Aikaisemminkin olen voinut julistaa,
että lastenkirjallisuuden Finlandia palkinnon voittaja on jo selvillä. Näin käy
tänäkin vuonna. Hän on nainen. Siinä diktaattori Riku Rantalalla ei ole
vaihtoehtoja, jos tarvinneekaan. Eli miten miehet pärjäsivät lastenkirjallisuuden
Finlandiassa? Huonosti. Ainoastaan jo aikaisemmin blogeissani mietiskellyn
Maija Hurmeen Varjostajat/Skuggorna –kuvakirjan (S&S) tiedoissa kerrotaan
tarinan ideoijana olleen Anssi Hurmeen.
Varjostajissa analysoidaan surua? |
Mutta onkohan taustajärjestön eli Suomen
Kirjasäätiön ohjeistus lyhentänyt sekä raadin puheenjohtajien esittelyä että
ehdokkaiden perusteluja? jos näin on, oikein kävi hiukan sääliksi sentään hyvin
lastenkirjallisuuden aluetta tuntevan puheenjohtajan tutkija Myry Voipion
puolen liuskan johdatus. Se oli täynnä kauniita ja maalauksellisia adjektiiveja
ja verbejä lastenkirjallisuutemme tasosta. Kutkuttavaa, säkenöivää ja
koskettavaa. Se kutsuu lukijoitaan, yksin ja yhdessä, avartamaan
mielikuvitustaan ja kokemusmaailmaansa.
Yhdessä kappaleessa toki summattiin nopeasti
raadin kuusikon taustoja. Useiden eri kirjallisuuslajien kautta käsitellään
ihmisyyden, rakkauden ja ystävyyden teemoja. Oma itse, identiteetti, rohkeus,
uskallus, pystyvyys ja oikeus rakkauteen.
Ja tulihan sieltä viime vuosien
inflaation kärsinyt termikin loppulauseessa. ”Ne ovat tarinoita, jotka ovat
halunneet tulla kerrotuiksi.”
Kansi Riikka Turkulainen |
Vanhoja ja uusia yrittäjiä
Siiri Enoranta on tottunut
ehdokaskirjailija. Kolmas listalle pääsy tulee nyt Tuhatkuolevan kirouksen (WS) myötä. Fantasia jyllää Magdalena Hain Royamen
aikakirjojen ensimmäisessä osassakin Kolmas
sisar (Otava). Itse olin hyvin mieltynyt Hain mainioon tyttöenergiaan Kurnivamahaisessa kissassa (Karisto
2017) ja Teemu Juhanin upeisiin kuviin – eikä toiseen painokseen yltänyt
kauhukokoelma Haiseva käsi (Karisto
2016) ollut ollenkaan liiankiltti.
Varsin korkeatasoista kotimaista
fantasiaa olisi ollut tarjolla runsaasti, ja kyllä Enoranta ja Hai lajiaan
puolustavat yhtälailla koukuttavasti mausteinaan velhokouluraamien lisäksi vierauden
pelko ja seksuaalisuuskin. Hailla läpitunkevana piirteenä on myös maailma,
missä sukupuolen tai seksuaalisen suuntautumisen tai ihonvärin ei anneta
häiritä yhdessäoloa.
Tästä olisi kätevästi päästy valitsemaan
tämän vuoden kantaaottavin nuorten tietokirja, Sukupuolena ihminen (Tammi), mutta selvästikin raati pallotteli
tietokirjojen olemusta listalla. Ne ovat aina keikkuneet laidalla ja vähän
ojassakin lastenkirjojen laajassa skaalassa. Raati löysi korvaavan tapauksen
eli WS:n kirjoituskilpailun toisen sijan saavuttaneen Riina Mattilan Järistyksiä, joka hahmottelee
päähenkilöksi Eelian. Tämä ei ole koskaan kokenut itseään pojaksi tai tytöksi
tai edes poikatytöksi. Perinteisen muotin pakkopuristuksesta pääsee irti vasta
muutto suurempaan kaupunkiin ja lukioon, missä voi olla omana itsenään, sukupuolettomana.
Sankarit moninkertaistuvat?
Nyt menin hiukan sekaisin. Kumpi nyt
olikaan raadin valinta tämän vuoden tietokirjaksi, joka haluaa tulla
luetuksi? Riikka ja Iida Salmisen Tarinoita suomalaisista tytöistä jotka
muuttivat maailmaa (S&S) vai Taru Anttosen ja Milla Karppisen
toimittama Sanakaritarinoita tytöille (ja
kaikille muille) (Into). No, jälkimmäinen osui haaviin tästä vuoden
ehdottomasta hittiteemasta. Sen
tekijäkaarti on mielenkiintoinen, sillä kirjoittajina on melkoinen joukko
naisia kuten myös kohteiden ominaispiirteitä esittelevät taiteilijat. Joukkovoimalla
syntynyt kirja sisältää siis 24 kirjoittajaa ja 41 kuvittajaa. Alaotsikkona on
”Kertomuksia rohkeista naisista Minna Canthista Almaan.” Kertomukset ovat lyhyitä,
kuin anekdootteja, yhdellä sivulla ja vieressä perustietoja kohteista. Kuvitus on
monimuotoista, ainakin.
Sankaritarinoissa muuten kerrotaan, että
sadun keinoja on otettu käyttöön omaksumisen helpottamiseksi. Verrokkikirja
käyttää sekin lupsakkaasti Olipa kerran -aloitusta. Tyylillä on puolensa ja
puolensa. Se saattaa parantaa lukemista nuoremmilla, mutta itse tietoaineksen
purkaminen tyylistä voi olla hankalampaa. Perustiedot annetaan Tarinoissa melko
näköisen piirroksen kera esittelyjen lopussa.
Molemmissa kirjoissa valinnat ovat
varsin odotettuja ja varman päälle tulkittuja: tottakai Tove Jansson, mutta
myös hyviä, kiintoisia kohteita Vivi Lönnistä lentokapteeni Orvokki Kuorttiin.
Salmisilla on kuitenkin suosikkini kirjaston grand old lady Helle Kannila, joten
taidan vetää kotiinpäin. Joka tapauksessa taustatöitä on tehty hyvin, ja
Salmisten sanoin meidän maailmamme näyttäisi kovin erilaiselta jos näitä naisia
ei olisi ollut ja ole olemassa. Iskusanat ovat niitä samoja, joista voisi
varmaan tehdä huoneentaulut uusiksi: ”Aina löytyy joku reitti. Mikä tahansa on
mahdollista. Pystyt mihin vain. Ole oma
tsesi ja tee sitä, mitä haluat!” Tai Sankaritarinoissa: ”Tee siis niin kuin
sydän sanoo. Riko rajoja. Edes avaruus ei ole rajana.”
Muna on aina muna
Ainakin se on aina yhtä virkeä kohde
lasten kuvakirjoissa. Tänä vuonna ehdokkaana on Sanna Sofia Vuoren teksti ja
Linda Bondestamin kuvitus kuvakirjaan Ägget/Muna
(Förlaget/Teos). Ei kai tässä vain ole plagiaatin makua, kun erilaisten otusten
arkea seuraillaan metsäkerrostalossa? Viime vuoden palkinto meni kerrostalon
toilauksille ja kerrostalossa hyörittiin myös Etana editionsin tuotannossa.
No ei ole. Pikemminkin mieleeni tulivat
heti vaikkapa vuoden 2012 voittajan Christel Rönnsin Det vidunderliga ägget/Perin erikoinen muna (Söderström). Muna
taitaa olla kohteena siis hyvin suomenruotsalainen ja voittaja-ainesta. Vaikka
onhan Lennart Hellsing tehnyt mahtavan versionsa Muna aikoinaan, ja Astrid
Lindgrenin lasten elämänkerran kuvittaja Lisa Aisaton puolestaan vielä
hurjemman elämänkerran kovaksikeitetyn munapojan Odd är ett ägg seikkailuista (Bonnier 2017).
Christel Rönnsin muna ankkuroituu
tekijänsä elämään ja koiraan. Teos on edelleen hieno kuvaus erilaisuudesta,
ystävyydestä ja luopumisesta.
Mitäs
uutta Vuori sitten keksii? No, nyt käydään siis kotitalon eri asukkaiden luona
utelemassa, mikä pihalta lätäköstä löytynyt muna oikein on. Ideana lienee,
miten erilaiset otukset lepakosta hiireen ja käärmeisiin synnyttävät eli
sellaista pientä opetusta. Aivan selväksi idea ei oikein syvenny, ja niinpä
Brien, Maudin ja Lun retket jäävät harppauksiksi vähän sinne ja tänne. Lopuksi
munan omii ilmeisesti flamingopariskunta, mutta ei tuo munasta kuoriutunut otus
oikein linnunpoikaselta näytä… Tai sitten se on Linda Bondestamin versio –
hänen tutussa tyylissään otukset kun hyppelevät ääriviivojaan venytellen pitkin
taloa. Kivoja yksityiskohtia alkaa löytyä, kun vauhdikkaista sivuista rauhassa
etsii.
Mutta
mikä uusi trendi tämä kirjoituskoneteksti ja valkoisille lappusille rustatut
tekstit oikein on? Olen ennenkin todennut, että vaikka ne selventävät, niin ne
myös ikään kuin pysäyttävät menon. Nyt muuten jälleen kerran tummemmissa
pinnoissa tavallinen teksti hukkuu varsin hankalasti luettavaksi.
Toisen
ponnahtaneen teeman eli kuninkaallisten ja prinsessojen tapaukset – nehän
saivat oikeutuksensa tietokirjallisuuden ehdokkaiden joukossa. Kaisa Haatasen
ja Sanna-Mari Hovin Monarkian muruset
(Johnny Kniga) on viimeistelty. lempeän ironinen ja lukijaystävällinen. Raadin
puheenjohtaja Johanna Vesikallio uskaltautui myös neuvomaan kustantajia ja
kirjailijoita: ”Nostakaa katseenne ylös omasta tekstistä ja katsokaa lukijaa.
Älkää kirjoittako itsellenne, perheellenne tai tutkijayhteisöllenne, jos
toivotte, että joku muukin kuin he lukevat tekstin. Parhaissa teoksissa loisti
joka sivulla se, että kirjoittaja oli intohimoisen kiinnostunut aiheestaan ja
hänellä oli kyky ja viitseliäisyys kertoa se myös meille muille.”
Sopii
yllättävän hyvin myös muille Finlandian lajeille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti