Ollaanko saatu taas uusia buumeja lasten ja nuortenkirjoihin? Jos
katselee vaikkapa pääkaupunkiseudun kirjastojen hankintamääriä, niin Helmet –ostajat
näyttävät olevan hyvin huolissaan. Isät ja äidit potevat selvästi
voimattomuutta ja tunneköyhyyttä. Niinpä hyllyille ilmestyy kasapäin näitä
lapsen eri tunnetilojen tukikirjoja ja hymyssä suin neuvoja suoltavia
elämäntapaohjeistuksia. Osa niistä on tavallisen mukavia ja arkipäivään
realistisesti suhtautuvia, osa kuin konsulttiraamattuja. Täytyy tässä kerätä
voimaantumista ja jossakin välissä sukeltaa tunteiden viidakkoon ja katsoa mitä jää käteen. Kirjastotkin voisivat ehkä harrastaa arvioivampaa ostohysteriaa...
Entäpä sitten tarinat, joiden äärellä jää miettimään, miten niitä
lapsille välittäisi tai tarvitseekokaan yrittää selventää? Olisiko tässä menossa
jonkinlainen filosofinen elämänselitys tai hullaantuminen mielessä velloneeseen
ideaan?
Hämärässä on lukemista
Jo Jenna ja Noora Kunnas revittelivät pimeän rajamailla Hämärävaareissaan (Otava 2918) ja
sotkivat kirjahyllyt ja esittelivät trendejä: on Herrasmiesvaaria, Fauna-vaari,
Trendi-vaari ja niin edelleen. Kun Pappa-vaari katoaa yllättäen, koko joukkue
lähtee etsimään. Aikuinen voi nautiskellen näpsiä kirjahyllyistä ja –kasoista
selkiä Kalevipoegista Mihail Bulgakoviin, Peppi Pitkätossun Harper Leen
vierestä. Ja ehkä lapsetkin tunnistavat nykyisin ilman muuta virallisen
historiallisen Draculan?¨
Kuvakirjapinosta Inka Nousiaisen Olemattoman Olgan (Otava 2918) kansikuva oli viimeiseksi toivottu.
Lasten reaktion ymmärtää. Kannessa ei oikein ole mitään koukuttavaa. jollei
aikuinen hiukan avita: eikös tuossa keskellä voisi olla juuri se Olga? Kannet
pitääkin avata selkosenselälleen, jotta vaikutelma parantuisi. Nousiaisen tapa
lähestyä lukijaa on tuttavallinen sinuttelu: ”Hei sinä siellä. Minulla on
sinulle tärkeää asiaa. Haluan esitellä sinulle Olgan, luulen että pitäisit
hänestä.”
Tyyli tuntuu aluksi mukavan
erilaiselta, mutta kun se toistuu ja Olga on aina karussa, niin lapset alkavat
väsyä. Nousiaisen tyyli on myös hiukan junnaava kysymyksineen (niitä on
siroteltu eri tekstityypillä myös lauseiden väliin).
Satu Kettusen tutussa, palkitussakin tyylissä värit vaihtuvat
mukavasti, mutta esimerkiksi tummahkon lilan värisessä pohjassa ei teksti erotu
kunnolla. Kun Nousiaisen tyyli muuttuu filosofisen pohdiskelevaksi
huomaamattoman ihmisen ongelmasta, alkaa pienen kuvakirjaikäisen lapsen
mielenkiinto herpaantua. Eikö tässä etsitäkään sitä Olgaa, joka on piilossa?
Kyllä vaan, mutta kun pitäisi löytää sirkusaukeamalta nopeat pienet jalat
hattarasi takaa, niin ei aukeamalta erotakaan vikkeliä kinttuja, vaan ehkä
paikallaan jököttävät. Tuntomerkkejä opiskellaan, esimerkiksi sormenjälki on
aitoa sinua!
Hämärään katoaa olematon
Vinkkejäkin saadaan, joskin epämääräisiä: ilmeisesti Olga saa
kielensä rullalle? Filosofinen neuvo hukkaajille ja huonoille päiville onkin:
”Oleellista on muistaa tämä: Aina on mahdollista valita myös ilo. Ainakin
melkein aina. Ainakin toisinaan. Ainakin aina on mahdollista olla toiselle
ystävällinen. Kuten Olga on.” Sitten kertoja ottaakin ylivallan ja alkaa
kysellä lukijan mieltymyksistä ja pitämisistä ja luettelee omansa. Mutta missä
on Olga? Hups vain, hän taitaa olla poissa. Eli takakannen kysymykseen Joko
sinä olet tavannut Olgan? täytyy vasta kieltävästi.
Kirjan sanoman tärkeän ytimen toki aikuinen välittäjä ymmärtää:
miten olla näkyvä, miten itsetunto kehittyy, miten huomata toinen, miten ottaa
kaikki mukaan – ja millainen sitä itse oikein on. Satu Kettunen yrittää
parhaansa aukeamilla, mutta väliin nekin tuntuvat sisältävän niin paljon
tavaraa, että Nousiaisen mietteet jäävät hahmottomiksi tai liian konstikkaiksi.
Tästä on tullut pohtineeksi kuvakirjan tekotapaa näin pitkälti
siksikin, että kohderyhmän ja tekijän välinen yhteys on tiukilla:
minkäikäiseksi kokijaa oikein arvellaan? Kuvakirjan muoto ja kuvituskin
muokkaavat kirjaan tarttuvan oletusta. Jonkinmoinen pettymys tuntui olevan, kun
Olgaa ei löytynytkään – alussa verhojen takaa kurkkiva ”tätikin” taisi olla
kirjailijan alter ego?
Hämärässäkö suojelusenkeleitä?
Miten sitten psykologinen jännäri puree lapsiin? Maija&Antti
Hurmeen Varjostajissa (S&S 2018) tytön
sängyn viereen ilmestyy outo sateenvarjoa kantava olento. Salaperäiseen,
unenomaiseen tarinan taustaksi annetaan pieniä vihjeitä: aamulla tyttö näyttää
olennolle äidin kuvaa ja kysyy onko tätä nähty. Myöhemmin tyttö toteaa, miten
äiti varmaan keksisi jonkin ratkaisun ongelmaan.
Missä
äiti on, ei selviä, mutta hän voi olla varjostajien tulon syy. Näin ainakin
lapsikatras arvelee ja innostuu tarinan edetessä arvailemaan. Aamulla olento on
kiivennyt sänkyyn ja tulee mukaan kaikkialle. Kun se avaa varjonsa, alle syntyy
pehmeä hämärä, joka sulkee tytön syliinsä. Varjostajat ovat sekä hiukan
pelottavia että samalla turvaa tuovia. Mutta rasittavia: ne monistuvat ja
isäkin saa oman varjostajansa lähtiessään töihin. Varjostaja haluaa tytön
kaiken huomion, lukee vessassa niin kauan, että tytöltä tulee housuihin, kasvaa
valtaviin mittoihin eikä enää mahdu edes taloon.
Kun varjostajat eivät enää ole sisällä, uni
tulee nopeasti ja voi uneksia tähdistä, lentämisestä. Ja äidistä. Tekijät eivät
selittele sen kummemmin tarinaansa: tyttö keksii tuulisena päivänä lennättää
leijaa. Kun varjostajat avaavat sateenvarjonsa, ne lennähtävät taivaalle ja
tiehensä. Mutta tyttö tietää, että varjostajat tulevat takaisin.
On oikeastaan mukavaa, että annetaan lukijan
mielikuvituksen tehdä omaa työtään ja selityksiään. Se näkyi lapsissa, jotka
keksivät aika huimia selityksiä. Mutta tuli sieltä tuo mielenkiintoinen ehdotuskin:
jos sen tytön äiti oli lähettänyt suojelemaan? Tai muistuma elokuvasta ja
kirjasta: Maija Poppanen tuli sateenvarjon kanssa ja auttoi lapsia.
Mutta
olivatko varjostajat sitten kilttejä vai kauheita? Äänestyksen jälkeen tuomio
oli selvä: ne olivat puoliksi kilttejä ja sitten kauheasti halusivat vain itse
tehdä kaikkea. Summa summarum: omalaatuisen fantasiapitoinen arjen ja
mielikuvituksen yhteensulautuma voi sekin irrottaa lisää tarinointia, pakottaa
ottamaan kantaa ja keksimään selityksiä. Välittäjän kannalta oikeastaan oiva
tilanne – pitää vain vähän toppuutella yhteishuudahtelua ja jakaa puheenvuoroja…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti