Kun aikoinaan keräilin tietoja Suomessa myönnettävistä kirjallisuuteen liittyvistä palkinnoista, skaala olikin ällistyttävän runsas. Edelleenkin suurten julkisuutta masinoivien palkintojen taustalta löytyy lasten ja nuorten puolella kohtuullinen kirjo. Uusiakin on syntynyt, kuten varsin tuoreet Punni ja VaLas-kirjailijoiden tunnustukset. Edelleen ainakin jollakin tavalla kohderyhmän omissa käsissä olevat ratkaisutkin löytyvät esimerkiksi LukuVarkaudesta ja porvoolaisesta Runeberg-juniorista – tosin näissä aikuiset varmuuden vuoksi keräävät ehdolla olevat opukset ensin.
Suuret rahat eivät näissä piireissä liiku. Jäin miettimään palkintojen merkitystä. Suurta julkisuutta ne eivät taida saavuttaa, mutta entä palkitun tunteet? Kun sain toisen Pirkanmaan Plätän 1976, iloani taisi hiukan himmentää tietoisuus Anni Polvan ylivoimaisesta voitosta Tiinalla. Kun palkintoa ei kuitenkaan voinut antaa kaksi kertaa peräkkäin samalle tekijälle, Museoryöstöni nousi ykköseksi. Palkintoa mainostettiin aika rohkeasti vuoden parhaaksi nuortenkirjaksi, joten kakkossija ei sekään niin huono ollut. Palkintoni on edelleen esillä eli Taisto Toivosen plakaatti Kiljusen herrasväestä seuraamassa Pitkäjärveläisten esitystä. Sitä katsellessani ajattelen lämpimästi Anni Polvan hurttia olemusta ja monipuolista kirjailijanuraa. Plättä kyllä siivitti omaakin itsetuntoa, varsinkin kun Museoryöstö oli eräänlainen kokeilu kioskikirjan, ison tekstin ja vauhdikkaan kuvituksen sekä tositapahtumaan perustuvan juonen yhdistelmänä.Plättä kuoli, eläköön Punni
Lastenkirjainstituutin Punni-palkinto lanseerattiin hyvään tarkoitukseen, esikoisteoksesta tai rohkeasta avauksesta. Kirsi Kunnaksen Punni-jänis on sopivasti esimerkki erilaisuudesta ja sen hyväksymisestä. Nyt kuuden satasen nipun sai tamperelainen Maria Lassilan esikoisteos Eeva ja Harmaakaapu (Karisto 2020) kuvittajanaan helsinkiläinen Maria Vilja. Kaivoin viime vuoden muistiinpanoistani esille silloisen tunnelmani.
”Eevan tullessa koulusta selviää äidin itkeminen. Eno on kuollut, vaikka hän ei ollut vanha eikä sairas. Vanhemmat eivät kykene tai osaa selvittää tytölle tapahtuneen tosiasioita. Eeva alkaa nähdä talossa oudon harmaakaavun liikkuvan öisin.
Vasta kun tytön opettaja huomaa muutoksen koulunkäynnissä, asiat alkavat selvitä. Opettajan aloitteesta asia otetaan esille, ja enon masentuneisuudesta ja itsemurhasta pystytään keskustelemaan. Yöllä eno tulee Eevan luokse ja kertoo lähtevänsä pois, sinisellä laivalla. Harmaa kaapu valahtaa pois. Seuraavana päivänä koko perhe pitää vapaapäivän ja lähtee metsään retkelle.
Lassila tavoittaa herkästi nuoren tytön surun, ihmettelyn ja kiukunkin, kun asioista ei puhuta selvästi. Eräänlainen opaskirjahan tämä voi olla ratkaisumalleineen. Kuvituksen mustat sävyt toki kuuluvat tunnelmaan ja lopussa hiukan pilkottaa jo keltaista ja sinistä.” Eevan enon itsemurha on harvinaisempi aihe lasten surukirjojen aiheina, mutta ei ainut lajissaan.Mielenkiintoista olisi joskus selvitellä yleensä kuolemaan liittyvän rekvisiitan käyttöä. Harmaakaavun luettuani vieressä oli pari muutakin eli vaikkapa Jenna Kostet sekä Milli, Mölli ja surunmaalaaja (kuv. Kaisu Sandberg, Myllylahti 2020). Millin isoäiti on kuollut, eikä tätäkään tapausta ole kunnolla selvitetty. Niinpä paikalle ilmestyy nuori poika, Surunmaalaaja. Hiljalleen Millin ympärillä värit alkavat tummua, ja poika tulee yhä lähemmäksi sateenvarjonsa kanssa. Ystävä Mölli yrittää auttaa ja piristää, mutta ei pärjää surun tunteelle. Kun vanhemmat huomaavat vihdoin ongelman, isä vie Millin melkein väkisin ulos ja selittää asian. Isoäitiä voi muistella eri tavoin, ja hän on edelleen läsnä. Kun Milli alkaa jopa nauraa muistaessaan isoäidin hurjanmakuisen mehun, Surunmaalaajan on poistuttava sateenvarjonsa kanssa.
Lopussa mietitään vielä miten Milli kokee ja värittää erilaiset tunteensa. Kuvitus on selkeää ja tilanteet vievät tarinaa eteenpäin. Sateenvarjo symbolina on sekin tuttu muista surua ja kuolemaa käsittelevissä kirjossa.Meksikosta ympäri maailmaa
Maami Snellmanin ja Kiti Szalain Muistan sinua rakkaudella (Teos 2020, kuv. Sanna Pelliccioni) on taas kahden kulttuurin kuolemasta kertova isokokoinen kuvakirja. Alman mummon kuolema hiljentää suomalaisen perheen, mutta meksikolaisen luokkakaverin Diegon kertoma kuolleiden päivä on toisenlainen. Meksikolaisten Dia de Muertes tulee nyt esiteltyä kunnolla aina värien, muotojen ja ruokien puolelta. Siitä vain kokeilemaan kuolleiden leivän tekemistä!
Ehkäpä kuoleman läsnäolo vaikuttaa väriskaalaankin, joka on tummasävytteinen. Tällaiset kuvapohjat tosin vaikeuttavat paikka paikoin tekstin erottumista. Kuvitustyylissä hahmot tällä kertaa tuntuvat leijuvan tunnelmasta toiseen erilasilla alustoilla. Päiväkoti-ikäiset lapset ovat aika armottomia ja haluavat ensin esimakua kuvista. Kansi on sittenkin mielenkiintoisin. ”Joku haamu siinä on. Se on zombi!” Mutta sitten into lopahtaa, kun hahmoista ja tilanteista ei oikein kunnolla saa otetta. Hellällä ohjauksella mielenkiinto säilyy ja Diegon jutut tuntuvat hyviltä. ”Kuinka monta pääkalloa niiden juhlissa on?”Mummon kuolema on toki asia, joka mietityttää, mutta kuvat eivät nyt jaksaneet pitempään innostaa. Tarvittaisiin pitempää ja rauhallisempaa tuokiota, värien ja hahmojen tutkimista, vertailua selkeämpien kuvitusten välillä, jotta näistä saisi parhaat puolet irti.
Kirsi Alanivan Luutarhan tarinoiden (kuv. Marjo Nygård, Karisto 2020) perusidea on yksinkertainen ja toimivakin. Eri kulttuurien kuolemia esitellään yhden henkilön kautta. Tarinan lopussa kerrotaan lisää kuoleman käsityksistä ja hautaustavoista. Tekijä on halunnut näin kirjallisuuden kautta tehdä tutkimusmatkoja muihin kulttuureihin. ”Vaikka käsityksemme kuolemasta ovat erilaisia, meitä kaikkia yhdistää varma tietoisuus siitä, että jokaisen elämällä on alku, keskikohta ja varma loppu. Tai ainakin jonkinlainen välipysäkki, jonka jälkeen matka jatkuu jossain toisessa muodossa. Tässä kirjassa esittelen viisitoista kuvitteellista tapaa elää. Ja kuolla. Seuraavilla sivuilla kivutaan tiibetiläisen Tashin matkassa maailman katolle, kolutaan Arktiksen ankaria maisemia Miken ja Lady Luupään perässä, kohotaan taivaan porteille rovastin rouvan kanssa ja kuullaan, miten katosi Mary Brown tuuleen.”
Niinpä, kun on valittu tyyliksi ripaus mustaa huumoria, erilaisia outojakin fiktiivisiä elämänkohtaloita, ihmisluonnon uskomuksia myös omasta kaikkivoipaisuudesta, niin täytyyhän kuvituksenkin olla rennosti groteskia, liioittelevaa ja kokosivun peittävää. Kannessa luuranko iskee silmää, ja se jo kertoo tekijän kynänjäljestä. Tarinat ovat oikeastaan hellyttäviä, mutta kontrasti pieneen tietolaatikkoon saattaa tuntua välillä jopa koomiselta. No, näistä asioista on kuitenkin kirjoitettu sentään moniakin opuksia, vaikka tekijä ei ole tainnut niitä sitten löytää – vaikkapa meksikolaisten juhlinnasta.Tutut kirjavarkaudet ja uudet VaLas ideat
Lasten LukuVarkaus-palkinto jaetaan tänä
vuonna kesällä 21. kerran. Palkintosumma on sievoiset 3000 euroa, jolla voi jo
päästä julkissuuteenkin. Aikoinaan Koskenkorvapalkinto – tamperelainen sekin
muistaakseni – oli nimensä mukainen ja hyvin uutisoitu. Nyt kisaavat nokikkain
Anja Portin ja Sari Peltoniemi, on Vuokko Hurmetta, Tuutikki Tolosta, Tylsää
elämää ja Kaverin kesyttäjää. Aikuisraadin kokoelmasta valitsevat 3-6.
luokkalaiset. Tuttua tohinaa, mutta ainahan on mielenkiintoista, kuka pärjää. Muita ehdokkaita ei sitten kukaan enää
muista. Pitäisikö meilläkin olla Miika Nousiaisen ja Tuomas Kyrön tapaisia
urheilutietäjiä, jotka lonkalta kertoisivat, kuka oli vuonna 2010
LukuVarkaudessa fantasian edustajana? Sattumalta minä tiedän asianosaisena,
mutta ei varmaan kovin moni muu ei-ehdokas.
Luotan Lukkarilan koulupoikien sielunelämän tuntemukseen. Toivon silti, että Arsin kaltaisia elämään realistisen monimielisesti ja itämäisesti kumartaen ja tilaisuudesta vaarin ottavia filosofeja olisi paljon enemmän. En ole siitä ihan varma. VaLas-kollektiivin kirjailijoiden kustantajat ovat hyvin hauskoja ja varmaan omakotoisia Kuukustannuksesta Ran Raniin. Silti ihmettelen, miksei Zanshin tullut Karistolta. Ai niin, se taidettiinkin myydä jollekin isommalle tässä kirja-alan uudelleen muokkauksessa.