Tänään on
sitten vapaan, häiritsemättömän ja ikioman lukemisen päivä – pois kaikesta
sähköisestä ja muusta hörhöilystä. Mitä sitä lukisi?
Olikohan tuo
Karo Hämäläinen joka päivän Hesarissa suositti jäämistä sänkyyn ja lukemaan
kaikkea minkä on jättänyt joulun aikana odottelemaan. Onkohan sarjakuva sopivaa
materiaalia Lukemisen päivänä? Ehkäpä ihan uhalla kahlaan läpi Petteri Tikkasen
seitsemän albumin sarjan, viimeisenä kuin päätepisteenä lapsen, nuoren ja
aikuistuvan miehen tarinalle ytimekkäästi Armeija (Like 2014). Kun on toisaalta
lueskellut näitä kotimaisten nuortenkirjailijoiden nuorisokuvauksia, niin
Tikkanen yltää ihan hyvään suoritukseen jonkun Finlandia Junior –ehdokkaan
Kalajoen hiekkojen rinnalle.
Mitenkähän tämä nyt olikaan, sarjakuvat siis
jäävät Finlandioiden ulkopuolelle? Onhan niillä toki oma palkintonsakin, mutta
monet varsinkin pienemmille tarkoitetut albumit/kirjat lähestyvät kuvakirjaa
kuin veteen piirretty viiva. Olihan siellä juuri tällainen rajanveto eli
Tietäväisen Vain pahaa unta, mutta joskus jää miettimään miten toisaalta
kustantajat, toisaalta raadit tietävät asioista. Hämmästyksekseni nopea kysely
tuotti vastaukseksi ”ei tietoa” tuki- ja palkintomahdollisuuksista. Jos ja kun
raadeille ei tule pohtimaan panevia ehdokkaita, niin turha kai on niitä
kaivatakaan? Tikkasen kohdalla kysymys on tietenkin myös kokonaisesta
varttumisen sukupolvien kierrosta ja perinteistä, jotka Eero - albumeissa tulevat
lakonisen oivaltavasti esille. Pelkistetty, mutta samalla varman mustan viivan
selkeys on iholla ja herättää tunteita, jopa nostalgisia tuntemuksia
sittenkin kaiken kasvamisen samankaltaisuudesta.
Muistatko
enää kuka voitti Finlandia Juniorin 1997?
Jos oikein
hyvin olisi valmistautunut tähän oman elämänsä vuoden kohokohtaan, kirjan
lukemiseen, olisi hankkinut sängyn viereen pinon palkittuja, mutta unohdettuja?
kirjoja. Alexis Kouras nostatti jo tunteita Gondwanan lapsilla (Lasten Keskus)
ensimmäisenä Juniorin saajana. Voiko maahanmuuttaja muka osata käyttää näin
hyvin suomen kieltä? Varmaan on ollut joku haamukirjoittaja? Hauska on
tunnistaa uudelleen kuvittajajia: Kourosilla oli Alexander Reichstein, Kari
Hotakaisen Ritvassa eestiläinen Priit Pärn, Jukka Itkosella Erika Kovanen ja
Eppu Nuotiolla Liisa Kallio, kaikki tälläkin hetkellä mukana olevia
tunnustettuja taiteilijoita. Vuonna 1998 mukana olikin sitten harvinaisuus,
lasten tietokirja, jonka tässä päivän mittaan aionkin uudelleen nautiskella: Marjatta
Levannon Nykytaide suurin piirtein (Otava), jonka veikeistä
sivupersoonakuvakommenteista vastasi Julia Vuori, nykyään yksi omaleimaisista
kuvataiteilijoistamme. Ja Juniorin vei Leena Laulajaisen Kultamarja ja metsän
salaisuudet (Tammi) kuvittajanaan Anna-Liisa Hakkarainen.
Pelkästään Finlandia Juniorin historiaa selaamalla joutuu
oudon nostalgian, surumielisyyden ja kaiken maineen katoavaisuuden hämähäkin
verkkoon. Ravistavia, tärkeitä, erikoisia, kantaaottavia, aikaansa kuvastavia –
mutta onko näillä enää mitään merkitystä muille kuin säntillisille
kirjallisuuden tutkijoille ja bibliografisteille? Ja jollekin hurahtaneelle
blogistille Lukemisen Omaehtoisen Päivän aamuna?
Jotta vielä
oikein rypisi vanhoissa teemoissa ja yrityksissä, niin muistanpa vuodelta 1987
silloisen Suomen Kirjakaupan säätiön lanseeraaman Kirjaviisas –palkinnon,
10 000 markkaa. Enpä kyllä ihan tarkkaan tiedä kuinka siinä sitten kävi
(veikkaan että Arto Paasilinna oli tämä lukijoiden suosikki), mutta hienosti
palkinto saatettiin myöntää kauno- tai tietokirjailijalle. Oikein lämpimästi
suhtaudun vieläkin muun muassa OP-Kiinteistökeskuksen asuntorekisteriä
mainostavan jutun yhteydessä asiakaslehdessä olleeseen Opetusministerin koko
sivun ilmoitukseen ytimekkäällä otsikolla ”Ajattele sitä. Sillä osaako sinun
lapsesi lukea muutakin kuin sarjakuvalehtien puhekuplia ja televisiofilmien
sähkösanomatekstejä? Haluaako hän edes lukea muuta?”
Siellä
kolmisenkymmentä vuotta vanhasta valistuksesta tunnistan sen ajan iskulauseita,
joihin tunnustan itsekin joskus langenneeni. Mutta nyt voikin hyvin laajentaa
opetusministeriön tekstiä koskemaan medialukutaitoa – mutta ehkä sen
voisi laajentaa koskemaan vanhempiakin kasvatuspiirejä: ”Uuslukutaidottomasta lapsesta
kasvaa avuton aikuinen. Täysi-ikäisenäkään hän ei pysty vaikuttamaan
ympäristöönsä eikä ajamaan omia asioitaan. Hän jää helposti syrjään ja
osattomaksi, koska ei pysty käyttämään hyväkseen yhteiskunnan vaikutuskanavia
eikä vaatimaan oikeuksiaan. Hänellä ei ole muuta mahdollisuutta kuin sanoa juu
tai ei.”
Vaalit
lähestyvät. Hyvää Lukupäivää!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti