Sopivasti koulujen alkajaisiksi lehtien
palstoille on herätelty kasvavaa huolestumista lukemisen vähentymisestä –
jälleen kerran. Kun vuonna 1978 ilmestyi lastenkulttuurijulkaisu Tyyris
Tyllerön ensimmäinen numero, runoilija ja kriitikko Matti Paavilainen puhui
samasta ongelmasta hyvin huolestuneeseen sävyyn. Onko mikään muuttunut?
On, ainakin mikäli uskomme Mikael
Jungneria, Yleisradion entistä toimitusjohtajaa, joka taitaa olla
kaljakelluntaverkoston aktiivinen puolestapuhuja? Kirjojen lukeminen on hänen mukaansa
välivaihe, jonka jokin muu korvaa. Ei ole syytä olla huolissaan. Tosiasioita
tosiaan on: kirjastojen käyttö ja kirjojen lukeminen on vähentynyt.
Tässäkin voisi toki kirjata taas kerran
kirjojen ja lukemisen hyötyjä vaikkapa poikien ja miesten menestymiselle. Nekin
ovat todistettuja tosiasioita. Suosittu lastenkirjailijamme Timo Parvela totesi
myös aikaisemmin, miten jännittäviä, koukuttavia ja haastavia lasten ja
nuortenkirjoja kyllä löytyy, jos ne löytää. Siinäpä se. Miten ne tarttuvat
käteen vaikkapa kirjastojen hyllyjen uuvuttavista selkäriveistä? Miten
kirjastojen lastenkirja-ammattilaiset oikeastaan suoriutuvat
hankintaurakastaan?
Klassikot kansissa - Vantaalla 1 kpl |
Timo Parvelan tieto olemassa olevista
lukemisen tukilakeijoista pitää löytää ja siihen tarvitaan helppoja ja hyviä
foorumeita. Valitettavasti niitä on harvassa, Osaako etsijä löytää
Lastenkirjainstituutin sivuille? Onnimanni ilmestyy neljä kertaa vuodessa.
Lapsen Maailma antaa edelleen hienosti joka numerossaan kuitenkin tilaa Ismo
Loivamaan aukeamalle teemoitettua esittelyä lasten ja nuortenkirjoista.
Mitenkähän muuten Ismon kehumia kirjoja on otettu kirjastovalikoimaan? Onkohan
myös niin. että jos Helsinki ottaa paljon, Espoo ja Vantaa harventavat ja
luottavat tilaussysteemiin?
Mekaanista sijoittelua?
Jos tutkisi pelkästään Helsingin
melkoista kirjarumbaa, ei oikein vihreää lankaa tunnu löytyvän. Näyttää siltä,
että urakka on ylivoimainen. Silloin on helpompi tukeutua vanhoihin kaavoihin
ja ottaa niin kuin tätä sarjaa tai kirjailijaa on ennenkin otettu. Miten laskisi
hankintojen hyötysuhteen? Lainauskertoja voisi tarkastella, mutta niihinkin
vaikuttaa kuinka paljon on tarjolla eli enemmän hankittuja lainataan
runsaammin. Olisiko niin, että yhä lukuisampien pienkustantajien ja
omakustanteiden joukossa piileviä helmiä ei osata löytää – tai uskalleta?
Palkitun tekijän uusin vetävä aihe - Helsingissä 2 kpl! |
Olen ollut huomaavinani, että esimerkiksi
yllättävien palkintojen kohteiksi joutuneita kirjailijoita on osattu hankkia
minimaalisesti eikä täydennyskorjauksia ole enää helppoa tehdä.
Toki kysymyksessä on kustantajienkin aktiivisuus
ja rooli, mutta kyllä isojenkin massiivisempaan tarjontaan eksyy puolivillaisia
karitsoja. Ratkeaako huoli lukutaidosta jotenkin helppojen ja trendiaiheita
suoltavien kirjojen suosimiseen runsaslukuisina?
Muistanpa ajan, jolloin kirjavalintaa
tehtiin tutustumalla ensin kirjoihin. Kiintoisia keskusteluja käytiin.
Tuotannon lisääntyessä tämä toki kävi mahdottomaksi, ja sen jälkeen
tutustuttiin kunnolla erilaisiin kustantajien esitteisiin. Tämä lienee vieläkin
mahdollista, vaikka valinnat on keskitetty esimerkiksi Helsingissä
valintaryhmille. Onkohan tarkoituksena tasapäistää ja monistaa kirjakokoelmat
hiljalleen automatisoinnin kautta - tietokone kertoo missä kirjastossa on
vapaata tilaa hyllyissä, vaan ei asiakkaiden toiveissa?
Kappalemäärissä on valtavia eroja.
Ehkäpä joku tekee vielä haastavaa arviota rahojen käytöstä/tuhlaamisesta/pihistämisestä
ja uskaltaa vieläkin vaikeampaan: kirjan tuottaman hyödyn, tason, uudistavuuden
ja merkityksen arvioimiseen? Kirjailijan, lastenkirjallisuuden, aiheen, esitystavan
jne suhteen?
Rauha kantaa - Vantaa ja Espoo 7 kpl |
Ymmärrän, ei onnistu. Elinkaareen
vetoamisella voidaan varmasti ohittaa monikin näistä ongelmista. Mutta luulen,
että kirjastoväki ei ehdi valintarumbassaan syvästi miettiä tulevien
klassikoiden olemusta. Bestseller ja steady seller ovat selväpiirteisempiä. Toiveena
taitaa olla, että ne kuluvatkin nopeasti ja poistuvat sitten yhtä helposti kuin
tulivatkin.
Lisuketta leivän päälle kirjastoista
Tuo kappalemääristä jankuttaminen on
laajempi asia kuin luulisikaan. Helsingissä Tatua ja Patua, Risto Räppääjää,
Ellaa ja Koiramäkeä hankitaan sadoittain, vielä enemmän jos ajatellaan
koulukäyttöä. Tämä hyvä, koska voidaan ajatella niiden perustellusti lisäävän
lukemisen ilosanomaa. Toisaalta kerrannaisilmiö keskittää kirjallisuuden
valinnat suppeampaan listaan.
Mistä luulette muiden
lastenkirjailijoiden saavan suurimmat tulonsa? Kustantajilta? Tekijänpalkkiot
tavallisimmissa tapauksissa eivät todellakaan kata aikaa ja vaivaa. Vielä
vähemmän jos mukana on tietoa ja sen tajuistamista nuoremmille tai kuvittajan
työtä tai laajempia katsauksia.
Ei, satunnaisten apurahojen lisäksi kirjastojen
lainaukset ne tuovat sitä lisuketta leivän päälle, toisille siis enemmän,
toisille roposemmin. Kerrannaisvaikutus lisää siis muutenkin menestyvien
rahapussia, mutta tuottaisi kohtuullisesti muillekin, jos omia tuotoksia olisi
kirjastoissasiedettävästi ja vieläpä välillä esilläkin selkärivistöstä.
Klassikot vauhdissa - Vantaa 0 kpl |
Kirjastojen valintaryhmien paineita
lisäämään voidaan siis sysätä myös toimeentulon huolia. Te olette melkoisen
rahamäärän vartijoita tälläkin puolella. Huolestuttaako? Onko kotimaisella
kirjailijalle mitään oikeuksia? Saako hän kelvollisen kohtelun
valintatilanteessa?
Uskon näin, ainakin teoriassa ja
valintafilosofioissa. Mutta hankintamääriä vertailemalla tiedolla ei näytä
ainakaan olevan ihan samaa lähtöviivaa.
Ainahan kirjan voi tilata. Systeemi
toimii mainiosti. Pitää vain ensin tietää, minkä valtavirran bestsellereiden
taakse jäävistä mielenkiintoisista kirjoista haluaisi, ehkä jopa parin vuoden
takaisen.
M.A. Nummisen kanssa aikoinani tehdyssä
kirjastolevyssä Pynnisen perintö haikailin uuden kirjastolain perään. Silloin
kirjasto oli neliö, jonka keskus oli pöytä. Rauli Badding lauloi puolestaan
miten rock on tullut kirjastoihin jäädäkseen. Kohteet on pantu uusiksi vähän
väliä. Mitä seuraavaksi?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti