Äitienpäivän sanomako löytyy lastenkirjoista? Kotimainen lasten- ja
nuortenkirjallisuus on väliin ennakoinutkin tulevia ongelmia ja trendejä,
ja aina näitä ilmassa olevia perheen ristiriitoja on tutkailtu ajassa liikkuen.
Mainiota Jenni Pääskysaaren
vetämää televisio-ohjelmaa mukaillen seniori pääkaupunkiseudulta kysyy: Pitääkö
olla huolissaan, kun kotimaisissa lastenkirjoissamme ongelmat kasautuvat lasten
päälle ja vanhemmat alkavat hävitä?
Äitienpäivän lahjaksi ei siis
taida aivan olla Hannamari Ruohosen kirjoittama ja kuvittama Kadonnut äiti (Teos 2017). Siinä pikkutytön äiti ilmeisesti saa
tarpeekseen siivoamisesta ja passaamisesta – ainakin mitä kuvista voi päätellä
– ja häviää kovan riidan päätteeksi.
Jo 1990-luvulla tein Outi
Nyytäjän opastamana nuortennäytelmän Äiti lähti ovesta ulos. Äidin rooli oli siinä
aika nopea: hän ilmestyy matkalaukku kädessään estraadille ja painuu ulos
katsojajoukon läpi. Isä ja poika jäävät puimaan rooleja, suhteita ja elämän
tavoitteita. Ongelma ei siis ole aivan uusi.
Nyt tytön lohduttajaksi
ilmestyy nukkavieru koira aikuiselle selvänä symbolina lapsen ahdistukselle,
kysymyksille ja pahalle mielelle. Koira ei ole kovin miellyttävä hahmo terävine
hampaineen, mutta ajaa lapsen tunteiden projisoinnin tällä tavoin tehokkaasti:
koira repii ja hävittää äidin tavarat, sotkee paikat ja riepottelee äidin
pörrösukat.
Onnellinen loppu? |
No, lastenkirjojen raamituksen
mukaan kirjassa lienee onnellinen loppu, koska viimeisessä kuvassa onkin
yllättäen äiti jo pitämässä tyttöä sylissään. Sitä ennen kuitenkin juuri isä
lohduttaa ja antaa turvallisen läheisyyden. Mitenpä tätä nyt käyttäisi?
Ilmeisesti kysymyksessä on vain pintaan ryöpsähtänyt tunnekuohu ja riita, joka
ratkaistaan myöhemmin puhelimessa puhuen. Keskiöön nousee lapsen mielikuvitus,
jolle vanhemmat eivät osaa antaa näköjään kunnollisia selityksiä. Niitä muuten
tarvitaan kirjan välittäjällekin: miksi se koira on välillä tuhma ja taas
kiltti? Minne äiti meni? Oliko se koira tosiaan sängyn alla? Jäikö se tytön
kotiin? Mistä ne riiteli?
Välittäjäkin tuntee silloin
tällöin olevansa kirjailija ja tapahtumien uudelleen luoja. Ainakin se on
haasteellista.
Tasapuolisia häviäjiä
Tämä lienee isänpäivän kirja.
Äiti loistaa poissaolollaan – toki Amoksen (?) omistus lopussa on äidille,
isälle ja rakkaalle pikkusiskolle. Isän työpöydällä näkyy muuten olevan
keskeneräisiä kuvituksia? Miehet tämän kirjan tekevät, ja on oireellista, että
isoisä on tärkeässä roolissa. Kekseliäisyyttä muuten vaatii vastata lapsen
kysymykseen, miksi isoisällä on lintu olkapäällä? Amoskin ryhtyy
pelastustoimiin riuskasti ja miehekkäästi. Enemmänkin kuvittajana tunnettu
Karsikas kertoo nytkin enemmän kuvien
kautta kuin toteavan lyhyissä tapahtumaselostuksissa. Aukeamat ovat väliin
täynnä isoja hahmoja ja esineitä, väliin repaleisia pieniä tapahtumia, joista
voi yrittää seurata juonta. Stressi on siis jännittävä pelastusoperaatio, ja
onhan tämä vertauskuvallisesti ihan yhtä hyvä kuin nukkavieru koira?
Tasapuolisesti löytyy myös uusi kuvakirja, missä lapsi katoaa. Kristina Murray Brodin on tuottelias kirjailija, joka aikaisemminkin on tarttunut perheen ja vanhempien ongelmiin. Allt är precis som vanligt (S&S 2017, kuvitus Maija Hurme) alkaa pikkutytön fundeerauksesta eräänä aamuna: ”Mamma och pappa tjatar. Vill bara bestämma. Har inte tid. Vill de ens ha mig?” Äiti ja isä vakuuttavat kuitenkin olevansa maailman surullisimpia ja kuolevansa, jos tyttöä ei enää olisi. Asia pitää siis tarkistaa, joten tyttö päättää kadota uneensa. Hän seuraa varjona miten vanhemmat todella suhtautuvat, koska asiat eivät muutukaan millään tavalla. Allt var precis som vanligt.
Vanhemmat hätääntyvät ja etsivät ja surevat. Mutta he eivät ole
surullisimpia maailmassa eivätkä kuole. Vain melkein. Kun tyttö tulee takaisin,
hän saa pätevän selityksen: niin kauan kuin vanhemmat toivoivat tytön löytyvän,
he eivät halunneet kuollakaan. ”Vi släpper inte varandra. Vi håller hårt. Solen
på himmelen lyser. Allt är precis som vanligt.”
Onnellinen loppu? |
Ristiriidat kotona, riitely, stressi, ajankäyttö ja lapsen unohtaminen…
Näitä asioita kuvakirjat tuovat lähelle ja muistuttavat toisten tukemisesta ja
muistamisesta. Mutta missä ovat onnelliset perheet? Onko niitä enää
olemassakaan?
Ninka Reitun Sinä olet Superrakas (Otava 2017) taitaa
sitten olla tämä äitienpäivän ilopläjäys. Kansien välistä löytyy kuin runo
lapsen ja vanhemman kanssakäymisestä ja rakkauden erilaisista viitekehyksistä.
Tai hetkinen, on siinäkin ongelma. Päähenkilö on isä!
Tyypittely on reittumaista,
mutta nyt lapsen ja isän ympäristö on muokattu lentäväiseksi: luonnossa maataan
ja pohditaan, kattojen päälle ollaan ja tuhmuuspäivänä heitellään väljän
huoneen tavarat sinne tänne. Reitun tekstissä isä (joka minusta jotenkin
muistuttaa supermiestä ampiaistyylisessä viitta-trikooasussa) selvittelee psykologian
ja jari sinkkostyylin mukaisia kanssakäymiskuvioita vihasta, kiukusta
yhdessäoloon, tykkäämiseen ja rakastamiseen. Rakkaus on supervoima, toteaa
parivaljakko lopussa. On tässä huumoriakin tyypityksissä, mutta eräänlaiseksi
manifestiksihän kirja raamittuu.
Niin, siis vastaukseksi
seniorille pääkaupunkiseudulta: Pitää olla hiukan huolissaan, jos ongelmat alkavat
kasapäistyä lastenkirjoihinkin. Silloin on monen syytä katsoa peiliin. Mutta
onneksi kotimaisesta lastenkirjallisuudesta löytyy vierelle myös hyviä ja
hauskoja lasten, vanhempien ja isovanhempien arjesta ja seikkailuista kertovia
lämpimiä tarinoita. Makustelkaa vaikka persialais-suomalaista ilottelua Nina
Hakalahden ja Tuukka-Omarin seurassa Jukka Lemmetyn viivoin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti