Etana editions sai näköjään lunta tupaan, kun heidän valituksensa Sanna
Mandartin voittoisan teoksen Avain hukassa (S&S)plagioinnista ei
tullut mitään. Tekijänoikeusneuvosto totesi ykskantaan, että Etana editionsin
puuhanaisten Jenni Erkintalon ja Réka Királyn Talo kulman takana ja Avain
hukassa ovat itsenäisiä teoksia.
Teoksia jo viime vuonna
vertaillessa asia taisi olla jo muillekin selvä. Enemmänkin jäi mietityttämään,
miksi plagioinnista lähdettiin syyttämään? Toki Sanna Mandart sai
ylitsevuotavan runsaasti vuotuista palkintohuumaa, kun Avain hukassa pokkasi ns. Finlandia Juniorin lisäksi myös Rudolf Koivu -palkinnon. Mutta ovathan Etana editionsinkin tekijätkin
roikkuneet mukana monissa ehdokaslistassa ja napanneet melkoisesti mukavia
apurahoja eri lähteistä.
Lasten
kuvien ymmärtäminen
Mutta
milloin yhden kustantamon tuotanto alkaa toistaa itseään, toisin sanoen valitut
kuvittajat ja aiheet tuntuvat toistavan toisiaan? Etana editions lienee ensimmäistä kertaa ulottanut toimintansa käännöskirjallisuuden puolelle –
varsinaisten kuvakirjojen puolella tämä voisi olla kohauttavakin ratkaisu. Nyt
Claudia Boldtin ja Eleanor Meredithin Tutki
ja tee taidetta (2018) toki kertoo taiteesta, kuten ensimmäinen lause
toteaa. Näinkin voi sanoa, joskin hyvällä ohjaajalla voisi olla myös tärkeä
roolinsa kirjan tehtävien välittämisessä. Ne on jaoteltu erilaisten
tekniikoiden varaan: on maalaamista, veistämistä, kuvittamista, paperin
leikkaamista, rakentamista, valokuvaamista ja yhdessä tekemistä. Lapsen
kannalta on haastava heti alussa oleva määräys: kuvittele taideteos. Kysymykset
ovat aika absurdeja, varsinkin kun vielä pitää miettiä mielessä olevaa
taideteosta ja sen tekijää. Miten se on tehty ja miksi?
Ehkäpä kirjan käyttötilanteessa seiniltä tai
läheltä löytyykin jokin taideteos, mutta on aika haasteellista selittää ilmaisu
taideteos. Onneksi seuraavalla sivulla
on vastauksiakin, varsin mahtipontisillakin ilmaisuilla. Kun kirjaa lähdetään
käyttämään, tehtävät ja ideat alkavat mukavasti selittää alun kysymyksiä.
Kielitaso tosin karsii pienemmät lapset heti pois, ja kirja lieneekin
tarkoitettu jo selvästi varttuneemmille puuhastelijoille. Toisaalta taas
tehtävät ovatkin sitten kovin yksinkertaisia: ”Maalaa vihainen koukero ja
iloinen koukero. Maalaa asioista hahmoja. Pelokas nappi vai nälkäinen
herne?” Kirjassa on vaativia ja
leikkivämpiä harjoituksia, tuttuja ideoita kuten spagetin kanssa touhuaminen
tai taikavoimaviittojen tekeminen – kirjaa onkin kätevintä selailla ja
etsiskellä aikaan ja paikkaan soveltuvia ideoita.
Kuvittamisen kohdalla taustaa selvittävä
tietotekstit. Miksi jotkut kuvat jäävät mieleen esittelee lähinnä erilaisia
yllätysratkaisuja kuvituksiin. Mukana on joitakin nimellä mainittuja
taiteilijoita, joiden teoksia tutkaillaan, monet erilaisia veistosmaisia
luomuksia. Erilaisia ideoita on mukavan paljon ja niiden ohjeistus on selkeä:
sivuilta on helppo poimia kokeiltaviksi vaikkapa urheilulliset kivet, robotin
tekoa ja vanha kunnon vähän unohduksiin jäänyt sekoitusmalli: tehdään
kuutioita, joihin maalataan erilaisia päitä, vartaloita ja jalkoja. Kuutioita
muuntelemalla saadaan aikaan vaikkapa tarinoita tämän hirviön tai taikurin
elämästä. Kirjassa ahnehditaan kyllä kovin laaja kirjoja taiteen maailmasta –
se johtaa toisaalta sitten nopeaan ylimalkaiseen harppomiseen. Mutta ideakorina
Tutki ja tee puolustaa kyllä paikkaansa muiden samantyylisten kirjojen
rivistössä.
Älkää
unohtako vanhempia luotauksia!
Lasten
taideoppaiden kirjo on varsin laaja. Taideteoksien ja maalaamisen oppaiden
lisäksi hyllystä voisi poimia vaikkapa Ritva Heikkisen mainion monipuolisen
kokemusoppaan Nyt minä piirrän (WG
1985), joka todistaa, että lasten kuvataideopetuksessa vanhat konstit ja ideat
kiertävät koko ajan samanveroisina vuodesta toiseen.
Yhdistelmiä esimerkiksi arkkitehtuuriin on
hyvä vetää kuvan katsomisen rinnalla. Pihla Meskasen Iloista rakentelua (Nemo
2017) alaotsikko ”Spagettitorni & leijuva linna” kuvaavat hyvin mainion
oppaan ilmettä. Näissä ohjeissa ja vinkeissä rakennetaan vaikka minkälaisista
materiaaleista. Samalla tutustutaan iloisesti ja leikin kautta arkkitehtuurin
tiloihin, taloihin ja tunnelmiin, annetaan virikkeitä omiinkin rakenteluihin ja
kannustetaan keksimään omia ideoita pienoismallien muodossa rakentelutekniikan
toteutusmahdollisuuksiin.
Heti ensimmäisellä aukeamalla
esitellään värikuvin tarvikkeita. Ensimmäinen rakennusprojekti on kuin suoraan
animaatioelokuvista eli Leijuva linna! Sitä pohjustetaan perustiedoilla
kuumailmapallojen ja lentämisenkin historiasta, käsitellään pallon nousemisen
edellytyksiä ja lähdetään töihin: mitä tarvikkeita, kuinka käyttää ilmapalloa,
linnan suunnittelu ja rakentaminen sekä paperipallon valmistaminen. Entä miten
leijuttaminen onnistuu? Samalla tarkalla ja rauhallisella tavalla voi tutustua
ja tehdä vaikkapa iglun, labyrintin, eläintalon tai jopa hirsimökin
puhumattakaan riippusillasta.
Pophahmoille annetaan niillekin osansa:
millainen on Pokemonin koti? Niin ja se spagettitorni! Spagetin
sijoittelemisten kautta päästään konkreettisesti myös miettimään rakenteiden
kestävyyttä, kolmiomuotojen hyödynnettävyyttä ja ristikkojen asettelemista.
Lopun sanastossa käydään vielä läpi tärkeät asiat eri piirustustyypeistä
mittakaavoihin ja rakennustermeihin. Kirjan houkuttelevien esimerkkien jälkeen
voi tulla mielihaluja tehdä jotain oikein luonnossa. Siihenkin on olemassa
erinomainen opas eli Meskasen aikaisempi kirja, Pieni majakirja (Tammi 2.p. 2008), missä eri kulttuurien asumuksia
puumajoista tiipiihin sovelletaan lasten ja nuorten rakentamiseen.
Iloista rakentelua-oppaan
selkeät ja innostavat valokuvat ovat lasten ja nuorten arkkitehtuuri Arkin
oppilaiden rakentamista pienoismalleista ja piirustuksista. Arkkitehtuuri on
tosiaan erottamaton osa jokapäiväistä elämäämme kuten Meskanen toteaa. ”Kuten
luonto, on rakennettu ympäristökin monimuotoista, ja kun sitä katsoo tarkemmin,
löytää aina uusia kiinnostavia asioita.”
Kesä alkaa. Näistä oppaista
on varmasti tukea ja iloa retkillä kouluhuolista vapaana…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti