Vuoden kauneimpien kirjojen 2018
lastenkirjojen painopaikat ovat yhtä lukuun ottamatta Eestissä tai kauempana.
Näin päästään ainakin osittain ja aluksi pelaamaan alvin nollarajalla. ja
ohessa viemään kotimaiselta painoalalta töitä.
Marjatta Levannon Pelottelun (ja pelon voittamisen) käsikirja (Teos) luottaa Otavan
kirjapainoon. Näissä raadin arvioissa on hauskaa kritiikeistä poiketen juuri
kirjan valmistamiseen liittyvien aineksien kirjaaminen. On reproduktion
tekijät, on graafinen suunnittelija (Tiina Ripatti), tietysti kuvittaja (Julia
Vuori), paperi Munken Lynx 120 gr, kirjainlaji Great Lakes Lettering Fournier
MT.
Voisin kuvitella, että Marketta Levanto
monipuolisena kuvan ammattilaisena on tarkkaan miettinyt näitäkin osasia.
Levannon aikaisemmatkin huikeat sukellukset taiteen eri ilmiöihin on tehty
tehoamaan kirjan mietityillä ratkaisuilla: Taivaallinen
suurperhe (2018), Metsän pieni kansa
(2016) ja Leonardo oikealta vasemmalle
(2014). Haastatellessani Levantoa Leonardon tiimoilta hän sanoi pirujen ja paholaisten
kaipaavan vielä tarkempaa valokeilaan asettamista. Nyt näin on tapahtunut, ja
raati toteaa: ”Pelottavasta aihepiiristään huolimatta lasten tietokirjan
ulkoasu on sopivasti hauska ja leikillinen. Kiehtovan hurjilla kuvilla on
riittävästi tilaa, ja monipuolinen kuva-aineisto on saatu sidottua yhtenäiseksi
kokonaisuudeksi. Pienet materiaaliherkut tukevat taitollista keveyttä ja
houkuttelevat lukemaan.”
Mur on karhuista nallein
Jo pitkään minun ja lastenkin suosikiksi
noussut Kaisa Happosen Mur-karhu on ansiosta mukana. Tärkeä osa nallen
viehätystä on Anne Vaskon hahmotuksella – lapset tuntuvat omivan niin karhun
pehmeän oloisen nallemaisuuden että Murin lempeän arjen ongelmat. Mur ja mustikan (Tammi) alussa taitaa
olla tarinan opetus nimiösivulla: ”Perillä on määränpää, polku on polku. Iso on
iso. Ja pieni on pieni.” Tässä metsässä kaikki karhut syövät mustikoita. Mutta
Murin Iso on hurahtanut mustikoihin kuin huumeeseen. ”Se ajatteli mustikoita
aamulla. Se ajatteli mustikoita päivällä ja illalla. Yölläkin.”
Uusi Mur on juuri tullut - Mur ja tähdet! |
Kun silmissäkin näkyy mustikoita, on pakko
lähteä polulle, jonka päässä varmasti on näitä herkkuja. ”Koska Mur oli pieni
ja Iso iso, piti Murin vain seurata perässä.” Mutta missä herkut ovat? Perillä
on siellä, missä mustikat ovat. Siis suoraan vain eteenpäin, eteenpäin. Ei
mitään poikkeamia, ja tämähän oli karhunpennulle yhtä tuskaa, kun molemmilla
puolilla kuhisi mielenkiintoisia asioita ja ötököitä ja kasveja. Viimein on
pakko tehdä edes yksi kuperkeikka. Ja siellähän se mustikka on, polun vieressä!
Iso jatkaa suoraa kulkuaan, vaikka väsyttää, sataa ja polulla on kuoppia.
Kunnes se kääntyy ja näkee vihdoin pikku Murin – ja varmaankin myös mustikat
polun vierillä. Tarina siis opettaa hienovaraisesti näkemään laajemmin ja
varsinkin muut läheiset. Anne Vasko intoutuu kahden karhun matkasta. Isot
aukeamat ovat herkullisesti selkeitä, mutta vivahteikkaasti erilaisia. Metsä ja
polku, karhujen hahmot vaeltavat hauskoissa perspektiiveissä, takaa ja pyörien,
läheltä ja kaukaa. Mustikat jatkaa hauskaa ensimmäisen Murin lämpimän
sosiaalisen opetuksen linjaa.
Kirjapaino Livonia Print, graafinen
suunnittelija Laura Lyytinen, paperi Munken Lynx 150 g/m2, kirjainlaji Emily
Brush, Campkid, Baskerville 10 pro ja perustelut: ”Kollaasikuvitus leikittelee
mittakaavalla ja selkeillä muodoilla. Mustikan sinisyys kohtaa karhujen
punaruskeat hahmot, ja maiseman keltaisuus vuorottelee graafisten mustien
siluettien kanssa. Suurikokoinen leipäteksti korostettuine sanoineen solahtaa
kuvitusten sisään luontevasti. Tasapainoinen, näyttävä ja tyylikäs
kokonaisuus.” Taidatkos ytimekkäämmin sanoa.
Eestiläiseen painoon luottava (ja taas Munken Lynx!) Mirkka Eskosen Syksyn
salaisuudessa (Esa books) metsätonttu Helka viritteli värejä ja ilmapalloja
syksyiseen metsään. Hän odottaa herra Hopeaa. joka lopettaa syksyn ja vie
muurahaiset ja etanat talviunille. Mutta jos on juhlat, herra Hopea ei ehkä
viekään mitään pois? Myrsky tempaa kuitenkin mukanaan kaikki värit. Herra
Hopeakin kertoo olevansa yksinäinen. Eihän kukaan leiki sellaisen kansaan, joka
lopettaa hauskuuden. Kiertokulku jatkuu. Kuvitus on pehmeää, värit muuttuvat
hiljalleen syksyn ruskeiksi, mutta siinäkin on oma kauneutensa. Hahmot ovat
viitteellisiä, mutta tunnetilat tulevat esille. Mutta käsialalla tehty tarina
ei avaudu helpolla – miksi tällainen ratkaisu?
No, raati selittää: ”Sydämeenkäyvän suloinen
kuvakirja, jonka sekatekniikalla toteutetut kuvitukset ja käsinkirjoitetut
tekstit muodostavat ehyen kokonaisuuden ja lempein sävyin väreilevän tarinan.
Pinnoittamaton lämpimän valkoinen paperi toistaa kuvitusten värimaailman hyvin,
ja kluuttiselkä viimeistelee ulkoasun.”
Mukana on lisäksi aikaisemminkin hyvin
pärjännyt Marika Maijala ja Ruusun matka
(Etana Editions). Jelgava Printing House hoitaa painotyön Munken Lynxillä. Kun
lasten kanssa suurikokoista omille teilleen juossutta Ruusu-koiraa seurattiin,
tarina ei oikein jaksanut kiinnostaa. Lukijan yrityksistä huolimatta sanomaa ei jaksettu puida, vaan haluttiin vaihtaa nopeasti seuraavaan. Paremmin selvisi
aikaisempi Piano karkaa ja Kissa katoaa (2015, 2017), joissa olikin
käsikirjoittajana Juha Virta. ”Ruusun matka saa vaikuttavaa voimaa kirjan
komeasta, lennokasta kuvitusjälkeä korostavasta koosta. Ilmaisuvoimaiset ja
elävät öljypastellipiirrokset, selkeä muotoilu, antiikvaladonta sekä
pinnoittamaton paperi muodostavat hengittävän ja ajattoman kokonaisuuden, joka
viestii kirjan sanomaa itsensä löytämisestä ja vapauden palosta.”
Minna ja Sanna Pelliccioni |
Toisena tietokirjana mukaan pääsi Minna
Canth-juhlavuoden sankarinaisen kuvauksista Leena Virtasen Munken Lynx
eestiläispainatus Minna! (jo toinen
Teos-kustantamolta) kuvittajana Sanna Pelliccioni. Aikaisemmin blogissani
pähkäilimme lasten kanssa kirjan sanomaa ja kuvia, joista raati ruotii näin
kustantajaakin ohjeistaen: ” Hurmaava helposti lähestyttävä lasten tietokirja
pitää sekä ison että pienen lukijan tiukasti otteessaan.
Puoliranskalainen sidos, kluuttiselkä ja
hillitty väritys antavat arvokkuutta, jota railakas kuvankäyttö, leikkisä
typografia ja erilaisia tekniikoita yhdistelevä kuvitus rikkovat. Jäämmee
innolla odottamaan Suomen supernaisia-sarjan seuraavaa osaa!”
No. onhan meillä tarjolla
kokoomateosten sankariesittelyjen lisäksi palkitun historioitsijan Elina Lappalaisen
lasten näkökulmasta tehdyt tulkinnat mm. Armi Ratiasta, Tarja Halosesta,
Tovesta eli Ihmeellinen Minna ja
suomalaiset supernaiset (Tammi 2019). Kun buumi näyttää edelleen pitävän,
tiedossa lienee siis lisää mielenkiintoisia esittelyjä.