Avajaispäivänä Helsingin uusimmassa sivukirjastossa
Oodissa oli sanoisinko pientä ruuhkaa. Rakennus oli vielä keskeneräinen, mutta
itsenäisyyspäivän aattoa oli tietysti miellyttävää juhlistaa wow-arkkitehtuurin
suomalaisessa pyhätössä. Ympäriltä kuuluikin niin huokauksia, henkäyksiä kuin
riemastunutta älämölöä. Myös tiedonhalua: miten muut sivukirjastot tulevat
pärjäämään, kun sieltä on siirretty – tai päästy! – henkilökuntaa tänne.
Tomppa ja Oodi |
Ehkä olisi pitänyt aloittaa toisinpäin eli alhaalta
ylös, sillä alakerta oli näin aluksi ainakin sekavainen olotila, toinen kerros
työpajoineen ja ompelukoneineen taas yllättävän matala ja jopa tummuudessaan
painostava. Hissi kuitenkin aukeni sopivasti ja huomasin olevani niin
kutsutussa kirjataivaassa.
Ja taivas oli todella hyvässä roolissa – tila aukeni
kuin silmänkantama konsanaan. Tässä taivaassa puut toimivat tilanjakajina. Ehkä
ne jotenkin auttavat myöhemmin myös tilan hahmottamisessa. Uskon, että kunnon
kyltitys ja selkeät opasteet saadaan aikanaan kuntoon. Parikin vierailijaa
mietti, miten puut saadaan viihtymään. Puuhun erikoistunut rakennusmestari etsi
määräysten mukaisia venttiilimerkintöjä, katseli taivaan kattoa ja toivoi
tukien ja kiinnikkeiden toimivan pitkään – ”Ettei taivas romahda niskaan.”
Niin arkkitehdeille kuin muillekin suunnittelijoille
tekee aina hyvää mennä välille kontilleen ja tiirailla tilaa lapsen
näkövinkkelistä. Ja miksei myös vanhuksen ja lonkkavikaisenkin.
Kirjataivasta
ilmeisesti ei haluttu pimentää korkeammilla hyllyillä. Vanha kunnon ongelma alimman
hyllyn käyttökelpoisuudesta tuli vastaan taivaassakin. Se on lähes
käyttökelvoton jollakin tapaa liikuntarajoitteiselle.
Ne kiinnostavimmat opukset kun ovat useimmiten juuri
siellä. Mutta ehkä tuo 30 senttiä olisi ollut liikaa kurotusta taivasta kohden?
Tomppa analysoi
taivasta
Olikohan Kristiina Louhella erikoislupa päästä
tiirailemaan Oodia jo aikaisemmin. Tomppa
ja Kerttu-kirjatoukka (Tammi 2018) on nimittäin pitkästä aikaa kunnon
kirjastokirja. Siinä on ennakoitu Oodi ihan loistossaan, vaikka kirjaa tehdessä
ulko- ja sisäkuori olivat vielä rempallaan.
Tomppa näkee kuitenkin rakennuksen täydellisenä ja
sisälläkin tapahtuu. Pojan mielestä Oodi ei näytä kirjastolta, vaan suurelta
laivalta keskellä kaupunkia. Parhaat asiat tuntuvat olevan liukuportaat ja
hissit, ylimmässä kerroksessa taas puu, kivet ja taivas. Isä pitää ex tempore
satutunnin, kun löytyy tuttuja kirjoja.
Kahvilassa syödään jäätelöt ja lopulta hankitaan
Tompalle oma kirjastokortti. Tämä on siis satulaiva ja herkkulaiva, Tomppa
pohtii. Niin, pikkusisko Kerttu eli innokas kirjatoukka on onneksi nukahtanut,
mutta tosiaan, Eric Carlen Pikku toukka paksulaiselle antaa Louhikin kiitokset
– ja Kerttu.
Mitä tästä eteenpäin?
Oodi on antanut mainiosti sysäyksen niin television
kirjastoaiheisille dokumenteille kuin keskustelulle alan kehittymisestä mitä
moninaisimmissa medioissa. Huomasin joissakin puheenvuorossa jo tiettyä
kateellisuutta, varsinkin arkkitehtien joukossa. Wow on jo hiipumassa, nyt
olisi pitänyt miettiä kaikkien kerrosten samanaikaista yhteensulautumista,
olemme juuri siirtymässä ääniohjaukseen ja yhden paikan jokapaikan hallintaan
ja niin edelleen.
Kun itse on loppujen lopuksi varsin lyhyen ajan
kuluessa käynyt läpi kirjaston kortistovaiheen, lerput, mikrofilmit ja kamerat,
uusien systeemien kokeiluversiot ja niin edelleen, tulevaisuuteen pitää
suhtautua joustavasti ja avoimin, uteliain mielen. Silti jotain klassista pitää
säilyä. Kuten lapselle lukeminen. Satutunnit.
Kuten alimman hyllyn poistaminen. Robottikaan ei
kuitenkaan sieltä etsi kirjaa, jota en vielä tiedä haluavani tuntea käsissäni
fyysisenä täydellisenä taivaana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti