Lasten ja nuorten tietokirjallisuus on mukavasti monipuolistunut ja
ottanut jopa uusia aluevaltauksia – paremmin ja ei niin loppuunviedysti.
Käsittelytavoissa on myös paljon eroja: vanha arvuuttelu ja oikean vastauksen
avittama hyppely sivulta sivulle on jälleen muodissa esimerkiksi Lasten
Keskuksen historiaseikkailuissa kuten Timothy Knapmanin Kilpajuoksussa Rooman halki, avattavat luukut lisäävät tai sekoittavat
lukemista. Sarjakuva voi tuoda rankatkin kokemukset helpommin lähelle. Sinänsä
myönteistä on lisäksi lähiympäristöjen kohteiden esittelyjen lisääntyminen
vaikkapa kuten Heikki Rissasen kuvauksessa Arabianranta
ja lähiympäristö Nallen ja Katin silmin (Printek). Uuden rakenteilla olevan
Helsingin kaupunginosan esitteleminen lapsille ja miksi ei vanhemmillekin olisi
kaivannut vain kunnon graafista satsausta kuvitukseen ja tekstiin. Itse alueen
erikoisuudet ja nähtävyydet tulevat kyllä esille, väliin jopa houkuttelevasti Kumpulan
kartanosta Viikkiin, Lammassaaresta Kuusisaareen.
Mitä ovat unelmat?
Hälyttävät uutiset yhä nuorempien velkaantumisesta ja ongelmista
talousasioiden hoidossa ovat poikineet ainakin yhden yrityksen asioiden
selventämiseksi. Muistan aikanaan kirjakerhon kirjan Mikko ja markat, joka oli
aikanaan kovin harvinainen taloutta sivuava lastenkirja. Terhi Majasalmen ja Camilla Tuomisen Koululaisen rahakirja (Readme.fi) lähtee
varsin filosofisilla mietteillä liikkeelle. Mitä ovat unelmat? Jos saa
haluamansa helposti, onko se unelma lainkaan? Vertailun kautta voidaan
todentaa, miten unelmat voivat toteutua. Mutta samalla syntyy ehkä epäilys,
pystymmekö itse samaan. Voimme tulla kateellisiksi.
Sitten seuraa nykyisten
itsetuntokirjojen esimerkin mukaisesti tarina unelman toteutumisesta eli Isaac
Elliotin tie tähdeksi. Entä millaisia ratkaisuja on olemassa? Helposta
ratkaisusta edetään pikaratkaisuun – vaikkapa velkakirjalla – huomaamatta, mikä
ympärillämme on todella totta. Varsinaisesti rahankäyttöön päästään
seikkaperäisemmin puhuttaessa velkakierteestä, pääomasta ja korosta. Tämän
jälkeen pohditaan erilaisia suhtautumistapoja rahaan ja korostetaan oman
tekemisen tärkeyttä – kukaan ei tule hakemaan sinua sohvaltasi! Yksi askel
kerrallaan edetään kohti unelman toteutumista. Tarinana on kuvaus 11-vuotiaasta
Arvista, joka äidiltään saamansa 150 euron lainan turvin kehitti oman hyvin
menestyvän korupajan.
Entä millaista on viisas rahankäyttö? Nyt
käydään läpi erilaiset tilit, korkokoneen toiminta, sijoittaminen – esimerkkinä
Chisun toiminta laulamisesta saatujen tulojen käytöstä. Kautta kirjan tekijät
korostavat, miten tulosta ei yleensä näe heti. On muistettavaa kuitenkin koko
ajan ihmissuhteisiin, terveyteen ja turvaan liittyvät tekijät, jotka antavat
vankan pohjan oman unelman saavuttamiseen. Koululaisen rahakirja ei ehkä ole
aivan sitä, mitä odottaisi otsikon perusteella. Se toki sisältää jonkin verran
peruskäsitteiden selventämistä, mutta enemmänkin tarkoituksena näyttää olevan
psykologisen viitekehyksen luominen ja oikean suhtautumisen opettaminen
rahankäytön lainalaisuuksiin. Kuvituksen lapsenomaisuus ja pikku-ukot eivät
tosin erityisesti tue sanoman omaksumista.
Sarjakuvantekijät tärkeällä asialla
Viimeaikaisten tapahtumien valossa
tarvittaisiin yhä enemmän erilaista tiedollista ja kaunokirjallista materiaalia
pakolaisista ja turvapaikanhakijoista. Kotimaisessa nuortenkirjallisuudessamme
ongelmakenttää on sivuttu koskettavasti useaan kertaan, mutta tietokirjat ovat
jääneet vähemmälle. Hannele Richertin
toimittaman koosteen Mitä sä täällä
teet? (Voima & Into) tarinat maahantulosta vaikuttavat useammalla
tasolla. Toisaalta ne kertovat maahanmuuttajien tunteista, pakolaisuuden
olotilasta, toisaalta esittelevät kotimaisia ja muitakin sarjakuvantekijöiden
monen muotoista kuvatulkintaa.
Kertomusten
väliin on otsikoitu erilaisia tietoiskuja peruskäsitteidenlisäksi esimerkiksi
alaikäisten turvapaikanhakijoiden tilanteesta, turvapaikkahakemuksista tai
Schengen-sopimuksesta ja jopa vaihto-oppilaiden kokemuksista. Kun 15 eri
puolilta maailmaa pohjoiseen tullutta eri-ikäistä ihmistä on kertonut
tarinansa, on saanut vaikuttavan poikkileikkauksen ongelmakentästä. Lähtömaa,
matkalla kohdatut ihmiset ja sattumakin vaikuttavat matkantekoon: ahdistavien
tilanteiden rinnalla on myös hyviä kokemuksia. Mitä sä täällä teet on paikoin
hyökkäävä, paikoin riipaiseva – kokonaisuutena ajattelemaan yllyttävä haaste.
Metsän tuotteista tavaroiden salaisuuteen
Alfamer on kustantajana kunnostautunut varsinkin lasten ja nuorten
työkoneita sekä mummon aikaisen maaseudun työntekoa kuvaavien kirjojen
tuottajana. Lauri Lehtisen kirjan Millan
harvesteri alaotsikkona on tietoa ja tarua metsästä. Tieto tuleekin
mukavasti esille ja hyvin jaksotettunakin. Metsän tarjoamista
työmahdollisuuksista jatketaan lähemmin esittelemään ammatteja, mietitään
metsän antamaa toimeentuloa turkiksista tervan kautta nykyaikaan. Puun käyttö
polttoaineena on mielenkiintoinen kokonaisuus höyryveturista ja puukaasusta
uusimpiin innovaatioihin eli puutuotteisiin: hirsitaloja, laivoja, sahatavaraa,
levytuotteita. Puusta paperiksi taas selvittää selluloosan synnyn, miten kirjat
ja pakkaukset syntyvät tai jopa farkut tai paidat. Puun kuljetuskin on virtaviivaistunut
tukinuitosta rekkoihin, mutta uusiakin ideoita on löytynyt.
Valitettavasti asiantuntevaa
tieto-osuutta latistavat tekijän omat lapsenomaisuutta tavoittelevat piirrokset
ja kovin omatekoiset runot. Tähän kirjaan olisi kannattanut satsata esimerkiksi
valokuviin tai ammattikuvitukseen, jolloin kokonaisuus olisi todella avautunut
monipuolisemmin.
Tavaroiden parissa tiedollistumista on tarjolla enemmänkin,
muistetaan vaikkapa Iiris Kalliolan Kumipallosta lasi-ikkunaan tai parin
vuoden takainen John Farndonin Sehän
toimii! (Lasten Keskus), missä mukana on esimerkiksi limsatölkkien
kierrätys, leivän paahtaminen ja satelliitin vieminen avaruuteen. Ensin on
talo, jonka läpileikkauksen avulla selvitetään mitä kaikkea talossa asumiseen
tarvitaan ja mitä esim. maan alla on. Sitten selvitetään lähemmin sähkö,
aurinkovoima ja paneelit ja äkkiä perään ovikellon toiminta, hiustenkuivaimen
rakenne, monitoimikone. Ja isolla sivuille leviävillä sivuilla ja isolla
aukeamalla pizzanvalmistus ja lopuksi mitä pizza todella sisältää.
Mikroaaltouuni, jääkaappi, pyykinpesukone ,imuri, ompelukone. Sitten tulee
postin lähettäminen avautuvilla sivuilla Helsingistä Australiaan, Jätteet,
vesi, wc-istuin, jätevesi, kaasu. Älypuheli , leivänpaahdin, palovaroitin, 3 D
tulostin, säätiedotus, televisio, raketin laukaisu, auto, suihkulentokone,
syvänmeren sukellus Sivuille on pakattu melkoisesti tietoa, joka voi
herpaannuttaa mielenkiintoa.
Lieneekö tämä oikein
tiedonvälitystrendi, sillä lukuiseen tavarapaljouteen on lisätty vielä vanha
kunnon pikkuisilletarkoitettu luukkusysteemi. Mutta innostuuko varttuneempi
lapsi vielä tällaiseen puuhasteluun? Pienempi varmasti, mutta sitten luukkua ei
enää olekaan. Kohderyhmän tapa lukea mietityttää: kun itse tietosisältö on jo
melko laajaa ja vaativaakin, onko luukkujen kanssa näprääminen se oikotie
lisätiedon hankkimiseen?
O. Ruzickan opuksen Mistä
tavarat tulevat (Otava)
kääntäjä Iiris Kalliola on
ammattilainen, ei siinä ongelmaa. Se taitaa olla näissä ylenpalttisissa
aukeamissa täynnä pikkutietoa, joka tietysti on ajateltu aktivoimaan innokasta
lusikan alkuperään haikailevaa vesseliä. Voihan kirjaa toki lukea yksi esine
kerrallaan, ja se onkin oikeastaan välttämätöntä. Mutta miten nämä oikein
kiinnostavat: Tuoli, T-paita, leipä. lusikka, juomalasi, kirja? Sen tekoa
selvitellään muuten selkeämmin ja tarkemmin palkitussa kotimaisessa Detta är en bok-opuksessa. Väliin on
kivoja vinkkejä kuten oikeat istuinasennot, mutta kun sivut kääntyvät vielä
kaksinkertaiseksi aukeamaksi lippuineen ja lappuineen. Mutta tietoahan pitää
kerrata, joten yritetään vielä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti