Kaikkien palkintosateiden keskellä tuntee ihan yltäkylläiseltä.
Lastenkulttuurin valtiontunnustus meni Sairaalaklovneille
(tämä alue toki oli jo saanutkin toimintaansa reippaasti tukea rahastoilta) ja
saamelaiselle kirjallisuudelle – mainiota, että kolmas virallinen kielemme sai
julkisuutta.
Taiteilija Inger-Mari Aikio,
Ima, on todennut, että ’oma kieli on kaiken perusta, se on sydämen kieli’. Hän
on myös sanonut, että saamelaisille monikulttuurisuus on ollut aina
luonnollista, koska saamelaiset elävät neljän valtakunnan alueella. Inger-Mari
Aikion työ lastenkulttuurissa on tärkeää saamenkielisille lapsille kielen ja
oman identiteetin vuoksi, mutta se on tärkeää myös muista kulttuureista
tuleville lapsille: muita ymmärtämällä oppii ymmärtämään myös itseään.
Suomen tietokirjailijoiden
hieno Tietopöllöpalkinto meni lasten ja nuorten historialle kuten Repun salaisuudelle ja Herttuan hoville. Tiedonjulkistamisen
neuvottelukunta jatkoi lasten tietokirjallisuutta arvostavaa linjaansa. Viime
vuonna kunniakirjan sai suomenruotsalaisen kirjanvalmistusta selvittävä
kuvatietokirja, nyt puolestaan Lasten
oma vuosikirja, joka esittelee mukavasti myös aivan uusia eri kulttuurien
juhlapäiviä. Kun tietojeni mukaan keväällä ilmestyy uusiakin vuosipäiviä
esittelevä Mauri Kunnaksen oma vuosikirja lapsille, niin onpa mielenkiintoista
verrata sitten näitä kahta opusta.
Leipuri Bengtsson on poissa
Mutta kaiken kunnian ja palkintojen loisteessa tuntee olonsa
surulliseksi ja kaihoisaksi. Yöllä Finlandia-palkintojen aattona kuoli
Tukholmassa kotonaan Klara Östra gatanilla Lennart
Hellsing. Häntä voisi verrata merkitykseltään Astrid Lindgreniin.
Hellsingin vuonna 1963 ilmestynyt Tankar
om barnlitteraturen taisi olla myös eräänlainen lähtölaukaus Svenska
barnboksinstitutetin perustamiselle. Lennartin kuvakirjat uudistivat
radikaalisti vanhoja sisältöjä yhdessä kuvittajien Stig Lindbergin ja Poul
Ströyerin kanssa. Riimejä, tarinoita, koulukirjatekstejä, lauluja…
Lena Käreland on tehnyt
miehestä mainion kokonaiskuvan kirjassaan En
sång för att leva bättre (2002) ja Nisse Larssonin luotauksessa Hela Hellsing (2004) kannessa Lennart
on juuri omannäköisensä. Sellaisena muistan hänet muun muassa kymmenisen vuotta
sitten Göteborgin kirjamessuilta. Esiintymisen jälkeen Hellsingin vuosipäivää
juhlistamaan lavalle nousi useita ihailijoita. Lennart itse kiinnitti huomionsa
pöydällä olevaan pitkulaiseen pakettiin ja kysäisi: ”Oletanko väärin, vai onko
tuo samppanja tarkoitettu minulle?”
Omista suosikeistani on
tietysti nostettava esiin Sjörövarboken,
missä ennen Camilla Mickwitziä esiintyi alaston nainen tai oikeastaan useampia
merirosvokapakan iloissa, Camillalla Jasonin äiti puolestaan hankki lisää
elatusrahoja taiteilijoiden alastonmallina. Bagar Bengtssonin kuolemaa sen sijaan ei meillä tulla varmaankaan
koskaan ylittämään – ruumisarkkukin oli tietysti pullapitkon tuntuinen.
Tankar om barnlittaraturen
kuului aikaansa seuraavien lastenkulttuuri-ihmisten matkalaukkuun meilläkin ja
varmasti antoi sysäyksen monenlaisiin omiin yrityksiin, joista Gunilla
Ambjörnssonin tiukan lastenkulttuurin ja –kirjallisuuden ruotsalainen analyysin
kera synnytimme Huutomerkkisarjaan yhdessä Tuula Ikosen kanssa suomalaisittain
ensimmäisen pamfletin Kulttuuririhkamaa
lapsille (1969).
Rima nousi korkealle
Finlandia Juniorissa tietokirja ei juhlinut, vaan potin korjasi jo
Otavan suuren nuortenromaanikilpailun voittanut Nadja Sumasen Rambo. Voi muuten vain kuvitella,
millainen rima on ylitettävä seuraavan kirjan kohdalla. Jos tulee parempi, niin
kai se on palkittava sekin.
Rambon ansioihin on luettava
kirjan kokonaissävyn nouseminen myönteiseksi kivan itseironian ja kuivakan
huumorin kera. Ei voi moittia isovanhempienkaan osuutta ja merkitystä – tämä
lienee faktaa nykyisin: tukihenkilöt tulevat kauempaa kuin vanhemmista. Tuttu
kaava se toki on, mutta Sumasella isovanhemmillakin on omia ongelmiaan, jotka
tulevat luontevasti mukaan.
Keskusteluissa on pohdittu,
kuka lukee oikeastaan synkkiä ja karmeitakin nuorisokuvauksia kuten ehdokkaana
ollut Pako? Nuoret, joilla menee
huonosti tuskin riemastuvat tällaisista riepotteluista, joten jäljelle jäävät
lukijat, joilla menee paremmin. Ja sosiaalityöntekijät?
Oli varsin oireellista selata
juuri ilmestynyttä tamperelaisten yliopistolaisten kehittämästä myönteisyyden
mallia. Myönteinen tunnistaminen
(Nuorisotutkimusverkosto 2015) valottaa yhteisöllisiä arkisen tuen muotoja.
Tavoitteena on arvokkuuden ja osallisuuden kokemusten vahvistaminen koulussa,
kotona tai harrastuksissa. Ihmissuhteissa koettu huolenpito ja kunnioitus,
osallisuutta vahvistava sosiaalinen arvostus, sekä yksilön oikeuksien
kunnioittaminen yhteiskunnan tasolla kehittävät lasten ja nuorten
itseluottamusta, itsetuntoa ja itsearvostusta. Näistähän on paljolti kysymys
lasten ja nuorten kanssakäymisissä ja oman identiteetin rakentamisessa.
Taustalla Rambossakin kuvataan myönteisen tunnistamisen vaikeutta ja hakemista.
Television uudessa kulttuurin
pikaohjelmassa Junior-ehdokkaita lukemaan oli haalittu noin kuudesluokkalaisia
oppilaita. Ohjelma jäi kovin pintapuoliseksi ja liikaa juontajan vastausten
esiin kaivamiseksi. Mielenkiintoisinta oli nuorten jyrkähkö suhtautuminen Nakki
lautasella –kuvatietokirjan materiaaliin: sitä kauhisteltiin eikä sen katsottu
soveltuvan lasten luettavaksi. Sen sijaan näköjään nuorten heitteillejättö ja
henkinen pahoinpitely olivat ihan ok.
Palkinnot eivät taida tähän
loppua. Vielä on tulossa traditionaalisia hehkutuksia Arvid Lydeckenin ja
Topeliuksen nimeen. Mutta käsi sydämellä: kuka muistaa joulun jälkeen, mitä
muita ehdokkaita olikaan Finlandioissa? Vahinko, ettei pääse selailemaan
kuollutta ja kuopattua? Vuoden kirjat
–luetteloa. Ainakin muistaisi helpommin, mitkä kirjat olisi ehdottomasti
pitänyt ottaa mukaan.
Hauska yksityiskohta oli
muuten Tieto-Finlandia palkinnon jäsenen kirjoittamasta muistelmasta raadin
työskentelystä. Ei ajateltu kustantajia eikä alueellisuutta ei muutakaan.
Paitsi – jos kaikki ehdokkaat olisivat olleet naisia. Silloin raati olisi ehkä
miettinyt uudelleen. Finlandia Junior –ehdokkaat olivat kaikki naisia.