Selänhoito on realistinen metodi kouluun
EDUCA-messut
olivatkin tiivistä jatkoa viikkoa aikaisemmin vietetyille äidinkielenopettajien
talvipäiville. Kiertelin avoimin silmin messualueella ja huomasin ainakin,
ettei viime vuoden kaltaista jättitaulujen ja muiden isojen älyvempaimien
tarjontaa ollut lainkaan samassa mittakaavassa. Taisi oikeastaan pikemminkin
olla tehokasta tarjontaa erilaisista selänhoitokapineista: pilatestyyliin
keskivartalon ja selän lihasten kunnon vaalimisesta onkin varmaan todella
hyötyä itse opetustyössäkin.
Kustantajat
olivat kohtuullisesti mukana tarjoamassa erilaisia opetusmateriaaleja ja
sisältöjä. Elämme mielenkiintoisia aikoja, koska Suomen Tietokirjailijat ry
piti tehokkaan kirjanjulkistustilaisuuden – ja palkitsi muuten siinä sivussa
myös ansioituneita oppimateriaalintekijöitä.
Kirjan nimi
on ytimekkäästi Laatua! Ja se iskee runsaan kirjoittajakunnan voimin
oppimateriaalien kimppuun juuri tässä muuttuvassa tietoympäristössä.
Artikkelikokoelma on siis järeä puheenvuoro käynnissä olevaan
oppimateriaalikeskusteluun. Niin paksu tämä laatukirja on, että sen antiin on
varmaan paneuduttava myöhemminkin. On nimittäin historiaa ja nykypäivää,
oppimisen materiaaleja esikoulusta yliopistoon ja tietysti uuden uljaan
maailman pohdintaa 284 sivun verran.
Diginatiivin
tunnustukset
Opus
täräyttää heti alkuun 17-vuotiaan lukiolaisen Johannes Savolaisen viikkopäiväkirjalla.
No, kaveri kirjoittaa ensimmäistä kertaa tietokirjaan, mutta viikkovauhti on
huima. Hyvä alku kaikille, jotka eivät ihan ole vielä kärryillä fiksun
koululaisen ajankäytöstä kaikkien vempaimien maailmassa. Varsinkin kun
kriittisyyttäkin on mukana, ja kirjan parhaat ominaislaadut tunnustetaan
auliisti – ja niitä käytetään tarpeen vaatiessa. Silti tarvitaan Teuvo Sankilan
sanoin ohjaajaa: ”Tieto- ja viestintäteknisissä taidoissa olennaista on valmius
tutustua uusiin asioihin ennakkoluulottomasti. Oppimistulosten kannalta tärkeintä
on saada oppijat tekemään töitä oppimisen parissa, viihtymään koulussa nykyistä
paremmin ja käyttämään monipuolisesti eri oppimateriaaleja. Teknologian
hyödyntäminen tuo erinomaisen lisän opetukseen ja oppimiseen.”
Näin
varmasti on, mutta liekö opettajien kohtalo jäädä yksin kaiken myllerryksen
keskelle? Jos koulutusta nyt annetaan lähinnä oppimateriaalien kustantajien
taholta, näin voi käydä. Kuten tilaisuudessa korostettiin, näin ei voi olla,
vaan koulutuksen kokonaisuuteen tarvitaan yhteiskunnallista panostusta.
Itse ehdin
ahmia lähinnä heti kiinnostavat artikkelit: mukavan hyvin jäsennellyt esittelyt
aapisen maailmoista (Aapinen elää ajassa – Marja-Kristiina Lerkkanen), Kati
Koivikon paljon ajatuksia herättävä must-juttu kirjan tekijöille eli Muistatko
kuvan? tai monenmoisille kirjoittajille tehty Marja Simolan Sano se
selkokielellä – tämä ohjepakki on tarpeellinen koko ajan.
Päiväkotien uusi menevä vaihtoehtomateraali? |
Eräs punainen lanka taitaa tulla kiteytetysti esille Helena Ruuskan poleemisessakin jutussa Opettajan ei tarvitse tehdä työvälineitään. Kun opetushallitus on luomassa mahtavaa pilvissä leijuvaa kaikille vapaata oppimateriaalikokonaisuuttaan, Ruuskan teesit ovat tärkeitä: oppilaalla ja hänen huoltajallaan on oikeus ammattitaitoisesti tehtyihin oppimateriaaleihin. Mikä tahansa ei kelpaa oppimateriaaliksi eikä kuka tahansa sen tekijäksi. Oppikirja on oppilaan työväline. Oppikirja on runko, jonka varaan oppiminen rakentuu. Opetussuunnitelma konkretisoituu oppimateriaaleissa. ”Oppimateriaalipilven suurin uhkakuva lienee se, että siitä tulee vinkkien ja temppujen kierrätyslaatikko. Näin pilkotaan polttopuiksi opetusta koossa pitävä runko.”
Taikalamppu
hehkuu ja palkinnot nousevat
Lastenkulttuurikin
oli esillä. Taikalamppuverkosto, joka muutti nimensä ehkä selvemmäksi eli
Lastenkulttuurikeskusten verkostoksi. Vajaat parikymmentä keskusta tekevät
monivivahteista työtään eri muodoin eri puolilla Suomea. Huomasin kuitenkin,
että esimerkiksi Helsingin Annantalon keskuksella ei tainnut olla vihiä tämän
vuoden teemasta – sehän on kirjan vuosi – vaan kirja uupuu lähes kokonaan
kevään teemoista. Mutta tehokasta ainakin numeroiden valossa toiminta on: verkosto
tavoitti vuonna 2014 toiminnassaan 360 000 alle 18-vuotiasta lasta. Lisäystä
edellisvuoteen oli 60 000 lasta, mikä on seurausta verkoston uusista
lastenkulttuurikeskuksista. Valtakunnalliseen verkostoon kuuluu tällä hetkellä
viisitoista toimijaa eri puolilta maata, niin kuntien lasten- ja
nuortenkulttuuritaloja kuin vapaan kentän toimijoitakin.
Lastenkulttuurikeskusten toiminnasta suuri osa tapahtuu osana lasten koulu- tai
päivähoitopäivää, koska siten tavoitetaan kokonaisia ikäluokkia Lisäksi
keskukset järjestivät perhetoimintaa, tapahtumia, lasten festivaaleja,
kiertonäyttelyitä sekä antoivat taidekasvatuskoulutusta opetus- ja kulttuurialan
ammattilaisille.
Kirja
varmaan säilyttää asemansa edelleen verkoston työssä. Varsinkin kun käsillä on
yhä enemmän mielenkiintoista materiaalia erilaisten, vaikeidenkin asioiden
käsittelemiseksi. Erilaisuus perheissä on tuottanut muutamia kivoja tarinoita,
ja yksi niistä palkittiinkin juuri Suomen nuorisokirjailijoiden toimesta.
Vuosittainen Lydecken-plakaatti meni nimittäin Tittamari Marttiselle
sateenkaariperheitä luotaavalle Ikioma perheeni (Pieni Karhu 2014). Täytyy kai kertoa Topelius-palkinnonkin
saaja eli Kalle Veirto Säbätalvi (Karisto 2014), varttuneen nuoren miehen
kasvamisesta. Molemmat palkinnot olivat muuten 2014 euroa eli palkinto nousee
vuoren varmasti joka vuosi – yhdellä eurolla.
Keskustelussa kuulin kuinka arvostelulautakunnalla
oli ainoa vaikeus miettiä kumman palkinnon Veirto saa, hän kun oli ehdolla
molemmille palkinnoille. Paikkansa jättävä lautakunta olisi ehkä voinut tehdä
suomalaista palkintohistoriaa nostamalla kerrankin yhden kirjailijan kahden
palkinnon saajaksi.
Ja vinkkinä
vielä sarjakuvan mahtavaa voimaa: Kalle Hakkolan ja Mari Ahokoivun Sanni&Joonas
–sarjasta Talviyö on kuin hieno kilpailija vaikkapa Ville Tietäväisen Vain
pahaa unta –sarjikselle tai Briggsin Lumiukolle. Tekijöiden piirrostekniikkaa
on mielenkiintoista peilata lasten kommentteihin, se on lennokasta ja ilmavaa
ja monipuolista. Lasten unet ja arkiriennot ovat käsitettäviä eivätkä uhkaavia
kuin Tietäväisellä, ja lumieläimien talviset ongelmat selviävät nekin.
Kokeilkaapa!
Hypetystä ja
pilven hohtavaa reunaa?
Aivan niin,
olihan EDUCAssa toki joitakuita teeman vaatimia demonstraatioita.. Messuilla
saattoi tutustua tulevaisuuden luokkahuoneeseen, jonka on suunnitellut
Edulution Oy ja kalustanut Piiroinen. Puolen tunnin välein tapahtuvia demoja
voi tulla seuraamaan ilman erillisilmoittautumista. Tulevaisuuden
muunneltavasta luokasta ja kosketusnäyttö- ja mobiiliteknologiaan perustuvasta
opetuksesta puhuttiin myös, kun Tablet-koulun rehtori KT Mikko Ripatti kertoo,
mitä tapahtuu, kun iPadit tulevat peruskouluun, koulu luopuu painettujen
koulukirjojen tilaamisesta ja toimii sähköisten oppimateriaalien maailmassa
tietoyhteiskunnan tienraivaajana.
Ahaa, siis
ainakin kovaa kilpailua välineistä – minä kun luulin, että Mikrosoftin porukka
on jo ratkaissut samat ongelmat ja lahjoittamassa taas lisää vehkeitä
kouluihin? No, tutkijan kielellä kuulin Finnish Education Groupin tutkija,
arkkitehti Heikki Lumisen esittelemänä RYM SHOCK -tutkimushankkeen, jossa
digitalisoituva maailma ja viimeisin oppimistutkimus yhdistetään opetukseen
sopivaksi fyysiseksi oppimisympäristöksi. Hankkeessa on kehitetty muunneltava
koulusolu ja oppimisympäristö Oulun normaalikouluun ja monitoimitilat
Hämeenlinnaan.
Tasa-arvon
häilyvyys
Kehä on keino laajojen kokonaisuuksien oppimiseen ja projektityöskentelyyn. Oppilaat liikkuvat kolmiportaisella kehällä, jossa teemojen ja työvälineiden valinnanvapaus lisääntyy sitä mukaan kun oppilas etenee itsenäisessä työskentelyssä. Opettaja tukee oppilaita joka vaiheessa, mutta tuki eri portailla on luonteeltaan erilaista. Mutta tukea on, sitä annetaan ja se toimii.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti