Linnan juhlista lapsuuteen
Itsenäisyysjuhlissa
tuntuivat suurimman mielenkiinnon vievän erilaiset värikkäät puvut. Tämänkin
trendin taitaa todistaa mainio Marleena Mustolan, Johanna Mykkäsen, Marja Leena
Böökin ja Antti-Ville Kärjän toimittama kirja Visuaaliset
menetelmät lapsuuden- ja nuorisotutkimuksessa
(Nuorisotutkimusseura 2015), joka lähestyy aihettaan niin kasvatustieteen,
sosiologian, taiteen ja kulttuurintutkimuksen, maantieteen, liikuntatieteen,
uskontotieteen kuin perhetutkimuksen kautta.
Tosiasia on, että visuaalinen kulttuuri on
lisääntynyt räjähdysmäisesti lasten ja nuorten arjessa. Tutkimuksessa
kirjataan, miten somessa lähetellään kuvaherjoja, iltaisin katsotaan elokuvia,
otetaan selfieitä, viestitään hymiöiden avulla ja pelataan digitaalisia pelejä.
Ymmärrystä maailmasta ja itsestä löytyy juuri visuaalisuuden avulla. Myös
tutkijat ovat yhä kiinnostuneempia lasten ja nuorten visuaalisesta maailmasta. ”Kirjassa avaamme
sitä, mitä kaikkea visuaalisuus voi olla ja miten sitä voidaan tuottaa,
ymmärtää ja tutkia erityisesti lasten ja nuorten elämänpiireissä, kertovat
toimittajat. - Joskus ilman kuvia haastateltavia ei tahdo saada puhumaan juuri
lainkaan. Esimerkiksi piirtäminen saattaa toimia jäänmurtajana tutkijan ja haastateltavan
välillä.”
Koulukin on joutunut ottamaan huomioon
kuvallisen kulttuurin. Uudessa opetussuunnitelmassa korostuukin monilukutaito,
joka pitää sisällään myös kuvien kriittisen lukutaidon. Vauvojakaan ei ole
muualla unohdettu. Vauvojen värikylpy on
kuvataidetoiminnan muoto, jossa vauvat vanhempineen työpajaan osallistuen
tuottavat visuaalista ilmaisua erilaisia materiaaleja sekä väri- ja
maalausaineita tunnustelemalla ja käyttämällä. Toiminta on kehitetty Porin lastenkulttuurikeskus
- Satakunnan lastenkulttuuriverkostossa ja siitäkin löytyy jo oppaita.
Uusia
ideoita ja malleja
Visuaalisuus ja sen yhteys tarinaan ja kertomiseen tulivat vahvasti
mieleeni, kun kävin Galleria Dixissä, Uudenmaankatu
19, Helsinki. Siellä on vielä 20.12. saakka koettavissa monimielinen, tenhoava,
tulkitsemaan haastava Tini Sauvon näyttely
lintukansasta, josta on tehty myös monipuolinen kirja Lintukansan muotokuva. Tini Sauvon lintuveistosten lisäksi
galleriassa on Tero Makkosen valokuvia ja Esa Lindroosin ääniteos.
Lintukansassa yhdistyivät tärkeät raamit:
kiinnostavia hahmoja, joista on melkein pakko kehitellä omia tarinoita. Mitä
haikaralla on selkänsä takana? Miksi korppi kantaa sylissään ihmistä? Kissalla
lintu käpälässä? Alaston satakielinaaras? Variksella sirppi ja naishahmo
mukanaan? Ja ehkä hurjin kaikista,
palokärki, kirves (minun mielestäni) ja köysi valmiina. Kirjassaan Tini Sauvo
raottaa hiukan syntytarinoita ja valmistusprosessia, mutta ei oikeastaan liikaa
– pohdittavaa jää palokärjellekin: ”Pitkä selkä, lyhyet jalat ja pieni
kaljamaha. Vahvassa etukenossa kädet levällään se muistuttaa mäkikotkaa.
Suunnittelen sille kullervohousuja nyörivöineen, ja samaa nyöriä kiepiksi
toiseen kouraan, toiseen puukko. Sutisinko röpöiseksi jätetyn vartalon pintaan
kultapilkkuja? Laittaisinko kultaiset hikipisarat, tai hopeahilettä? Miten se
huutaa pää punaisena?”
On
mustarastas, egyptiläisen näköinen koira, lokki laulaa ja suokukko tanssii.
Maagisen shamaanin näköinen sarvilintu – siitä lähtee heti käyntiin seikkailu
tai uni tai ennustus, jota ruokkivat rautalangan varassa kevyesti pimeästä
ilmestyvät Varjovartija tai Tähtikoira.
Näyttelyn
outoa maagisuutta ruokkii vielä musiikkivideo, jossa hahmot tulevat lähelle,
pyörähtävät, lentävät ja esiintyvät hohteessa ja muuttuvassa valaistuksessa. Jotenkin
kuvittelen, miten lapsiryhmän kanssa vaellan tämän lintukansan mailla.
Päiväkodissa teemme uudelleen tuon matkan erilaisuuteen – vaikkapa hienosti
toteutetun dvd:n tukemana.
Kömmipä mielikuvituksen huoneisiin
Samaten visuaalisuus tulee tykö mainiosti myös Helsingin
Annantalossa aina 29.2.2016 saakka auki olevassa näyttelyssä BY – Olipa kerran kylä. Kansainvälisen kiertueen tehnyt kokonaisuus
tulee Suomeen Frankfurtin ja Ruotsin kautta. Kylässä on taloja ja
elokuvateatteri. Siellä täällä kasvaa muutama puu. Mutta keitä taloissa asuu?
Kävijät voivat tutkiskella lastenkirjojen alkuperäispiirustuksia ja luonnoksia
sekä astua taloihin sisään, kurkistaa ikkunasta tai vain tarkastella taloja
ulkopuolelta.
Näyttelyssä yhdeksän suomalaista kuvittajaa esittelevät työtään: Malin Ahlsved, Linda Bondestam, Lena Frölander-Ulf, Maija Hurme, Anna Härmälä, Veronica Lassenius, Åsa Lucander, Christel Rönns ja Kasper Strömman.
Näyttelyssä yhdeksän suomalaista kuvittajaa esittelevät työtään: Malin Ahlsved, Linda Bondestam, Lena Frölander-Ulf, Maija Hurme, Anna Härmälä, Veronica Lassenius, Åsa Lucander, Christel Rönns ja Kasper Strömman.
Heidän
erilaisissa taloissaan voi olla vaikka tiikereitä täynnä oleva konttori tai
löytötavaratoimisto tai mystisen hämärä linna. Paikalla
voi myös katsoa animaatioelokuvia ja rauhoittua hetkeksi. Näyttelyssä on
piirustusnurkkaus lapsille ja pieniä yllätyksiä siroteltuna sinne tänne.
Miten mainiota visuaalisuuden, tekemisen ja ajatteluttamisen vauhtia
täälläkin. Asiantuntijalle antaa paljon myös näyttelyyn kuulunut paksu opus,
missä suomenruotsalaista lasten kulttuuria ja tietysti kuvittajien mietteitä ja
tekemisiä ruoditaan. Onpa siellä ajatus siitäkin, miten Tove Janssonin
ylivoimaisuus olisi kahlinnut suomen-ruotsalaista kuvittamista turhan pitkään.
Taitaa olla tällä hetkellä jo menneen talven lumia.
Kuvat tulevat iholle
Kuvituksen valtionpalkinto myönnettiin
Matti Pikkujämsälle (s. 1976).
Opetus- ja kulttuuriministeriö tiedottaa palkinnosta mm. näin: Hänellä on pitkä
työhistoria lehti- ja kirjankuvituksen parissa, useita lastenkirjoja, joista
kaksi on ollut Finlandia Junior -palkintoehdokkaana. Kuvitustekniikka on ilmaisuvoimainen ja herkkä ja hänen omaleimainen tyylinsä
on avoin uusille kokeiluille.
Opetusministeriössäkin
on huomattu mielenkiintoinen uusi tapa tehdä bisnestä, johon itsekin törmäsin
vaeltaessani sattumalta Korjaamolta Mannerheimintielle. Havaitsin kutsuvan
sisäänheittävän mainoksen, missä luvattiin tehdä mallista kuva kuvittajan
pienessä katutason ”ateljeessa”. Tuli mieleen heti Pariisin ja Barcelonan
katutaiteilijat, mutta Pikkujämsä taitaa olla tyylissään jo askeleen edellä. ”Pikkujämsän
tuoreimpia projekteja on livemaalausmuotokuva, eli elävän mallin tallentaminen
tauluksi taiteilijan tunnistettavalla ja omaleimaisella tyylillä. Projekti tuo
kuvan tekemisen lähelle yleisöä, kun kuvitustapahtumassa syntyy kohtaaminen
tekijän ja kohteen välillä.”
Ehkäpä nyt
valtionpalkinnon jälkeen livemaalauksien arvo nousee kohisten. Saan siis
syyttää itseäni, etten muka ehtinyt teettämään muotokuvaa. Toisaalta kyse on
aina kuvituksien kohdalla mieltymyksistä. Saattaa olla, että olomuodostani ei
olisi saanut millään molempia tyydyttävää tulkintaa? Pikkujämsähän on
kuvittanut runsaasti mm. Jukka Itkosen mainioita runoja, joihin tyyli
aukottomasti sopiikin. Astronautin
rusinapullasta (Otava 2013) esimerkiksi löytää valittavia mallistoja…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti