Lastenkulttuurijulkaisu Tyyris Tyllerön kevään
paksu kaksoisnumero käsittelee lähes sadalla sivullaan ilmeisen polttavaa
asiaa: kirjailijan, lukijan ja kirjan asemaa. Mari Koppisen artikkelissa (HS
14.4.) mm. kirjailijat Salla Simukka ja Anja Snellman pohtivat yhteistyötä
lukijoiden kanssa – ja nimenomaan nuorten. Kun ennen tuli kouluista
innostuneita ja viitseliäitä kysymyksiä, nyt sävy on muuttunut. Kirjaa ei ole
edes luettu tai kirjailijaa yritetään innostaa kertomaan, mitä kirja oikein
sisälsi. Anja Snellman ei jaksa enää edes hymähdellä, kun lähestymisissä
valitellaan kirjojen liian pitkiä lauseita ja vaikeita kielikuvia. Anja on
huolissaan nimenomaan arvoista ja ajankäytöstä. Onko lukemiselle enää aikaa?
Kansien kuvat Jukka Lemmetty |
Toisaalta
Helsingin Sanomien teettämässä kyselyssä lasten ja koulunsa aloittaneidenkin
kohdalla kirjalla on edelleen samanarvoinen asema muiden välineiden rinnalla.
Kirjoja luetaan ja kuunnellaan mielellään. Missähän tarkalleen ottaen on tuo
maaginen taitekohta, missä asiat alkavat luistaa toisella tavalla?
Tyyris Tyllerössä pohditaan muun muassa
sanataiteen perusolemusta, kirjailijan asemaa, lukemisen syvyyksiä,
maahanmuuttajien tuomaa lisäväriä, satavuotisen Suomen tarjoamia kirjallisia
elämyksiä ja kritiikin mahdollisuuksia.
Viikatteelle töitä
Opetusministeriö ei suostu kertomaan tässäkään
tilanteessa, missä vuodesta 1978 ilmestyneen lastenkulttuurilehden tukemisessa
ongelmat piilevät. Monen tinkimisen jälkeen lähemmäksi konkretiaa päästiin
ilmauksessa ”ei täytä tuen myöntämisen edellytyksenä olevia laatu- ja
vaikuttavuusvaatimuksia.” On lähes carrollmaista nonsenseä ihmetellä, mitä tuo
tarkoittaa.
Lehden
laatu ei riitä? On se sentään saanut osansa lastenkulttuurin
valtionpalkinnosta.
Tyllerö ei
vaikuta tarpeeksi, vaikka taitaa olla kirjastojenkin tilauksissa hyvällä
mallilla ja leviää varsin kattavasti ympäri Suomea opetusministeriön vaatimalla
volyymillä.
Kun
edellinen kulttuuriministerikään ei korvaansa lotkauttanut, pitänee yrittää
uuden kanssa.
Ja etsiä
jostakin kuvaa, missä Tyyris Tyllerö on pudonnut muurilta. Tämän lähetämme
opetusministeriöön ja kulttuurilehtilautakunnalle.
Lastenkulttuurin vinkkari pyrkii puolestaan monipuolistamaan blogiaan. Vielä on käyttämättä vaikkapa videoidut
esittelyt. Odotetaan syksyn kuumaa lasten- ja nuortenkirjatuotantoa ja valitaan
mielenkiintoisimmat. Erityisellä mielenkiinnolla taidan tarttua Mauri Kunnaksen
Koiramäen Suomen historiaan. Siellä näyttää olevan mukana nimittäin myös oma
tutkimuksen kohteeni eli sissi Tapani Löfving. Se saa varmasti lapset taas
innostumaan historiastakin. Mutta mistä vastaavat houkuttimet niille juuri
lukemistaan lopetteleville?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti