Etanoiden vanassa
Mitä Etana editions sitten on touhunnut
markkinoille – ovatko sarvet olleet oikeilla jäljillä? Kuvan puolella ei taida
ongelmia paljon ollakaan, mutta tekstintekijät mellastavat suruttomammin. Ns
toimittajantyöhön kuuluva tekstin editoiminen tai oikoluku on myös tärkeää
toimintaa.
Mutta
todellisia löytöjä tarjoillaan kuten monista yhteistyökuvioista tutun kuvittajan
Maija Hurmeen uusin Yksinäisten saarten
kartasto (2018). Jos edellinen, Varjostajat,
jätti hiukan oudon lopputunnelman, Yksinäisten saarten kartasto johdattelee
selkeästi tarinaan, ongelmaan ja sen ratkaisuun. Päällimmäisenä taitaa olla
vanhemman – tässä äidin – välinpitämättömyys lasten kysymysten todelliseen pohtimiseen
ja vastaamiseen. Niinpä Pirkko ei saa selvyyttä miksi maailmassa on mäkiä,
miten syvä on meri, missä valaat nukkuvat tai miksi vesi on märkää.
Energinen tyttö muuttaa mielikuvituskaverinsa
Aimon kanssa ikiomalle saarelle ja huima selvyyden hankintamatka alkaa. Hurmeen
johdattelu on hurmeevan hauskaa, oivaltavaa ja yllättävää. Tekstissä on
mukavasti kuvaavia sanoja tiukan tarinan ohessa, ja varsinkin Hurmeen
kuvitustyyli luo mainiot puitteen pikkutytön mielikuvituksen lennolle.
Valkoisella pohjalla selkeät miljööt, taustat ja tarinaan liittyvät otukset
tulevat kuin käsinkosketeltaviksi. Apinamainen mielikuvituskaveri Aimo on
hänkin myös aktiivinen osallistuja Pirkon seurassa ja tukee lämpimästi tytön
havaintoja. Kaapista löytyy Atlas-kirja, missä myös Pirkon saari on olemassa.
Kun saari alkaa vapista ja keinua,
huomataan, että se on ollut ankkuroituneena valaan selässä. Sitten seuraakin
mitä jännittävin ja fantastisin kohtaus: saari valuu selvästi kohti kirjan
reunaa, kohti meren reunaa ja suurta tyhjyyttä! Lukijaa tarvitaan avuksi!
(tosin pienellä kirjoitusvirheellä…) ”Kokeile, kallistaa kirjaa. Varovasti,
ettei saari valu reunan yli! Oletko valmis? No niin, nyt mennään!” Saari
kiinnittyy huokaisten omalle paikalleen. Pirkko päättää kavuta ja hypellä äidin
luokse, eikä putoa kuin kerran. Viimeinenkin kysymys ratkeaa, kun äiti miettii,
miksi vesi on märkää. ”Vesi on märkää, jotta aurinko voisi kuivata märät
vaatteet.” Ehkä asia on juuri niin. Kirjan lukemisen jälkeen voi syntyä
muitakin syitä syviä yhteiseen hetkeen. Hurmeen loppukuva Pirkosta äidinsylissä
rannalla on lämmin, lohdullinen, ja siitä löytyvät kaikki tarinassa olleet
elementit saaresta Atlakseen. Niin, ja heti alusta tarkkasilmäinen huomaa toki koko tarinan elementit, jotka on kiva bongata uudelleen onnellisen lopun jälkeen.
Etana
näköjään laajentaa tuotantoaan ruotsinkieliselle puolellekin Ellen Karlssonin
ja kuvittaja Monica Forsbergin matkakirjassa Kuka ohjaa junaa? (2018). Tiedoista en saanut selvää
alkuperäistäteoksesta, enkä onko käsikirjoitus tehty suoraan Etanalle vai
muulla tavalla – puhutaan Koja Agencystä ja Bokslukaren Urax AB:stä? Ilmeisesti
on myös niin, että hyväksi havaitut kikat jatkavat olemassaoloaan kirjasta
toiseen.
Nyt monista kirjoista tuttu lankakerä on
vaihtunut punaisiin kiskoihin, joita pitkin musta juna vaunuineen tupruttaa aukeamalta
toiselle. Variaationa tässä kirjassa tarjoillaan matkan hytkyvää etenemistä:
kuka oikein junaa keikuttaa, niin että kissan laukku lennähtää, nallen kaakao
läikkyy rinnuksille, hiiret jätetään asemalle jne. Loppupuolella huomataan,
että veturin koppi onkin tyhjä! Kuka junaa oikein ohjaa? Viimeinen aukeama sen
paljastaa: SINÄ! Kuvamaailma sopii nykyiseen hahmogalleriaan ja Etanankin
yleisilmeeseen: värikkäitä kuvakokonaisuuksia, voimakkaasti tyyliteltyjä
hahmoja ja selkeää juonen kuljettelua pienine aktivoivine jippoineen. Tässäkin
toimi muuten lasten kanssa kirjan itsensä hypyttely, kun oikein kovaa mentiin!
Suositun kaavan mukaan Jenni Tuomisellakin
on ensin aukeamalla niin paikat kuin henkilötkin esiteltyinä. Jengi siististi sotkussa (2018, kuv.
Jukka Pylväs) juoni on selkeä: Osteri kalastaja-aluksen lastin on tilannut
Kalmarin säilyketehdas, mutta nyt siellä koneisto yskii ja etiketit lentävät
minne sattuu. Niinpä asiakkaat saavat myös mitä sattuu. Kille Kalmari keksii,
että pannaan kaikki samaan myllyyn ja otetaan uusi ohjelmisto käyttöön. Näin
syntyy ihana Megamixmössö. Harmittoman ja hyväntuuliseen tarinaan on vähän turhaankin
ympätty muodinmukainen Räppi-hiiri, joka ainakin yrittää parhaansa: ”Jos sä haluut
hyvää safkaa ja bodata, laita mössöö purkkiin ja ala jorata! Kato TOSIHIIRI
treenaa ilman suorituspaineita ja se tarvii siihen valkuaisaineita…” Jengi on
tosiaan siististi sotkussa, vaikka kuvittajan hahmot näyttävät olevan hyvinkin
erillään kuin suoraan tietokonepelin uumenista tai hedelmäpelissä rullaamassa.
Taas kissoja ja numeroita
Etana editions on ehtinyt jo
sarjoittuakin eli Juha Virta pääsee esille useammassakin Filippa-kirjassa. Kissa katoaa –osassa (2017) siirrytään
sirkuksen maailmaan. Kun viimeksi oli piano kadoksissa, etsitään tällä kertaa
mystisesti kadonnutta Taikuria. Kun esityksen pitäisi alkaa, Kani ja Filippa,
aasi Antero ja kissa Nokonen joutuvat keksimään varasuunnitelman.
Kirjaa lapsille lukiessaan suureksi ongelmaksi muodostui nimi.
Taikurihan tässä on kadonnut eikä kissa! Filippa ottaa taikurin viitan päälleen
ja improvisoi ensin pannukakun katoamisen, aasin leikumisen ilmassa, mutta
näiden salaisuuden keksii kirkasääninen tyttö katsomosta hetkessä. Sitten kirja
alkaa lunastaa otsikkoaan – kissa Nokelainen pannaan taikakaappiin ja Filippa
lausuu taikasanansa. Tämä kohta oli erityisen hauska, koska loitsu tuntui
lapsilta kovin väärältä ja epämääräiseltä: ”Zuupper-truupper
Looper-ipsum-Pannacotta-Vesirotta-Tyhjäkohta!
Mutta helpotus on suuri, kun taika toimiikin. Samalla Maijala kätevästi
keikauttaa aukeaman kissan putoamisen tehokkaasti ylhäältä alas ja laskeutuu
keskelle kahvikestejä suoraan paahtovanukkaan päälle. Mikä on paahtovanukas,
lapset kysyvät ja tarinan juoni kärsii hetken aikaa, kunnes taikuri kiroaa
Voihan pennahinen ja palaa sopivasti kun aasi Antero kertoo vitsiään jo
kolmannen kerran. Kani on löytänyt varastosta silinterihatun ja yrittää uudella
taikasanalla – ja nyt lapset ovat riemukkaasti mukana lausumassa, kun Kani
vetää taikurin ja kissan hatusta. Hattaratarjoiluunhan tämä tarina päättyy.
Graafisesti Maijala on rytmittänyt aukeamansa kätevästi lapsiryhmälle
näytettäväksi. Isot, selkeärajaiset kuvat on helppo hahmottaa, aukeamilla on
tarpeeksi yksityiskohtia tarkisteltaviksi ja suunnanmuutokset tuovat nekin esitystilanteeseen
lisänsä.
Seuraavassa Numerosoppaa
(2018)reipas tyttönen avittaa nyt numeroiden kanssa. Filippa vain joutuu aika
kovaan seuraan. Näitä numerojuttuja kun on aikojen mittaan ilmestynyt melkoinen
liuta, viimeisimpinä muun muassa hersyvä Heli Laaksosen Ykköne. Juha Virta
yrittää vannoa filosofisemmalla vakuuttelulla: ”Numerosoppa alkaa
havainnolla:/On numero, joka yksinään/ ei ole mitään, /mutta silti sen täytyy
olla./ Se käyttäytyy kunnolla, elää kasvisravinnolla,/on hyvässä kunnossa, eikä
omassatunnossa/ ole mitään hunningolla. Laskevalla auringolla/ sekä kuutamolla
se soutelee venholls/ ja pohtii mielellä rennolla:/ Onpas mukavaa olla aivan
tavallinen NOLLA.”
Hiukan hakusessa taitaa olla, jos ei muuta ole nolla? Tuo
kasviruokavalio jäi lapsia askarruttamaan, miksi nollan pitää syödä
porkkanoita? En oikein osannut vastata. Ykkönenkin lähestyy kautta rantain
koiranpennun kuonorunon kautta ja yrittää yllättää meidät. Ei oikein auennut,
vaikka loppuriimit tällä kertaa menivätkin oikein kivasti. Marika Maijalan
aukeamat ovat kiitettävän monimuotoiset ja –väriset. Yksityiskohtiakin on ja
usein ne tukevat tekstiäkin. Vaikka tummat pohjat turhan usein kuvakirjoissamme
yleensä piilottavat tekstin, Maijala pitää lukijavälittäjän huononevia silmiä
kunniassa. Vain yksi tummanvihreä ja musta kombinaatio aukeamassa on
tihrusteltavaa laatua.
Toki muutakin mukavaa tavaraa Etana editionsin kavalkadista löytyy.
Ainakin uusiutumista, jota sopii nyt palkittuna odottaa yhä enemmän ja vesi
kielellä. Mutta kyllä minua nieleksittää mukavasti S&S:n, Teoksen, Inton,
Haamun ja Pienen Karhunkin kohdatessani.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti