Suomen tietokirjailijat on
kunnostautunut ennenkin lasten ja nuorten tietokirjallisuuden esiin nostajana
ja tukijanakin apurahoillaan. Eräs ongelmallinen tiedotuksen alue on aina ollut
tiedon välittäminen julkaistuista mainioista kirjoista sekä laajemmin että
kohdentuneesti. Opettajien ei voi olettaa esimerkiksi hallitsevan koko laajaa
repertuaaria – ehkä sentään oman alueensa tuotantoa ainakin tärkeimpien
kohdalla? Entä sitten laajempi lukijakunta? Satunnaiset tiedon käyttäjät,
kirjastossa vaeltajat, hetkessä innostuvat? Kirjastollakin on mahdollisuutensa
nostaa esiin kiinnostavia ja olennaisia tiedon välittäjiä.
Viime vuosien oleellista tietoa
Tietokirjallisuuden professorin Pirjo
Hiidenmaan ympärillä vaihtuvat avustajat ovat saaneet aikaisiksi jo kolme
kätevää katalogia. On lukuvinkkejä alakouluun ja esiopetukseen, on aikaisempi
yläkoulun ja lukion kirjakooste ja nyt Lukuvinkkejä
yläkouluun ja lukioon (2018). Kun aikaisempi (2016) esitteli kirjansa hyvin
kirjastoluokituskeskeisesti , uusi varioi monella mielenkiintoisella
sisältötärpillä: on tieto ja sen luotettavuus, Filosofiaa ja pohdintaa,
Internet ja tietoverkot, Ruokakirjat ja Poliittinen henkilöhistoria.
Molempia on myös kiintoisa verrata
keskenään. Uusien otsikoiden myötä myös tuotannon erilaistuminen ja
kohdentuminen tulevat esille. Tieto ja sen luotettavuus poikii neljä tärkeää ja
haastavaa opusta. Faktat tiskiin, Maito tappaa, Kuka oikein tietää ja Voiko
se olla totta? ovat todella ydinaluetta ja samalla hyvällä tavalla
poleemisesti tai humoristisestikin kirjoitettuja tiedejuttujen juurien
pohdintaa. Samaten uskonnon ja filosofian puolelta noukkii keskustelukirjojen
saaman suosion. Nyt taitetaan peistä keskustellen tai kirjeitse.
Samalla toki huomaa myös meidän ns
ikuisuustietolajiemme kestokyvyn: urheilu, ihmismieli ja itsetunto, elämäntavat
ja harrasteet, musiikki tuottavat läpi vuosikymmenien valinnanvaraa. Nyt on
vain tarjolla hiukan kättä pitempää. Nämä ovat hyviä poimintoja.
Kohderyhmien ongelmat
Koulukäyttöä ajatellen alakoulun ja
yläkoulun siirtymän kohdalla on vaikeinta löytää varmasti perille meneviä
kirjoja. Yläkoulun loppuvaiheissa ja lukiossa lukuvinkit purevat varmasti
paremmin. Itselleni tärkeä ja jo aikaisemmin blogissani ihasteltu Kari Enqvistin
ja Janne Saarikiven Ainoa mikä jää ja
moni muukin pohtimaan haastava opus taitaa jäädä yläkoulun aloittavalta kesken.
Sen sijaan ensimmäisestä alakoulun kirjavinkeistä saa edelleen hyvät portaat
yläkoulun alkuunkin.
Linjanveto on vaikeaa, mutta jatkossa
kannattanee pohtia miten kohderyhmiä voisi porrastaa.
Samoja vaikeuksia työryhmällä on
varmasti ollut myös kirjojen mukaanotossa. Esimerkiksi kielen ja kirjallisuuden
kohdalla on kyllä johtolankoja dekkareihin, sanontojen koottuja selityksiä,
runon vapautta ja suomen kielen historiaa eilisestä huomiseen ja kirjoittamisen
oppaan.
Mietin muun muassa Marika Helovuon
lukukipinän sytytyskirjaa 100 syytä lukea
(Avain 2016) näitä kirjoja vastaan – varsinkin kun taitossa olisi ollut juuri
sopiva tyhjä tila yhdelle kirjalle. Mutta ei kuitenkaan: hauskoja, tuttuja,
tutkittuja vinkkejä ja haasteita riittää, mutta onni ja autuus irtoaa vain
kaunokirjallisuudesta. On oikeastaan ihan outoa, miten puhuessaan uudesta
opetussuunnitelmasta Helovuo ei sanallakaan mainitse tietokirjojen merkitystä,
vaikka niiden suosio on esimerkiksi Ruotsissa opettajaharjoittelijoiden
kärjessä. Ei, nälkävuosista saa parhaiten tietoa vain romaaneista.
Pisa-tutkimuksissa on löydetty suora yhteys koulumenestyksen ja
kaunokirjallisuuden välillä. Ja lukemalla kaunokirjaa voi jopa tienata rahaa.
sillä vanhemmat mielellään avustavat rahallisesti moista toimintaa. No,
lukemisen puolella me kaikki olemme, joskus rajatummin, joskus avarammin.
Kouluun, ok – mutta myös meille
Tietokirjoja
kouluun! ei saa jäädä pelkästään
koulun nautittavaksi. Selaillessani selkeää katalogia ja kirjojen nelivärisiä
houkuttelevia kansia mieleni teki rustata saman tien luetteloa kirjastoon
varattavista kohteista. Anakin nämä kuvituksena olevat kirjat – ja monet muut.
Ihan totta. Ehkä tämä innostukseni
johtuu yksipuolisesta lukemiskulttuuristani – aika ei ole oikein antanut myötä
kuin lasten ja nuortenkirjojen tulvan selättämiseen. Miten paljon onkaan jäänyt
kokematta. Ja joku on tehnyt tällaiset houkutukset helposti käytettäviksi. Ehkäpä
on niin, että Tietokirjoja kouluun!
onkin tämän vuoden lukuhaaste. Ainakin yksi kirja jokaisesta osiosta on
luettava, jotta pystyt haastamaan lukiolaiset seuraavan kerran samalta
viivalta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti