Runeberg Junior –palkintoa hehkutettiin jonkin verran sen takia, että
valintaan osallistuvat itse kohderyhmät (noin 6-9). Ylituomari päätti jättää ratkaisun
lasten käsiin. Olisi ehkä pitänyt
arvata, että valokeila osuu vähän jännittäviin ja sitäkin enemmän erilaisia
huumorin lajeja viljeleviin opuksiin. Palkinto jaettiin mainiossa kielisovussa
kahtia.
Suomalainen meni ns.
spinoff-tyypille eli Timo Parvelan Ellasta ja kavereista reväistyllä Paten kalastuskirjalle. Ruotsalaisessa Den fantastiske Alfred taas seikkailee ulkomailla
petosten ja auringon paisteessa unohtamatta mummoenergiaa. Eli Mitä Suomi lukee
lastenkirjojen kohdalla oli sisällöiltään mainiosti edustettuna. Pate on oman
lajinsa suvereeni tuote eli kaikilta osin mennään korkealta ohi arkisen tylsän
elämän eikä kuvittaja Pasi Pitkänen todellakaan hänkään ryömi rimojen alta. Liioittelevaa
meininkiä on myös Alfredon kuvittajalla Joanna Vikström Eklövillä.
Ehkä nämä palkitut pläjäykset
kuitenkin ovat monipuolisempaa hermolepoa kuin nykyinen villitys kertoa, miten
kurjasti koulussa ja kavereiden kanssa menee. Ja vielä rustata nämä tunteet
päiväkirjan muotoon kaiken kansan psykiatrisen naurun pilkattaviksi. Onks
noloo, hei?
Hiukan sääli, koska Runeberg
itse toki mainiona viihdekirjailijana osasi myös repäistä tarvittaessa ihan
dadamaisesti. Löysin kansallisrunoilijamme ravintolaillan jälkeen todella
monimielisen ilmeisesti servietille rustatun mielenilmaisun alun perin Arto
Kytöhongalle. Hän julkaisi siitä aikoinaan oman graafisesti leikittelevän
kirjasen. Taitelija Kari Ripatti puolestaan teki oikeutta säkeiden
soljuvuudelle omalla tavallaan – aikoinaan tämä yhteinen teos oli esillä myös
Porvoon kirjaston näyttelyssä.
Eli olisi sitä voinut
räjäyttää kansallista identiteettiä toisellakin tapaa lasten- ja
nuortenkirjojen valinnoissa.
Miten perhe pärjää nyt ja ennen?
Olisiko kuitenkin niin, että historian havisevilta lehdiltä voisi
poimia yhä edelleen mainioita ja käyttökelpoisia analyysejä satavuotiaan
itsenäisen Suomen tilasta? Joskus ajattelee, että lastenkirjallisuuden ja oman
kirjahyllyhistoriansa tuntemisella voi löytää yllättäviä polkuja nykyhetkeen.
Mieluusti nostaisin esille
tällä kertaa kaksi luotausta. Vuonna 1977 silloin tv-persoonanakin tunnettu
psykologi Kirsi Kivinen teki WS:n Tenavakerhoon analyysin nimeltä Mikko ja markat (kuvitus Kikka Hammar). Siinä
käytiin läpi isän joutuminen pakkolomalle ja sen vaikutukset perheen
taloudelliseen tilanteeseen. Tapahtumien kulussa käydään läpi naisten kotityöt
ja niiden jakautuminen, naisten työelämään siirtymisen vaikeudet ja rahan
riittäminen.
Kun isällä on nyt aikaa, hän
ehtii ja joutuu selvittämään Mikolle, miten raha pyörittää yhteiskuntaa. Näin
käsitellään verot ja niiden jakaantuminen, eduskunnan työ ja edustajien
lupaukset. Väliin luennoimisen puolelle menevä rupattelu tuo kuitenkin hyvin
esille esimerkiksi yhteiskunnassa mahdolliset käyttäjille ilmaiset asiat
kirjastosta lähtien.
Marjatta Kilven Koti-isä (Lasten oma kirjakerho 52 1979)
on puolestaan täyttä tavaraa, vaikka sen ottaisi käteensä tänä päivänä. Kilpi
osaa rauhallisen selkeästi, mutta samalla sopivasti tunteita esitellen kertoa
samanlaisesta alkutilanteesta. Isän työttömyys kerrotaan realistisesti perheen
näkökulmasta. Kilpi kuvaa neljähenkisen tiimin erilaiset suhteet, ahdingon, yhä
lisääntyvän huolen ja säästöjen hupenemisen taitavasti paisuttamatta asioita.
Pienet yksityiskohdat
varsinkin pienen Petterin suhtautumisessa ovat esillä silottelematta ja tuovat
mukaan sisäisten roolien muokkaantumisen. ”Äidin puheista Petteri vähitellen
ymmärsi, että isän työpaikalla – firmassa, kuten äiti sanoi – olivat asiat
menneet huonosti. Työtä ei enää riittänyt jokaiselle. Oli tullut uusia hienoja
koneita, tietokoneita, jotka nyt tekivät työt ihmisten puolesta. Ja ne ihmiset,
joiden puolesta koneet tekivät työtä, joutuivat joskus pois työpaikoiltaan,
työhuoneistaan, kirjoituspöytiensä takaa.”
Kun isä on vähitellen ottanut
yhä enemmän vastuuta kotitöissä, Petteri pääsee samalla lähemmäksi ennen niin
kiireistä isäänsä. Äiti pääsee töihin, ja isän jääminen kotiin saa pihalla
kaverit pilkkaamaan naismaiseksi. Tästäkin selvitään vanhempien kanssa
puhumalla. Arkeen tulee paljon muutoksia, jotka kuitenkin lisäävät kaikkien
ymmärrystä toisistaan. Vauvan sairastuttua joudutaan pohtimaan lisäksi kuka
pitää kenestäkin ja kuinka paljon. Ulla Vaajakallion pehmeän pastellinsävyiset
tilannekuvat luovat oman, lähentävän tunteen lukemiseen.
Molemmissa kirjoissa on toki
onnellinen loppu. Töitä löytyy, ja samalla lapset ovat saaneet rautaisannoksen
esimakua yhteiskunnan erilaisista rakoiluista – mutta myös perheen
yhtenäisyydestä ja ratkaisumalleista. Näitä asioita käsitellään edelleenkin
yllättävän vähän lastenkirjallisuudessamme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti