Vähän väliä
pulpahtaa pintaan keskustelu kirjan kuolemasta ja painetun paperin
vähittäisestä häviämisestä. Pannaan nyt tälle jutulle pari raamia.
Printtiteollisuus itsessään on esimerkiksi 18 kertaa isompi bisnes kuin
peliteollisuus, parisataa miljardia laajempi kuin autoteollisuus. Printissä
ihan tosissaan liikkuu kolmetoista kertaa enemmän mainosrahaa kuin onlinessä.
Suomessa kirjanmyynti on seitsemän vuoden jälkeen kääntynyt lieväksi ylämäeksi,
vaikka kotimainen kaunokirjallisuus laskikin 14 prosenttia. Lasten ja
nuortenkirjojen kirjakauppamyynti tasasi tätä 13 prosentin nousulla. Täytyy kai
kumartaa sitten Mauri Kunnaksen puolelle, koska Kesä Koiramäessä toi varmaan ison osan noususta (50 000 kpl),
hyvänä kakkosena Tatun ja Patun ihmeellinen
joulu (45 000 kpl). Tietokirjallisuuden osalta voi hiukan nostaa
kulmakarvojaan – lähes viime vuoden tason myynti sai oman käden tukea
erilaisten värityskirjojen myötä, mutta kyllä poikienkin suosikki eli Litmanen 10 otti osansa (44 000
kpl).
Näin kerrotaan kotimaisessa alan lehdessä
eli Print&Media-julkaisussa
1/2016, missä on muutenkin hauskoja haastatteluja ja kommentteja. Muistan
aikoinani ongelmista välittää lapsille Nora Strömmanin tarinaa Sohvaperunasta, missä veli Kasper
Strömman kuvitti ronskilla mustalla viivalla henkilöitä ja eläimiä. Kuvituksia
on tullut neljä lisää, mutta haastattelussa Kasper toteaa mm. että ”Olen tehnyt
zinejä ja sarjakuvia, jotka eivät ole kiinnostaneet ketään – kuin vasta nyt
blogin kautta.” ”Olen esimerkiksi kuvittanut viisi siskoni kirjoittamaa
lastenkirjaa. Ne jäävät eri tavalla elämään kuin kuvitus johonkin lehteen. Ehkä
on vähän porvarillista ajatella noin ja tehdä itsestään sellaista monumenttia,
joka jää elämään.” Toisessa alaa sivuavassa perusjulkaisussa eli Grafiassa 2/2015 sivutaan myös yhä
ongelmallisemmaksi muodostunutta tilannetta. Matti Koskisen artikkelissa
mietitään freelancerin ja yrittäjän ongelmallista suhdetta, kun verottaja
mielellään patistaa työtä tekevän jälkimmäiseen leiriin. ”Kirja-ala on itsensä
työllistävän kuvittajan toimeentulon kannalta ristiriitainen. Toisaalta kirjan
tekeminen vaatii kuvittajalta aikaa ja keskittymistä, jolloin aikaa ei riitä
muuhun. Toisaalta kustantajien maksamat ennakot harvoin mahdollistavat irtioton
muusta työstä.” Pattitilanne – ja näin on, että ilman apurahoja kuvakirjojemme
skaala olisi todella kapea.
Tässä tilanteessa kustantajien into ottaa
riskejä neliväristen kuvakirjojen tuottamiseen on sekin pienentynyt – ja
kohdistuu helposti joltisenkin riskittömiin tuotteisiin. Grafiassa esitellään
ja haastatellaan uutta kuvakirjakustantamoa, Etana Editions, ja sen
puuhaihmisiä. Réka Királyä ja Jenni Erkintaloa. Ensimmäisen kirjan he tekivät
joukkorahoituksen ja Mesenaatin avulla, jolloin painokulut saatiin kasaan
yhteisörahoituksella. Mutta niin kuin usein innokkaat tekijät saavat havaita,
ongelmat ovat kuitenkin markkinoinnin puolella. Ostajat ja käyttäjät on
löydettävä.
Jenni Erkintalon ja Etanan alku |
Tirlittan on
hengissä
Yksi
palkinto viime vuodelta on jäänyt tässä blogissa odottamaan. Suomen
Kirjailijaliiton lasten ja nuortenkirjallisuuden palkinto Tirlittan myönnettiin
lokakuussa 2015 pitkän linjan tekijälle Ritva Toivolalle. Kysymyksessä ei ole
pelkästään hieno diplomi, vaan hyvä tuki uusille projekteille, 10 000
euroa.
Ensimmäinen teos, Taikametsän tuliketut, ilmestyi 1974, ja uusin teos Lumottu lehmus (BoD) viime vuonna.
Nelisenkymmentä teosta on tuossa välissä ilmestynyt niin lapsille, nuorille
kuin varttuneemmille. Palkintoperusteluissa todetaan, miten Toivola on
fantasiakirjallisuutemme pioneereja. ”Hän kirjoitti omaperäistä fantasiaa jo
ennen varsinaista fantasiabuumia. Toivola on ollut uranuurtaja myös nuorille
suunnatussa novellistiikassa: hänen novellikokoelmansa ovat saaneet palkintoja
ja kiitosta niin kriitikoilta kuin lukijoiltakin. Toivolan tarinoissa
yhdistyvät villi mielikuvitus ja lämmin empatia.”
Lumottu lehmus on kolmas jatko-osa Tuomas
Karhumielestä ja Anni Unennäkijästä kertovassa kirjasarjassa. Muistan
mieltyneeni kovasti Tuomas Karhumieleen
(2009 Tammi), joka toi taas hiukan ennakkoon nuortenkirjallisuuteen vahvan
kotimaisen uskomusperinteen ja historialliseen arkirealismiin kytkeytyvän
maagisen ulottuvuuden. Mutta samalla tarinat ovat jännittäviä, uhkaavia ja
monikerroksisia: omat ratkaisut ja neuvokkuus pelastavat vaarojen tiellä. Ei
ihme, että Tuomas Karhumieli sai lasten ja nuorten oman kirjallisuuspalkinnon,
LukuVarkauden, vuonna 2010. Eräänlainen päätösosa tuo nyt yhteen tutut hahmot
Kurmo-noidasta vesi-ihmiseen Räpylään. Puu on ollut aina viesti toisesta
maailmasta, ja niin myös tässä osassa puukorttelin pihalla kasvava ikivanha
lehmus on portti toisenlaiseen todellisuuteen ja vaaroihin. Pidän myös kovasti
Jussi Kaakisen tavasta tehdä näitä trilogian kansia: hänellä on vahva,
omanlaisensa tapa tuoda päähenkilöt kuin iholle.
Vinkkinä muuten kaikille, jotka haluavat
nähdä viimeaikojen palkinnonsaajat livenä: varatkaa aikaa ensi perjantaiksi Helsingissä.
Tirlittan ei näytä olevan jostain syystä mukana, mutta Anu Holopainen
haastattelee Topelius-palkintoa, Finlandia Junioria, Arvid Lydeckeniä ja
Tietopöllöä eli neljää mielenkiintoista kirjailijaa ja kirjaa – otsikosta löytää
jo Mörkövahdin ja Repun salaisuuden, mutta on siellä mukana myös Rambo ja
Surunhauras, lasinterävä!