Elina Rouhiainen ja muistijuoma |
Topeliuksen hyvin oivaltavasti käyttämää
sarjamuotoa – miten ahmittiinkaan Välskärin kertomusten sotia, juonitteluja ja
kavalia konnia – on tarjolla nytkin. Jo Topelius-palkinnon saaneen Elina
Rouhiaisen Muistojenlukija on
Väki-sarjan alku, eikä Karin Erlandsson jää jälkeen. Helmenkalastaja – Pärlfiskaren (S&S) oikein kerää jatko-osia
lopun lupauksillaan.
Helmenkalastaja
–Pärlfiskaren oli samalla lastenromaanikilpailun voittaja ja kiinnostava
sellainen.Voin hyvin kuvitella, miten nuoret lukijat uppoutuvat mukaan juonen
vauhtiin. Hyvin valmiin tuntuinen
kirjoittaja kehrää kokoon mukaansatempaavan sadun nuoresta tytöstä, joka on
helmensukeltajista parhain, vaikka on menettänyt toisen kätensä ruusuhaille.
Yhdessä aluksi riesaksi tuntuvan pikkuisen Sirkan kanssa sukelletaan myytäviksi
erivärisiä helmiä, mutta suurin ja merkillisin, Silmäterä on löytymättä. Hyvin
kiinnostavaksi hahmoksi nousee myös lähes demoninen naishahmo Iberis, jonka
halu saada Silmäterä kasvaa häikäilemättömän julmaksi toiminnaksi.
Erlandssonin
tarinaan on kiedottu saumattomasti etenevä ystävystyminen, vastuun ottaminen,
ahneuden vaikutukset ja lopullisten päämäärien ja onnellisuuden vaatimukset.
Ehkä takakannen vertaus Astrid Lindgrenin hengessä tehdystä ajattomasta
saturomaanista on hiukan liioitteleva, mutta vivahteikkaalla matkalla ollaan.
Kustantamo tekee hyvää työtä
S&S on kätevästi saanut aikaan yhteistyötä
suomenkielisten kustantamojen kanssa, ja monet mainioista suomenruotsalaisista
tuotoksista on saatu näin myös suomeksi.
Kirjoituskilpailut tuottavat varteenotettavaa materiaalia kuten Helmenkalastaja
osoittaa. Palkintojakin ja ehdokkuuksia on ropissut samaan syssyyn.
Uudenlaista
väristystä suomalaiseen fantasioivaan kertomukseen tuova seikkailu on
Vuokko Hurmeen Kiepaus (kuvitus
Susanna Iivanainen). Yhden idean varaan rakennettu fantasiaromaani toimii
yllättävänkin hyvin. Yhtenä hetkenä maailma kääntyy ylösalaisin. Talot, joilla
on hyvät perustukset, jäävät kiinni, muut putoavat avaruuteen. Sopeutuvainen
ihminen alkaa järjestellä asioitaan ja keksiä selviytymiskeinoja. Tilannetta
seurataan parin perheen kautta kertojana nuori tyttö, Lenna. Vaijereiden avulla
siirrytään paikasta toiseen, etsitään ruokatarvikkeita ja yritetään pärjätä
päivästä toiseen
.
Lopulta,
kun vesi alkaa loppua, joudutaan äärimmäisiin tekoihin. Yksi säilynyt pulu
mukanaan äiti hyppää avaruuteen. Viikkojen päästä lintu tuo viestin alhaalla
olevasta uudesta maailmasta, joka selviää puolestaan ylhäältä tippuvien
asioiden avulla. Koko Kardumiksi ristitty ylösalaisin maailma saa tiedon
uudesta mahdollisuudesta, ja Lennan perhe ja ystävät lähtevät ensimmäisinä
onnellisesti. Mielenkiintoinen tilanne havainnollistetaan mainiosti ja
jännittävästi. Samalla voi pohtia miltä maailman käännähtäminen ylösalaisin voi
tuntua. Outoa ehkä on, että kiepahtamisen syitä ei sen kummemmin pohdita: asia
otetaan selviönä. Ja oikeastaan ratkaisu on kovin helposti ounasteltavissa jo
varsin aikaisessa vaiheessa.
Mutta uutta
maailmaa odottaa kiinnostuneena: mitä ihmisiä siellä on? Minkälaisia
joukkorakenteita syntyy? Pelastuvatko muutkin uuteen oloon? Ja ehkä tuo
kiepauksen syykin sitten selviää.
Missä se lasten sarjakuva taas piileksikään?
Kun viime blogissa sai onnitella Martti Sirolaa
lasten ja nuorten sarjakuvan Puupäähatutettuna, todettiin lasten sarjakuvan
edelleenkin varsin vaisu julkaisutahti. Onhan siellä Juban Minerva, tosi
viehättävä – tai no, ainakin reipas ja suorasukainen – seikkailijatyttö
.
Kun oikein
etsii, löytää. Muinosen Annen Universumin
avain (Arktinen Banaani) antaa oman tulkintansa monimietteisesti ja -ulottuvaisesti
lasten ”näkymätön kaveri” -ilmiöön. Päähenkilö Kalle pystyy sateen tullessa
joko menemään toiseen maailmaan tai kutsumaan sieltä näkymättömän ystävänsä
Hirpan, jonka päässä kasvaa oksia. Kalle on löytänyt laatikosta vanhan avaimen,
joka ei sovi mihinkään. Sen täytyy siis olla Universumin avain! Tätä arvoitusta
lähdetään selvittämään erilaisten vihjeiden avulla.
Mukaan tuppautuu myös sinnikäs tyttö Aino,
joka lopulta oppii myös näkemään Hirpan. Näkymättömän pojan kutsumisessa on
oiva rituaalinsa: sateessa ylitetään esteet, etsitään piirrin kuten oksa,
katsotaan lätäköstä heijastetta silmiin ja piirretään rajat lätäkön ympärille.
Hirppa pääsee takaisin maailmaansa ja mummonsa riimuoppiin vasta kun taas sataa
ja rituaali voidaan uusia.
Muinonen
käyttää mainiosti seikkailuissaan myös valokuvataustoja – esimerkiksi metsässä
seikkailu saa aidosta metsästä outoa todellisuuden ja fantasian tuntua. Ja
lopulta – metsässä tulikärpäset johdattavat nuoret valolla merkittyyn
maankohtaan, mistä avautuu kansi jonnekin.
Taitaa
tämäkin tarina saada jatko-osia? Taitavia toisiaan tukevia piirrostekniikoita on hauska seurata, ja Muinosen hiljainen huumori, asenteita ja rooleja kivasti muunteleva tarinankerronta tekee myös kohteista koko ajan vivahteikkaampia.
Mitä löytyykään universumiin avautuneesta ovesta? Tällaisena Muinosen tarina mukavasti jatkaa voisiko sanoa ikiaikaista etsintää erilaisten maagisten ovien parissa. Pitkä on perinne.
Mutta seuravaksi blogiaiheeksi taitaa kuitenkin valikoitua näiden suurten linjojen etsintä. Miksi Educa-messuilla oli jotenkin vaisua? Löikö satavuotiskokonaisuus laudalta vuoden 2001 Kirjaseikkailun? Ja jossakin välissä täytyy kunnolla perhetyä suomalaisen kirjastolaitoksen rahanjakoon. Saavatko kotimaiset lasten ja nuortenkirjailijat kirjat lainkaan tukea kirjahankinnoissa? Millaisia hankintakappalemääriä löytyy?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti