkin
vielä löytyy hyvää tavaraa vaihtoehdoksi vaikka sekavanoloiselle Museoseikkailulle.
Paljon mainiota materiaalia, mistä ei
eri mieltä kannata kauheasti olla. Varmaan myyntilukujen perusteella haastavampia
tunnetaitokirjoja päihitti tuttuja kuvioita toistuvat Supermarsun ystävyys- ja
rohkeusvinkit. Kun taloutta, pankkimaailmaa ja poliittista järjestelmää on
tarjolla todella vähän, mukaan on otettu ne kohtuulliset ainokaiset eli Lasten
yrittäjäkirja ja Koululaisen
rahakirja – tosin tämäkin opas löytyy myös edellisestä yläkoulun ja lukion
vinkkivihkosesta, eikä ehkä olisi tarvinnut uutta suositusta vähän
uudistettunakaan?
Tärppejä
ja muuten vain sivuun jääneitä?
Kun tilaa on vähän, olisi esimerkiksi
Mai Raitasen mukavia, mutta samalla kaavalla tehtyjä luontokirjoja nisäkkäistä,
linnuista ja ötököistä voinut hyvin kerätä yhden esittelyn lisävinkeiksi. Olikohan
edellisessä luettelossa olleen Tatun ja
Patun Suomen uudistetussa versiossa ytyä uuteen nostoon? Kaisa Laaksosen Suuri lukuseikkailu taitaa olla
kädenojennus kaunokirjalliselle puolelle – onhan teos toki tietokirja, mutta
esittelee vain kaunokirjallista materiaalia, ei valitettavasti tietokirjoja.
Parille vapautuvalle paikalle on helppo
esittää vaihtoehtoja – tämä osoittaa, että tasoa on ja valinnat hankalia. Mutta
mieluusti olisin nähnyt Issakaisen Tytin mukana joko Rauha kantaa (Lasten Keskus 2019) tai A sanoi Agricola (2017) teoksilla. Edellinen olisi edustanut sitten
ainoana selkeästi maahanmuuttajia ja rauhankasvatusta ja jälkimmäinen
mielestäni on jotenkin
perustavanlaatuinen kivi kirjallisuudellemme. Eikä muuten Jenni Vartiaisen ja
Suvi Tuomisen hauska ja selkeä Tiedeseikkailu.
Energia. Vesi. (Sanoma 2019) olisi hävennyt tässä seurassa.
Yhtä kirjaa pitää oikein makustella ja
vähän perustellakin. Mukana on hyviä sukelluksia vaikkapa veteen ja aikaan,
mutta missä luuraa uni? Herra Hakkaraisen
Unikirjaa (2019) en kaivannutkaan mukaan – sehän hankitaan muutenkin –
mutta mikä onkaan Anna Sofia Urrilan ja työryhmän Silmät
kiinni, Silmu! (v. Virpi Talvitie. S&S 2019)?
Kellosta ja ajasta puhutaan tässäkin lasten
tietokirjassa, mutta selkeän loogisesti ja sopivasti perustarinan ympärille
tietoa keräten. Pikkutyttö Silmun illasta lähdetään. Mistä Silmu vpisi tietää,
että hän kuitenkin on väsynyt, vaikka haluaisi jatkaa leikkiä? Seuraavalla
aukealla selvitellään hauskasti nukkuvien pilvikuplissa unen eri vaiheita,
vauvojen rytmiä ja vaikkapa vaarin kuorsausta. Silmun väsyessä ja isän
peittäessä puhutaan vielä unen tärkeydestä. Hermosolut voivat mennä solmuun!
Kohtalaisen vaikeita termejä selvitetään Talvitien hauskasta hermosolutaustasta
selkeästi erottuvissa osioissa. Kun Silmu lopulta nukahtaa, päästään unen
kautta metsästämään yökyöpeliä. Mistä sellaisen löytää? Kun kysytään
delfiiniltä, saadaan tietää muutakin nisäkkäiden, kalojen, eläinten, lintujen
nukkumisesta. Entä jos ihminen on avaruusasemalla tai lentää? Ja yöttömässä
yössä on varmasti vaikea nukkua? Nukkuuko sokea ihminen? Yökyöpeli voi olla
pahaa unta – mistä sellainen tulee? Sisäinen kello määrittää, onko yökyöpeli
eli illanvirkku vai aamuvirkku! Silmu herää virkeänä ja muistaa jotakin
unistaan. Mutta miksi me sitten nukumme? Siihen ei olekaan välttämättä varmaa
vastausta!
Silmun kanssa tehdään erinomainen
tietoretki unen salaperäiseen maailmaan. Retken jälkeen moneen mieltä
askarruttaneeseen asiaan on saatu selkeitä ja rauhoittaviakin vastauksia.
Hienoa on myös, että kirjasta on viihdettä ja asiaa myös aikuiselle lukijalle.
Yhdessä asiaa voi pohdiskella lisää.
Tietokirjavinkeistä on iloa monelle. Ja
kuten katalogin lopussa kehotetaan, jokainen voi täydentää ja etsiä lisää
kirjoja samasta aihealueesta tai kirjastojen erinomaisia hakusanoja ja
tunnistetietoja käyttäen.
Seuraavan
tietokirjani nimeksi varaan jo nyt Tosi
mielessä. Sillä tavoin varustautuneena on hauska löytää yhä uusia
vaihtoehtoja ja mielipiteitä.