Uuden vuoden alkajaisiksi kaupunkiseudun lumisateen lisäksi pöydälle
ilmestyi mielenkiintoisia lukuhimon herättäjiä. Nyt lasten lukemisen tukemiseen
tarkoitettuja oppaita on hyvä taas kerrata vuoden mittaista työrupeamaa varten
– ja oman motivaation nostamiseksi yhä tiukentuvassa kilpailutilanteessa.
Täytyy hiukan kateellisena
tähyillä tuonne lahden yli, kun hakee selkeitä ja ytimekkäitä luotauksia. Hyvä,
kun Barnens Bokklubb tekaisi mainion Boken om läsning, joka kääntyi suomeksikin
nimellä Syötä satuja – lukueväitä
lapsuuteen (Tammi, Lasten Parhaat Kirjat –kerho 2008). Niin tutkijat,
kirjailijat kuin vanhemmatkin kertovat kirjassa varhaisen lukemisen keinoista
ja merkityksestä.
Mutta vielä kattavampi on
Carina Fastin Läslust i hemmet – så
stödjer du ditt barns skriv- och läsutveckling (Natur&Kultur 2015), joka
hyppäsi heti toiseen painokseen. Sietikin: kirja on osoitettu 0-9-vuotiaiden
lasten vanhemmille ja kokoonpantu ilman tilastojen tai tutkimusten painolastia vaan painokkaalla ja vetävällä helppolukuisella tietävyydellä. Mukavat,
leikkisät vinkit johdattavat aikuista kokemaan ja ymmärtämään lapsen
kehittymistä lukijaksi, kirjoittajaksi ja kokijaksi. Kappaleiden otsikointiin
ja selvyyteen on panostettu - tekijä onkin alakoulun opettaja, pedagogiikan
tohtori ja kirjailija.
Kansi Anna Hild |
Luvut alkavat useimmiten
omakohtaisella tapahtumalla, joka sysää tarkastelemaan lapsen maailmaa
laajemmin. Lyhyehköt, runsaat asiakokonaisuudet jakavat kutakin päälukua.
Puhutaan esimerkiksi alkuvaiheissa tarkastelemisesta ja matkimisesta, puhumisen
lisääntymisestä ja ymmärtämisestä, tavallisen keskustelun tärkeydestä
pikkulapselle, leikkimisestä ja vitsailemisesta kielen kanssa esimerkkeineen,
kirjoista ja filmeistä juttelemisesta ja johtopäätöksien tekemisessä
auttamisessa. Tässä luvussa mielenkiintoista on myös useamman kielen kanssa
toimiminen, niiden antama rikkaus ja vaihtelu kielten välillä.
Päälukujen lopussa on kiteytettynä Fastin ehdotukset lapsen kehittymisen
tukemisesta.
Näin käydään läpi useimmin
esitettyjä kysymyksiä lapsen lukemisesta ja kirjoittamisesta, kehittymisvaiheet
ja erilaiset välittämisen muodot. On kuvien ja symbolien tunnistaminen, ääneen
kertominen ja lukeminen, leikin kautta tapahtuva opettelu, lapsen oma
kirjoittaminen ja lukeminen. Esikoulu ja koulun merkitys käydään omana osionaan
läpi. Lopussa on kätevä syventämistä haluaville tarkoitettu lisälukemisto
jaoteltuna eri pääotsikoiden mukaan.
10 askelta inspiraatioon
Lukuinto-projekti tuotti varmaan ympäri Suomea parina viime vuonna monta
hyvää yhteistyömallia ja tapaamista koulun, kirjaston, tutkijoiden ja
tekijöiden kanssa. Ounastelin silloin, mitenkä tulokset saadaan edes jollakin
tavalla yleisempään jakeluun. Kattavuudesta en mene takuuseen, mutta Lukuinto-opas (OPM 2015) eli lukumotivaatiota
ja monilukutaitoa koulun ja kirjaston yhteistyönä näyttää mukavasti työn
moninaisuutta. Ja onhan vinkit myös verkossa eli ne kannattaa mielen
virkistämiseksi nekin poimia: lukuinto.fi. Hiukan nopeaan iskulause- ja
raflaavaan taittotyyliin – onhan sivuilla Aleksi Delikouraskin huppu päässään
tuijottamassa digikameransa takaa – käydään läpi projektin taustoitus,
motivointikeinoja koulun ja kirjaston arkeen lukudiplomeista vinkkaukseen – ja
täällä jopa mainitaan erikseen tietokirjojen merkitys!
Graafinen suunnittelu Tuija Karén |
Lukuintolähettiläs
Agneta Möller-Salmela muuten kertoo omassa vihkosessaan hänkin laajemmin
vinkeistä: 10 steg till
läsningsinspiration. Toiminnallinen oppiminen tulee useassa kohdin esille
samaten kirjaston rooli mediakasvattajana. Yleensäkin teknologian ymppääminen
mukaan otetaan esille monissa yhteistyökuvioissa, samaten pelit ja
monilukutaidon harjoittelu. Toki myös perheen merkitystä kosketellaan muutaman
sivun verran.
Mitä enemmän opasta selailee,
sen mukavammalta olo tuntuu. Täältä tosiaan löytää hyvän kokonaiskuvan ja intoa
kokeiluun: varsinkin tekstistä monimuotoiseen tuottamiseen tähtäävät ideat
houkuttelevat. Puhutaan esimerkiksi digitarinoista, elokuvista ja videoista
kirjoittamisesta. Itse olen jossain välissä puhunut ”tarinakamerasta” samalla pohjalla
eli sanattoman, omatekemän tapahtumaketjun esittelemistä ryhmille, jotka
kirjoittavat siitä. Kun lopputuloksia verrataan, voidaan löytää monta
mielenkiintoista tulkintaa. Uusin termi taitaa tätä nykyä olla ”kamerakynä”,
joka sekin yhdistelee maukkaasti eri muotoja.
Missä ovat oppimisen seinät?
Lopussa puhutaan koulusta ja kirjastosta uudistuvana oppimisympäristönä
ja todetaan painokkaasti, ettei oppimisella ole seiniä. Carina Fast muuten
kehuu pariinkin otteeseen omaa suosikkiani Aidan Chambersia (Böcker inom oss: Om boksamtal) ja Lev
Vygotskia ja hänen mietteitään fantasian roolista lapsen elämässä. Mm. kirjaan Ajattelu ja kieli (W+G 1982) viittaa
myös Kirsti Lonka pyrkiessään selvittämään oppimisen ja opettamisen keskeiset
puolet Oivaltavassa oppimisessa
(Otava 2015). Lonka puhui myös hauskasti Lukuinto-projektin päätöstilaisuudessa
Helsingissä. Hän osoitti kouriintuntuvasti, miten toiminnallinen tehtävä
piristää auditoriumin ja saa kätevästi aikaan lisääntyvää kiinnostusta.
Oivaltava oppiminen on valitettavasti oudon huonosti taitettu lukemista ja
omaksumista ajatellen: pieni teksti, uuvuttavan pitkät rivit… Oivaltavaan
oppimiseen varmaan kuuluisi myös auttaa lukijaa hahmottamaan ja jaksottamaan
selkeästi asioita? Lukujen lopussa on myös hämäävä otsikko ”Omia
oivalluksiani”. Ne eivät olleetkaan tekijän tiivistyksiä, vaan valkoisia tiloja
lukijan raapustuksille.
Kannen kuva Rosa Liksom |
Sisältö muistuttaa
luentorunkojen yhteen nitomista, mitä se saattaa ollakin. Vygotski kuitenkin
herättää hiukan, kun puhutaan oppimisesta vuorovaikutuksessa ja mietitään arki-
ja tieteellistä ajattelua sekä oman oppimisen säätelyä. Tavaraa on todella
paljon, joten parhaiten kirjaa on nautiskeltava pienissä paloissa. Silti voi
nappaista heti poleemiseksikin heittäytyvän osion oppimisympäristöä
käsiteltäessä. Mainio yhteenveto, jota voisi luonnehtia jotenkin lattiaan
pultattujen pulpettien sotilaallisella järjestyksellä, joka pakottaa opettajan
esittämään yksin suorittajaa ja tuntien tähteä.
Oivaltavaa oppimista ja
tutkiva oppiminen ovat aika tuttuja käsitteitä esimerkiksi kirjastomaailmassa,
missä tiedonhaku näillä menetelmillä on osoittanut toimivuutensa ja
hauskuutensa. Lonka ei näytä tuntevan näiltä alueilta ainakaan
lähdeluettelossaan mm. edelleenkin ajankohtaista pioneerityötä Karttakepin kuolemaa (Arator 2003) tai
mainion kantaaottavaa Rakenna oppivaa
ryhmää (PS-Kustannus 2014).
Tavuja mukaan hyppelyyn
Vysotski on edelleen taustalla kova sana, kun Tuuli Tiainen ja Virve
Välimäki johdattavat todella raikkaasti liikkeen merkitykseen ja puhuvat
nimenomaan tarkoituksellisesta liikkeestä, ei liikunnasta. Lukuja liikkuen, tavuja touhuten (PS-kustannus 2015) on lasten ja
nuorten fysioterapeuttien ahaa-elämysten vinkkiopas. Nytkin on kysymys
toiminnallisesta oppimisesta. Tekijät toteavat, että varsinkin matematiikkaan
on olemassa erilaisia menetelmiä, mutta paikallaan tekemällä – oma keho
unohtuu. Kirjassa selvitetään runsaiden esimerkkien tuella, miten varhaisia
oppimisvalmiuksia sekä esi- ja alkuopetuksen äidinkieltä ja matematiikkaa voidaan
opettaa ja oppia liikkumalla. Opetussuunnitelmien mukaisia sisältöjä on
yhdistetty tuttuihin leikkeihin, peleihin ja hyviin käytäntöihin sopivasti
muokaten. Leikeissä on hauskasti huomioitu erityisesti motoriikka ja
kinesteettisen aistin hyödyntäminen osana oppimista.
Kansi Emmi Kokko |
Tässäkin oppaassa mietitään
ja tuetaan luokan toimintakulttuurin muuttamista: poissa pulpetista tapahtuva
opettamis- ja oppimismenetelmä tulee enemmän liikettä, ääntä ja tilantarvetta.
”Opettajalta vaaditaan kykyä sietää hallittua kaaosta ja päästää irti
ohjaksista.” Totta tosiaan, esikoulun ja ensimmäisen luokan välillä on usein
melkoinen ero: eskarilaiset istuvat lattialla ja oppivat leikkimällä,
ekaluokassa pitäisi pystyä ainakin osittain istumaan oppitunnin ajan pulpetissa
ja kuuntelemaan rauhallisesti. Tekijät käyvät läpi lapsen kehitys- ja
kokemusmaailman, miettivät oppimisvalmiuksien yleensä vaikkapa kehonosien
kautta ja siirtyvät ensin äidinkielen harjoituksiin hattutempusta
yhdyssanaviesteihin. Matematiikka puolestaan alkaa taikalaatikkokaupasta ja
päätyy kehonosien mittaamiseen ja pisimmän numeron miettimiseen. Liitteistä
löytyy niin rakennus-, kortti kuin kuvaohjeita. Jokaisen leikin voi muuten
eriyttää kognitiivisen, motorisen tai sosioemotionaalisen tavoitteen kautta.
Minun suosikkini oli
äidinkielen ”Kuuletko eron?” Lausun sanoja, joissa korostuu lyhyt tai pitkä
äänne. Jos lapsi kuulee lyhyen, hän menee lattialle makaamaan, pitkässä
äänteessä hypätään x-asentoon. Eriyttämisessä taitotasolla voidaan hidastaa ja
nopeuttaa, näyttää sana kirjoitettuna tai kirjoittaa se, motoriikassa lapset
voivat itse keksiä asennot, soveltamista voisi kivasti käyttää suomi toisena
kielenä-harjoituksena. Tavoitteissa selvitetään lyhyen ja pitkän tavun eroa,
harjoitellaan reaktionopeutta ja pidetään hauskaa, iloitaan sanoista.
Hyvää laastaria uudelle
vuodelle!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti