Kuin
alkujysäyksenä tämän vuoden kirjallisiin taistoihin ja kustannustekoihin
avattiin Helsingissä Töölön kirjasto kahden vuoden remontin jälkeen entistä
ehompana. Aarne Ervin suunnittelema talo Sibeliusmonumentin naapurissa on
hieno, mutta upeita kirjastoja toki löytyy ympäri Suomen. Eniten minua
kuitenkin riemastutti, tyydytti ja innostutti avajaispäivän tunnelma.
Kirjastotalo tulvi ihmisiä, kaikenikäisiä ja monenkielisiä, innostuneita,
tyytyväisiä: vihdoinkin päästään taas lukemisen, olemisen, viihtymisen ja
tiedonhaun pariin.
Helmet-sivuilla esitellään uuden kirjaston näkymiä. |
Kollegani ja entinen työtoverini
kirjastonjohtaja Anne Ala-Honkola oli syystäkin tyytyväinen. Asiakkaiden
toiveita oli otettu huomioon niin hiljaisien tilojen kuin keskusteluryhmien
kodalta, lastenosasto on nimenomaan lastenpaikka. Uudistuksen yhteydessä on
järjestetty myös erilaisia kokoontumistiloja, joita voi vuokrata kohtuullisella
tuntitaksalla.
Kirjastotila osoitti myös moninaisuutensa:
pitkät ulkoparvekkeet avautuivat luontoon, ympärillä puistikko, istutukset,
tapaamispaikat. Sisällä yläkerrassa Koiton Laulun upea ensemble veti salin
täyteen ja sai kuulijat melkein hurmoksiin talon henkeen sopivalla
ohjelmistollaan kansanlauluista Kantelettareen, modernilla taistelulaulun
versiollaan tiedon tärkeydestä ja huippuna laulukilpailun voittaneen Kari
Hotakaisen monimielisellä miestulkinnalla Jorma.
Ihanaa,
kirjastot, ihanaa!
Kamerakynästä
pelastus?
Toinen
julkistustilaisuus pidettiin nostalgisia nuoruusmuistoja herättäneessä
elokuvateatteri Orionissa Helsingissä. Eräänlaisena erikoiskinona toimivan
tilan aula ja itse salikin on pidetty autenttisen juhlavanapylväineen ja
koristeluineen. Penkit olivat niin pehmeän upottavat, että piti oikein terästäytyä
kuuntelemaan Kamerakynä-tiimin esitystä.
Opetushallituksen rahoittamassa projektissa
innostetaan opettajia peruskoulussa käyttämään hyväkseen helppoa ja kätevää
välinettä. Kännykässä on videointimahdollisuus, ja jokainen osaa sitä käyttää.
Kun valitetaan välinepulasta tai eriarvoisuudesta, erinomainen mahdollisuus on
esimerkiksi saada käyttöön käytöstä poistettuja kännyköitä, koska niillä voi
videoida ilman sim-korttia. Eri asia sitten on, miten agenttikynäkameroiden
myyjät reagoivat tähän mainioon projektiin! Kamerakynää googlatessaan näitä
tarjouksia jo löytyy…
Kamerakynä –projektit lähtevät elokuvan
tekemisen perusperiaatteista ja saavat oppilaat itse toimimaan ja selvittämään
oppituntien aiheita. Esittelytilaisuudessa eri aineiden opettajat välittivät
oppilaiden ja oman innostuksensa meille kuulijoille. Kuten eräs oppilas
yksikantaan totesi: ”Tämä on kiinnostavampaa, hauskempaa ja järkevämpää kuin
sormet ruvella kumittaa tehtäväkirjaa.”
Mielenkiintoista on myös mietiskellä miten
eri-ikäiset opettajat loppujen lopuksi suhtautuvat uuteen opetustapaan. Ehkä
iällä ei ole merkitystä, vaan asenteilla uusiin mahdollisuuksiin? Toisaalta
voisi myös ounastella, miten nämä hyväksi havaitut opetusta tukevat ja
oppilaita innostavat työtavat saataisiin myös opettajakoulutuslaitosten
syyniin? Sieltähän varmaan pitäisi toivoa koululaitokseen uusia ja uuden
opetussuunnitelman ennakkoluulottomia toimeenpanijoita?
Kamerakynä-projekti on hyvässä vauhdissa.
Siihen voi ja kannattaa tutustua netin erinomaisen havainnollisilla sivuilla.
Mahdollisuus on myös suorittaa Kamerakynä-kurssi… Siis käykääpä ottamassa
vauhtia: www.mediakasvatus.fi tai
hankkeen pedagogin Ismo Kiesiläisen sivuille www.mystinenportaali.com, mistä
opettajan oppaan kuvakin on esimerkkinä.
Helppolukuiset
lukupalat
Jonkin
verran on haikailtu kuolleiden helppolukuisten sarjojen perään. Manalle ovat
menneet niin Vihreät Varikset kuin muutkin aikoinaan porskutelleet. WSOY on nyt
tuonut markkinoille kolmen kirjan alkurysäyksenä Lukupalat –otsikolla todella
isolla tekstillä ja mukavan kokoisilla tekstimassoilla varustettuja tarinoita. Alussa esitellään henkilöt luonteenpiirteineen, ja mukana on myös tapahtumapaikkojen kartta.
Ryhmä Z joutuu pelottaviin tilanteisiin. |
Aiheet taitavat pelata varman päälle. On
Henna Helmin Bella saa pentuja, joka
lyhyestä tekstimäärästään huolimatta kuvaa luonteikkaasti esikoululaisen Julian
tunteita, kun perheen koira on synnyttämässä pentuja. Mukaan mahtuu myös pieniä
ristiriitoja parhaan ystävän Annin kanssa, suhteita äitiin ja rasittaviin
pikkusiskoihin. Kuvittajana Reetta Niemensivu saa henkilöihin ilmeillä
persoonallisuutta, eikä jätä käyttämättä pentujen suloisuutta hyväkseen.
Tapani Bagge vastaa jännityksestä ja
tutusta salaseuran perustamisesta. Kun pikkusisko Ariadne häviää, eikä kissa
Aatamiakaan löydy, Ryhmä Z ja
lohikäärmeen kita pääsee vauhtiin. Kakku kieriväinen –kerrontaratkaisuna on
nyt Ariadnen villapaidan punainen lanka, jota seurataan aina roskiksen luokse.
Hurja pelastusoperaatio huipentuu roskakuskin taklaamiseen ja tytön
pelastamiseen roskasäiliöstä. Olen monessa kirjassa seurannut kuvittaja Carlos
Da Cruzin töitä, mutta nyt hän näyttää päässeen oikein kunnolla vauhtiin, kun
historia tai tietojen välittäminen eivät ole pääosassa. Kuvitus pitää hauskan
ja raamiltaan vakiintuneen seikkailun todella kiinnostavana. Värit nostavat
jännitystä pimeästä kellarista paloauton hälytykseen, Minotauruksen hahmo
liikkuu seinällä ja taklauksessa on lapsienergiaa todella tarpeeksi.
Toimintaa, mietittyä tekstin ja kuvan vuoropuhelua Ryhmä Z:ssa. |
Paula Norosen Yökoulu ja kadonnut opettaja varioi oikeastaan vain yhden suositun
muunnoksen turvin. Zombit ja vampyyritkin käyvät koulua, missä uusi opettaja
onkin loppujen lopuksi pankkiryöstön ovelasti suunnitellut lurjus. Vampyyreistä
saadut lisukkeet ovat ehkä lasten mielestä mojovia, joskin esimerkiksi Harri
Istvan Mäki on kalunnut tämän alueen aika tyhjäksi. Kuvittajana esiintyy Kati
Närhi, jonka sarjakuvistakin tuttu kuvitustyyli pureutuu sellaisiin kliseisiin
kuin hampaisiin ja verilettuihin, eikä oikein hersytä verta roiskimaan.
Mitä
itä-Borneossa oikeasti tapahtuu?
Lauri
Ahtisen itä-Borneo (S&S)
kuvittajanaan Anna Sofia Vuorinen värikkäillä mielikuvitusaukeamillaan saa
ainakin hämmentymään. Näinä aikoina kun Väestöliitossa ja vanhempien oppaissa
toivotaan kunnon tietoa ja asiallisia vastauksia lasten syntymästä,
itä-Borneossa asiat ovat toisin. Toisaalta kuvakirjaa voisi kai lukea melkein
dokumenttina, miten lapsille kerrotut moninaiset tarinat lapsen tulosta
synnyttävät pienissä mielissä tulkintoja. Toisaalta dokumentoidaan myös, miten
isäkarhulla menee melkein jauhot suuhun peruskysymyksen äärellä – hän ei vain
osaa ottaa lääketieteellistä kantaa, vaan kulkee helpoimman kautta: kyllä
itä-Borneossa tosiaan on vauvoja: ”Riipuinko minä siinä puussa? Remu kysyi. –
Joo, sinä riipuit siellä pylly paljaana, joit yrttiteetä ja söit
sateenkaarenvärisiä nallekarkkeja! Puro innostui. – Ja…ja… ja sitten yhtäkkiä
sinä vain karkasit, Ruusi sanoi. – Paljaspyllyiseksi vauvaksi sinä juoksit
kamalan lujaa.”
Lopussa päästään toki jonkinlaisen
sairaalakäyttäytymisen pariin eli sääntöihin: Vauvojen kuuluu itkeä syntyessään
– tai sitten niitä läimäytetään. Ehkä jonkin verran olisi voitu ajatella
välittävää aikuistakin, joka kenties joutuu selittelemään vaikkapa seuraavaa
runollisuutta: ”Syntymäsi jälkeen maksit vain rauhallisena pöydällä ja katselit
minua suurilla haaparantalaisia manteleita muistuttavilla silmilläsi, isä
jatkoi. – Kätilöiden piti läiskiä sinua selkään, jotta itkisit, isä kertoi.”
Haloo – mistä saan kuulijoiden vaatimia haaparantalaisia manteleita?
Haaparannasta?
Loppuaukeamalla tulevat sitten esiin vauvan
omalla sivulla merkittävät asiat nimestä syntymäaikaan, missä oleskelin kun
olin äitini vatsassa ja mitä tein ensimmäiseksi, kun synnyin, kummit, painot,
pituus. Ja tämän hetken ykkösvaatimus: Olen ainutlaatuinen, koska…
Vauvojen maailmaan saattaminen on
monimutkainen ja tunteita herättävä asia. Itä-Borneon rinnakkaiskirjaksi voisi
sitten lukea vaikka Juban Minerva-tytön seikkailua Sipulirengassuon vanki, missä haikarat tuovat ihan vääriä
eläinlapsia odottaville vanhemmille!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti