Joulun ja itsenäisyyden juhlavuoden paukkeesta selvinneenä on mukava
ottaa käteensä uunituore jatko Totta tosiaan –tietokirjalle eli Toden teolla –
kotimaisia lasten ja nuorten tietokirjailijoita kakkonen. Yhdessä näissä
opuksissa on yli viisisataa sivua lasten tietokirjallisuutemme tekijöitä,
kirjoja ja trendejä 2000-luvulla aina vuoden 2016 loppuun.
Viime vuoden loppupuolella
laskin kantaneeni kirjastosta ja kirjastoon lähes sadan tietokirjailijan
teoksia. Vaikka onkin tottunut tietokirjavinkkarina raahaamaan erinäisiä
kassillisia kirjoja mukanaan, tämä oli omanlaisensa matka.
Kun Totta tosiaan –kirjassa
esiteltiin kaksikymmentä pitkän uran tehneitä tekijöitä henkilökohtaisemmin ja
laajemmin, Toden teolla avaa näkymän kotimaisen lasten tietokirjallisuutemme
laajaan kirjoon. Kokonaisuutena tarkastellen aiheet ja tarkastelukulmat ovat
yllättävänkin rikkaat, kun muistelee omiakin puheitaan lasten
tietokirjallisuuden ahdingosta ja väliinputoamisesta. Toki tähän tarvitaan
pitempi aikaväli, kun mukaan on otettu myös edelleen ajankohtaisia ja tärkeitä
kirjoja 2000-luvun alkupuolelta. Pääpaino on kuitenkin 2010-luvulla, jolloin
trendit ja kohteet muuttuivat ripeään tahtiin.
Evoluutiota Väinö Heinosen tapaan |
Liisa Laurman Sukutalo |
Kohteita siis löytyy
esiteltäviksi runsaastikin, mutta niiden löytäminen ja saaminen käyttöön vaatii
yhä enemmän viitseliäisyyttä. Julkaisijatahoja on moninaisia, ja
yleiskustantajien rinnalle ovat nousseet voimakkaasti pienemmät
erikoiskustantajat, omakustanteet, järjestöt, yhdistykset, liitot, museot ja
oppimateriaalia tuottavat toimitukset. Monia tietokirjoista on käytännössä
kokeiltu kohderyhmien kanssa esimerkiksi kirjastojen luokkaopetuksissa,
koulukäynneillä ja tietovinkkauksissa. Mukaan on valikoitunut siten laajasta
tarjonnasta henkilökohtaisia lukuelämyksiä ja esimerkkejä harvemmin
käsitellyiltä tiedon alueita. Esiin on nostettu laajemmin tietokuvituksen
tekijöitä, joiden tyylit ovat mielenkiintoisesti erilaisia sarjakuvan,
historian ja humoristisen otteen välillä. Lasten tietokirjat ovat olleet
hienoja yhteisiä kokemuksia isovanhempien kanssa, kun lukemista yhdessä lasten
kanssa on voimakkaasti edistetty järjestöjen toimesta.
Aihealueet ovat liikkeessä
Tom Björklundin upeasta luonnosta |
Tällä hetkellä lasten ja nuorten tietokirjallisuus on
muutostilanteessa. Siihen vaikuttavat toisaalta koulun kehittämiseen tulleet
uudet välineet ja opintotavoitteet, toisaalta teknisten edellytysten nopea
kehittyminen. Uudet ismit kertovat lisätystä todellisuudesta ja monitasoisesta
tiedon hyödyntämisestä. Pelikirjat tarjoavat malleja leikin, rakentamisen ja
jännityksen yhdistämisestä. Kustantajien tuotteistaminen lisää peruskirjan
mukaan erilaisia mieltä kiihottavia lisämateriaaleja ja vuorovaikutteisia
nettilisukkeita. Oma tutkimuskenttänsä tulee olemaan myös e-kirjan ja
printtikirjan lukemisen muutokset, kun tietokirjallisuuden alueelle tulee
enemmän lapsillekin sopivaa materiaalia. Toisaalta on kuultu arvioita
esimerkiksi kiinnostuksen vähenemisestä e-kirjan tuottamiseen.
Eläimet, luonto, ruoka,
askartelu, leikit, tekniikka, idolien esittelyt ovat varmasti eri muodoissaan
mukana. Tähtitiede pitää pintansa uusien tähtitaivaslöytöjen myötä. Sairaudet
ja lääketiede esittelevät ihmistä ja sisuksia yhä tarkemmin. Urheilun
vakio-oppaat monistuvat ja erilaisia nuorten elämäntapaneuvoja tarvitaan
edelleenkin. Sarjakuvan keinoja tietoaineksen esittämisessä toivoisi
käytettävän enemmän. Yhä lyhyempiä kaikenkattavia oppaita tuotetaan edelleen:
aina on olemassa 1001 asiaa, jotka kaikkien pitää tietää.
Kotimaisen historian puolella
kotiseutuihin liittyvät oppaat ja historiaan pohjautuvat arkikertomukset
lisääntyvät. Perheeseen ja
monikulttuurisuuteen liittyvät tarinat monipuolistuvat. Suomen itsenäisyyden
juhlavuoden aikana on kätevää aloittaakin esittelyt juuri historiamme
monimuotoisesta alueesta arkeologiasta keskiaikaan, sotavuosien kautta
nykyhetken tilanteeseen. Esille nousee
julkaisijatahojen kirjo yleiskustantajista museoihin ja yksityisiin
harrastajiin. Historian jälkeen luodataan nousevaa teemaa lasten ja nuorten
itsetunnon voimistamisesta. Samalla tullaan sivunneeksi tärkeää
yhteiskunnallista ongelmaa yksinäisyydestä. Se on näkynyt jo pitempään lasten
ja nuorten romaaneissa, ja kirjattu painavasti mukaan niin aikuisten
tietokirjallisuudessa kuin tyttöjen, poikien ja vanhempien kanssakäymisen
oppaissa.
Kustantamisen ja kirjoittamisen ongelmia
Nadja Sarell Elsan ja Laurin kanssa |
Selvästi on nähtävissä, miten
työn kesto pitkittyy, kuvituksen merkitys kasvaa ja kokonaisuus kallistuu.
Kustantaja miettii yhä tarkemmin tuotteen menekkiä. Kotimaista lasten- ja
nuorten tietokirjaa uusilta alueilta joudutaan harkitsemaan monen eri tekijän
kannalta. Onko kustantajan pelko lukijoiden – ostajien – vähyydestä oikeutettu?
On helpompi todeta, miten kokonaisuudessaan tarjonnan kirjo on varsin laaja ja
monipuolinen käännöksien turvin. Kun kirjamäärärahojen tiukentuminen iskee
tärkeään laajaan hankintakanavaan eli kirjastoon, huolta voi varmasti kantaa.
Koreiden, moniväristen ja näyttävien käännössarjakirjojen joukosta on vaikeampi
kotimaisen ponnistaa ja löytää kirjakaupassa ostajansa.
Tiedon
saamisen kannalta on tarpeellista muistaa myös erilaisten lehtien merkitys.
Oppikirjallisuuden ja varhaiskasvatuksen tukimateriaalien joukosta löytyy hyviä
yleiseen käyttöön soveltuvia tuotteita.
Tiedon ja tarinan
yhteensovittamista
Tietokirjojen tekemisestä ja tiedon monipolvisuudesta on vähitellen
ilmestynyt omakohtaisia luotauksia ja keskustelun avaamiseksi tarkoitettuja
kirjoja. Tiina Raevaaran oppaassa tieteen yleistajuistajille Tajuaako kukaan? (2016) on nasevasti
jäsennelty ja kattava työkalupakki tietokirjan tekemistä pohtiville. Raevaara
miettii useassa kohdin tiedon ja fiktion keinojen rajankäyntiä, joka on lasten-
ja nuorten tietokirjoissa ollut pitkään käytössä. Hän puhuu lukukokemusta
painottavalla, kaunokirjallisuudesta keinoja lainaavalla tiedon alueella kirjallisesta tietokirjasta tai tarinallisesta tietokirjasta. ”Pelkkä
tarinallisuus ei minusta kuitenkaan riitä nostamaan tietotekstiä
’kirjalliseksi’. Tarvitaan muutakin. Joka tapauksessa suomalaisessa tietokirjallisuudessa
on ryhdytty puhumaan elämyksellisyyden ja lukukokemuksen merkityksestä, mikä on
hienoa asia.”
Turun kirjamessuilla pari vuotta sitten tietokirjailija Kari J.
Kettula mietiskeli Repun salaisuus -sukupolvitietoromaanin yhteydessä kahta
mielenkiintoista muutosta lasten ja nuorten tietokirjoissamme: onko enää
järkevää puhua jostain määritellystä ikäkohderyhmästä, kun kirjoissa on
materiaalia kaikenikäisille? Entä kun kaunokirjailijat käyttävät yhä enemmän
tietoa tuotoksissaan ja tietokirjailijat puolestaan kaunokirjallisuuden keinoja
viestin perillemenon avittamiseksi? Onko meillä enää selkeitä tieto- ja
kaunokirjailijoita tai teoksia? Kirjaston ammattilaisetko joutuvat
määrittelemään kirjan luonteen luokituksessaan?
Kirjailijoiden esittelyjen, keskustelujen, oivallusten myötä on ollut
henkilökohtaisesti antoisaa päästä löytöretkelle tiedon viidakkoon, joka on
osoittautunut yllättävän monipuoliseksi, haastavaksi ja
mielenkiintoiseksi. Olen saanut
teksteihin mukaan henkilökohtaisia tunnustuksia, kirjoittamisen ja kuvittamisen
taustoja ja ongelmia. Kaikilla tekijöillä on kyky ja halu eri tavoin auttaa
lukijaansa tajuamaan ja saamaan kokemuksia, joista syntyy merkityksellisiä
tekoja. Parhaimmillaan tietokirjat myös vievät mukanaan, näyttävät uusia
polkuja ja pakottavat kysymään uudelleen: miksi?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti