Palkintosijoja on vielä saatavilla!
Juniorien Finlandian kuusikko on jo mennen talven lumia (tulipa löydettyä hieno
ilmaisu Helsingin loskassa), mutta Porvoossa kisataan nuorisoraatilaisten
voimin Runeberg Juniorista. Suomen nuorisokirjailijat ry puolestaan esittelee
uuden palkintolautakuntansa myötä traditionaaliset Topelius- ja Lydecken
–ehdokkaansa.
Mielenkiintoista näin, mutta edelleenkin
lasten ja nuorten tietokirja on useimmiten poissa näistä kattauksista. Yksi
tarinatietokirja ei kesää tehnyt Finlandiassa. Niinpä Suomen
tietokirjailijoitten Tietopöllö-palkinnosta on tullut yhä merkittävämpi tunnustus.
Tänä vuonna sen sai pitkän linjan tekijä
Hämeenlinnasta, Mervi Koski. Hänen
suhtautumistaan kirjoihin, kirjoittamiseen ja tiedon tarjoamiseen on koko ajan
ruokkinut työ kirjastossa. Itse olen
moniaasti käyttänyt hyväkseni Mervin kirjallisia hakuteoksia. Niiden arvoa
lisäävät myös asiantuntevasti nuorisokirjallisuuden trendeihin ja teemoihin
paneutuvat laajat johdannot.
Kirjastossa pystyy havaitsemaan kysynnän
suunnan muuttumisen. Kotieläinten kirja
selvittää esimerkiksi perusteellisesti tärkeimpien lajien alkuperän,
käyttäytymisen, elintavat ja niistä saatavat tuotteet. Tiukkaa tietoa
kevennetään sopivasti niin anekdooteilla, väliotsikoilla kuin piirroksien
avulla. On sananparsia ja uskomuksia, huumoria ja murteiden erilaisia
ilmaisuja, on tuhteja tietopaketteja entisajan ihmisen arjesta ja juhlista, suojelushengistä
ja pelottavista ilmiöistä sekä maailman kulttuuriperinnön kiehtovia taruja.
Hirviökäsikirja syntyi Seikkailutarinoiden
tunnelmasta. Mervi Koski jatkoi tyylilleen uskollisesti: ulkomaisista
tarustoista saattoi välittää tietoa selkeästi ja helppolukuisesti, mutta
samalla huumorilla ja viihdyttävästi. Aihe on kiehtova ja kiinnostaa edelleen
kaikenikäisiä. Ylijäänyt laaja materiaali muokkautui selkeästi jäsennellyksi
yliluonnollisten ilmiöiden käsikirjaksi Maailman
merkillisimmissä kummitustarinoissa.
Ja kuten palkintoperusteluissa sanotaan, ”Mervi Kosken tuotannossa
yhdistyvät kätevästi suora yhteys omien kirjojen lukijoihin, kirjastojen
merkitys kouluopetuksen ja oppilaiden tukena ja käyttäjiltä saatu palaute
uusista aiheista. Työ kirjoittajapiirien ja sanataiteen parissa on tuottanut
perille meneviä tuloksia myös omassa tuotannossa. Mervi Koski on taitavasti
käyttänyt tiedon välittämistä osana viihdyttävää kokonaisuutta ja luonut
edellytykset erilaisille lukijoille kuvitella ja eläytyä tiedon avulla.”
Mukavia ehdokaslistoja
Ei sille mitään voi, että jotkut listat
ovat parempia kuin toiset – ainakin jos niissä on juuri niitä omia suosikkeja
mukana. Mutta täytyy todistaa, miten sekä Runeberg Juniorissa että
Topelius&Lydeckenissä on saatu aikaan Finlandiaa mielenkiintoisemmat
kamppailijat.
Ennen kaikkea listat kirjaavat kentän
moninaisuutta ja lisäksi otetaan mukaan lukijat sieltä kriittisistä asemista,
lukutaidon alkaessa ja tukea tarvittaessa. Runeberg tarjoilee Tapani Baggen
tarinatietoa jännittävästi Aavehevosen
arvoituksessa. Varttuneemmille löytyy urheilua ja ihmissuhdeongelmia
luotettavasti Henna Helmen Tuplapulmissa
Maria! Merja ja Marvi Jalon Olivia ja
Onnentähti on tekstiltään jo hiukan vaativampi Lukupala-sarjassa. Se antaa
kepparitytöille proosan muotoon puettuna tietoiskumaisen koosteen aiheeseen
liittyvistä pulmista ja tekemisistä.
Tuula Kallioniemen Neljä muskelisoturia on kuvakirjan-proosan liitto, missä tosin jää
vaivaamaan vanhanaikaisen tuntuinen perusasetelma. Miksi vammaisen lapsen on
aina tehtävä urotyö päästäkseen hyväksytyksi mukaan joukkoon? Rinna ja Sami
Saramäen Meren syvyyksiin yrittää
olla uudentyyppinen kuvakirja: taskulampulla sivujen takaa tuijaamalla pitäisi
ilmestyä piilotettuja kuvia mukaan. Systeemi on hankala eikä oikein jaksa
loppuun saakka kiinnostaa lukijoita. Varsinkin kun kuvat ovat nähtävillä sitten
sivua kääntäessään ja dialogimuotiset keskustelut lyövät nekin läpi. Tenhoavat
ja jännittävät kuvat olisivat tehonneet yhtä hyvin sellaisinaan ja tarinassa on
tietoa meren ongelmista ja ihmeellisyyksistä.
Ruotsinkieliset ehdokkaat luotaavat
nekin mukavasti eri aihepiirejä. On selkeä tietokirjakin mukana eli kivasti
kokoonpantu Anna Sarven Prilliga
Prinsessboken, dekkarintekijän ensiaskel nuortenpuolelle eli Eva Frantzin Hallonbacken ja jo tunnustettujen
kuvantekijöiden töitä kuten Lena Frölander-Ulfin Pappa, jag och havet sekä Sanna Sofia Vuoren ja Linda Bondestamin Ägget.
Prinsessan sadut täälläkin!
Tuula Kallioniemi on mukana
Topelius-kisassakin Kaksoisolennollaan.
Kerjäläisten hyväksikäyttö, nuorten pakottaminen ryöstöihin ja varkauksiin,
kurjat asuinolot tulevat hyvin vaikuttavasti lukijan iholle. Tässäkin
varsinainen raamiratkaisu on sitten satumainen: pään kolauksessa kerjäläispojan
ja luokan hurmurin egot vaihtuvat. Ehkä näin on saatu eroja selvimmiksi? Suomen
sisällissotakin on mukana Laura Lähteenmäen Yhdessä
keväässä viiden nuoren tytön silmin.
Fantasia jyllää täälläkin sitten
Finlandian tapaan: on tuttuja kuten Maria Turtschaninoffin Breven från Maresi, on Nonna Wasiljeffin kivasti esikoisteoksena
esiin nostettu Loukkupoika, pahan ja
hyvän monivivahteista maailmaa kuvaava seikkailu. Hienoa, löytyy myös Anniina
Mikaman mahdottoman vetävä ja Helsingin miljöötä hyödyntävä aikatasotarina
1800-luvun pääkaupungista. Taikuri ja
taskuvaras on loppuun saakka yllätyksiä tarjoava fantasia.
Mutta Lydecken-kirjat ne vasta
riemastuttavat. Hieno dementoituvan mummon ja pojan herkkä kuvaus, Mari
Kujanpään 102 askelta mummilaan,
hiukan samaan aihepiiriin sukeltava Petja Lähteen pienen pojan mielenliikkeitä
kuvaava Surunsyömä, kun äiti kuolee
syöpään ja isä murtuu.
Suurta hittialuetta, suhdeterapiaa ja
käyttäytymisenergiaa, edustanee Veera Salmen Puluboi, agentti NollaBullaNolla ja kamukiemurat. Mitenkähän tässä
pulukielessä oikoluku hoidetaan – tuliko varmasti kaikki konsonanttimuutokset
ynnä muut tarkistettua? Tuttuja ohjeita taas kertaalleen lintuperspektiivistä.
On kovin tuotteliaan Ville Hytösen Ötökkämaan talvi, pieniä jopa absurdin
hauskoja tai sanoilla herkuttelevia satuja. Ja vihdoinkin mukana on myös
prinsessojen prinsessa Pikkiriikki. Olen tainnut jossakin tunnustaa, että
Hannele Lampelan kirjoitustyyli puree minuun, mikä lie syy? Nokkelaa,
omanlaistaan, humoristista, älykästä… No niin, Prinsessa Pikkiriikin astetta paremmat iltasadut ovat varmasti
ainakin tuon asteen jos useammankin veroiset. Lampela antaa Pikkiriikin muokata
tutuista satuelementeistä ihan omiaan. Tyyliä voisi luonnehtia todella
interaktiiviseksi, sillä se puhuttelee monenikäisiä.
Ehdokaskirjoissa näkyy samalla upeasti
kotimaisten kuvittajiemme taso Ninka Reitusta Carlos Da Cruziin, Matti
Pikkujämsästä Sanna Manderiin.
Lopulliset voittajat – eipä taida olla
aivan helppo tehtävä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti