YLEssä on menossa itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi kirjakavalkadi,
missä keskustellaan aina yhdestä kirjasta kultakin itsenäisyyden vuodelta.
Toistaiseksi esittelyjen intohimon mittari ei ole kivunnut kovin korkealle,
mutta miten käy kun mukaan tulevat lastenkirjat? Jos niitä löytyy?
Lastenkamarin aarteiden Tiina |
Ensi alkuun ei näytä hyvältä
tästä vuodesta lähtien. No, vuodelta 1997 löytyy Mauri Kunnaksen Koiramäen joulukirkko, joka lienee
valikoitunut mukavasti jutunainesta tarjoavan taustansa takia. Sitten saakin
mennä aikapyörässä rutkasti taaksepäin aina vuoteen 1961, jolloin Anni Polva
oli jo lanseerannut Tiinansa (1950) – käsittelyyn pääsee arvatenkin tyttökirjan
ja tyttöjen roolituksen ansiosta Tiinalla
on hyvä sydän.
1950-lukua eivät Ylen
toimittajatkaan voineet sivuuttaa ihan noin vain. Vaikkei Aapelin Pikku Pietarin pihaa tai Yrjö Kokon
huimaa koulu- ja vaellussaagaa Sudenhampainen
kaulanauha (1951) laskisikaan ihan selväksi lastenkirjaksi (1958), niin
Kirsi Kunnas (Tiitiäisen tarinoita
1957) ja Tove Jansson (Muumipapan urotyöt
1959) ovat tietysti itsestäänselvyyksiä. Varsinkin kun Muumipapan kanssa
voidaan miettiä valistuneen Itsevaltiaan erilaisia vallankäytön muotoja.
Itsevaltiaan arpajaisissa |
Rauha Virtasen Seljan tytöt (1955) on hyvä valinta
kertomaan nousevasta kantaaottavasta nuortenkirjasta. Seuraavan osuman
löytääkseen pitääkin matkustaa jo vuodelle 1922, kun Anni Swanin Pikkupappilassa saa oman käsittelynsä. YLEn
esittelyissä pyritään luotaamaan myös aikakauden olemusta ja tapahtumia. Kun
Jörn Donneria haastateltaessa oltiin kovin kiinnostuneita terveydentilasta,
niin onneksi lääketieteellinen puoli ei kiinnostane niin paljoa
lastenkirjailijoiden esittelyissä.
Monipuoliset taustoitukset
Sitä varten löytyy parikin mainiota opusta. Vanhempi, Lastenkirja aikansa kuvastimena (2005)
lähtee jo 1900-luvusta ja esittelee silloin Anni Swanin – tuottelias tekijä
kirjoitti Tottisalmen perillisen jo
1914 eli hiukan liian aikaisin itsenäisyyden juhlavuotta ajatellen. Kiljusen
herrasväki ei päässyt mukaan, vaikka Kiljusen
Plättä tuli sopivasti vuonna 1917 kuten kautta aikojen suosituimmaksi
kuunnelmaksi päätynyt Aili Somersalon Mestaritontun seikkailut.
Kavalkadista saa mainion
kuvamateriaalin ansiosta laajemmankin kuvan kirjojen julkistamisajankohdista.
Pakollinen hahmo on esimerkiksi Oiva Paloheimon Tirlittan (1953), muita kymmenlukuja koristavat Uolevi Nojonen,
Marita Lindquist, Hannele Huovi ja Tuula Kallioniemi.
Ismo Loivamaakin muuten toteaa
johdatuksessaan Lastenkamarin aarteisiin
(2017), miten 1950-luku oli oikea kirjallisuuden runsaudensarvi ja varsinkin
1959 oikea supervuosi: Merja Otavan Priskasta
Marjatta Kurenniemeen, Kaija Pakkaseen, Aila Nissiseen, Kerttu Vuoriseen ja
Kerttu Juvaan. Hänen Pesulan Maritansa
on työläiskirjallisuuden esimerkki, joka Loivamaan mukaan ”uhkuu työnkuvausta
ja kaupunkielämän hurjuutta."
Kansi Tarja Kettunen |
Runsaasti ja viitseliäästi kuvitettu katsaus avaa nuoremmillekin
sukupolville kurkistusreiän isovanhempien varttumiseen. Neljäkymmenluvulla
syntyneet ovat tämän päivän isoisä ja -äitejä, jotka vaikuttavat tiiviisti
lapsenlapsien elämään ja kulttuurin käyttöön. Eniten Loivamaa panostaa lasten
ja nuortenkirjoihin, mutta mukana on löytöjä lastenmusiikin, teatterin ja
elokuvan puolelta. Lempilastaan lastenlehdistöä tekijä tuo esiin niin
aikaisempien valopilkkujen kuin nykyisen ahdingon kautta. Mukana on maistuva kattaus
muistoja, elämyksiä, tarinoita ja anekdootteja lastenkulttuurin värikkäistä
vaiheista. Loivamaa on myös kerännyt mukaan tärkeimmät kulttuurikeskustelut ja
taistelutkin hurmahenkisen suomalaisuuden, selkoistamisen, helppolukuisuuden ja
politiikan puolelta.
Sattumia roppakaupalla
Lapsenlapsen kanssa kuvia katsellessa löytää esimerkiksi 50-luvun
sarjakuvat, teinimusiikin ja edelleen tutut lastenkirjailijat.
Lastenkirjailijoiden järjestö, Nuorten kirja perustettiin 1946, mutta nyt
pyydettiin rohkeasti Nokia oy:tä toiminnan tukemiseen miljoona markkaa. Ei tullut. Sitten
seurasivat television ja amerikkalaisen viihteen ryntäys. Lastenkulttuurin
vihaiset äänenpainot nousivat lähes vallankumoukseen, kun ”1970-luku teki
lapsesta kelpo ihmisen, jonka ääni vahvistui – ja jota alettiin kuunnella.”
Eri vuosikymmenten alkuun
Loivamaa on tiivistänyt tapahtumien oleelliset muutokset. Kun lastensielun
teknokraatit pääsivät pannasta, myös selkokirjoista alkoi tulla yhä
varteenotettavampi vaihtoehto monille ikäryhmille. Nuorten musikaalit
kukoistivat, Potter saapui 90-luvun lopulla. Lama muutti myös lastenkulttuurin
aiheita. Nyt tarjottiin filosofiaa ja kuoleman kohtaamista. Kansainvälisyyden
kasvu ja tietokoneiden lumovoima hallitsivat ja fantasia kukoisti. Niiden myötä
päästään tämän hetken ongelmiin ja perheen muutoksiin. ”Kaiken
kansainvälisyyden keskellä vallitsee kansallisten teemojen trendi. Oma historia
kiinnostaa lastenkulttuurin tekijöitä kuumeisemmin kuin vuosikymmeniin. Huolta
aiheuttaa se, että kustannusala riutuu ja suurten kustantamoiden julkaisulistat
ovat kutistuneet dramaattisesti. Pienet kustantamot ovat entistä tärkeämpiä.”
Lastenkamarin aarteiden sivuja käännellessäni tunsin tuttuuden ja
haikeuden lisäksi mielihyvää lastenkulttuurin monipuolistumisesta ja
yleistymisestä. Monet aiheet ja ratkaisut ovat olleet toisaalta vuosikymmenten
aikana käytössä ja kokeiltuina.
Lastenkulttuurin nykyistenkin tekijöiden on hyvä nähdä taaksepäin ja
rakentaa koetellulle pohjalle.
Nopeaa silmäilyä varten
Lastenkamarin aarteissa on kätevät vuositaulukot 1940 -luvun rajusta murrosten
ajasta vuoteen 2016 saakka. Ismo Loivamaa kirjoittaa lopuksi: ”Nostalgia ja
nykyhetki lyövät sopuisasti kättä. Tove Jansson on kuvaillut lapsuutta näin:
¨Lapsen maailma on voimakasvärinen maisema, jossa turvallisuus ja katastrofi
kulkevat rinta rinnan ja elävöittävät toisiaan.¨ Lastenkamarin aarteet -teoksessa
kuljetaan lapsen maailmaa kahdeksan vuosikymmenen ajan.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti