Ja tietysti Topelius kuuluu erottamattomasti omaa nimeään kantavaan Suomen nuorisokirjailijoiden palkintogaalaan, jossa vuosittain joku saa Koivun ja Tähden hohdetta ylleen Arvid Lydecken kollegan tunnustuksen noutajan kera – palkintosumma nousee joka vuosi yhdellä eurolla - tänään siis 2018 euroa.
Pirkko
Saision mielissä muhinut jatko Topeliuksen lievästi henkilökohtaiseen satuun on
paitsi kavalkadi hetkistä Suomen historiasta myös tietysti omakohtainen
julistus menneestä ja tulevasta. Saisio lomittaa kotiinpaluun kysymykseen
ottavatko vanhemmat vastaan kadonneet lapsensa, mitä se merkitsee ja onko sillä
lisäarvoa elämälle. Historian kulkiessa yhä uudet Kristofferit muokkaavat ja
muokkaantuvat suomalaisessa kehityksessä. Sukupolvien kiertokulku ja muistot
nousevat arvoonsa. Saisio vääntää lopuksi oikein kunnon dystopian, kun rajat
pannaan kiinni, Helsinki on poikkeustilassa ja suljettu kaupunki. Kun Tuonelan
virran lautta vie koko porukan ja jääkarhun lopulliselle tuomiolle, kuuluu
kirkas ääni. joka pyytää anteeksi ja haluaa ottaa vielä yhden ryhmäselfien.
Maailma ei lopu paukkuen, vaan yhteiseen valokuvaan.
Väki on vahva, Seepra ei
Topelius -palkinnon sai tänä vuonna Elina Rouhiainen
Väki -trilogian aloittaneella Muistojen
lukijalla (Tammi 2017, kansi Laura Lyytinen). Moniosaisen sarjan kanssa on
aina hiukan mietityttävää palkita heti ensimmäinen: asettaako se ja millaisia
paineita seuraaville? Mieleen tulee heti esikoisellaan Finlandia Juniorin
napanneen Nadja Sumasen jatko, Terveisin
Seepra (Otava 2017). Kun Rambo
oli letkeän tuntuinen nuoren selviytymistarina, Terveisin Seepra yrittää nyt päteä
liian monella tasolla. On kotiongelmia, äidin ongelmia. isän ongelmia,
nettikaverin ongelmia – ja omia ongelmia. Välillä tuntee lukiessaan menevänsä
läpi erilaisia sairauskertomuksia ja niiden taustoituksia lapsuudesta saakka.
Toki Sumanen saa välistä aikaan riipaisevaa ja kokemusperäistä elävyyttä
Iriksen hapuilusta kodin, koulun, baletin, syömishäiriön ja viiltelyn välissä,
mutta kokonaisuus on liian moneen suuntaan hapuileva ja osin myös kovin
näkyvästi rakennuspalikoita esittelevä. Erityinen miinus kannen kokonaisilmeen
rakentajalle – esimerkiksi takakannen tekstistä mustaa tummanpunaiselle ei saa
selvää suurennuslasillakaan.
Elina
Rouhiainen on jo tottuneempi tekijä – edellinen sarja Susiraja sai hyvää palautetta ja pari kirjaa jopa käännettiin
japaniksi. Kysyessäni Elina ei oikein tiennyt syytä kiinnostukseen, mutta
asialla taisi olla tehokas agentti eli Elina Ahlbäck, joka teki urotyön jo
Salla Simukankin sarjan kanssa. Muistojen lukijakin on eräänlainen vallan ja
kehityksen analyysi, mutta ei ainakaan vielä mikään tuomionpäivän julistus.
Tästäkin kirjasta löytyy Sumasen teemoja nuorten ongelmista ja oman
identiteetin hakemisesta, rakastumisista, ystävyydestä, eroista, mutta myös
ehkä hiukan tutunoloista paperittomien ongelmia, romaniveljesten kohtaloita. Mukana
on mielenkiintoisia lainauksia eri puolilta – Kiuru on kova lukija – kuten Saul
Williamsilta ja Children of Bodomilta.
Mutta
täytyy sanoa, että ainakin itse annan myötä näiden asioiden kokemiselle
mieluimmin realismia ja mielenkiintoista mielimagiaa näppärästi yhdisteleville
seikkailuille. Rouhiaisen sankarilla, 16-vuotiaalla Kiurulla, on kyky tarttua
toisten ihmisten muistoihin ja pyyhkiä ne pois. Salaperäinen, maailmanvaltaa
havitteleva Väki haluaa nämä erilaiset kyvyt hallintaansa. Kun Pirkko Saisio
saa aikaan näyttämölle konkreettisen Berliinin muurin, Rouhiainen ylittää sen
toistaiseksi pakenemalla, mutta antamalla toivoa. Hänen Kiurunsa ei lähde
Tuonelaan, vaan Edinburghiin ja sieltä salaiseen, tuntemattomaan paikkaan.
Mutta kuten useimmiten jatkosarjojen kohdalla, ensimmäinen osa on johdatusta,
henkilöiden esittelyä ja tilanteen hahmotusta. Tämä maailma varmaan elää nyt
tiukasti Rouhiaisen mielessä. Hyvää matkaa.
Harharetki, mutta minne?
Arvid Lydecken sopii tänä vuonna mainiosti
palkinnonsaajien pirtaan. Fantasiaa hän teki rekvisiittaa myöten Topeliuksen
rinnalla kirjassaan Tähtien tarhoissa (1912) ja Leena Parkkisen seikkailuihin
sopii edelläkavijäksi vaikka Meren pohjalla (1915).
Leena
Parkkisen Pikkuveljen ja mainion
harharetken (Teos 2017) idean luullakseni ymmärrän. Isosiskonsa alistama
pikkuveli kulkee kiltisti siskon kanssa assistenttina Ja tekee mitä käsketään.
Pikkuveli nielee isosiskon eli ”Kreivittären” röyhkeät tilanteiden muutokset,
eikä tunnu paheksuvan, vaikka sisko vie kaiken kunnian
mielikuvitusviidakkoretkellä. Suonsilmärusettianakonda kuljettaa kuitenkin
juuri pikkuveljen mukanaan seikkailuun, joskin isosisko taitaa kääntää voiton
siitäkin. Tai ainakin pikkuveli saa syyt niskaansa, kun anakondaa ei saada
kiinni.
Pikkuveli hahmottaa epävakaata ja absurdia
vesimaailmaa. Siellä huseeraa mummo ja talokoira ja muffinsit, joiden avulla
voi hengittää vedessä. Oikea äiti vain häivähtää taustalla, hänkin isosiskoa
tukien. Loppu on toiveikas: isosiskokin on ollut huolissaan pikkuveljestä.
Sisko on tajunnut, että pikkuveli on tärkeä osa seikkailua ja yhteistyötä.
Leena
Parkkisen kieli on hauskaa, värikästä, röpelöistä ja ajanmukaista. Tottunut
lukija pääsee hyvin seikkailuun mukaan, mutta vaikeampaa on välittää sadun maailmaa
nuoremmille. Henkilöt ja tapahtumien
sadullisuus vaatisivat kait pienempää kuulijaa, pikkuveli on kenties tälle
kerrontarekvisiitalle siinä koulun ensimmäisten luokkien nurkilla. Kerrontatyyli
vaatii puolestaan välittäjän viitseliäisyyttä. ”Älä pöhköile. Ei ole mitään
järkeä olla maailman paras tutkimusmatkailija, jos ei ole yhtään seuraajaa You
Tube-tilillä. Sinulla ei ole mitään käsitystä tieteestä. ’Kreivitär ravisti
kiharoitaan ja jatkoi kameralle. ’Vaatii suunnatonta rohkeutta ja lähes yli-inhimillistä
nerokkuutta valmistautua niin uskaliaalle retkelle kuin minä Kreivitär Rebecka
Pitäjänmäki. Mutta kuten kaikki asiantuntevien uutisblogien lukijat tietävät,
olen kansainvälinen seikkailijatar, Kilimanjaron valloittaja, Setsuanin
safiirin löytäjä ja tähän asti ainoa henkilö joka on saanut otettua kuvan
höpsiksestä…”
Vai olisiko
tämä täsmäkirja kuitenkin isosiskoille, jotka tubettavat tottuneesti ja osaavat
pikkuveljen manipuloinnin?
Jussi
Karjalaisen kuvitus luo ainakin mainion taustan viidakon omituiselle eläimille
ja vaarallisen tuntuisille matkoille, joskin varsinaiset päähenkilöt ovat – no,
eivät ainakaan kauniita. Romuluisia mielikuvitushahmoja? Vähän häivähti
mielessä Carrollin Kraukijahti – tuntemattoman ja pelottavan olennon etsiminen.
Senkin säkeet ovat monimielisiä ja tulkinnanvaraisia – ja varmaan senkin takia
niin kiinnostavia ja hauskoja.
Suomen
nuorisokirjailijat ry:n palkinnot osuvat hyvään mediasaumaan –
presidentinvaalit ovat tylsät, joten Tpelius ja Lydecken pääsevät paremmin
esille. Ja onhan meillä vielä odotettavissa kolmikon tasavertainen jäsen!
Helmikuun alussa saadaan se viimeinen junior, Runeberg. Siinä välissä muuten
odottelen tietysti varsinaisen joulupipon jakamista. Pian pannaan jonkin
kutreille Puupää-hattu päivänkakkaroineen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti