Kulttuurilehtien
kapeneva perintö
Itsenäisyyden juhlavuonna on todella
sopivaa lopettaa neljäkymmentävuotta jatkunut lastenkulttuurijulkaisu Tyyris
Tyllerön taival. Ensimmäinen numero sai ilmestyessään 22.5.1978 runsaasti
julkisuutta. Ilta-Sanomien laajassa artikkelissa esiintyivät lisäkseni tiimin
jäsenet toimittajat Osmo Jokinen (1938-1985) ja
Tiina Eskola. Myöhemmin mukaan tulivat mm. Kari J. Kettula ja Ismo
Loivamaa. Ensimmäisen numeron nimilista oli komea Matti Paavilaisesta Hellevi Salmiseen,
Orvo Mäkelästä Marja-Leena Koppiseen, rock-professori Jukka Ammondtista Kirsti
Kiviseen ja Pirkko Liikaseen. Uransa aikana julkaisussa ovat kirjoittaneet
lukuisat lastenkulttuurin tärkeät toimijat. Lehden kiitetyn ulkonäön on luonut
mainosgraafikko Pirre Vaijärvi. Ja pääkirjoituksen vieressä komeili luvalla
Karin mainio piirros risupartaisesta kulttuurimiehestä, joka kysyy Aku Ankkaa
lukevalta pikkupojalta: ”Vaihetaanko?”
Sisäpiiritietoako?
Joku voisi väittää, että toimitus on
saanut sisäpiirin tietoa opetusministeriön uusimmista toilauksista, mutta näin
ei ole ollut. Pienten kulttuurilehtien tekijät pöyristyivät lukiessaan
uutisista, että kirjastojen kulttuurilehtien ostotuki lopetetaan kokonaan ja
lehtien tuki pannaan muutenkin harkintaan perustetun selvityksen ajaksi.
Summat ovat näpertelyä itse budjetissa, mutta elintärkeitä pienille
mielipidelehdille - Sampo Terhon johtaman ministeriön kokonaisbudjetista lehtituki
on yksi kolmaskymmenestuhannesosa, vajaa 200 000 euroa, joten leikkaus ei
tuota säästöä. Kirjastoille ja kulttuurilehdille siitä koituu kuitenkin suuri
vahinko. Toivomme, että Suomi 100 -vuoden perinnöksi ei jää kapeneva
kulttuuriperintö, toteavat tekijät julkilausumassaan.
Mielipiteillä ei täälläpäin ole kysyntää
Tosiasiassa kuristaminen on jatkunut jo
edellisen eli Sanni Gran-Laasosen aikakaudella, jolloin yllättäen ja
ilmoittamatta nostettiin lehtien vähimmäislevikiksi 800 kappaletta. Silloin
luvattiin pitää huolta erityisalueesta, lastenkulttuurista. Tyllerön tuki
loppui. Toki olimme antaneet palstatilaa rajuillekin opetuksen muuttamista
selvitelleille kriittisille tiedoille.
Päätoimittajat totesivat lisäksi, että ministeriön linjaus edustaa
poukkoilevaa päätöksentekoa: vasta edellisenä vuonna kyseistä tukea
korotettiin, jotta alueellinen tasa-arvo kirjaston käyttäjien välillä
toteutuisi paremmin.
Jälleen on huokaisten katsottava historiaa. Olimme aikoinaan Kari J.
Kettulan kanssa tekemässä selvitystä kirjastojen lehtihankinnoista ja
yleensäkin suhtautumisesta kulttuuri- ja mielipidelehtiin juuri lehtitukea
varten. 80- Ja 90-luvulla kirjastokenttä
oli todella hajanainen ja erimielinen. Oli pakko panna raportin nimeksi eräästä
pohjanmaan kirjastosta tullut lakoninen vastaus: MIELIPITEILLÄ EI TÄÄLLÄ OLE
KYSYNTÄÄ.
Lapset näkevät näkymättömän |
Tapiolan kirjastossa Espoossa järjestimme kuolleiden mielipidelehtien
näyttelyn: se oli sekä surullista että oireellista. Tuomas Nevanlinnakin joutui
vuoden 1993 alussa tunnustamaan, että ARGin taru päättyy: omaperäiselle
mielipide- ja kulttuurilehdelle ei löytynyt riittävästi maksukykyisiä
lukijoita. Viimeisen numeron teema oli historian loppu! Sinne kalmistoon ovat
rutistuneet muun muassa niin ALOHA kuin KOMPOSTI, jota kirjastot pitkään
luulivat maanviljelyksen vaihtoehtojulkaisuksi.
Sanni ja Sampo - kaksi reipasta rikkojaa
Tyyris Tyllerön komea kaksoisnumero
sisältää lastenkulttuuria laidasta laitaan. On lasten psykologiaa, on
mielikuvituskavereiden maailmoja ja valokuvien taidetta, on Peter Panin
ikiaikaiset äidin kaipuut, on kasvatuksen dilemmoja ja stressien torjuntaa
pakolaislastenparissa.
Lastenmusiikkia joulun aikaan laidasta
laitaan, palkintojen taustat ja plagiaattien kiemurat Finlandioista
valtiontunnustuksiin, tietokirjojen uudet aluevaltaukset tai nuortenkirjojen
väkivaltaisuus unohtamatta ajankohtaista kulttuurireportaasia Tukholman
lastenkulttuurimuseosta sekä uusista aikuisten opaskirjoista. Entä mitä kuuluu
juuri nyt kirjavinkkaukselle ja lasten lukemaan houkuttelemiselle?
Opetusministeriön perusteluissa Tyyris Tyllerön tuen epäämisestä mainittiin,
ettei siinä ole tarpeeksi yhteiskunnallista keskustelua. Sopii kokeilla, miltä
tuntuu!
Viitsitkö etsiä asiakirjan?
Lähes huvittavaa. Sitä ei toki ollut
usean kuukauden mittainen taistelu julkisuuslakiin nojaten noiden perusteluiden
saamisesta. No, jo vuonna 1991, vuotta ennen Tyyris Tyllerön saamaa
lastenkulttuurin valtionpalkintoa, Matti Wiberg kirjoitti HS:ään 22.12.1991
hyytävän analyysin otsikolla ”Asiakirja on julkinen – jos virkamies viitsii sen
etsiä.” Wibergin mielestä jo tuolloin virkamiesten vastentahtoisuus on este
asiakirjojen julkisuuden toteutumiselle. Niinpä. Tyyris Tyllerökin sai ensin
tipoittain yleisiä hakuperusteita, yleisiä päätöksiä ilman yksilöityjä
perusteluita ja vasta sitten jonkinlaisen perustelun – joka ei hakuehtojen mukaan
edes pitänyt paikkaansa. Opetusministeriön eri hallinnonalueilla näyttää olevan
valtavia eroja – Taiteen edistämiskeskus toimii täysin kiitettävästi lain
hengen mukaisesti. Näin myös hakijoilla on edes mahdollisuus pyrkiä parantamaan
hakemustaan ja vaivaamaan yhä vähemmän kiireisiä virkamiehiä.
Kansi Pirre Vaijärvi ja Jukka Murtosaari |
Ehkä tässä taistelussa on saatu aikaan hiukan edistystä:
kulttuurilehtilautakunta lakkautettiinkin heti Tyllerön sinnittelyn jälkeen ja
siirrettiin Taiteen edistämiskeskuksen puolelle – odottamaan siis ensin suuren
selvityksen tuloksia!
Tunsiko lautakunta todella kentän?
Tyyris Tyllerö ei siis tainnut pudota
muurilta Sannin ja Sampon ja käsikassarana toimineen lautakunnan avustamana,
vaan loikkasi ihan itse ja jatkaa toisen muotoisena ilman kulttuurilehtien
tukea. Se on välittänyt tietoa lastenkulttuurista lähes parisadassa numerossa
ja yli 8000 sivulla. Nyt mukanaolevan hienon valokuvateoksen Näkymättömät
tekijän Verna Kovasen motto on haastava: ”Ei näkymättömyys ole mikään este
olemassaololle.”
Lastenkulttuuri on voinut toistaa tätä ajatusta vuosikymmenien ajan
ennen kuin siitä on tullut vihdoin varteenotettava tekijä – ei toki valtion
minimaalisen tuen takia, vaan alueella toimivien tulisielujen, asiaansa
uskovien puurtajien, yhteistyöhön kykenevien ihmisten ja yhdistysten toimesta.
Kun Tyyris Tyllerö sai syyskuussa 1992 lastenkulttuurin valtionpalkinnon, HS:n
artikkelissa oli mainio otsikko: Lapset
varastivat palkintotilaisuuden. Päiväkodissa pidetyssä tilaisuudessa kun
lapset aivan oikein olivat pääosassa. Samaan aikaan lehdessä otsikoitiin miten
Viinasen viikate ei säästä ketään.
Lastenkulttuurille ei voinut povata enempää näkyvyyttä. Näyttäisikö
tilanne nyt yhtään paremmalta?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti