Lasten ja nuorten tietokirjallisuudessa ei tunnuta päästävän irti
suurista lukumääristä. Aina löytyy sata ja yksi omituista eläintä, tuhat ja
yksi selitettävää asiaa. Kun 90-luvulla alettiin hiljalleen vähentää nuorille
tehtyjä erilaisia tietosanakirjoja, nostetta yritettiin saada aikaa
cd-rompuilla. Tämä pitkitti tarjontaa vähäksi aikaa, kunnes helpommat - joskaan
eivät välttämättä todenperäisemmät - tiedonhankintatavat jylläsivät kaiken
alleen.
Niinpä mieleen on ehkä jäänyt
jonkinlainen epäluulo kaikenlaisia lukuja ja hakusanoja sisältävien kirjojen
antiin. Epäillen katselin myös itsenäisyyden juhlavuoden sadan kirjan listaa,
jota kovasti lanseerattiin television ohjelmistoon. Onneksi mukana näyttää
olevan muitakin kuin hidastempoisia viran puolesta puhujia.
Kunnes löysin uudelleen
hengen ja tarkoituksen lukujen takaa. Toki tarjolla oli kiintoisia
mahdollisuuksia sadasta tärkeästä tieteentekijästä sataan merkittävään
keksintöön, mutta parhaimpana sparraajana toimi ABCkirjasta Mustaan orkideaan
eli Joel Kuortin ja Jukka-Pekka Pietiäisen 100
merkittävää suomalaista tietokirjaa (2014). Läpi suomalaisen
tietokirjallisuuden kulkevat noin aukeaman mittaiset letkeän asialliset
pohdinnat nostavat esiin paitsi ilmiöitä ja tapahtumia myös kysymyksiä ja
epäilyjä. Kaikkien aikojen suomalainen tietokirja on minunkin sydäntäni lähellä
jo kymmenvuotiaasta lähtien eli Yrjö Karilaan Pikku jättiläinen (vuodesta 1924). Monia muitakin tuttuja ja
tulevalle lukulistalle nousevia kirjoja esitellään.
Kun mukana on tuhtia tietoa
pätkäkansalaisille eli Tatun ja Patun
Suomi, Suomen lasten luontokirja
ja Mauri Kunnaskin mainitaan (hän on sentään mukana itsenäisyyden kirjojen
satavuotisgaalassa), etsimättä mieleen tulee idea, miten suomalaiset lasten- ja
nuorten tietokirjat avaisivat ovia lastenkulttuurin historiaan? Saisiko kasaan
sata merkittävää kotimaista lasten tietokirjaa? Vai olisiko parempi mennä
kymmenluvuittain ja pohtia samalla taustoja, henkilöhistorioita, tapahtumia?
Ismo Loivamaan mainion värikäs Lastenkamarin
aarteet (2016) on sekin innostamassa kulkemaan pitkin Agricolan, Gezeliuksen
tai Wareliuksen rakentamaa siltaa.
Museoiden kokoelmat julki!
Aikuisten tietokirjallisuuden puolelta – ja erikoiskustantajien
tuotannosta – nousee koko ajan mielenkiintoisia ja innostavia esimerkkejä.
Turun museokeskus panee hiukan paremmaksi eli 101 esinettä (2016) vie loistavien valokuvien avittamana lukijan
matkalle historian alkupuolelta nykyhetkeen. Kirjaan on koottu museon
valtavista kokoelmista kohteita, joita valotetaan persoonallisilla
esittelyillä. Vuonna 1881 museon kokoelmiin luetteloitiin ensimmäinen esine –
Turun markka vuodelta 1556. Esittelyt kuitenkin alkavat kauempaa,
kampakeraamisista saviastian palasista päättyäkseen turkulaiseen videoteokseen
Näkymä vastarannalta (2011).
Välistä voi poimia toinen
toistaan mielenkiintoisempia hetkiä omien mieltymyksiensä mukaan. Minä löysin
esimerkiksi omiin nuorten historiallispohjaisiin kirjoihini liittyen tietoa
karhunhammasriipuksista, shamaanisauvasta ja rummunpäristimestä, Kaarle Bonden
Turun aurtuasta, keskiaikaisista muistiinpanovälineistä, ruutipullosta,
Haltiahaan lähteeseen uhratuista rahoista tai Kaarina Maununtyttären hampaasta.
Ruutipullo, valokuva Aleks Talve |
Esineiden esittelyssä on
löyhä kronologinen järjestys. Esineistä muodostuu kuitenkin myös väliin
kiinnostavia teemallisia ryppäitä ja vastakkainasetteluja. Näkökulmista löytyy
vaihteluja maalta kaupunkiin, terveydestä sairauteen, lasten leikeistä
vallanpitäjiin, kauneudesta käyttövaatteisiin. Kuten esipuheessa todetaan, 101
esinettä -kokoelma paljastaa myös harmaita alueita. Vähemmistöjen ääni
suodattuu, kun pysyvästä niukkuudesta ei jää helpolla jälkiä arjesta.
Tekijät toteavat hieosti: ”Yhä pienempiin
ryhmiin, totuuksiin ja kupliin pirstaloituvan individualismin aikana
menneisyyden moniäänisyyden esiintuominen on erityisen tärkeää. Nykyinen
yhteiskunnallisen keskustelun, tiedon jakamisen ja sosiaalisen kanssakäymisen
muutos on ainutlaatuinen, mutta ei ainutkertainen. 101 esinettä todistavat
menneistä vallan murroksista, arkipäivän kumouksista ja vuosisatoja kypsyneistä
muutoslinjoista. Esineiden kautta ihminen jäsentää elämäänsä ja ympäröivää
todellisuutta. Historiallisen kehityskaaren hahmottaminen on paitsi innostavaa
ja lohdullista, myös välttämätöntä nykyisyyden ymmärtämiselle.”
Samalla tajuaa jotain
museoiden kokoelmien ainutlaatuisuudesta. Tässä on yksi tapa nostaa esille
niiden merkitystä ja tärkeyttä.
50 teatteria jotka muuttivat nuoruutta
Parhaimmillaan historialliset retket tuovat jotain tärkeää myös omasta
nuoruudesta ja elämästä uudelleen silmien eteen. Jo tehdessäni nuorten
seikkailukirjaa Halkokellarin salaisuus
(2014) 50-luvun Helsingistä ja nuoruuteni ympäristöstä elokuvateatterit
nousivat vahvasti esille. Kaupungin elokuvateatteriverkosto oli juuri silloin
laajimmillaan – oikeastaan voisi puhua viidestäkymmenestä nuorten
viihdekeskuksesta.
Nuoriso tuli esiin omana
uutena terminä ensimmäisellä puoliskolla. Samalla elokuvissakäynti koettiin
vapauttavaksi – oli paikka missä saattoi olla omien tunnelmiensa parissa.
vaikka jälleenrakentamisen kausi ei järin suvaitsevainen tai antelias
ollutkaan. Tuli Bill Haley, mutta mielenkiintoista oli jazzin saama suosio.
Itsekin muistan elokuvat esimerkiksi Glenn Milleristä tai Benny Goodmanista,
mutta pehmeä-ääniset hurmuritkin veivät mennessään. Samalla pukeutuminen
muuttui.
Ilmari Vesterisen muotokuva
kino Hesperiasta ja Helsingin pojista leffassa tuo minunkin maailmassani
legendaarisen elokuvateatterin niin lähelle, että melkein voi aistia istuvansa taas
pimeässä salissa. Runsas ja hyvin valittu valokuvamateriaali näyttää samalla
vaikka iltaisen Helsingin leffojen valot, nuorten kokoontumisia ja ne ihanat
elokuvajulisteet. Viidakosta Villiin
länteen (Jalava 2015) on siis samalla melkoisen taustatyön vaatinut mainio
kuvaus 50-luvun ja 60-luvun alun nuorisokulttuurista, helsinkiläisestä
elämänmenosta ja kaupunkimaiseman muutoksista. Lättähatut, amerikkalaisuus,
elokuvien maaginen vetovoima, Zorrot, Robin Hoodit, avaruusraketit, oudot
keksinnöt ja hirviöt huohottamassa lukitun kapselin ulkopuolella…
Ei ihme, että bio Hesperiassa istuttiin aina
kun voitiin. Ja usein jopa vanhempien kanssa. Vesterinen on analyysiensa
mausteeksi haastatellut ja saanut muisteluksia monilta fanilta kuten
esimerkiksi Juha Bäckmanilta. Loppukaneetti iskee ytimeen: ”Ne tarjosivat
jännitystä jopa niin, että pikku vahinkokin saattoi jollakin lorahtaa
pöksyihin. Lopussa rehellinen sankari selvisi voittajana. Hyvin usein oikeutta
ja rehellisyyttä tuki seisaalleen noussut, kurkku suorana, voimakkaalla äänellä
ja huudoillaan kannustanut teatterin nuori yleisö.”
Historia todella tuo
menneisyyden nykyisyyteen ja tulkitsee tätäkin päivää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti