Varsin harvoin vieläkään kotimaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden tutkimuksia ilmestyy yleisen tietokirjallisuuden ja kirjakauppajakelun puolella. Myry Voipion opinnäytekin eli Emansipaation ja ohjailun ristivedossa – suomalaisen tyttökirjallisuuden kehitys 1889-2011 ilmestyi Jyväskylän yliopiston julkaisusarjassa (263, 2015). Hyvä että niinkin.
Ymmärrän, että esipuheessa tavoitellaan humoristista, minun mielestäni jopa hiukan ironista sävyä – silti en heti osannut oikein suhtautua antiin: ”Rakas väitöskirja! Sinä alat nyt olla valmis. Tai ainakin siinä määrin kuin mikään tutkimustyö koskaan on. Äiti sanoo, ettei juuri kukaan lue väitöskirjastakuin kiitokset, minkä vuoksi koitan kirjoittaa kiitoksista sinun parhaan osasi. Äidit ovat ikävän usein oikeassa, varsinkin silloin, kun sattuvat olemaan vielä lisäksi professoreja
Aloitin
sinut neljä, viisi vuotta sitten lukemalla määrättömät määrät tyttökirjoja
(katso kuva!)”
Anna Vuorisen kansisommitelma |
Tosi on, että pakolliset kiitokset voi
ilmaista näinkin, tyttökirjamaisella sävyllä. Se on aika paljon luettavampaa
kuin traditionaalinen raami. Tunnustan myös, etten ole lukenut tutkimusta
sanasta sanaan, vaan poiminut mielenkiintoisimmat itseäni kiinnostaneet kohdat
tarkempaan syyniin. Selkeä tutkimusrakenne lähtee tietysti lähtökohdista, tutkimusaineiston
esittelystä ja tavoitteista. Nyt on käsissä myös mukavasti tarkasteltavaksi
tyttökirjan määrittelyä, sen suhdetta yhteiskuntaan ja suomalaiseen
ilmapiiriin. Eittämättä myös tytön, sukupuolen, vallan ja seksuaalisuuden
ilmentyvät tuovat käsiin pitkän historiallisen polun nykyhetkeen.
Tässä mielessä – väheksymättä tuota
historiallista, säntillistä tutkimusaineistoa ja sen analysointia – juuri
viimeinen artikkelitiivistys, Oikeus itseen – uuden aallon
tyttökirjallisuudesta – esittelee juuri nyt mietiskeltävät kohteet. Siinä
mielessä tutkimus jää kutkuttavasti kesken kuten siinä itsekin todetaan
puhuttaessa gurleskin tyttöyden rakentumisesta tai luonnollisuuden ihanteesta
ja normien haastamisesta: ”Aiheen tarkempi tarkastelu ja esimerkiksi uusiin
suomalaisille tytöille kirjoitettuihin neuvo-oppaisiin, kuten Maaret Kallion
seksioppaaseen Sopivasti ihana (2012) ja Jenni Pääskysaaren yleisoppaaseen
Tyttö sinä olet… (2015), on yksi väitöskirjatyöni aikana heränneistä uusista
tutkimuspohdinnoista.”
Oppaat ovat tietokirjallisuutta, ja joskus
olen miettinytkin, miten niiden antama suora yhteiskunnallinen todistusvoima
voisi vieläkin laventaa fiktion kuvaamaa todellisuutta. Jenni Pääskysaaren
jatko Poika sinä olet… (2016) muuten
on oiva peili sukupuolten käsittelyyn: suuri osa teoksista on samaa, mutta
miten pojat onkaan käsitelty tyttö-kappaleita vaihdettaessa? Kirjoissa on
muuten lisäksi ns. idolien kommentteja: tytöille mm. Ada Lovelace, Linda Liukas
ja Eeva Kilpi. Pojilla taas…
Myry Voipio
toteaa lisäksi uusia tutkimuskohteita miettiessään mainiosti:
”Tyttökirjallisuuden muutoksissa myös esimerkiksi tyttökirjan limittyminen
muihin lajeihin, kuten fantasiaan, on oma kiehtova tutkimusalueensa.
Suomalaisen aineiston kohdalla se on osin vasta muodostumassa, sillä fantasiaa
ja realistisen tyttökirjallisuuden aihepiirejä – koulu, koti, ystävyys,
ihastuminen, rakkaus ja seksuaalisuus – yhdistäviä teoksia ovat julkaisseet
toistaiseksi vain muutamat suomalaiset kirjailijat.”
Näitäkin toki löytyy, varsinkin kun mennään
varttumisen ylärajoille, mutta uusimmissa nuorempien fantasioistakin löytyy
yhtymäkohtia – ainakin ystävyyden merkitys korostuu selkeästi niin Sanna Iston Maanalaisissa (WS 2016) tai Mila
Teräksen Noitapeilissä (Otava 2016).
Jälkimmäisessä päähenkilöiden perheet on kuvattu varsin ironisesti. Hugon äiti
on koirien uimakoulunopettaja, isä urheiluhullu Afrikasta muuttanut entinen
pikajuoksija ja nykyinen valmentaja. Modernisti taas Lydian vanhemmat ovat
eronneet, ja äiti asuu uuden naisystävänsä kanssa. Isä on taas hurahtanut
Vuoden kaivinkoneenkuljettajana keräämään pienoismalleja.
Noitapeli on kuitenkin
kunnianosoitus kirjoille ja kirjastolle. Vapaaehtoisvoimin ylläpidetystä
Pakurin vanhasta kaupunginkirjastosta avautuu reitti noitien ja Kyöpelinvuoren asukkaiden
luokse. Kuuluisan noitapeilin valtaava Peilien Valtias on orjuuttanut
alamaisensa ja uhkaa koko maailmaa. Hugon ja Lydian ystävyys ja rohkeus
muuttavat tilanteen.
Noitapeilissä on jonkinlaista vanhan sadun
ja Mestaritontun henkeä, ripaus Potteria ja häivähdys myös iki-ihanasta Morris Lessmoresta ja tuhansien tarinoiden
talosta (Tammi 2013), kun Pakurin kirjakokoelmaa hoitava Leopold toteaa:
”Minä olen kirjastonhoitaja. Siis kirjojen hoitaja. Joskus se tarkoittaa varsin
perusteellistakin hoitoa ja jopa kirurgimaista työtä. Jos minä ja Ermiida
suinkin vain löydämme jostakin tarinan puuttuvan osan, niin tietenkin me
kirjoitamme sen muistiin. Liimaamme puuttuvat sivut paikoilleen. Emme nimittäin
halua menettää yhtään kertomusta.”
Sanna Isto on jo osoittanut kertojankykynsä
taikavoimia omaavien Tinka ja Taika - tyttöjensä kautta. Maanalaiset (WS 2016) vie vielä syvemmälle sekä halujen että
konkreettisesti pinnan alle. Toki lähtötilanne muistuttaa Kafkan
muodonmuutosta, mutta mitäpä siitä: Suomenlinnassa asustava Metuli herää
aamulla muuttuneena kummalliseksi otukseksi. Maanalaiset on hyvin
mukaansatempaava seikkailu, mihin sekoitetaan niin (aikuisilleko tarkoitettu
virnistys?) historiallista tulkintaa Viaporin antautumisesta, eläinten
oikeuksia, halu muuttaa elämänsä paremmaksi, valtaa, ahneutta ja – ystävyyttä.
Nyt Metulin pelastaa Ama, paras ystävä, joka tunnistaa ystävättärensä oudon
erwinin, jonkinlaisen vyötiäisen - hahmon sisältä.
Monimutkaisen
hahmon vaihtamisen salaisuus on ollut erwinien hallussa sukupolvien ajan, mutta
kielletyksi tulon jälkeen riitti on unohtunut. Metulin hahmon ottanut Lisko on
onnistunut selvittämään tavan, mutta Metuli erwin-ystävänsä Limpun kanssa ei
anna periksi. Hullukaalin saksankielinen nimi Paholaisen silmä vie jäljille.
Siemeniä polttamalla ja puremalla kohdettaan voi vaihtaa olomuotoa.
Jännittävän
menon myötä lukija pääsee myös herkuttelemaan erwinien historialla, sen
kytkeytymisellä Suomenlinnan historiaan ja omituisiin tapahtumiin. Alla
kulkevat kuitenkin myös perheen sisäiset suhteet, kasvukipuilevan tytön
mielihalut ja epävarmuus, suhde isosiskoon, ystävyyden mahti ja hiukan, toki,
myös orastava rakkaus Pietariin…
Miellyttävää, että yleensäkin
nuortenkirjoja on alettu kuvittaa – lisäkustannuksista huolimaatta. Jaakko
Ollikaisen kuvat tosin Noitapeiliin ovat lähinnä siluetteja, kuten Sami
Saramäki Maanalaisiin. Ne tuovat kuitenkin sopivia maamerkkejä kertomuksien
imuun. Bonuksena Maanalaisissa on tietysti hyvä Suomenlinnan kartta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti