Kirjoittajaoppaissa ei ole pulaa,
vaan valinnanvaraa. Ei unohdeta kuitenkaan klassikoita: Mika Waltarin Aiotko
kirjailijaksi (1935) kului melkein puhki Kalle Päätalon käsissä. Asko
Martinheimon mainio Parempi lause (2000) ylsi peruskäsitteiden hauskaan
selvittelyyn. Löytyy vaikkapa Terhi Rannelan Kirjoita nuorille (BTJ 2010), on
yltäkylläisen monigraafisesti kuvitettu Katarina Kuickin Kirjoittamisen ihanuus
(Karisto 2009. Kuick voitti tällä tehtäväkavalkadillaan jopa Ruotsissa varsin
arvostetun lasten- ja nuortenkirjapalkinnon, Augustprisetin.
Tuossa opuksessa
kertomuksen suunnan voi valita noppaa heittämällä, tehdään elämänkertoja
tuhannella sanalla, runoja kylmillä sanoilla, musabiisien sanoilla operoitavaa
kertomusta ja niin edelleen. Kaikissa oppaissa on näköjään perussisältö aika
samanlainen: on henkilöiden pohdiskelua, juonen tasapainottelua, ympäristöä,
näkökulmaa, vuorosanoja ja tyylin vaihteluita. Puhutaan graafisesti villistä
otteesta, mutta Kuickilla taitaa mennä enemmänkin briljeerauksen puolelle.
Uusimpana hiukan samaan
muistilappu- ja alustarunsauteen satsaa myös Arja ja Emma Puikkosen Käsikirja
mielikuvituksen matkaajille (Kirjapaja 2015), mutta siinä graafikko pystyy
näennäiseen hyppivyyteen saamaan väreillä loogisen juonen. Lapsille ja nuorille
suunnatussa oppaassa täytyy ollakin houkuttelevuutta ja uusia jippoja sopivin
välimatkoin. Kun Kuick vaihtelee estotta tekniikoita, Puikkosten idea on mukava
ja selkeämpi: matka ja seikkailu on kirjoittamista. Tuttavallisuutta
ylläpidetään reippaalla sinuttelulla. On siis bussipysäkkejä ja poukamia,
joissa harjoitellaan erilaisia kulkua helpottavia ja täydentäviä asioita
kirjallisen kerronnan matkalla – jopa ficci selvitetään eli siis oma jatkotarina
rakkaista kohteista.
Proosabussiin ei näköjään mahdu
asiaproosaa, ja taitaa olla niin että tiedon erilaiset muodot olisivat
olleetkin jo sitten toisenlaisen bussin materiaalia – silti faktion polut
olisivat olleet mielenkiintoisia nekin tallustella. Sanataideohjaajien ja
opettajien käyttöön oppaasta löytää varmasti tehtäviä, ideoita ja työkaluja.
Mukana on lisäksi viihteellisen oivaltavasti lasten- ja nuortenkirjailijoiden
sekä kuvittajien kommentteja työskentelytavoista, henkilöhahmojen muokkaamisesta
tai hankaluuksista tekstien työstämisessä. Lapset ja nuoret saavat myös
mahdollisuuden kertoa omista oivalluksistaan ja mielikirjoistaan. Tällaisena
kirjaa on mukava selailla myös ihan huvikseen – ja ehkä innostua yhtäkkiä
tuosta vinkistä!
Mitä sanataiteessa voi tehdä?
Sanataideohjaajan oppaassa (Avain
2015) todetaan myös kirjoittamisen tukiopuksien runsas määrä, mutta tekijä,
Päivi Haanpää, valittelee opettamisen näkökulmasta tehtyjen oppaiden olematonta
määrää. Haanpää itse on työskennellyt sanataideohjaajana pitkään, joten kokemus
näkyy hänen kirjassaan. Silti jää kaipaamaan esimerkiksi lisälukemislistaan
mainintaa todella ensimmäisestä, ja yhä käytössä olevasta oppaasta eli Mervi
Kosken perusluotauksesta Taskut täynnä tarinoita (Cultura 1994). Jo vuonna 1985
perustettiin nimittäin Hämeenlinnan kirjastoon Kynäilypiirit, jotka laajenivat
sitten lain taiteen perusopetuksesta astuttua voimaan Suomen ensimmäiseksi
kirjoittajakouluksi. Taskut täynnä tarinoita on nimensä mukaisesti runsas
sanataiteen eri alueiden mallikartta käytännön järjestelyihin ja eri alueiden
käsittelyyn. Alusta alkaen mukana oli myös faktan ja fiktion tunnistaminen.
Tosiasioiden ja kuvitelmien erottamiseen ja yhdistelemiseen käytiin erilaisten
materiaalien kautta kirjoista animaatioihin. Tietokirjallisuuden yhteydessä
myös realistisen kertomuksen yhteyksiä tosiasioihin kartoitettiin.
Sanataideohjaajan oppaassa
puhutaan myös luontevasti fiktiosta ja nonfiktiosta (kätevä termi olisi faktio)
ja todetaan miten luova kirjoittaminen ei ole vain fiktion kirjoittamista.
Haanpää toki tekee laajahkon yhteenvedon sanataiteen opettamisen historiasta ja
muutamalla lauseella mainitsee Hämeenlinnan tienraivauksenkin. Katsauksesta
tulee hyvin esille kentän hajanaisuus ja yhteisten suuntaviivojen puute. Tähän
saumaan Haanpään opas on mainio tienraivaaja: hän käsittelee ohjaajan
identiteettiä ja roolia, miettii opetuskokonaisuuksia ja niiden kokoamista,
palautteenantoa ja jopa ohjaajan omaa jaksamista. Varsinaisia harjoituksia ei
löydy, vaan yleisempiä ideoita ja harjoitustyyppejä. Selkeä kokonaisuus palvelee
sekä sanataiteen aloittelevia ohjaajia kuin jo työssä olevia. Lopusta löytyy
kirjallisuus- ja linkkilista. Mutta oppaasta voi olla iloa kirjoittajille tai
lukijoille: näinä kategorioitten aikana voi nyt harrastaa kirjallisuutta ja
kirjoittamista ja lukemista genre- tai tieto-orientoituneena, analyyttisenä tai
samaistuvana, kielitietoisesti tai vain elämyshakuisesti.
Kirjoittamisen oppaiden ja opettamisen valtatiellä on tunkua - ehkä olisi hyvä myös uutterasti korostaa, että kirjoittaminen on sinällään palkitsevaa. Edellisen blogin moniin kommentteihin kiteytyy niin apurahan hakijoiden kuin myöntäjien tuskanhiki: on nöyryyttävää kun mm. epäävään kirjeeseen ei
kirjata minkäänlaisia myönteisiä ohjeita seuraavaa kertaa varten eikä
neuvovaa virkamiestä saa kirvelläkään kiinni. Mukava kielikuva muuten...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti