Vauvaikäinen kilpailu nostaa uusia tuulia
Nyt kun tamperelainen PLÄTTÄ-palkinto lasten
vuosittaisista suosikeista lopetettiin kunniallisten vuosikymmenien jälkeen,
jäljelle on jäänyt huomattavasti nuorempi, melkein vauvaikäinen LUKU-VARKAUS.
Jos esiraati on mennyt läpi peräti 130 kirjaa viime vuodelta, niin siinä taitaa
olla mukana jo pari vauvojen lorutteluakin. Nepä kuten kuvakirjat ja selkeästi
ohi noin 13 –vuoden iän suunnatut opukset jätettiin suosiolla pois.
Valintaraadissa oli siis niin kirjakauppiasta, kirjastonhoitajaa kuin tukijaa
ja markkinointipuolta. Itse 3500 euron palkintokirjan valitsevat sitten kuusi
Könönpellon Lehtoniemen oppilasta 3-5. luokilta kesäkuun alussa.
Tällä kertaa lista on oikein mielenkiintoinen. Panin
tyytyväisenä merkille, että raati on nostanut esiin hyviä esimerkkejä pienten
ja erikoiskustantajien puolelta – vain pari ns. suurfirmaa on mukana. On
Myllylahtea pariinkin otteeseen, Haamukustannusta ja Kustannus-Mäkelää Otavan
ja Tammen rinnalla. Mukava on myös, että esiraati on kirjannut aatoksiaan muistiin
– onhan melkoinen etuoikeus päästä lukemaan kokonainen kirjo yhden vuoden
tuotantoa. Sieltä löytyi monta aiemmiltakin vuosilta tuttuja seikkoja:
kirjasarjat ja itsenäiset jatko-osat pitävät pintansa, eläinkirjat ovat
edelleen suosiossa samoin kuin fantasiakirjat. Hyvä asia on lapsille
tarkoitettujen jännitys- ja salapoliisikirjojen määrän lisääntyminen.
Fantasiapiirteitä on yhä enemmän mukana arkirealismissa, ja tekijöihin on
ilmestynyt pareja – ja muuten: niitä on myös enemmänkin lastenkirjojen puolella
- tunnettujen kirjailijoiden lapset alkavat ansaita omia kannuksiaan.
Raadin ja omien kommenttien kirjo
Raadin ja omien kommenttien kirjo
Nyt on mukava
verrata omia muistiinpanojani näistä kirjoista, jotka olen kirjoitellut
muistiin jo kirjastojen ilmestyttyä. Ensimmäisenä pinossa on Marja Ahon
Hii-o-hoi! Aarre näkyvissä! Raati toteaa vähän ympäripyöreästi, miten kirjassa
riittää jännitystä mutta kenties vielä enemmän hauskoja tapahtumia. Kirjaa
lukeva aikuinenkin purskahtaa kuulemma välillä nauruun. Itse löysin kirjasta
muutakin: kapteenin
päiväkirjamerkinnät rytmittävät sopivasti seikkailua ja antavat myös
vauhdikkaita muistoja hurjilta myrskymatkoilta. Plussaa on myös aarteen
paljastuminen Isokarhun haudaksi, minne myös papukaija halusi kuolla. Kauneusvirheitä
sattuu kuten luihun merimiehen turhassa lisäyksessä, mutta lisäarvoa tuo Allun
isän satiirisen hauska hahmo. Näyttelijä on heitetty jäähtymään yhteisestä
kodista chili-innostuksensa takia: liian tulinen tuliainen ei sopinut äidille.
Suokaislan suloinen Cecilia on raadista realistinen ja sujuva kuvaus nykymaailmasta, perheistä ja ystävyydestä. Lasten ja aikuisten haaveet ja todellisuus näyttävät olevan kovassa törmäyskurssissa. Kirja tiivistää tämän hienosti lapsen ja hänen lemmikkieläimensä väliseen suhteeseen. Samaa mieltä olen minäkin. Satu Heimonen paljastuu varmaotteiseksi kirjoittajaksi, jonka juonenkuljettelu sujuu näppärästi. Milkasta ja Liidusta kasvaa parhaimmillaan ihan kiinnostavia tuttavuuksia.
Suokaislan suloinen Cecilia on raadista realistinen ja sujuva kuvaus nykymaailmasta, perheistä ja ystävyydestä. Lasten ja aikuisten haaveet ja todellisuus näyttävät olevan kovassa törmäyskurssissa. Kirja tiivistää tämän hienosti lapsen ja hänen lemmikkieläimensä väliseen suhteeseen. Samaa mieltä olen minäkin. Satu Heimonen paljastuu varmaotteiseksi kirjoittajaksi, jonka juonenkuljettelu sujuu näppärästi. Milkasta ja Liidusta kasvaa parhaimmillaan ihan kiinnostavia tuttavuuksia.
Pohjanmaalla
aaveet jylläävät
Kummajaisten kylä herättikin
ristiriitaisempia tunteita. Raati ei oikeastaan arvioi enempää, vaan toteaa,
miten lapset elävät tavallista elämää tavallisessa korpikylässä.
Siellä tuntuu tapahtuvan yliluonnollisia asioita: keijukaisia, kummituksia,
velhoja, noitia, vampyyrejä - mielikuvitus laukkaa ja usein kummallisilla
tapahtumilla onkin aivan järkevä selitys. Tarinat eivät selitä onneksi liikaa
ja välillä salaperäisyys jää kytemään lukijan mielessä. Ulkoasu ei minun mielestäni
ollut kovin kummajainen kovasta yrityksistä huolimatta. Sen sijaan
kirjoittajien tekstit viides- ja kuudesluokkalaisten toilauksista Korpikylässä
ilmeisesti jossakin Pohjanmaalla ovat mainioita. On sääli oikeastaan, ettei
jutuista ole tehty toisella tavalla kuvitettua, kovakantista kirjaa. Niin
hersyviä, osuvia ja hauskoja tilanteita tarinat ovat tulvillaan. Samaan saumaan
on saatu lieviä rakastumisen ongelmia, isovanhempien kekseliäisyyttä ja
lämmintä tukea nuorille, koulun menoa ja opettajien omia suruja. Ja myös
vanhoja taruja, oikeita kummitusjuttuja ja vähän väärempiä; kokonainen
elämänkirjo. Miellyttävä tuttavuus! Kumpi tekijöiksi merkityistä, Mervi
Heikkilä ja Jussi Matilainen, onkaan kirjoittanut mitä?
Jälleen
parivaljakko kirjoittajina, Jaana Lehtiö ja Helena Miettinen, kohteena kahden
tytön seikkailut. Raati paljastaa, miten tytöt huomaavat
ympärillään tapahtuvan erikoisia asioita, jotka tuntuvat liittyvän sata vuotta
aikaisemmin kadonneeseen palkintopokaaliin. Pelottavien tilanteiden jälkeen
tytöt joutuvat miettimään suuriakin asioita kuten menneisyydessä tapahtuneen
vääryyden oikaisemista. Lehtiön ja Miettisen tarina kuvaa hyvin lapsen
sopeutumista uuteen ympäristöön. Se kehottaa kokeilemaan uutta ja katsomaan
maailmaa ennakkoluulottomasti.
Miksipä ei näinkin. Omissa merkinnöissäni totean aika
lakonisesti, miten kokonaisilme on kohtuullinen, mutta lavea – tiivistämistä
olisi tarvittu. Fantasiapuoli tuntuu kovin mukaan ympätyltä.
Vanhat tekijät rinnalle
Hannu Hirvonen on puolestaan näitä edellisiä, vielä
lasten- ja nuortenkirjan teossa aloittelijoita, pitemmän uran tehnyt tarinaniskijä.
Tohtori Kilinkali onkin varmaotteinen sekoitus kauhua, fantasiaa ja
arkirealismia, jonka henkilögalleriakin on modernisti sateenkaarivärinen
mitenkään osoittelematta. Kuten raatikin totesi, minua häiritsi niin monessa
viime vuoden nuortenkirjassa siinnyt tapa jättää kirja ikään kuin kesken
lopussa: hei, kai tajuat, että jatkoa on tulossa! Tässä kirjassa se jättää
kyllä langat aika pitkälle solmimatta ja lukijan ymmälleen.
Aikaisemminkin
taitavien toden ja fantasian välillä peilaavien lastenkirjojen tekijänä
esiintynyt Marja-Leena Mikkola sai lastenkirjallisuuden valtionpalkinnon 1978.
Pitkästä aikaa satukirjalla mukaan nostettu Mikkola on raadin mukaan
vesiensuojelun lisäksi kertomassa vahvasti perheen merkityksestä ja pikkuveljeen
suhtautumisesta. Tarinassa punotaan yhteen useita unimaailmoja ja monia vanhoja
kansansatuja. Anni Mannisen (1978) ja Jälkeen kello kymmenen (1985)
jalanjäljissä siis ollaan. Minun mielestäni tässä sekasalaatissa arkirealismi –
sinänsä ihan mukavasti kuvattua ison lapsiperheen arkea – sekoittuu saumat
näkyen luonnonsuojeluun - rantaa yritetään muuttaa lomakäyttöön - ja
vedenalaiseen fantasiamaailmaan. Pahoilla ihmisillä on omat vesihahmonsa ja
samalla taistellaan varsin traditionaalisesti likaavia vedenhaltijoita vastaan.
Onko tämä sitten humoristista vai inhorealistista: Reetta muuttaa hirviökalan
Vedenpojaksi katkaistuaan ensin terävät hampaat ja suudeltuaan vasta sen
jälkeen? Helmenkantajassakin asiat jäävät kuin kesken: äkkiä isä tulee matkalta
ja paha Elmi-täti häviää yhdellä lauseella.
Koulusta
karkaaminen voi olla etu?
Ellasta ja kavereista karkaamassa koulusta ei tarvitse
sanoa sen kummempaa. Siinä on kaikki niin kuin ennenkin. Vaan miten käy
lapsiraadin kuuluisan kirjailijan kyydissä? Bestseller-nimiä on kuitenkin vain
yksi, Timo Parvela. Suosio ei tietenkään ole este ehdolle pääsemiseen, mutta
miksi tämä koululuokka eikä esimerkiksi Nopolat tai Kallioniemi? Varsinainen
raati joutuukin nyt kovan paikan eteen: onko Ella viime vuonna parempi kuin
muut ja parempi kuin omat edeltäjänsä vai juuri ilmestynyt uusin vai kulkeeko
se tuttuja, varmoja kuvioitaan? Onko muualla freesimpää tavaraa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti