Kova väite – maailman paras?
Tänään kansainvälisenä lukutaidon päivänä voikin olla hyvin suotavaa ja
oireellista puhua kirjoista, jotka opettavat lapsia ohjelmoimaan. Kyseistä
taitoa on kaivattu valtionhallinnon ylimpiä tahoja myöten pelastamaan suomalaisten
lasten heikentyvää menestymistä erilaisissa lukemistutkimuksissa. Linda
Liukkaan vihdoinkin ilmestynyt ”Maailman paras koodisatukirja” eli Hello Ruby
(Otava 2015) näyttää, että tarvitaan siis KIRJA kertomaan ohjelmoinnista –
verkko ei sitten riittänytkään?
Hello Ruby ei tosiaankaan ole
yksin huseeraamassa markkinoilla, vaikka onkin saanut yltäkyllin tv-tilaa ja
mainostaa ympäri maailmaa voittokulustaan. Lapsien koodauspotentiaalista
kilpailevat myös Elina Hiltusen, Emilia Hiltusen ja Otto Hiltusen Dibitassut –
Matka ohjelmoinnin maailmaan (Readme.fi 2015) – taustajoukoissa myös Linda,
tosin Mannila. Kaikkein komeimman paketin rahalla saa kuitenkin Oppi ja
Ilo-sarjan laatikosta nimeltä Robogem (Sanoma Pro 2015), joka on perhepeli
ohjelmoinnin alkeiden hauskaan oppimiseen.
Pingviinit ja koirat vauhdissa
Sekä Hello Ruby että
Dibitassut käyttävät raameina tarinoita. Linda Liukkaalla on pingviinejä,
django, pyton, lumileopardi, ketut ja robotit. Rubyä luonnehditaan uusien
asioiden oppimisen rakastajaksi, joka inhoaa luovuttamista. Hän kertoo
mielellään mielipiteensä. ”Haluatko kuulla? Isäni on maailman paras. Kerron
hyviä vitsejä. Olen jekuttaja ja haluan kuppikakkuni ilman mansikoita.”
Amerikkalaistyyliin Liukas kiittelee ensisivullaan Kickstarter-yhteisöä,
toteaa, että Android-robotti on tuotettu ja muokattu Googlen luoman ja jakaman
alkuperäisen mallin mukaan sekä käytetty Creative Commons 3.0. Attribution
–linsenssissä kuvattujen ehtojen mukaan.
Tämä huojentaa todella
lukijan mieltä.
Itse tarinassa ei ole
kovinkaan paljon alussa luvattuja lapsuuden tarinoiden aihioita, onpahan omassa
pikkumaailmassaan elävä Ruby, silloin kun isä käy töissä ja työmatkoilla. Äitiä
ei ole mailla halmeilla, mutta isä se osaa järjestää aina yllätyksiä. Ruby
löytää postikortin: isä on piilottanut viisi aarretta, jotka Rubyn on
löydettävä. Kirjan lopussa on vielä työkalupakki, joka ohjaa lasta
ohjelmoinnilliseksi ajatteluksi eli opit järjestetyn käskyjonon, purkamisen
osiin ja säännönmukaisuuksien hahmottamisen. Jos pääset niin pitkälle, sillä
Rubyn varsinaiset seikkailut ovat kovin yksinkertaisia, kuvitus ei erityisemmin
tue lauseitakaan ja vaikuttaa summamutikan oloiselta ja sekavalta. Tuntuu
siltä, että kirja on tehty tapetilla olevan aiheen myyntituotteeksi ja toimii
paljon paremmin omassa ympäristössään, netissä. Toki se on päässyt
lastenkirjojen eniten myytyjen elokuun kirjojen listalle. Ja onhan Linda Liukas
nyt lunastanut käyttämänsä tittelin lastenkirjailija oikein kovakantisella
opuksella. Lastenkulttuuripalkintonsa Liukas on ansainnut varmaan asian
nostamisella yleiseen tietoisuuteen ja kovalla esiintymisdraivilla.
Koirien merirosvopelit
Ei ehkä ihme, että kun Ruby
jää aikuisen sinnikkään opastuksen varaan, Dibitassut kiinnostaa koko ajan
nuoria lukijoita. Toki Dibitassut ovat nekin Futurecoden tavaramerkkejä ja
tietyn mallin mukaan koheltavia inhimillistettyjä koiria. Sekä Ruby että
Dibitassut käyttävät hyväkseen varsin lyhyitä lauseita. Dibitassuissa
tekstityyppi on iso ja helposti luettavissa ja sanat ovat tuttuja. Ruby
puolestaan innostuu kovin teatraaliseen ja vaikeasti ymmärrettävään ilmaisuun:
”Keskity puhtaisiin asioihin” lumileopardi neuvoo järkähtämättömänä. ”Älä
kiinnitä huomiota yksityiskohtiin, jotka vain sekoittavat. Näin keksit ratkaisun.” Toki Dibitassuissakin on huvittavia
yksi-ilmeisiä mallisuojan mukaisia hahmoja ja taloissa alkuperäiset nimet, mm.
School… Mutta Dibitassut tassuttelee konkreettisella tasolla. Välillä on
mukavaa kirjaston hehkutusta, mutta ohjelmointi lähtee tietokonepelin
rakentamisen kautta. Tyypillinen poikakoira Viki tekee malttamattomana kaikkea
hassua, ennen kuin tajuaa miten asioita rakennetaan. No, hyvänä tukena on
tyttökoira Emmi, joka tönii oikeaan suuntaan. Kuin suomalaisesta
koulumaailmasta?
Tärkeäksi ”kohokohdaksi”
nousevat käskyt, niin Rubyn kanssa kuin Vikin lyhyttä muistia kartoitettaessa.
”Voi Viki, etkö muista mitä opetin? Ohjelmoinnissa pyritään tekemään toiminnot
mahdollisimman vähillä komennoilla. Esimerkiksi kun pyysin sinua ohjaamaan
minut kirjahyllylle, ohjelmoit minua sanomalla ’toista 10 kertaa: (ota askel)’
ja ’toista kunnes’.” Pelihän siitä syntyy, ja kenties intoa omankin seikkailun
hahmottamiseen. Mitenkähän olisi
ollut, jos joku mainioista lastenkirjailijoistamme olisi päästetty irti näille
markkinoille, sillä kuinka kummassa kiva teksti ja vauhti alkavat tuntua
ääneenkin lukiessa tönkköiseltä kun päästään käsittelemään ohjelmointia?
Pelilaudalla tönitään ohjelmia
Sitä ei nimittäin tapahdu Robogenin
kanssa, vaikka aikuisen ohjeet kertovatkin, että nyt lapset oppivat
hahmottamaan loogisen päättelyn ja yksityiskohtaiset ohjelmointikäskyt.
Strategiapelissä nimittäin taistellaan timanteista ja ohjaillaan omia robotteja
kahmimaan mahdollisimman monta aarretta – ihan siis kunnon taloudellista
ajattelua pelin ohessa. Pelin suunnittelija, Koodikoulun perustaja Juha
Paananen, ei ole ehkä onneksi innostunut hurjempiin avaruusseikkailuihin. Hän
on luonut varsin koukuttavan lautapelin, jota suositellaan yli kuusivuotiaille,
mutta tämänhän ääressä innostuu varttuneempikin, ehkä nuorempikin – eikä tässä
tarvitse antaa lapsen voittaa. On nimittäin täysi työ pähkäillä itse robottinsa
liikekannallepanoa käskykorttien avulla liikkumaan taitavasti pelilaudalla ja
välttelemään esteitä. Lapset näyttävät näppärästi oivaltavan, miten aikuisen
robotin saa yllättäen torpattua syrjään juuri timantin läheltä. Samalla tulevat
ohjelmoinnin perusasiat opittua kuin huomaamatta. Pelin hyvyyksiin kuuluu myös
mahdollisuudet monipuolistaa kulkua – tai vähän yksinkertaistaa… Mikko Saari
toteaa Lautapelit-sivuston arvioinnissaan – ja tähän yhdyn mieluusti: ” Pelinä Robogem ei ole kovin
syvällinen, mutta lapset innostuivat ja ohjelmointiharjoituksena peli on hauska
ja kiinnostava. --- Robogem
on parhaimmillaan opetusvälineenä, mutta kyllä se pelinäkin toimii. Peliä on
helppo suositella ohjelmoinnin alkeiden opettelun tueksi alakoululaisille.
Perhepelinäkin se toimii.”
Taitaa olla niin, että kaikki
kolmea voidaan käyttää toisiaan tukien. Kaikilla on tietenkin myös netissä omat
sivustonsa ja lisämateriaalinsa ja hehkutuksensa. Kun Robogenistä lähdetään
oman pelin suunnitteluun Dibitassujen kanssa, kyetään varmaankin saamaan aika
paljon enemmän irti myös Linda Liukkaan ja Rubyn manöövereistä. Mutta eivät
nämä kirjat varmaan ainoiksi oppaiksi jää – tämä on juuri nyt trendi ja must…
Mutta aina nämä opukset voittavat tietokirjallisuuden myydyimmät eli värityskirjat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti