Pääsiäisen laiskottelun ja virpomisen
jälkeen maailma tulee äkkiä liki. Sain luettavaksi Hans Roslingin Faktojen maailman (Otava 2018), jolla
pääkaupunkiseudulla on kirjastoissa riehuvan tiedonjanon seurauksena lähes
parintuhannen tilauksen jono. Ehkä kirja olisi pitänyt saada käsiinsä jo ennen
vaaleja: sen vetävästi kirjoitettu sanoma kun paljastaa ihmisen raadollisuuden
tiedon omaksumisessa, välittämisessä ja uskomisessa, mutta samalla myös keinoja
löytää ydin.
Erityisesti havahduin poimimaan
Roslingin teesejä lasten ja kouluopetuksen puolelta. Lapsien on hyvä tietää
koko ajan, miten pahoja asioita tapahtuu maailmassa koko ajan, mutta monet
asiat muuttuvat paremmiksi. ”Heille pitäisi opettaa miten suhtautua uutisiin ja
havaita draama tulematta stressaantuneeksi ja toivottomaksi. Heille itäisi opettaa
yleiset tavat, joilla heitä koetetaan huijata numeroilla. Heille pitäisi
opettaa, että maailma muuttuu koko ajan ja heidän on päivitettävä tietojaan ja
maailmankuvaansa koko elämän ajan.”
Kun Rosling painottaa, miten lapsille
pitää opettaa ennen kaikkea nöyryyttä ja uteliaisuutta, mieleeni tuli toinenkin
kirjahyllyni perusteos, Eirik Newhtin Totuuden
jäljillä (Tammi 2002). Hieno luonnontieteen historia on samoin
kiinnostavasti kirjoitettu ja antaa vankan perustan tutkimisen, löytöjen
tekemisen, yhteenvetojen ja – uteliaisuuden tärkeydelle. Kuten Rosling myös
Newth ilmoittaa, että voi reippaasti sanoa: En tiedä – kun pystyy arvioimaan
oman tietonsa määrää. Silloin on myös helpompi muuttaa mielipidettään, kun
löytää uusia faktoja.
”Uteliaisuus tarkoittaa, että on avoin
uudelle informaatiolle ja hakee sitä aktiivisesti. Se tarkoittaa, että omaksuu
faktoja, jotka eivät sovi entiseen maailmankuvaan, ja koettaa ymmärtää mitä ne
merkitsevät. Se tarkoittaa, että antaa omien erehdysten synnyttää uteliaisuutta
eikä noloutta.”
Pääsiäisenä selailin uudelleen Juha
Hurmeen Niemeä (Teos 2018) rinnakkain
Eero Ojasen ja Olli Jalosen Kymmenen
vuosituhatta (Atena 2011). Molemmat ovat fantastisia luovan mielikuvituksen
piirtoja suomalaisten historiasta. Liekö
Hurme lukenut ja innostunut? Molempien nauttimisesta tulee samaan aikaan sekä
onnellinen että levottoman mietteliäs olo. Oma historiamme asettuu taas
erilaiseen valoon. On jännittävää olla utelias, koska se tarkoittaa että aina
löytää jotain kiinnostavaa.
Mietin, että opettajankoulutukseen ja
opettajille näitä kaikkia neljää voisi suositella, jopa pakottaa. Rosling
nimittäin jyrähtää: ”Maailma muuttuu kuitenkin koko ajan, eikä tietämättömien
aikuisten ongelma ratkea seuraavaa sukupolvea opettamalla. Koulussa opetettu
tieto vanhentuu 10-15 vuoden kuluttua koulun päättämisestä. Siksi pitää löytää
keinoja päivittää myös omat tietonsa.”
Pääsiäisen tiedonmuruset
Olisiko Adam Broclehurstin Murusesta maailmahistoriaa (Lasten
Keskus 2019) apua? Voisi kuvitella, että jälleen tällainen hengästyttävä juoksu
läpi maailmanhistorian. Hiukan näin onkin, mutta tekijät ovat jaksottaneet
materiaalinsa hyvin, otsikot ovat selkeät kuten tekstikin ja rinnakkaiskaaviot
historiasta eri maanosissa kuvaavia. Kirja on kätevä kertaus – murunen – kautta
maailmanhistorian ja jatkuu tärkeään pohdiskeluun (mustalla alustalla…)
avaruusajasta, toivosta ja tiukoista paikoista sekä tulevaisuuden rajoista.
Historia, luonnontiede pitävät kyllä
alueistaan huolto monenkirjavilla teoksillaan. Kuinka paljon uteliaisuutta ne
sitten herättävät lukijoissaan? Entä nykyhetki?
Anniina
Mikaman Päivä maapallolla koulussa
(Karisto 2019) pureutuu kouluun ympäri maailmaa. Selkein aukeama taitaa olla
heti alussa. Kahdella sivulla esitellään maapallon aikavyöhykkeet ja kellonaika
eri kaupungeissa. Mukava on myös seuraavan aukeaman päähenkilöiden esittely
9-vuotiaasta espoolaisesta Laurasta saman ikäiseen Sekuun Senegalista. Väliin
mahtuu Perua, Kiinaa, Japania, Irania, Yhdysvaltoja, Brasiliaa Uusi-Seelantia
ja Intiaa. Mutta sitten tekijät yrittävät yhdistää samalle aukeamalle ensin perushenkilön
aamun – japanilaisen Eikon heräämisen kello kuudelta - ja pieninä kuvina muiden
henkilöiden puuhat samana hetkenä muualla. Carlos da Cruz äityy kirjaamaan kuvissaan
melkoisen määrän tarvikkeita, puuhia ja aktivoivia pieniä kysymyslaatikoita.
Aukeamista syntyy levoton ja sirpaleinen tunnelma. Jonkin verran kiinnostusta
tämä rakenne aluksi herätti koeryhmässä, mutta pitemmän päälle samanlainen
rakenne alkoi kyllästyttää. Varsinaista selittävää tekstiä on niukasti ja
tämäkin viittaisi kirjan kohderyhmäksi ajatellun nuorempia. Kirjaa toki voi
käyttää monella eri tavalla, esimerkiksi valitsemalla päähenkilön ja
seuraamalla vain hänen päivänsä kulumista. Tekniikka vaatii melkoista
plädräämistä edestakaisin. Kaikkia maita ja tietoja ei tienkään mahtuisi
mukaan, mutta kiinnostusta kirjan idea herätti: ”Miten eskimot käyvät koulua?
Mitä kieltä siellä puhutaan?”
Yökyöpelit vauhdissa
Kellosta
ja ajasta puhutaan tässäkin lasten tietokirjassa Silmät kiinni, Silmu (S&S 2019), mutta selkeän loogisesti ja
sopivasti perustarinan ympärille tietoa keräten. Pikkutyttö Silmun illasta
lähdetään. Mistä Silmu voisi tietää, että hän kuitenkin on väsynyt, vaikka
haluaisi jatkaa leikkiä? Seuraavalla aukealla selvitellään hauskasti nukkuvien
pilvikuplissa unen eri vaiheita, vauvojen rytmiä ja vaikkapa vaarin kuorsausta.
Silmun väsyessä ja isän peittäessä puhutaan vielä unen tärkeydestä. Hermosolut
voivat mennä solmuun! Kohtalaisen vaikeita termejä selvitetään Virpi Talvitien
hauskasta hermosolutaustasta selkeästi erottuvissa osioissa.
Kun
Silmu lopulta nukahtaa, päästään unen kautta metsästämään yökyöpeliä. Mistä
sellaisen löytää? Kun kysytään delfiiniltä, saadaan tietää muutakin
nisäkkäiden, kalojen, eläinten, lintujen nukkumisesta. Entä jos ihminen on
avaruusasemalla tai lentää? Ja yöttömässä yössä on varmasti vaikea nukkua?
Nukkuuko sokea ihminen? Yökyöpeli voi olla pahaa unta – mistä sellainen tulee?
Sisäinen kello määrittää, onko yökyöpeli eli illanvirkku vai aamuvirkku! Silmu
herää virkeänä ja muistaa jotakin unistaan. Viimeisenä mietitään miksi me
sitten nukumme, eikä siihen olekaan välttämättä varmaa vastausta!
Silmun
kanssa tehdään erinomainen tietoretki unen salaperäiseen maailmaan. Erityisesti
Talvitien kuvitus on sopivasti unenomainen, hauska ja koko ajan tekstille tilaa
ja tukea antava. Retken jälkeen moneen mieltä askarruttaneeseen asiaan on saatu
selkeitä ja rauhoittaviakin vastauksia. Hienoa on myös, että kirjasta on
viihdettä ja asiaa myös aikuiselle lukijalle. Yhdessä asiaa voi pohdiskella
lisää.
Pojilleko lisää pontta?
Olisiko
Emmi Jäkön ja Aleksis Salusjärven toimittamasta Sankaritarinoista pojille (Into 2019) rinnankohotusta ja lisää
itsetunnon voimaa pojille, kun tytöt ovat jo saaneet useammankin
sankaritarinakokoelman? Näissä kaikissa kokoelmissa olen jonkin verran vierastanut
lyhyitä esittelyjä ja väliin paatoksellisuuttakin. Poikien sankaritarinoissa on
muiden kirjojen tapaan useita esittelijöitä ja henkilökuvien tekijöitä.
Galleria on vähintään kirjava, kun 45 sankarin joukkoon tungetaan Agricola ja
Artemis Kelosaari, Aleksis Kivi ja Prinssi Jusuf, Kalle Päätalo ja Syksy
Räsänen. Mutta kaverien seurassa kyllä hetken viihtyy ja toteaa oman itsensä
kehittäjien jengin olevan yllättävän mielenkiintoinen. Tosin varsin
kosiskelevan rennot ja sivun mittaiset esittelyt eivät aina kolahda yhteen
tiedonhalun kanssa. Sen sijaan henkilöiden esittelykuvat ovat mielestäni
kiinnostavammat kuin tyttöjen vastaavat – mukana on tuttuja taitajia kuten
vaikkapa Ville Tietäväinen tai Jussi Kaakinen, mutta tuntemattomammatkin
tekevät kirjasta kuvamaailman kautta mielenkiintoisen selattavan.
Aleksis Kivi ja Joonas Rinta-Kanto |
Nämä lasten ja nuorten tietokirjat sulavat hyvin suklaapääsiäismunan
seurassa. Muutakin tietoa on tarjolla. Jos haluaa kätevän vinkkilistan,
kannattaa etsiä käsiinsä Suomen tietokirjailijat ry:n toimittamat luettelot Tietokirjoja
kouluun 1-3. Alakoulu, yläkoulu, lukio – ja siinä samalla opettajille,
uteliaille, nöyrille, meille kaikille, joita Roslingin jyrähdys koskettaa:
” Miksi kouluissamme ja täydennyskoulutuksessa ei opeteta ajantasaista perusymmärrystä muuttuvasta maailmasta? Meidän pitäisi antaa lapsillemme ajan tasalla olevat, faktoihin perustuvat peruspuitteet - elämä neljällä tasolla ja neljällä alueella -ja kouluttaa heidät käyttämään faktatietoisuuden peukalosääntöjä - pääkohdat joka luvun lopussa. Sen avulla he voisivat sijoittaa kaikkialta maailmasta tulevat uutiset yhteyksiinsä ja huomata milloin media, aktivistit ja myyntiedustajat laukaisevat draamavaiston ylidramaattisilla tarinoilla. Nämä taidot kuuluvat kriittiseen ajatteluun, jota jo opetetaan monissa kouluissa. Ne varjelisivat seuraavan sukupolven suurelta tietämättömyydeltä.”
” Miksi kouluissamme ja täydennyskoulutuksessa ei opeteta ajantasaista perusymmärrystä muuttuvasta maailmasta? Meidän pitäisi antaa lapsillemme ajan tasalla olevat, faktoihin perustuvat peruspuitteet - elämä neljällä tasolla ja neljällä alueella -ja kouluttaa heidät käyttämään faktatietoisuuden peukalosääntöjä - pääkohdat joka luvun lopussa. Sen avulla he voisivat sijoittaa kaikkialta maailmasta tulevat uutiset yhteyksiinsä ja huomata milloin media, aktivistit ja myyntiedustajat laukaisevat draamavaiston ylidramaattisilla tarinoilla. Nämä taidot kuuluvat kriittiseen ajatteluun, jota jo opetetaan monissa kouluissa. Ne varjelisivat seuraavan sukupolven suurelta tietämättömyydeltä.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti